Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Jolts lägenhet

• Vänligen logga in för att kunna svara
3495 svar till detta ämne

#3436 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 6534 inlägg

» Har 19 bilder i mitt galleri

Postad 12 January 2018 - 21:16

Testade att skifta högtalare o nu det vänster som går på, helt logiskt

#3437 Lovan

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 954 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 13 January 2018 - 20:45

Jag var mest fascinerad över att det var bara höger kanal som det hände på.
Lika även om du skiftar på ingångssidan subben?

#3438 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • 6534 inlägg

Postad 14 January 2018 - 16:44

"Felet" följer med hur jag än skiftar kablarna. . 

Medans jag väntar på att nått skall hända i mina system så tittar jag på att hitta nått som kan driva ett par högtalare i sovrummet som jag har över.

Funderar på en BlueSound Powernode2 då den klarar Roon o har allt inbyggt, den har även en subutgång om man vill uppgradera. . . .borde väl funka? 

Naim ATOM skulle vara kul men då drar det iväg lite i pengar. .  .MEN jag kanske vill etablera ett lite bättre system i sovrummet o då är Naim klart intressant, men helt NOVA modellen då 

#3439 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • 6534 inlägg

Postad 30 January 2018 - 19:12

Jäkla nätverk. . .märker nu att jag bara har 10Mbit/s på datorn helt plötsligt?!

Bredbandskollen ger bara 9,7Mb på datorn med kabel..

Mäter jag med iPad o WiFi får jag 48Mb/s via min +8år gamla router.

Kul att bara få 1/5 hastighet via kabel som med Wifi.

Vad jag kan se ser inställningarna på nätverkskortet rätt ut

Hmm EDIT . . 

Efter att ha fixat o donat lite med saker jag egentligen inte kan får jag nu

88Mbit/ ner o 95Mbit/s upp. . . .klart bättre

Kan också skriva att Genelecs autostart fortsätter vara rätt irriterande. . .

Ett vanligt scenario:

Jag slår på min DAC utan signal in. . .då slår Genelecsubben på trots att DACens volym står på NOLL o ingen signal kommer in.

Sen står då subben på en timma innan den slår av. . . o när den slår av går som sagts innan ena högtalaren på...SUCK

Redigerat av Jolt, 30 January 2018 - 19:30.

#3440 rajapruk

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2966 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 30 January 2018 - 22:43

Duelling useless machines!

#3441 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • 6534 inlägg

Postad 07 February 2018 - 19:43

Har varit lite förseningar av mina planer, men nu verkar det vara på gång.

Nätverkspylarna blev rätt försenade då Pär väntat in en ny modell av Routern, men den har släpps nu o sakerna skall snart programmeras o levereras.

Sen har möblerna blivit rejält försenade av det faktum att CLIC inte verkar veta vad dom säljer. . det har varit mycket

-Jag vill ha detta

-ok, men det har vi inte

-Jo det har ni visst , det står till o med på eran hemsida

-Jaha, har vi det.....jo det har vi ju

Osv. lite frustrerande

Sen blev det lite frågetecken om Procellastegens handtag skulle få plats innanför dörren på racket, men efter att Pär skickat ritningar på DA-05 så  verkar det också vara utträtt 

Så jag hoppas ha nätverk o rack klart inom kort så jag kan koncentrera mig på fortsättningen, har tappat lite "moment" då jag egentligen vilja köpt lite nya roliga saker för länge sedan men har som sagt dragit ut på tiden.

Fått lite jobbiga " egentligen är jag nöjd" känslor under väntan. .måste försöka få bort dessa  :D 

#3442 octaviars

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1180 inlägg

» Har 56 bilder i mitt galleri

Postad 07 February 2018 - 21:10

Tappa moment och inte komma vidare de känner man ju igen och när de väl lossna då händer det ändå sura saker....

Fraktbolag som ställer till det inte bara min PSU som försvann nu verkar alla tygprover till mina eventuella absorbenter försvunnit, var liksom riktigt på G och fått in sambon på rätt spår och så får man vänta på att de skickar nya.....

Du lista ju lite endpoints du är intresserad av, kolla gärna lite extra på dCS NB de har problem med mjukvaran igen efter senaste Roon uppdateringen. Har under senaste månaderna läst en hel del om bekymmer med mjukvara och rätt långa tider att fixa det hos dCS.
Min SOtM ångar på, funkar klockrent så den kan jag lugnt rekommendera om man endast behöver USB. Hoppas ju få min PSU till den nästa vecka men mer om den i min egna tråd när den väl dyker upp.

Main system

TAD D1000mk2, TAD M2500mk2, TAD CE-1, Ansuz Mainz 8D, Ansuz Darkz D-TC

Tidal Hifi -> Roon ROCK on NUC -> Netgear GS108 -> SOtM sMS-200ultra -> USB -> DAC

HD Plex PSU (4 rail for ISP fiber, router, switch and NUC), Paul Hynes PSU SR4 (for sMS-200ultra)

Second system

Tidal Hifi -> Devialet Dialog, Devialet Silver Phantom, Devialet Tree

#3443 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • 6534 inlägg

Postad 08 February 2018 - 15:24

Jo det är lite segt när leveransförseningar gör att man tappar sugen lite, man vill oftast ha sakerna i en speciell ordning.

Du har haft en galen otur med fraktbolagen på senaste tiden, förstår att du tappar sugen lite. . .lustigt att alla kablar som kom hela vägen från Kina gick utan problem men tyget inom Sverige krånglar...

Men det är lika på jobbet, jag får fel saker o paket som saknas varje vecka. . . så är rätt trött på att reklamera efter alla dessa år.

Helt klart är SOtM en av topkandidaterna för streamer. . . det KAN bli så att jag köper en SR4 PSU till min Meridian MS200 så länge så kan jag "flytta över" SR4 till en 200-ultra senare.

Men allt ditt strul med SR4an gör mig lite avvaktande till att köpa en.. . .Troligt att det kan bli en 200-Ultra med SOtMs egen matchande PSU istället.

Men helt vill jag hitta en DAC med inbyggt ROON stöd, o där är väl Trinnov Amethyst den som ser roligast ut just nu, , ,, dock svarar inte Trinnov på min fråga jag behöver ha svar på . .  :(

#3444 octaviars

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1180 inlägg

Postad 08 February 2018 - 15:38

Men allt ditt strul med SR4an gör mig lite avvaktande till att köpa en.. . .Troligt att det kan bli en 200-Ultra med SOtMs egen matchande PSU istället.

De är ju UPS som strulat så de kan man ju inte lägga på Paul Hynes.

De byggs 10st SR4 i varje omgång typ varje månad och nu skickas de med DHL så jag tror de är rätt lugnt att köpa en. Min är i testbänken just nu och skickas antingen idag eller imorgon.

Main system

Tidal Hifi -> Roon ROCK on NUC -> Netgear GS108 -> SOtM sMS-200ultra -> USB -> DAC

HD Plex PSU (4 rail for ISP fiber, router, switch and NUC), Paul Hynes PSU SR4 (for sMS-200ultra)

Second system

#3445 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • 6534 inlägg

Postad 08 February 2018 - 21:05

Givetvis är detta inte Paul Hynes fel, men det belyser ändå lite att det kan vara struligt med leveranser över Atlanten . . . .men fraktbolagen kan krossa paket som bara åkt några kilometer också.

Jag tar imot 3-5leveranser varje dag o när man ser hur paket är lastade o chaufförer hanterar paket mitt framför ögonen på dig är det inte konstigt att saker går sönder.

Ser nästan dagligen paket som kastas rakt ner på betonggolvet mitt framför mig o har säker reklamerat +100 leveranser för skador under mina år.

Även jobbat på plocklager i mina yngre år o egentligen kanske man skall vara mer förvånad att saker kommer fram hela överhuvudtaget 

Blev ett sidospår men fick 5st leveranser idag, o fick reklamera två. . plust att en kom 1,5tim efter jag borde slutat men fick vänta in den leveransen. . så lite extra gnällig idag

Redigerat av Jolt, 08 February 2018 - 21:06.

#3446 octaviars

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1180 inlägg

Postad 08 February 2018 - 21:17

Paul Hynes finns i Skottland så de är inte så långt.
Jag hade nog mest otur med min SR4 då de andra nio i samma omgång kom fram som de skulle till sina köpare.

Main system

Second system

#3447 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • 6534 inlägg

Postad 10 February 2018 - 18:54

Varit sugen på ett Bassocontinuo Rack sedan senaste Gbg mässan o efter att ha sett Taxmanens fina rack på Euphonia börjar suget komma tillbaka.

http://www.euphonia-...s-hifi/&page=32

Sugen på nått rätt "extremt" typ detta.

xl.JPG

Lär dock vara ett "behöver du fråga har du inte råd" pris på detta . . men skall fråga ändå.

EDIT: jo som sagt, det va inte lätt att få fram pris på denna så jag får glömma den ideén :(

Redigerat av Jolt, 12 February 2018 - 21:08.

#3448 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • 6534 inlägg

Postad 14 February 2018 - 18:52

Måste bara säga att ibland får man ögonblick av " fy fan va bra detta är "

Drog igenom hela "Altered Carbon" på Netflix . . serien va helt ok.. .

Men bilden o även ljudet va grymt ( även om jag är sjukt sur att jag inte får Atmos trots att det finns Atmosljud, men bara för Xbox ägare)

Vet att Perra skrev lite på minhembio om vilka kameror man använt vid inspelningen osv, o till o med han verkade imponerad ;)

Steaming i denna kvalité på ett system som mitt va en njutning . . . . fick verkligen en slags " Allt med detta är bra o allt slit o pengar har varit värt det" känsla..

Bestämde förresten ihop med Pär att skrota planerna på nytt nätverk . . allt funkar nu så känns onödigt att lägga massa pengar o arbete på det. . just nu i alla fall

#3449 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • 6534 inlägg

Postad 22 February 2018 - 10:05

Känns som mitt val av eventuell ny DAC börjar ta form. . många av dom DAC jag tittat på börjar falla ifrån av olika anledningar.

Trinnov Amethyst

Får inte svar på min fråga om en funktion av Trinnov så denna blir diskvalificerad direkt

Chord DAVE.

Denna har varit favorit hela tiden men ett "problem" som blir extra dumt för just mig har uppdagats i två test. . . det verkar som att när man ansluter hörlurar så skall XLR utgången vara tyst.  .. . men tydligen slipper ett svagt "brum" igenom, o detta är inte kul för mig som har aktiva högtalare med autostart.

En ägare som har typ samma system som mig sa att han får dra ut XLR till dom aktiva högtalarna varje gång han lyssnar i lurar annars går dessa på o brummar svagt. . . . .inget jag vill leva med

så då är det bara TAD DA-1000 kvar.

Men får se, mycket pengar o det jag har idag är bra grejer det också

#3450 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • 6534 inlägg

Postad 15 March 2018 - 18:50

Lite mörka dåliga bilder på mina nya CLIC möbler som kom idag :)

Den första står till höger om den jag hade sen innan, dock är det rackskenor inne i denna nya. . så hyllor i den vänstra o rackskenor i den högra.

Alla mina slutsteg skall sitta i denna bänk, men kommer ta ett tag att nå dit, mycket jobb o sen måste jag få tag i rätt rackskruv

IMG_20180315_183834.jpg

Passade även på att köpa en bänk till sovrummet, va länge inne på att ta en vit med svart tygdörr här men efter stor vånda så ville jag ha det enhetligt.....gjorde dock en ändring på denna mot dom i vardagsrummet o tog svarta ben.

Detta är en bredare men mindre djup modell.

IMG_20180315_183158.jpg