Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

The Criterion Collection

• Vänligen logga in för att kunna svara
121 svar till detta ämne

#1 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1877 inlägg

» Har 15 bilder i mitt galleri

Postad 02 September 2012 - 15:20

Gjorde en sökning här men kunde inte finna att det finns någon tråd om filmer från The Criterion Collection, jag tycker dock att de kan vara värda det. En del av filmerna finns bara på DVD, men den här avdelningen känns ändå mest passande.

Själv har jag bara en film från dem och det är Armageddon på DVD. Det var länge sen jag såg den nu, men jag vill minnas att bild och ljud var på topp samt att jag tyckte att den längre versionen tillförde filmen lite mer djup (bakgrund). Ska nog se om den nu när jag har skaffat projektor.

Att jag kom att tänka på The Criterion Collection nu var för att jag läste en artikel i The Herald Tribune om att de nyligen gett ut filmen Quadrophenia. Minns att jag väldigt gärna ville se den filmen när den hade premiär 1979, men jag hade inte åldern inne då. Sen har det aldrig blivit av att se filmen, vilket jag tänkte åtgärda nu. Finns även en längre artikel om filmen här.

Är det här en film som det är värt att lägga de extra pengarna för Criterion-utgåvan på? Såg att man kan köpa den "vanliga" här på Blu-ray för 99 kr, med svensk text och allt.

Finns det någon svensk handlare som säljer The Criterion Collection, eller är det att handla från USA som gäller?

Om man nu skulle göra en beställning, är det någon som har några tips på filmer från samma bolag som ni anser särskilt bra. Både om själva filmen är bra och om utgåvan är överlägsen den "vanliga"?

Redigerat av Mirage, 02 September 2012 - 21:06.

Med vänliga hälsningar Erik
Mitt system och Mina filmer

#2 jodokast

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 82 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 02 September 2012 - 15:34

http://www.criterion...org/listing.php Här kan du grotta ner dig i allt som Criterion har släppt. Nu när Planetaxel har gått i graven så köper jag mina filmer från swedisc.com, kanske inte billigast på nätet men snabba leveranser och garanterat tullfritt.

#3 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1877 inlägg

Postad 02 September 2012 - 16:26

Tack för länkarna, jättebra med såväl lista och forum som ÅF. Med tanke på att priserna hos Swedisc inkluderar frakt så känns de helt OK. Vad jag kan se så kör de med Criterions "listpriser" medan Criterion själv ger lite rabatt på dessa. Ska visserligen till USA igen om ett par veckor, men det är knappast värt att krångla med beställning till hotell för att spara en 50-lapp eller så.

Blev inte mindre sugen på att köpa filmen efter att ha läst recensionen på forumet! :)

#4 Ravnasa

Audio g33k

• Members
  • PipPipPip
  • 445 inlägg

Postad 02 September 2012 - 20:58

Tänk på att Criterion Bluray är region A enbart.

#5 Speedball

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1433 inlägg

Postad 03 September 2012 - 08:31

Intressanta tips.

Swedisc hade dessutom trillat ur mitt medvetande. Handlade mycket där i tidernas begynnelse.

#6 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1877 inlägg

Postad 03 September 2012 - 19:16

Tänk på att Criterion Bluray är region A enbart.

Ja, det är ju en sak man måste ha i åtanke. Jag läser in alla mina filmer som iso-filer på en server och spelar sen med Dune HD Max, jag tror att denna kombinationen klarar det. :unsure:

#7 Bullit

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 48 inlägg

Postad 04 September 2012 - 07:35

Det kan vara värt att kolla på Barnes and Nobles. De brukar ha rea på Criterion ibland.

http://www.barnesand...erion&store=dvd

#8 jodokast

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 82 inlägg

Postad 04 September 2012 - 08:28

Vill slänga in en lite varning om man har tänkt att handla från B&N. Deras webbshop är ganska usel. Har handlat där två år i rad under deras sommar-rea som brukar vara i slutet av juli. Förra året fick jag mina filmer i oktober! I år så fick jag mina filmer i slutet av augusti. Förvänta er långa leveranstider. Tull har jag åkt på båda gångerna oxå då de skriver ut hela värdet på försendelsen.

#9 DrZaius

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 169 inlägg

Postad 07 April 2016 - 00:03

Tycker det varit dålig aktivitet i tråden sen den startades så jag gör ett försök att väcka den till liv igen.

Samlar och köper inte på allt som Criterion ger ut men blir ändå en hel del och främst är det filmer på Blu-ray formatet som gäller, även om det ibland också blir nån enstaka DVD då och då. 

Det som framförallt tilltalar mig med deras utgåvor är själva helheten som oftast håller väldigt hög nivå och är värt varenda krona trots det relativt höga priset.

För den som vill veta mer om deras utgåvor kan läsa om det på criterion.com.

Min Criterion samling

#10 rajapruk

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2869 inlägg

Postad 07 April 2016 - 07:47

Vad är "grejen" med Criterion Collection? Var det från början filmer med bra bild och ljudkvalitet?

Jag såg några och de var konstiga B-filmer. Kanske hade otur.

#11 DrZaius

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 169 inlägg

Postad 07 April 2016 - 08:42

Som jag skrev är det helheten som är grejen och det här videoklippet sammanfattar på ett bra sätt vad jag menar:

Ett annat bra videklipp med Criterion bossarna Peter Becker och Jonathan Turrell som pratar dåtid, nutid och framtid:

#12 rajapruk

En glad entusiast.

• Members
  • 2869 inlägg

Postad 07 April 2016 - 09:50

Tänker inte se 1,5h film om criterion... :)
Jag nöjer mig med att inte förstå.

#13 Speedball

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1433 inlägg

Postad 07 April 2016 - 09:52

Tänker inte se 1,5h film om criterion... :)
Jag nöjer mig med att inte förstå.

"Ignorance is bliss" ;)

#14 rajapruk

En glad entusiast.

• Members
  • 2869 inlägg

Postad 07 April 2016 - 11:31

Så är det. Men jag såg 10s av första videon innan jag fick krupp av en överdos ytlig amerikanskhet.

Redigerat av rajapruk, 07 April 2016 - 11:38.

#15 DrZaius

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 169 inlägg

Postad 07 April 2016 - 17:36

Okej, det var ju synd att du upplevde det så. Har inte så mycket mer att säga än att försöka bortse från det och försöka se hela videoklippet ändå.