Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

ROON Labs

• Vänligen logga in för att kunna svara
149 svar till detta ämne

#1 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 6558 inlägg

» Har 19 bilder i mitt galleri

Postad 06 May 2015 - 06:43

Det blev en diskussion om detta i min tråd men tycker ämnet förtjänar en egen tråd.

Enno Vandermeer en av skaparna bakom Sooloos som 2006 blev uppköpta av Meridian har nu startat ett eget företag kallat Roon labs. http://roonlabs.com/

Roon labs kommer nu ta över utvecklingen av mjukvaran Sooloos som Meridian använder.

Den stora nyheten är att detta innebär att "Sooloos v3" kommer blir tillgänglig på andra plattformar än Merridians.

Man kan som exempel köra mjukvaran på en PC.

Jag kan tycka att detta är ett konstigt drag av Meridian då man inte behöver Meridians dyra "Cores" längre om man väljer att använda Roons mjukvara.

Dock kommer Roon kosta endel, första gissning säger 100$ om året . .. kommer verkligen folk vilja betala det när det finns så många gratis program?

Mer info finns här http://www.meridianu...Board=42&page=1

Redigerat av Jolt, 01 January 2018 - 16:16.

#2 EAP

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 52 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 06 May 2015 - 23:06

Fast det Danny själv sagt i deras forum är att det kommer kosta som en kaffe o en macka i månaden.. ("coffee and sandwich") dock inget som är spikat än. Anledningen till kostnad är bland annat för att metadata (covers, album info, låt info osv) inte går att köpa utan det är något man betalar månadskostnad på.

Sen så har jag chattat med dom en del och det dom sagt är att release datum är runt 13e maj alltså nästa vecka.

#3 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • 6558 inlägg

Postad 07 May 2015 - 05:57

Kaffe o macka kan lätt vara 100:- beroende på vart man köper . . .

Men får se hur det blir, men som sagt Meridian får svårt att sälja Cores för 30000-60000:- om det blir bättre med Roon på en NUC för 3500:-

Men vad jag förstår kan man använda filerna på en MC200 o även ha den som endpoint . . . dom som tappar mest är dom med C15

Har som sagt svårt att inte se Meridian som förlorare här. . . eller var det kanske så att dom tyckte det va för dyrt att ta fram nya Cores o släppte den delen helt enkelt

#4 crion

100% DIGITAL

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2744 inlägg

» Har 9 bilder i mitt galleri

Postad 07 May 2015 - 06:05

Hi Everyone,

As you expect here at HQ we're working flat out on many exciting projects and I am now pleased to provide you with a comprehensive update on Meridian Sooloos, addressing your FAQs and presenting a roadmap for just some of the developments you'll be seeing from us soon.

Meridians mission is to provide the very best audio experiences for our customers. Exquisite sound quality is our DNA and our purpose is to provide rich musical experiences from superb products that deliver peerless performance.

Meridian provides the very best loudspeakers and complements them with 2-channel and multichannel controllers and advanced system integration.

As music formats have evolved, Meridian has been at the forefront contributing technology, pioneering the CD, DVD and Blu-Ray formats, and supporting that with superb, ground-breaking products. As music distribution evolved to include download, it was our desire to deliver a fully integrated, engaging experience, especially for customers with large or particular music collections.

Those considerations led us to acquire Sooloos in 2008 and to incorporate that music cataloguing system with our state-of-the-art hardware and signal processing. Today the Meridian Sooloos products deliver our legendary sound quality and every part of the software and hardware is developed and manufactured in-house.

In 2009 we added streaming services, but had to wait until 2014 to offer suitable lossless audio as an alternative to physical media or download. The recent addition of TIDAL to our Sooloos system is the beginning of a new era on our journey combining great sound quality with great convenience.

Those of you who have been paying attention will also have seen that Meridian has been investing heavily in technology and research to improve the quality of sound in recordings and music distribution. The announcement of MQA makes it clear that we are rapidly on the way up here too.

Meanwhile, the small team we acquired with Sooloos concentrated since 2009 on supporting the HP software and evolving music cataloguing and metadata systems suited to a mass market.

What has changed at Meridian?

Meridian has recently spun out that part of the team dedicated to supporting HP along with IP relating to high volume music data management. Meridian retains all of its IP, patents, brands, trademarks and expertise, including the in-house team that has been developing and managing our Sooloos system since 2009.

Why did Meridian do this?

Ultimately Meridian is a high-end audio systems company, not a bespoke software consultancy. We therefore decided to divest our B2B software applications business and have supported the eight staff dedicated to that part of our company to leave and establish what we hope will be a successful business in Roon Labs. We think they can make a successful software services business we part as friends and wish them well. In fact we are proud to be their first customer for a customised metadata service to enhance our Sooloos range.

What does this mean for owners of Meridian Sooloos streaming systems?

There is a lot to be excited about! We are very serious about sound quality and have a roadmap to evolve our Sooloos audio platform rapidly in a number of directions.

An intuitive, immersive user-interface is key to a compelling high-end audio system. We have always believed that our customers are best served by high performance products that are designed as part of a stable, dedicated and complete end-to-end audio system. To that end, we have been investing in product development resources over the last 18 months and several significant projects are nearing completion.

What is next for the Meridian Sooloos product range?

Even though Meridian has an enviable track record of innovation we tend to be reluctant to discuss details of future products or upgrades too early in their development cycle as we really dont like to disappoint our customers if, for whatever reason, they dont materialise. Despite that, we want to share with you some information on a few of the upcoming Meridian Sooloos updates:

Format Roadmap
Changes are under way to enable core support for 24-bit ALAC, DSD, and 8x sample-rates including DXD via MQA. As currently, the core mediates all formats to the various endpoints and no-one will be left behind.
We are adding support for albums and sets with mixed-sample-rates.
MQA. The current system is MQA-aware but during the next few months MQA decoding will be added.
As currently, the Sooloos system is able to send the optimum signal to each end-point.

Hardware Roadmap
Our recently announced 818v3 and 808v6 fully support the formats listed above, including native decode of DSD (DoP) and MQA and, as you might expect, there are a number of other announcements coming.

Exclusive content
Curated collections via TIDAL. One of the biggest problems for newcomers to serious music listening is building a collection that suits their taste. In the past this involved ripping CDs or laboriously accumulating downloads. With our special integration of TIDAL we can add simple-to-install curated music sets as a small download.

Core and Storage Hardware
Last year we released a plug-in for the QNAP NAS range that provides Sooloos-compatible storage. Beginning with the next release we add an option to run our Sooloos Core on QNAP. This means that more music lovers can join the Meridian Sooloos world without any compromise to sound quality. A QNAP, an iPad and a Meridian Sooloos end-point will get you started!

Moreover, we are enabling the Sooloos music library to be watched allowing you to try alternative music control apps, such as the forthcoming Roon software, but to keep all of your superior, bespoke metadata.

Control
You may have noticed rapid developments in the iPhone and iPad clients. The iPad app is undergoing further optimisation and, as usual, when that is released its a free upgrade.

From our next release there is also a brand-new Control option. TouchPC provides an enhanced version of the interface hitherto only available in Control 15. For the user who appreciates the benefit of a large-scale touch screen, this free software can be installed in any touch PC running Windows 7 or 8 that has a 1920x1080 display.

As you can see there is a lot coming, particularly focussing on sound quality and convenience.

Thank you for your continued support of Meridian. This is just the start, we will have a lot more to tell you over the coming months

Best wishes,
John

#5 crion

100% DIGITAL

• Members
  • 2744 inlägg

Postad 07 May 2015 - 06:20

Verkar som MQA blir en trevlig brygga mellan DSD,DXD och PCM, bra.

Support att köra coren helt på QNAP är bra.

Det låter också som Roon/Sooloos ämnas samexistera och dela metadata.

Enda problemet när du jämför en NUC/Windows8.1 med en pimpad MC200/Linux är att NUC måste pimpas för att komma närmare som transport. Och jag börjar undra om inte windows som os är en begränsande faktor. Den är ju extremt bloated i jämförelse med en clean linux inst som MC200 har idag, antal bakgrundsprocesser och interrupts. Det är förmodligen därför en del sitter och kör win2012r2 på en tweakad burk i vissa sammanhang.

Redigerat av crion, 07 May 2015 - 06:27.

#6 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • 6558 inlägg

Postad 07 May 2015 - 06:35

Det mest spännande där är ju möjligheten att köra QNAP som Core utan att ha en MC200/C15/MD600 i systemet . . . . .o frågan är om det kommer komma några nya Cores från MERIDIAN?

Dagens Cores har rätt gammal o seg CPU o lite minne. . .en av dom snabbare QNAP låter kul . . . vilken 2-bay QNAP är snabbast?

Denna verkar vass Qnap TVS-471 Intel Core i3 NAS 

Om man använder en QNAP NAS som Core kan man fortfarande använda sin MC200 som endpoint?

Redigerat av Jolt, 07 May 2015 - 06:39.

#7 crion

100% DIGITAL

• Members
  • 2744 inlägg

Postad 07 May 2015 - 06:40

Visst bör en QNAP core kunna använda en MC200 som audio endpoint. Core funktionen kan slås av och på t.ex MD600 så det borde gå på MC200 med. Roon detekterar och kan använda en MC200 som audio endpoint t.ex.

Redigerat av crion, 07 May 2015 - 06:45.

#8 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • 6558 inlägg

Postad 07 May 2015 - 06:50

Ok, bra . . men det skulle i stort sätt räcka att ha en 32Gb SSD i MC200 så o lägga alla filer i QNAPen.

Skall bli intressant att se vad Roon mjukvaran erbjuder som INTE MERIDANs gör . . . jag menar skall man delvis byta hårdvara och sen ligga o betala en månadskostnad för mjukvaran så får den ju erbjuda nått rejält plusvärde mot meridians gratisprogram.

Så om jag tolkar den långa texten ovan rätt:

-Meridian forsätter att utveckla sin mjukvara ( eller låter Roon göra det åt dom )

-Det kommer nya endpoint som stöder MQA, DSD mm

-QNAP med vass CPU blir lagring o Core

Roon labs blir en egen mjukvara som kan köras på en mäng plattformar men även på ett Meridian endpoint system

#9 HifiPatrik

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 729 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 07 May 2015 - 16:26

Väldigt intressanta uppgifter från Meridian som gör mig väldigt sugen på att kasta ut Sonos. Jag har alltid gillat Sooloos GUI och ljudkvaliteten från Meridian men avskräckts av prislappen.

En QNAP med Intel propp och en Meridian endpoint går att få för riktigt humana priser.

Stor tumme upp från mig :)

Marantz AV7702 mkII, Nuforce MCH300SE-C7, Audio Physic Tempo 25 + Reference Center, Arendal sub, Epson EH-TW9300W, Grandview 2.35:1 duk, DuneHD, Sonos osv

#10 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • 6558 inlägg

Postad 07 May 2015 - 16:43

Jag skulle gärna vilja testa om en QNAP med en i3a o rejält med minne skulle göra nån skillnad mot att köra med en MC200 . .tänker då på problemen med TIDAL.

Börjar man från början är den stora frågan om man skall ha QNAP + MS200 eller Dator+MS200+Roon

#11 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • 6558 inlägg

Postad 07 May 2015 - 17:09

Missade först det sista i den långa text Crion linkade..

så snart kan man köpa en billig Touch skärm o i praktiken bygga en "egen C15" för en billig peng

#12 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • 6558 inlägg

Postad 09 May 2015 - 16:38

Crion:

läst lite på andra forum att du skall testa o köra Roon parallellt med Sooloos , kommit fram vad för hårdvara du skall köra Roon på?

Vet du om Roon stöder o om man har nytta av en touch skärm?

#13 crion

100% DIGITAL

• Members
  • 2744 inlägg

Postad 09 May 2015 - 20:42

Jag kommer köra Roon på min stationära win8.1 pc. Köper ingen ny hårdvara tills den har bevisat sig ordentligt, det är bättre att den rullar på min stationära som ändå är på nästan jämt.

Touch skärm under win8.1 ja det borde fungera, kanske inte lika bra som en ipad men som för win apps.

Redigerat av crion, 09 May 2015 - 20:44.

#14 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • 6558 inlägg

Postad 09 May 2015 - 21:39

Ok, skall bli kul att höra vad du tycker........skall mycket till om man skall betala en månadsavgift när man redan har Sooloos gratis.

Känns som Roon passar folk som inte är meridian ägare men velat bli.....för oss som redan har en core så lär det krävas att Roon är nått exeptionellt för att jag skall betala en månadsavgift o köpa ny hårdvara.

Däremot så vet jag nog hur jag byggt upp systemet idag om jag inte redan handlat...jag va lite snabb, som vanligt :(

#15 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • 6558 inlägg

Postad 11 May 2015 - 17:16

En video från Computer Audiophile där man går igenom Roon mjukvaran som verkar släppas idag . . $119 per år eller $499 för ett livstids abonnemang . . . .jag är sugen

http://www.computera...eo-run-through/

Redigerat av Jolt, 11 May 2015 - 17:33.