Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Allramifieds kontrollrum

• Vänligen logga in för att kunna svara
201 svar till detta ämne

#196 rajapruk

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2996 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 27 September 2015 - 23:38

Membranväggar kontra Helmoltz, är det någon skillnad i "snabbhet"? De arbetar ju bägge med resonans som tar tid att byggas upp. Tänker på transientrespons, typ...

Redigerat av rajapruk, 27 September 2015 - 23:44.

#197 Allramified

Science is not a democracy

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2258 inlägg

Postad 28 September 2015 - 07:47

Akustiken funkar kanon, men har som sagt kvar att hantera reflektioner av olika slag för att förbättra rymdkänslan. Subjektiva beskrivningar ger jag mig inte på, två personer upplever inte samma sak på samma sätt.

Kontrollerad spridning i det här fallet är att högtalarna har samma frekvensrespons oavsett lyssningsvinkel. Det enda som skiljer är amplituden. På detta vis får både direktljud och reflekterat ljud samma frekvensgång, vilket är önskvärt. Man koncentrerar på detta vis också ljudet åt det håll det gör nytta, dvs framåt och sprider inte en massa onödig energi åt andra håll där det bara ställer till problem, dvs åt sidorna. Det gör också widespot väldigt bred och det låter likadant i hela soffan. Rummets konstruktion och basarnas placering/konfiguration gör också att även basen är konstant över hela soffan, tror jag ligger inom +/- 2 dB från infra ända upp till 100 Hz eller nå't över hela soffans bredd och DET är rätt unikt!

Att bara ha ena sidan som membran påverkar inte ljudbilden. Väggen dämpar bara under några hundra Hz, och "ljudbild" definieras betydligt högre upp i frekvens.

Små room modes är borta, de större har sjunkit i amplitud, men framför allt smetats ut. Istället för smal spik blir det en böljande kulle vilket inte ger samma häng i tidsplanet. Dessa återstående modes har sedan elimierats med högtalarplacering och konfiguration. Jag använder ingen EQ för att få bort resonanser.

Jag tycker surround-setupen funkar bra. Som vanligt får man välja lite mellan högupplöst ljud (direktstrålande) eller diffust ljud (reflekterat eller eventuellt dipol). Jag tycker min setup är en bra kompromiss. Det blir spaciöst och omslutande men ändå disktinkt. Taket liksom väggen dämpar bara under några hundra Hz, så det gör ingen skada för surroundljudet.

Membranabsorbenter och Helmholtz har ju ungefär samma mål, att man stämmer av dem för att sluka energi i ett smalt frekvensband. De väggar/tak jag har byggt har ett lite annat mål. De är bredbandiga och har lågt Q-värde. De är inte avstämda för att motverka en viss frekvens, utan de är byggda allmänt "lossy" för att basenergi oavsett frekvens skall få svårare att bygga upp energi i rummet. Rummet skall äta bas rent generellt helt enkelt. Därför blir inte effekten på varje resonansfrekvens lika effektiv som en Helmholz, men å andra sidan fungerar den och gör nytta i hela basområdet. Syns väldigt tydligt på RT60-mätningar där jag får väldigt låga värden ända ner i basen.

Nu låter allt det här som om jag påstår att jag har byggt världens bästa rum och det påstår jag verkligen inte på något sätt. Men jag har lyckats uppnå de mål som JAG hade på min önskelista. Ioch med det är JAG väldigt nöjd med resultatet. Kanske tilltalar det inte alla, men det har liksom aldrig varit poängen :)

==========================================
Driver företag inom högtalardesign och konsultation

#198 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1958 inlägg

» Har 15 bilder i mitt galleri

Postad 28 September 2015 - 08:27

Intressant läsning, roligt att du är igång och skriver lite igen! thumbsup.gif

Sen måste jag passa på att fråga om en sak som jag inte riktigt förstått.... Först bygger man ett stort system för att skapa bas, sen bygger man ett ännu större för att dämpa den. Jag säger inte att det är fel då jag vet att det är detta som många förespråkar, och att i princip alla "bra" rum är byggda så. Det känns lite motsägelsefullt, så varför vill man göra så? :unsure:

Med vänliga hälsningar Erik
Mitt system och Mina filmer

#199 rajapruk

En glad entusiast.

• Members
  • 2996 inlägg

Postad 28 September 2015 - 09:29

Härligt Allram!

#200 rajapruk

En glad entusiast.

• Members
  • 2996 inlägg

Postad 09 October 2015 - 13:03

Dina högtalare ser misstänkt lika ut Earl Geddes högtalare! Är det sådana du har köpt som DIY-kit?

#201 Adhoc

Adhoc

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1389 inlägg

» Har 25 bilder i mitt galleri

Postad 12 October 2015 - 13:12

Trevligt med uppdateringen Allramified. :) 

Horn + insatsskummet är enligt Geddes om jag kommer ihåg rätt från As tidigare redogörelser, jag är inte säker angående midbaselementet. 

#202 rajapruk

En glad entusiast.

• Members
  • 2996 inlägg

Postad 02 January 2019 - 16:02

En uppdatering här vore önskvärt. Gärna bilder!