Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Om det här med exemplarskillnader

Same same but different

• Vänligen logga in för att kunna svara
24 svar till detta ämne

#1 Ringblixt

Pragmatisk idealist

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1442 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 12 October 2012 - 21:35

Som jag tog upp i den här tråden är det skillnader mellan olika Blu-rayspelare i vilken bild de producerar.

http://www.component...opic=10975&st=0

Där finns också exempel på hur det också kan skilja sig mellan exemplar av samma sort spelare och detta högst troligt som en följd av faktiska skillnader i komponenter och mjukvara. Men i grunden ska två likadana BD-spelare, så länge som det är samma komponenter och mjukvara leverera identisk information varje gång de läser samma skiva. Det är en av grundstenarna med digital teknik. Skiljer det sig åt beror det på att det i praktiken inte är exakt identiska apparater. Någon komponent har förändrats.

När det kommer till TV-apparater och för all del projektorer och deras högst individuella lampor, kommer det att skilja sig mellan varje exemplar. Det ligger i sakens natur eftersom en display gör något mycket mer komplicerat än att producera digital information. Displayens uppgift är att omvandla digital bildkod till energi i form av ljus och då är vi inte längre kvar i den trygga digitala domänen.

Ett gäng retoriska frågor:

• Ifall det sitter 100 lysdioder i en LCD, kommer det att vara 100 identiska lysdioder som producerar exakt identiskt ljus? Eller kommer den komponentillverkaren att specificera en toleransnivå?
  • De kondensatorer som krävs i såväl LCD som plasma för att skapa elektricitet som reglerar pixlarna, är de alltid identiska? Eller kommer den komponentillverkaren att specificera en toleransnivå?
  • När Koreanerna ska trycka ut en miljon exemplar en sin bäst säljande modell under loppet av de närmaste året, kommer den miljonen exemplar innehålla exakt identiska komponenter från samma tillverkare och samma sortiment? Kommer modellen tillverkad i April att ha identiskt innehåll med modellen tillverkad i Oktober?
  • När du köper tio T-shirtar på Stadium, kommer de T-shirtarna att var på millimetern sydda och skurna och hålla exakt identisk passform tio tvättar senare?

Ni fattar. Och innan någon protesterar. Vad är det egentligen som säger att TV-tillverkarna är bättre än T-shirttillverkarna på det här med toleranser? :)

Hur stor är då skillnaden mellan olika TV-apparater? Ja, hur långt är ett snöre? Olika tillverkare arbetar själv utifrån olika målsättningar, men som det ser ut är det inte ens säker det sitter samma panelmodell i alla TV-apparater med identiska produktnamn.

Nu är det inte alltid så illa. Det kan skilja sig rejält även när det rör sig om modeller i den högre klassen. Så jag tänkte ta ett exempel. Exakt samma modell, två exemplar ur en tidig generation vilka nådde den svensk mark April 2012. Testade med samma mätutrustning (Klein K10) och samma källa (Quantum 780) med cirka två veckors mellanrum.

Exemplar A
SamsungES8005_A.jpg

Exemplar B
SamsungES8005_B.jpg

Nu är det inte alla som kan (eller orkar) ta sig igenom mätningar. Men här är de viktiga skillnaderna.

• Exemplar A är 9 procent ljusstarkare än Exemplar B, 292 mot 268 candela.
  • Exemplar A har en ojämn gråskala RGB Balance där rött och grönt framträder starkare jämfört med blått. Det vill säga bilden hos A är överlag är gulaktig och den stora ojämnheten kring 20-30 procent skapar ett väldigt tydligt rödstick i mellanmörka nyanser.
  • Exemplar B har en förhållandevis jämn gråskala där rött och blått framträder, det vill säga att bilden hos B är överlag är lila/magenta och ojämnheten i botten sätter blått och grönt över rött, det vill säga att skuggnyanser skiftar mot cyan.

För att vara en fabriksinställning är exemplar B inte helt åt skogen, men det går definitivt att förbättra. Exemplar A är däremot en apparat som ser direkt gul ut. Gult och grönt är svårast att acceptera som "naturligt". En TV de flesta skulle rynka på näsan åt.

Ett simulerat exempel:

Exemplarskillnader.png

Här kommer så till slut poängen med mitt inlägg:
Skulle jag presentera de exakta kalibreringsinställningarna hos exemplar B för att justera Röd, Grön och Blå till rätt nivåer kommer kalibreringen för exemplar B främst att handla om att plussa på grönt i RGB-balansen.

Skulle ägaren till exemplar A, ta dessa RGB-inställningar och plussa på mer grönt till en apparat som redan är gul (gul = rött+grönt) kommer Exemplar A därför att skifta från att vara besvärande gul till en direkt störande gröngul.

Tvärtom, en kalibrerad A:s inställningar till Exemplar B, så kommer kalibreringsjobbet hos exemplar A att handla om den röda puckeln i botten av gråskalan. Kalibrering kommer att öka blått och minska rött i botten av gråskalan. Hur ser det ut i botten på exemplar B? Exemplar B har redan för mycket blå och för lite rött i botten. Inte så stort fel, men korrigeringen hos exemplar A är massiv. Det lilla cyan-stick (cyan = grön + blå) som redan finns där förstärks rejält. Vi kommer att få samma puckel men här skiftar den istället i cyan!

Hoppas det nu framgår varför det är helt meningslöst att såväl presentera som att testa andras avancerade inställningar och varför kalibrering handlar om att åtgärda exemplarskillnader!

Iofs handlar kalibrering om mycket mer. Men det är en annan historia. :)

Redigerat av Ringblixt, 10 April 2013 - 14:06.

Står bakom www.d65.se

#2 nikeb

nikeb

• Members
  • PipPipPipPip
  • 746 inlägg

Postad 13 October 2012 - 06:03

kul att få se lite riktiga siffror på detta. finns det tillverkare (tänker kanske sony ang tv) som har snävare tolerenser?

Kändes skillnaderna mellan dessa två samsung normala eller extra stora?
Allt har sin tid

#3 Ringblixt

Pragmatisk idealist

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1442 inlägg

Postad 13 October 2012 - 08:24

Jag skulle säga att det är typiskt. Skillnaderna - eller mer sakligt "avvikelser från standard" i fabriksinställningar - kan yttra sig på så många olika sätt.

Sony:s TV brukar se ut som Exempel B och ha samma avvikelse genom gråskalan och ofta ligga för lågt i grönt, dvs magentastick. Men jag har också sett exempel på Sony-apparater som har de där pucklarna där alla ser att något inte är helt naturligt med bilden.

Panasonics plasma är lite av puckelpistar från början. Men det är barnens puckelpist och sällan några brutna ben. :)

Undantag dyker hela tiden upp. En del exemplar är nästan spot-on från början. Man kan aldrig ta något för givet utan se det som finger i vinden.

Redigerat av Ringblixt, 13 October 2012 - 08:25.

Står bakom www.d65.se

#4 Wolfy

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1195 inlägg

» Har 6 bilder i mitt galleri

Postad 13 October 2012 - 09:19

Bra inlägg, Ringblixt!

Alla som tar kalibreringsresultat från nätet eller tidningar och tycker att de fick en kanonbild borde få låna hem kompetent mätutrustning (för att inte säga en Ringblixt att utföra mätningarna ;)) för även de som börjar använda budgetutrustning inser ganska snabbt hur enkelt det är att lura sig själv att bara för att några inställningar har publicerat så är de inställningarna bättre än vad de hade med fabriksinställningar... vilket i och för sig kan vara sant, men poängen är den att man kan aldrig veta utan en referens att mäta emot, vare sig det gäller en översiktlig sådan med hjälp av DVE (eller liknande) eller en mer komplett med dedikerad mätutrustning.

Ska man hårdra det så är även en två veckors period mellan mätningarna ovan tillräckligt för att resultaten ovan kan ifrågasättas något för att användas vid en jämförelse(*), men det är att sila mygg och släppa igenom elefanter för poängen ovan. :)

(*) baserat på de mätningar som jag har gjort med eyeOne Pro och Chroma5 vid från varandra skilda miljöer vad gäller luftfuktighet, temperatur. Jag har inte gjort detsamma med Klein K10... ännu ;)

#5 pacman

Gladaste entusiasten

• Moderator
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 5973 inlägg

» Har 10 bilder i mitt galleri

Postad 13 October 2012 - 09:34

Jag kan inte påminna mig om att jag en endaste gång sett två olika exemplar av samma modell bete dig exakt likvärdigt.

Det är ett helsike när man jobbar med multipla monitorer till ens jobbdator, ett jäkla pill för att få dem någotsånär likvärdiga.
DYNAMIC PICTURE MODE IS AS IF YOU WERE FORCED TO READ EVERYTHING IN CAPSLOCK WITH NO PUNCTUATION OR PARAGRAPH FORMATTING WHATSOEVER IN OTHER WORDS IT IS TERRIBLE IRRITATING FATIGUING AND GENERALLY ANNOYING TO BE FORCED TO WATCH SUCH A HIDEOUS OVERLY BRIGHT BLUE OVERSHARPENED OVERSATURATED EXCUSE FOR A PICTURE

#6 Ringblixt

Pragmatisk idealist

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1442 inlägg

Postad 13 October 2012 - 09:49

Ska man hårdra det så är även en två veckors period mellan mätningarna ovan tillräckligt för att resultaten ovan kan ifrågasättas något för att användas vid en jämförelse(*), men det är att sila mygg och släppa igenom elefanter för poängen ovan. :)

(*) baserat på de mätningar som jag har gjort med eyeOne Pro och Chroma5 vid från varandra skilda miljöer vad gäller luftfuktighet, temperatur. Jag har inte gjort detsamma med Klein K10... ännu ;)

Ha-ha! Det var skedde till och med cirka 100 meter från varandra så jag tror inte riktningen på jordens magnetfält i alla fall hade särskilt stor inverkan. Då var det nog värre att jag ena dagen var lite risig i kistan, men då får man i alla fall kalibrera ifred.

Som en lite mer seriös sidonotis. Mätningar kan inom loppet av ett par timmar driva motsvarande dE uv 1 hos Panasonic. Man kan framkalla större skillnader genom att låta panelen vila 2 minuter i svart, mäta vid 90% (eller 10%) och sedan upprepa samma mätning efter att panelen kört 2 minuter 100% vitt. Detta syns i gammatrackern som små "kamelpucklar". Ifall Calman-svepet ger en liten puckel vid 90% kan man ofta få bort den ifall man mäter 90% på nytt. Skulle gissa att det handlar om fysikaliska skillnader som temperaturen i cellerna som ger den effekten.
Står bakom www.d65.se

#7 rajapruk

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2837 inlägg

Postad 13 October 2012 - 10:38

Antar att samma exemplarskillnader gäller för kalibreringsutrustningen? Eller kalibrerar man kalibreringsutrustningen? Och vem kalibrerar i så fall kalibreringsutrustningens kalibreringsutrustning?

#8 Wolfy

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1195 inlägg

» Har 6 bilder i mitt galleri

Postad 13 October 2012 - 10:59

Hehe:

För n ≥ 2

"point of limited returns" = lim[n→∞]∑(dE[(kalibrering av utrustning(n-2) mha utrustning(n-1))]-dE[(kalibrering av utrustning(n-1) mha utrustning(n))])

Ja kalibreringsutrustning kalibreras och när det gäller precisionen hos de bättre mätarna så räcker det mer än väl för applikationen kalibrering av hemmabioutrustning. ;)

#9 MrJones

Entusiast

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1685 inlägg

» Har 23 bilder i mitt galleri

Postad 13 October 2012 - 12:44

Mycket intressant läsning.

#10 HifiPatrik

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 674 inlägg

Postad 13 October 2012 - 17:21

Mycket intressant tråd, speciellt när jag själv varken har kunskap, utrustning eller tid att kunna dyka djupare i ämnet själv.
Marantz AV7702 mkII, Nuforce MCH300SE-C7, Audio Physic Tempo 25 + Reference Center, Arendal sub, Sony HW-15, Grandview 2.35:1 duk, DuneHD, Sonos osv

#11 Ringblixt

Pragmatisk idealist

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1442 inlägg

Postad 13 October 2012 - 20:50

Bör komplettera med att "fabriksinställning" är justerad så att alla eko/strömsparar-lägen och ljussensorstyrning är avstängd samt att bakgrundsbelysningen är dragen till max. En förutsättning för få jämförbara mätningar. För mig är detta så pass självklart men jag insåg att det kanske inte är alls var självklart för andra. Just Samsung och "Film"-läget står annars med rejält dämpat ljusflöde direkt från kartong.
Står bakom www.d65.se

#12 Adhoc

Adhoc

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1369 inlägg

» Har 25 bilder i mitt galleri

Postad 14 October 2012 - 15:51

Tack för ännu ett bra och intressant inlägg Ringblixt!

#13 TomasVolley

<< You rang? >>

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2627 inlägg

» Har 14 bilder i mitt galleri

Postad 15 October 2012 - 15:07

Hur mycket är skillnaden i avvikelserna mellan projektorer gentemot skillnader i hemmabiorum, duk, och övrig utrustning? Är det inte som att peka på uppmätt frekvensåtergivning hos högtalare i ett testlabb när ändå rummet i villan eller lägenheten kommer att till största delen påverka ljudet?Jag kan tycka att man alltid måste ta hänsyn till rummet så en kalibrering och för högtalare akustikoptimering är grunden så att säga. Men givetvis är det intressant att projektorerna skiljer sig och torde upprepas för de som enbart går efter andras inställningar. Så lätt är det inte! :)

Redigerat av TomasVolley, 15 October 2012 - 15:09.

Vem sitter på fjärrkontrollen?

#14 Ringblixt

Pragmatisk idealist

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1442 inlägg

Postad 15 October 2012 - 19:01

Menar du hur stor inverkan olika rum har på bilden? I sådan fall är svaret från mycket litet till precis allt! :)

Men det är därför man mäter mot duken, inte direkt mot projektorn.
Står bakom www.d65.se

#15 JonasW

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 510 inlägg

Postad 15 October 2012 - 20:29

Passar på att fråga när vi ändå är igång med rumspåverkan. Tycker mig ha läst här på Component att något som kan påverka bilden negativt är t.ex. de klassiska röda draperierna runtom duken som så många med hemmabio älskar.

Inget jag har själv, så jag river inte rummet i så fall, mest nyfiken på om och i så fall, hur mycket det påverkar :)

Tänker då det typiska rummet, batcave med mycket svart/grått med rött framtill i rummet närmast duk (vit).

Redigerat av JonasW, 15 October 2012 - 20:29.