Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Spelnostalgi

• Vänligen logga in för att kunna svara
15 svar till detta ämne

#1 Marcus_TheRock

En glad entusiast.

• ISF Certified
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1067 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 12 June 2013 - 10:22

Nice!

Det har varit en viss utveckling sen jag var barn. Undrar jag, ifall dagens ungar som växer upp med detta fattar hur bra det är och hur mycket jobb som ligger bakom?

Detta var spitzenklass när jag var typ 10. :o

Exploding Fist  :wub:

/Marcus

/Marcus- Driver butiken The Rock Hemmabio i Lund

#2 tobbecarnal

If you´re gonna do it - do it right.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 545 inlägg

» Har 23 bilder i mitt galleri

Postad 13 June 2013 - 00:19

Nice!

Det har varit en viss utveckling sen jag var barn. Undrar jag, ifall dagens ungar som växer upp med detta fattar hur bra det är och hur mycket jobb som ligger bakom?

/Marcus

Ganska kul, jag och Jakob (Colamannen) pratade om detta häromdagen men jag spelade en annan snarlik variant:

International Karate

#3 High_Definition

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 233 inlägg

» Har 1 bild i mitt galleri

Postad 13 June 2013 - 05:19

International Karate! Tack Grabbar. Vilken nostalgitripp! 20-25 år tillbaka i tiden. Jäklar vad jag spelade det spelet!

#4 FinnGus

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 171 inlägg

» Har 3 bilder i mitt galleri

Postad 13 June 2013 - 08:21

Min kopp kaffe var snarare en tidig föregångare till Deus Ex, nämligen Paradroid .

Gud, vad det hackades galna robotar på rymdskepp...

Projektor: Sony VPL-HW50ES(W); Duk: Grandview Cyber Electric 92''; TV: Sony KDL-46EX500
Receiver: Integra DTR-70.2; DVD: Denon DVD-1930CI; Blu-Ray: PS3 Slim
Högtalare: front - Elac 310 CE; center - Elac CC-200.2; surround - MA Radius 45HD; sub - BK Electronics XLS200DF MkII

#5 Viktor

En glad entusiast.

• Företag
  • PipPipPipPip
  • 548 inlägg

Postad 13 June 2013 - 18:24

Paradroid var och är kul. :)

http://paradroid.ovi...id-download.php

#6 Speedball

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1482 inlägg

Postad 13 June 2013 - 19:35

Ahhh, Paradroid. En substansiell del av mitt liv har förbrukats på detta mästerverk av Andrew Braybrook. -_-

Lycka var att ta över 999 med en enkel 001 "Influence Device".

Eller rensa skeppet för 8:e gången bara för att få veta att det heter "Itsnotardenuff"... :)

#7 Speedball

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1482 inlägg

Postad 13 June 2013 - 19:46

Nice!

/Marcus

Ganska kul, jag och Jakob (Colamannen) pratade om detta häromdagen men jag spelade en annan snarlik variant:

International Karate

Hehe,

Har IK+ låten, remixen från Amiga konverteringen, som ringsignal sedan telefonerna kunde spela samplingar. ;)

Annars är Exploding min favvo eftersom jag fick den på kasset 1985 direkt från London strax efter lanseringen då grannen varit på nån tjänsteresa och köpte det "senaste datorspelet" till mig. :wub:

#8 pacman

Gladaste entusiasten

• Moderator
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 5973 inlägg

» Har 10 bilder i mitt galleri

Postad 14 June 2013 - 09:39

Lets remember the good old days...

Redigerat av pacman, 14 June 2013 - 09:45.

DYNAMIC PICTURE MODE IS AS IF YOU WERE FORCED TO READ EVERYTHING IN CAPSLOCK WITH NO PUNCTUATION OR PARAGRAPH FORMATTING WHATSOEVER IN OTHER WORDS IT IS TERRIBLE IRRITATING FATIGUING AND GENERALLY ANNOYING TO BE FORCED TO WATCH SUCH A HIDEOUS OVERLY BRIGHT BLUE OVERSHARPENED OVERSATURATED EXCUSE FOR A PICTURE

#9 Stefans

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 147 inlägg

» Har 6 bilder i mitt galleri

Postad 14 June 2013 - 10:07

"Who dares wins" förbrukadee ett antal timmar av min ungdom :-)

#10 tobbecarnal

If you´re gonna do it - do it right.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 545 inlägg

» Har 23 bilder i mitt galleri

Postad 14 June 2013 - 12:25

Winter Games lade jag ner ett antal timmar på :)

Winter_Games_Coverart.png

Utvecklare: Epyx
Utgivningsdatum: 1985

Winter Games - Longplay

#11 chrme109

Music lover

• Members
  • PipPip
  • 107 inlägg

Postad 14 June 2013 - 12:42

Rick Dangerous till Amiga

rick_dangerous_title.png

Flashversionen! :)

/C

Redigerat av chrme109, 14 June 2013 - 12:42.

#12 lordnilsson

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 600 inlägg

Postad 14 June 2013 - 17:56

Nice!

/Marcus

Fanns även som arcade spel. Gick under namnet "Karate Champ" riktigt kul och ballt.... då i alla fall.

Vi äger inte våra prylar, de äger oss.

#13 mikaels

An alien

• Members
  • PipPip
  • 177 inlägg

Postad 14 June 2013 - 19:28

Jag som inte ens var gamer, förutom några varv med tidiga Sierraspel som King's Quest och Leisure Suit Larry, såg den fantastiska Wreck-it Ralph förra helgen, men antar att ni som känner igen alla blinkningarna och referenserna uppskattar den ännu mer, så har ni inte gjort det än, gör det nu; se Wreck-it Ralph!

/Mikael
--------------------------------------------------
- "Do you indulge in any form of worship?"
- "Life. I love life, very much indeed."

#14 Olof

Hemmabiofan

• Members
  • PipPipPip
  • 306 inlägg

» Har 7 bilder i mitt galleri

Postad 14 June 2013 - 19:34

Många gamla godingar här. Kommer nog fastna i det här YouTube-träsket ett tag känner jag.

Minns inte riktigt vilka jag körde på C64:an och vilka jag körde på Amigan, men några av favoriterna var i alla fall nämnda Winter Games, Summer Games 1 & 2, California Games och World Games och International Karate.

Andra jag minns är Ghost 'n Goblins, Bubble Bobble, Pit Stop och Defender of the Crown, samt textäventyren från Infocom.

De absoluta favoriterna var nog ändå äventyrsspelen från Sierra Online, exempelvis Police Quest

och Space Quest 

.

/Olof

Redigerat av Olof, 14 June 2013 - 19:35.

#15 Marcus_TheRock

En glad entusiast.

• ISF Certified
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1067 inlägg

Postad 15 June 2013 - 10:49

Eller varför inte den sköna spelidén Blood´n Guts med hedervärda grenar såsom katt-kastning och ölhävning. Kanske inte det bästa eller mest spelade, men väl värt att nämnas bara för att verkligen förstå bredden av olika spel som fanns redan på 80-talet.

På samma tema fanns ju även klassikern Barbarian som introducerade den numera legendariska 360 graders svingen med direkt halshuggning som följd :D

Inom samma blodiga genre kom ju också senare till PC det "förnämliga" multiplayer spelet Carmageddon som faktiskt var rätt underhållande när man fick "kötta" sina polare.

Det går ju inte heller att diskutera spel till C64 utan att omnämna vad man styrde härligheten med. Klassikern Tac2 såg man ofta men personligen så var min trogna bundsförvant den mäktiga Wico med utbytbara handtag. Kulan var ju helt fantastisk till löpningen i Decatholon så att man slapp sitta och "spassa" sig fördärvad utan istället kunde hitta rytmen med tumtekniken. :lol:

Det är ju också svårt att låta bli att omnämna spelet med den gröna sumon och ninjan. Alla som har spelat det, vet så klart att det är Bruce Lee som kickar deras rumpor :P

På något sätt så känns det idag inte lika kul med en bluescreen på skärmen när något strular med datorn. Men back in the days så var det nästan en skön spänning när man tryckte på play, väntade på att räkneverket på bandaren skulle komma upp på 33,5 för att dyka upp Syntax/error på TVn. :(  Spola tillbaka, vänta en evighet igen och...och...och, YES, där satt den. Ready! RUN

Senare så införskaffades så klart en så kallad 1541 och därmed försvann den spänningen...

Tyvärr så är spelen inte riktigt lika fräscha idag när man ser dem, så jag tror de mår bäst av att leva kvar i minnet. För på den tiden var det state of art och just då saknade man faktiskt inte något, varken i grafik, ljud eller spelglädje. :wub:

/Marcus

/Marcus- Driver butiken The Rock Hemmabio i Lund