Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Music is changing - MQA

• Vänligen logga in för att kunna svara
272 svar till detta ämne

#271 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1932 inlägg

» Har 15 bilder i mitt galleri

Postad 19 March 2018 - 22:36

Jag har lyssnat på MQA vid två tillfällen på mässor i München. Intressant vid båda tillfällen var att man vägrade spela samma låt utan MQA side by side. Om man nu har något enastående att visa upp, som man menar är överlägset "standardprodukten". Varför inte spela upp dem efter varandra?

Ja, det är ju en intressant frågeställning. Om man ska kunna bedöma om det låter bättre än något annat så måste man ju få jämföra i samma anläggning, och på ett sätt som utesluter placebo.

Läst just en sak på ett annat forum som jag inte tänkt på kan vara ett problem vid jämförelse. Ingen idé att jag formulera själv, jag citerar rakt av.

Så länge vi inte vet vilka mastringar som spelats och jämförts är det ju helt meningslöst att diskutera hur MQA eventuellt låter. Det konstaterades ju t.ex nyligen i en tråd att den dyrköpta och välljudande HD Tracks-utgåvan av någon Krall-skiva med största sannolikhet är samma som Tidals MQA-version. Klart ”musikern” tycker det låter bra om det är en bättre mastring!

Det är förstås en sak som kan krångla till det, inte ovanligt med olika utgåvor som inte låter lika bra. Det här skulle dock gå att vända till en fördel, om MQA ställer krav på en bra mastring för att det ska bli en MQA. Då skulle det kunna bli en kvalitetsstämpel, även om det skulle kunna finnas andra filer från samma master som låter lika bra.

Med vänliga hälsningar Erik
Mitt system och Mina filmer

#272 Lovan

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 937 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 19 March 2018 - 22:51

Intressant i en av länkarna. MQA filtret i dacen funkar på icke-MQA kodat också. Skulle vara intressant att testa hur skillnaden blir där :)

#273 bigblue

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 536 inlägg

» Har 25 bilder i mitt galleri

Postad 20 March 2018 - 13:23

digitalt vs vinyl, hur gick det där tycker du?

Gamla master-tapes lär ju vara mumma många gånger.

Båda låter naturligtvis väldigt bra. Men på olika sätt. Med den digitala uppsättningen så "låter" det jättebra - med den analoga så "känns" det jättebra. I det första fallet hör jag musiken, i det andra så upplever jag den. Detta är så klart en personlig reflektion och jag har full respekt och förståelse för att andra tycker tvärt om.