Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

IB-sub till vardagsrummet

• Vänligen logga in för att kunna svara
176 svar till detta ämne

#1 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1972 inlägg

» Har 15 bilder i mitt galleri

Postad 08 December 2014 - 20:50

Det har nu gått över tre år sen Allramfied var hemma hos mig och mätte för att se om det var lämpligt att bygga IB-sub hos mig, och var den i så fall ska placeras. Utlåtandet från Ludvig var då:

Som Erik redan nämnt så medgav rummet möjlighet till mycket jämn och fin basåtergivning långt ner i infraområdet samtidigt som variationerna mellan sittplatserna hölls väldigt liten. Tillsammans med väl tilltagen volym i källaren så ser jag det som en kanonförutsättning för en lyckad IB-implementation enligt min bedömning.

Vidare konstaterades att det egentligen skulle fungera med en placering var som helst längs den främre väggen, men att det högra hörnet ger lite högre ljudtryck.

Med så fina förutsättningar så vore det ju synd att inte gå vidare med det här, men tyvärr har det dragit ut lite på tiden. Inga idé att presentera några långrandiga ursäkter här, men andra intressen tar också både tid och pengar; sen går en hel del tid också till arbete för att få ihop pengar till intressena...  :blush:

Den främsta inspirationskällan har förstås varit Allramifieds tråd om hans IB418 och den tidigare Zeus. Även barco_boy och ZAC har trådar med mycket bra tips, och det är hos barco_boy som jag har haft möjligheten att få höra en IB i verkligheten.

Vill man läsa mer om IB finns en bra FAQ här och ett särskilt forum här.

När jag nu startar denna tråd befinner sig projektet i sin linda, men jag känner att jag kommer att behöva en del hjälp under byggets gång. Om inte annat kanske tråden kan leda till en spark på lämpligt ställe när jag behöver det för att få något gjort... :rolleyes:

Med vänliga hälsningar Erik
Mitt system och Mina filmer

#2 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1972 inlägg

Postad 08 December 2014 - 21:17

Största problemet för att komma igång med det här projektet är egentligen inte varken inköp av grejer eller bygget och installationen av lådan, det är hur det ser ut på våningen under.....

Här har ni bara fått se det välordnade vardagsrummet, och en skymt av källaren där slutstegen står. Rummet under har tidigare varit pannrum, men när jag satte in bergvärme för sju år sen placerades pumpen i den angränsande tvättstugan. Pannrummet har en skiljevägg och utrymmet bakom den anges på ritningen som "koksförråd". Under de snart 20 år jag bott här har det inte varit koks där, men väl pellets under ett antal år. Väggen är av lättbetong och inte bärande, men vid viss överbelastning av pellets så har överkanten flyttat sig några centimeter....

Tanken är nu att den vägg först ska rivas, vilket troligtvis inte är så besvärligt. Desto jobbigare kommer det bli att flytta undan alla saker jag förvarar där med jag river väggen, har även tänkt att jag ska måla om och fräscha upp lite där. Tanken är att rummet ska fungera som lite verkstad och mer organiserad förvaring av grejer.

Nu är rummet fullt av verktyg, båtgrejer, bilgrejer samt en massa annan bråte. Där finns även den gamla värmepannan, som jag också tänkt bära ut. Ytterligare en svårighet är att det är rätt mycket grejer även i angränsande rum, så för att lyckas med det här kommer jag att få börja med en storstädning i källaren.

Som vanligt så tror jag att några bilder säger mer än en väldig massa ord....

Tittar man in genom dörren ser det ut så här nu.

P1070385.jpg

Genom dörröppningen till koksförrådet ser man slutstegen, som alltså står rakt under bänken i vardagsrummet. IB-subben ska sitta i hörnet som är bakom väggen till höger i bild, som alltså ska bort.

P1070386.jpg

Tittar man in i detta hör så ser det ut så här.

P1070389.jpg

Mitt emot så här.

P1070390.jpg

För att ni ska förstå vidden av eländet lägger jag in ett par bilder mot ingången också.

P1070388.jpg

Här är den lilla pannan som ska ut.

P1070387.jpg

Kombipanna CTC 265 från 1975 bortskänkes mot avhämtning! :)

#3 Speedball

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1482 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 08 December 2014 - 21:32

Tummen upp!

Det här blir mycket intressant! :)

#4 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1972 inlägg

Postad 08 December 2014 - 21:56

Tack Speedball! :)

Under åren som gått har jag "samlat på mig" två saker, en equalizer och ett slutsteg som båda köpts begagnade. Den första är en Behringer Ultracurve Pro DEQ2496 som ska användas för att justera frekvensgången till IB-subben. Som man kan läsa där jag länkade till mätningarna i min projekttråd så har mitt rum en ganska kraftig puckel vid 40 Hz. Tanken är nu att jag ska dela i förförstärkaren vid c:a 50 Hz mot de övriga högtalarna. Med denna EQ ska det skapas ett "notchfilter" som jämnar ut puckeln, det här är en del som Allramfied får komma hit och fixa när jag byggt klart.

BehringerQSC.jpg

Slutsteget köpte jag av barco_boy när han uppgraderade till ICEpower, det är ett QSC RMX2450. Vilken effekt det ger kan förstås läsas lite olika beroende på vilken norm man mäter efter, så för detaljerad information är det bara att följa länken. Jag kommer att köra med två kanaler och 4 ohm, då ger det 650 W per kanal. Slutsteget har en smart funktion där man kan ställa om en brytare så att bägge kanalerna får samma signal även om man bara matar den ena.

BehringerQSCbak.jpg

Ovanstående grejer kostade inte så mycket begagnade, men högtalarelementen som jag ville ha var lite dyrare så de har jag dragit lite på. Inspirerad av Allramifieds IB418 ville jag ha likadana element, fast jag tänkte nöja mig med två. Nu verkar det som att BMS 18N860 har ersatts av 18N862, så det fick bli de senare. En fördel med 18N862 är att man kan välja 4 eller 8 ohm, de flesta andra modellerna från BMS finns bara som 8 ohm. Jag ville ha 4 ohm för att nyttja slutsteget på bästa sätt när jag kör det som tvåkanaligt, vill inte bryggkoppla det. Elementen är beställda och bör dyka upp före jul! :)

Edit: Kom på att jag glömde lägga in ett par bilder som jag förberett, så jag gjorde det nu istället!

Redigerat av Mirage, 09 December 2014 - 21:40.

#5 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1972 inlägg

Postad 08 December 2014 - 22:18

Även om det är en hel del jobb i källaren innan det är dags att börja snickra på lådan så skulle jag vilja köpa material till den nu. Under den kommande julledigheten kommer jag förhoppningsvis ha en del tid att ägna åt det här, men då kanske byggvaruhandlarna har stängt...

Den exakta formen på lådan kommer att styras lite av hur golvbjälkarna sitter, och det ser jag inte förrän jag börjat ta bort putsen i taket i källaren. Lite grovt kan jag dock uppskatta att sidorna på lådan kommer att vara 50-60 cm breda och kanske 70-80 cm höga.

Det jag funderar på nu är vilket, eller vilka, material jag ska välja till lådan. Tittar man på den här sidan och skrollar ner en bit så kan man se att de gör en låda i två lager, ett av MDF och ett av OSB. Att man inte använder två lager MDF anger man bero på att den har dålig draghållfasthet, men varför just OSB? Det här verkar vara en rätt vanlig konstruktion.

Tittar man på ZAC:s låda så har han byggt i två lager plywood, om inte jag ser fel är det av barrträ. Finns det några fördelar eller nackdelar med detta jämfört med MDF och OSB.

Jag har även sneglat lite på björkplywood som känns väldigt fint, om än lite dyrare. Skulle det vara bra med två lager av det, eller är det bättre om ett lager är av MDF?

För länge sedan när jag byggde baslådor till bilar så var det mycket diskussioner huruvida man skulle ha plywood, spånskiva eller MDF. Ett argument mot plywood var att den hade en högre resonansfrekvens (?) vilket skulle kunna leda till sämre ljud. Är det en faktor att ta hänsyn till här?

Så, då var jag i alla fall i gång med frågorna här, nu är det läggdags för mig! :)

#6 Lovan

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 971 inlägg

Postad 08 December 2014 - 23:59

Plywood är en bättre form av OSB iomed att det är längre bitar i det. Jag tror inte det finns allt för mycket att tjäna på att välja två olika material men om man limmar ihop materialen så kommer de att dämpa resonansbenägenheten hos varandra. 

#7 barco_boy

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 326 inlägg

Postad 09 December 2014 - 13:20

Härligt att se att du är igång! :-)

Jag tog inga bilder på hur det såg ut i min "IB-kammare" innan mitt bygge började, men jag får deja-vú vibbar av att se dina bilder. Det tog mig två veckor (kalendertid, inte effetktiv tid) att bygga hyllor i ett annat rum, flytta allt "junk" dit och riva lite väggar för att ens kunna börja fundera på var mina två IB subbar skulle stå.

Borde inte HDF kunna vara ett lämpligt material? Dubbla lager? (Eller varför inte, kom med i IB-betongklubben... ;-))

Pre/pro: Denon 4520, Slutsteg: Emotiva XPA-3 UPA-7, Projektor: JVC DLA-X55RB, Front: Procella P5
Surr/Back: 8 x Emotiva ERD-1, Subwoofers: 2 x DIY IB sub 18'' BMS + 2 x ICEpower 1000asp, Audo Pro AceBass-3, Mediaspelare: Dune Smart HD Base 3D, Pioneer BDP-450,  HDDVD Toshiba EP-35. Duk: Centerstage UF 325 cm

#8 Allramified

Science is not a democracy

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2258 inlägg

Postad 09 December 2014 - 18:21

Haha, underbara bilder! Jag är i dagsläget inte jätteavundsjuk... :)

Eftersom du tänkt bygga lådan med motriktade element som tar ut reaktionskrafterna från konrörelserna, och att lådan i en IB aldrig blir trycksatt, kommer den varken vibrera eller bågna. Det är STOR skillnad jämfört med en klassisk lådbas som utsätts för stora påfrestningar. Jag tror därför i ärlighetens namn inte du har något alls att vinna på att bygga en superstabil, komplicerad tvålagerslåda.

Jag byggde båda mina i enkel 19mm MDF, och du kunde balansera ett mynt på högkant under kraftiga baspassager utan att det välte. Lägg energin på städningen istället ;)

Redigerat av Allramified, 09 December 2014 - 18:39.

==========================================
Driver företag inom högtalardesign och konsultation

#9 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1972 inlägg

Postad 09 December 2014 - 21:54

Tack för tips och kommentarer! :)

När jag sett hur det ser ut hos barco_boy nu är det svårt att tro att det varit så här illa, men du hade ju lagt ner lite tid så... :) Jag har lite dåligt med plats för grejer i andra rum, så det kommer att bli lite av ett "femtonspel"... Tanken är dock att det ska bli en hel del hyllor i rummet när det blir klart, mycket av grejerna ska förvaras här. Ska dock börja med att försöka kasta så mycket som möjligt!

Angående lådan så är det nog som Lovan skriver, tanken med att limma ihop olika material är nog att de ska dämpa varandras resonanser. Jag har dock tänkt i samma banor som Allramified här, att den här typen av bas inte bör ge nämnvärda vibrationer i lådan; om man monterar elementen mot varandra.

Det verkar dock vara rätt vanligt att man "krånglar till det" och laminerar skivor och bygger väldigt stabila konstruktioner, frågan är dock om många av dessa tänker lite för mycket på traditionella baslådor. :unsure:

Om det inte behövs så tänker nog inte jag heller krångla till det, mer jobb och mer pengar utan att det blir bättre ser jag ingen idé med. Ska jag bygga med bara en skiva så känns dock plywood mer tilltalande, håller bättre för både träskruv och islagsmuttrar till elementen.

Betong tror jag inte är riktigt rätt val för mig! ;) Lådan ska hänga i träbjälklaget så det känns smidigare att hålla sig till det materialet.

#10 Adhoc

Adhoc

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1389 inlägg

» Har 25 bilder i mitt galleri

Postad 09 December 2014 - 22:58

Det här blir intressant att följa. Jag har väl inget alls att bidra med när det gäller IB-basar, enda tipset jag har för att komma igång är o bära in färre flak med bira och bära ut desto mer av annat ....  :D

Som jag fick göra ...

Junkrum.jpg

#11 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1972 inlägg

Postad 10 December 2014 - 21:25

:D Kul att det är fler som haft det lite rörigt tidigare! Angående tomma ölflak på bilderna så vet jag inte vem det är som ställt dem i min källare, men de är bra att lägga grejer i.... :rolleyes:

#12 cobra

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 315 inlägg

» Har 18 bilder i mitt galleri

Postad 18 December 2014 - 11:58

Roligt att läsa att du har ruskat igång ett vilande projekt.

Och alla har vi något i garderoben äh jag menar i källaren.... :D

#13 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1972 inlägg

Postad 08 January 2015 - 22:32

Fick ett par paket i dag, så nu får ni va med på uppackning! :)

P1070601.jpg

BMS 18N862 4 ohm

P1070602.jpg

Inte mycket att se här.

P1070608.jpg

Lådorna var lite stukade på övre delen, men där var mest luft...

P1070609.jpg

Sådär, locket av! :)

P1070610.jpg

#14 Speedball

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1482 inlägg

Postad 08 January 2015 - 22:36

Unboxing är alltid lika trevligt!

#15 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1972 inlägg

Postad 08 January 2015 - 22:44

Först reaktionen var "Vad djupa de är!" Det är en sak att läsa mått på ritningar, en annan att se dem i verkligheten. Nästa reaktion var hur tung magneten var, men upp på matsalsbordet bara!

P1070611.jpg

Kanske blir bättre med lite blixt?

P1070614.jpg

Kantupphängningen ser rätt annorlunda ut mot andra basar jag sett, brukar ofta vara en sån där jättefet ring där. Vad jag förstått är slaglängden förhållandevis liten för att vara 18-tummare, men jag kan ju ha fel... :unsure:

P1070613.jpg

Då vänder vi på steken.

P1070615.jpg

Å försöker titta in i hålet...

P1070625.jpg

Känns betryggande med en liten lapp med en bock, då är de nog OK. :)

P1070622.jpg

I källaren har det inte hänt något alls än... :blush:  Har varit julfirande och en vecka i fjällen, samt lite annat att göra. Nu känner jag mig dock rätt motiverad så jag ska försöka köra bort lite skräp i morgon. Börjar jobba igen nästa vecka, men det är lågsäsong nu och jag har en hel del komptimmar kvar.... Fast det ska även åkas en hel del skidor nu när det är vinter! :)