Halloj,
Tänkte få visa upp mitt vardgsrum och få tips om förbättringar.
Det är ett vardagsrum kombinerat med matdel och öppet till köket. Ljust och fräsht, precis som det ska vara i en bio...
Det funkar trots allt tillfredställande, film tittar vi på kvällen och det är bara sommarhalvåret som jag stör mig på en utvattnad bild - men som tur är så är den svenska sommaren kort!
Några bilder över vardagsrummet, det är ca 10x6m.
En bild rakt bakifrån:
Snett bakifrån från hövger sida (köket):
Snett bakifrån från vänster sida:
Från vänster främre hörn:
Från höger främre hörn:
Från duken och bakåt:
Setupen för nuvarande är följande:
Receiver: Marantz SR6004 Onkyo NR3008
Fronthögtalare: Dynaudio Audience 122 + C122, Audiovector S3 Super + SC Super
Vänster och höger surround: Dali R1000 Audiovector Kx
Vänster och höger Bakre Surround: Audiovector Cx
Sub: Rel Q100E & Audiovector K-Sub Super
Projektor: BenQ PE8720
TV: LG 55LW650
HTPC: i3 2120, Asus GT640 (passivt), Asrock Z77, ADATA 128Gb SSD, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt)
Konsol: PS3
Satelitmottagare: Dreambox 800HD
Kommande uppgraderingar/ändringar:
Måla frontväggen i en annan färg, mitt förslag är grafitgrå...
Förstärkaren vill jag byta med en med XT32, tex en Onkyo 818 eller högre. Denna uppgraderinge är högst upp på priolistan just nu. Sagt och gjort - en beggad Onkyo NR3008 blev det.
Fronthögtalare: Vill man väl alltid byta? Frågan är bara om när och till vad... Med småbarn i huset så är de högtalare jag har rätt tacksamma då de redan var kanststötta då jag köpte dom. Det bidde Audiovector S3 Super plus matchande center för ett tag framåt...
Projektorn skulle ju kunna få bli en FullHD-maskin, tex Sony HW30.
Sedan har jag tänkt på att komplettera med surrar till 7.1, dvs addera 2 st bakre surroundkanaler. Eventuellt då även byta ut mina R1000 till likadana som de kommande bakre surroundarna för att få samma runt om.
Men här har vi ett problem, eller rättare sagt 2 problem.
Först och främst vilka högtalare ska jag köpa?
Vart ska jag placera de bakre surrarna?
Jag är inne på Boston Acoustics SoundWare då installationen skulle kunna bli rätt snygg med dom. Även Tangent E4 skulle kunna bli rätt bra tror jag.
Placeringsmässigt så är min plan att bara byta ut höger och vänster surrounder och sätta de bakre kanalerna på takbalken som projektorn hänger i. En på varsin sida av projektorn, riktade snett neråt bakåt.
Såhär:
Soffan står så att man sitter precis under balken.
Vad tror ni om det?
Redigerat av Matsen, 14 September 2013 - 21:14.