Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Allramifieds kontrollrum

• Vänligen logga in för att kunna svara
201 svar till detta ämne

#1 Allramified

Science is not a democracy

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2258 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 28 October 2014 - 09:20

Efter flytt, renovering av vardagsrum och tre sovrum, så har nu turen kommit till ett litet biokrypin.

Förutsättningar:
620 x 392 x 220 cm i källarplan. Samtliga begränsningsytor i betong, varav kortsidor och ena långsidan är ytterväggar. Rummet innehåller två smala, typiska källarfönster och en dörröppning. Huset är byggt 1975 och källaren är dränerad.

Mål:
Kontroll.
Jag strävar efter att lämna så lite som möjligt åt slumpen. Det som sker med ljud och bild i detta rum skall vara genomtänkt och planerat.

Bild:
Jag har sedan flera år kört ljudtransparent 2.40:1 duk och kommer att fortsätta med det även här. Det ger den mest realistiska ljud/bildupplevelsen för mig. Ljusinsläpp och sekundärreflektioner kommer såklart att minimeras.

Ljud:
Jag tillhör falangen som tycker om ett levande ljud, där man begränsar ljudets utbredning med hjälp av högtalardesign istället för kraftig rumsdämpning. På så sätt får man en kontrollerad ljudutstrålning samtidigt som rummet hålls levande och ger skön efterklang. Diffusion föredras framför dämpning. Jag kommer att sträva efter att rummets efterklang skall vara lika välbalanserad som högtalarljudet genom hela frekvensområdet, även i basområdet. Reflexer kommer att kontrolleras och styras för att skapa en illusion av ett akustiskt stort rum. En lika stor bit av ljudbyggandet kommer att handla om ljudisolering. Jag vill kunna använda rummet fritt utan att störa övriga personer i huset. Allt från tak, väggar, dörrkonstruktion och ventilation kommer därför att behöva ses över. Samtidigt skall man ha respekt för att man befinner sig i en källare, med de risker för fukt som alltid finns i en sådan miljö. Hela bygget kommer därför att behövas ha detta i åtanke.

Nog pladdrat, time to get into business!

I nuvarande skick har rummet kala, målade betongväggar, betongtak och ett 22mm plankgolv i furu och ett gäng platsbyggda garderober utemed ena kortsidan.
IMG_20141013_194509.jpg

IMG_20141013_194525.jpg

IMG_20141013_194540.jpg

För att minska risken för fuktangrepp underifrån, rivs golvet bort. Trä på betongplatta känns inte så bra. När golvet bryts upp visar det sig att man använt wellpapp som underlag...man blir mörkrädd. Huh, vad det hade kunnat börja mögla! Men som en glad överaskning känns wellpappen och golvet snustorrt och utan synliga spår av fukt eller mögel så här 39 år senare. Bra! Även garderoberna rivs ut, så att jag har ren betong på alla ytor att utgå ifrån.

IMG_20141013_203006.jpg

IMG_20141013_203017.jpg

IMG_20141015_180756.jpg

IMG_20141015_180809.jpg

De småsprickor som uppstått i betongplattan genom åren tätas med tätmassa för att inte eventuell fukt skall få en genväg upp i golvet.

IMG_20141015_182748.jpg

Redigerat av Allramified, 28 October 2014 - 22:43.

==========================================
Driver företag inom högtalardesign och konsultation

#2 Olof

Hemmabiofan

• Members
  • PipPipPip
  • 306 inlägg

» Har 7 bilder i mitt galleri

Postad 28 October 2014 - 09:26

Det här blir grymt kul att följa.
Tidplan?

/ Olof

#3 rajapruk

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3023 inlägg

Postad 28 October 2014 - 10:32

Ja det här blir kul!

#4 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 6564 inlägg

» Har 19 bilder i mitt galleri

Postad 28 October 2014 - 10:50

Känns som ett väldigt bra rum både till mått o layout :)

Lite av ett "drömscenario" riktigt kliar i fingrarna när man ser ett kalt sånt rum med så mycket kul potential.

Men tyvärr är jag en "lägenhets människa" även om man ibland blir sugen när man inser hur mitt system verkligen skulle älska ett rum som ditt.

Skall följas med spänning detta

#5 Gonk

---

• Members
  • PipPipPipPip
  • 652 inlägg

» Har 6 bilder i mitt galleri

Postad 28 October 2014 - 11:03

Ser fram emot många intressanta lösningar!

#6 Speedball

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1482 inlägg

Postad 28 October 2014 - 12:03

Mycket spännande att följa detta! :)

#7 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1966 inlägg

» Har 15 bilder i mitt galleri

Postad 28 October 2014 - 19:19

Roligt att du är igång med nya projekt Ludvig, ser fram emot fortsättningen! Extra spännande blir det att se var du ska gömma en IB-sub när du redan är i källaren, fast jag har ju sett och hört ett exempel på det... :rolleyes:

Med vänliga hälsningar Erik
Mitt system och Mina filmer

#8 Speedball

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1482 inlägg

Postad 28 October 2014 - 19:45

Tror att det där rummet med pingisbordet blir en utmärkt IB! ;)

#9 Adhoc

Adhoc

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1389 inlägg

» Har 25 bilder i mitt galleri

Postad 28 October 2014 - 20:46

L, det här blir kul att följa. :)  Är det redan långt gånget eller blir det en långkörare med pauser vartefter bygget går framåt?

Bra att betonggolvet ser så fräscht ut, utan skumma, mörka fläckar. Betonggolv och väggar som delvis är under jord var en sak som jag själv var fundersam och lite orolig för för några år sedan. (I onödan har det visat sig.) 

#10 Allramified

• Members
  • 2258 inlägg

Postad 28 October 2014 - 22:42

Kul med lite intresse!
Tidplanen ja, det beror ju på vad man menar med färdigt. Småpilla kommer man nog göra lång tid framöver, men rullar första filmen innan påsk är jag nöjd. Till sommaren måste det vara hyfsat klart, för då skall jag renovera köket :)

Bygget har inte kommit längre än vad som syns. Jag skall försöka uppdatera här allteftersom det händer något. Verkar jag göra något galet så skrik, då kan det fortfarande finnas chans att göra om :)

Jag har hyfsat klart för mig hur jag vill ha det, och hur jag skall komma dit. Men IB'n är fortfarande olöst. Pingisrummet har en öppen trappa upp till bottenvåningen, så det skulle bli en ljudisolationsmässig härdsmälta. Resten av väggarna är ytterväggar och jag tror inte grannarna är jättesugna på att lyssna på bas... Bästa idén just nu är att mura upp en ny kortvägg bakom duken, med en 6-8 kubiks volym som en slags semi-IB. Måste dock fundera på om jag har råd att stjäla en meter på rummets djup till detta med tanke på resten av layouten och akustiken eller om jag måste offra IB'n. Funkar det inte med IB får det väl bli några stora slutna lådor, typ 400 liter/element eller nå't. I den fasen jag är i just nu behöver jag inte bestämma detta riktigt än.

Redigerat av Allramified, 28 October 2014 - 22:50.

#11 Allramified

• Members
  • 2258 inlägg

Postad 30 October 2014 - 13:30

Ventilation.

För att få god ljudisolation, behöver rummet vara helt tätt. Därför behövs det forcerad ventilation för att få ett trivsamt klimat. Jag kommer också att lägga trägolv, vilket kräver lite extra omtanke när det skall ligga på betongplatta på mark med okänd isoleringsgrad under. Även om betonggolvet verkar snustorrt vågar jag inte inte chansa på att så kommer förbli framöver. Kanske tappar dräneringen i effektivitet om några år, och fuktbelastningen i plattan ökar. Jag kommer därför att lägga in ett mekaniskt ventilerat golv från Isola (Platon) som alltid ligger och drar frisk luft genom en luftspalt under golvet som torkar ut och håller plattan fräsch. Det minskar dessutom risken för "källarlukt" i rummet. Denna golvventilation tänkte jag även utnyttja till allmänventilation för att slå två flugor i en smäll. Så tanken är att jag tar in friskluft uppe vid taket vid rummets ena bakre hörn. I diagonalt hörn fram drar jag ner luft under golvet. Luften leds runt under golvet och dras ut i andra hörnet fram. Utsuget kopplas till en fläkt i ett annat rum i källaren av bullerskäl, och luften leds ut genom grunden.

Friskluftsintag finns redan idag, men jag behöver ta hål i innerväggen där ventilationsröret skall gå ut ur rummet. Då detta rör kommer att kunna plocka upp ljud från rummet och leda iväg ut ur rummet, så gör jag det så kort som möjligt inne i biorummet. Så det blir i princip bara en 90-gradersböj upp ur golvet och in i sidoväggen. Fotona är tagna från "pingisrummet" utanför bion.

IMG_20141029_175212.jpg

Tyvärr dök jag rätt på ett armeringsjärn inne i väggen, så jag fick förskjuta hålet lite till vänster.

IMG_20141030_123353.jpg

Kabeldragning.

Av värme, ljus och bullerskäl kommer all elektronik att stå i pingisrummet, under trappen och styras via Ir-extenders/Wifi, så att ingen elektronik förutom PJ finns i rummet. Det står redan lite prylar under trappen som matar TV och 2-kanal i vardagsrummet en våning upp, och det funkar fint att fjärrstyra. Det blir dock rätt mycket kablage som då skall in i rummet. För att snygga till och få lite ordning kommer därför allt kablage att dras i VP-rör genom väggen och distribueras ut i rummet. Många rör blir det...

Vä till hö:
1 st 50mm för kraft och HDMI till PJ
1 st 16 mm för Sub rear
4 st 16 mm för surrounds
4 st 16 mm för Atmos ceiling (kommer ej att implementeras nu, men kablage skall finnas tillgängligt om uppgradering sker)
1 st 16 mm för Ir-extender och annat som kan behövas
1 st 50 mm för L/C/R samt Sub front

Behöver jag fler?

IMG_20141030_123021.jpg

Redigerat av Allramified, 30 October 2014 - 13:34.

#12 Kilgore

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 136 inlägg

» Har 18 bilder i mitt galleri

Postad 30 October 2014 - 13:37

Alltid kul att följa biorumprojekt! :D

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore

#13 DF

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 939 inlägg

» Har 43 bilder i mitt galleri

Postad 30 October 2014 - 13:52

Behöver jag fler?

Ja!

Men risken är att du inte vet till vad ännu.

Jag har kommit på att det kanske skulle varit bra i mitt rum att kunna växla mellan att ha slutstegen i eller utanför rummet.

Nätverkskablar är bra att ha minst i varje hörn i rummet. Rätt som det är vill du ha en 3D-sändare till projektorn någonstans, eller en egen accesspunkt i det rummet.

Antar att du redan har planerat att ha med något rör också för mätkablage vid olika kalibreringar? Om det är det där 16-röret för ir-sändare som ska täcka upp det så är jag tveksam att det kommer räcka.

Jag har:

1st 50mm för främre subbar (x4) och LCR, det är redan fullt.

1st 50mm för kraft till proj, HDMI, Nätverkskablage och viss belysning. Det börjar bli väldigt fullt.

1st 50mm för 8 st surround, mätkablage och övrigt. Det är lite över halvfullt.

Jag borde dragit 1st 50mm tomrör extra för framtida kablage. Än saknar jag det inte, men med tanke på hur fort mina rör har fyllts upp på bara två år så misstänker jag att inom fem med dagens teknikutveckling så får jag hitta på något kreativt.

Jag saknar också ett rör att ha för provisorisk utrustning, altså om någon polare till mig eller barnen kommer med sin spelmaskin och vill koppla in till projekorn, så vill man kunna dra in en handkontroll eller sändare. Eller tvärt om, ha konsollen i rummet och ansluta ljudkablage till receivern utanför.

#14 Lovan

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 969 inlägg

Postad 30 October 2014 - 14:27

Jag håller med DF. Hellre ett par tomma rör än att behöva slita håret när du väl behöver en extra ;)

#15 Allramified

• Members
  • 2258 inlägg

Postad 30 October 2014 - 17:26

Bra synpunkter! Fixade två 16mm till för nätverk och ett 50 mm till för oförutsedda behov :)

IMG_20141030_161002.jpg