Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

ROON Labs

• Vänligen logga in för att kunna svara
149 svar till detta ämne

#136 octaviars

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1178 inlägg

» Har 56 bilder i mitt galleri

Postad 03 February 2018 - 19:57

Jag gick ifrån trial till lifetime utan att märka nått, reagera aldrig över vad som stod i appen eller på datorn.

Main system

TAD D1000mk2, TAD M2500mk2, TAD CE-1, Ansuz Mainz 8D, Ansuz Darkz D-TC

Tidal Hifi -> Roon ROCK on NUC -> Netgear GS108 -> SOtM sMS-200ultra -> USB -> DAC

HD Plex PSU (4 rail for ISP fiber, router, switch and NUC), Paul Hynes PSU SR4 (for sMS-200ultra)

Second system

Tidal Hifi -> Devialet Dialog, Devialet Silver Phantom, Devialet Tree

#137 octaviars

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1178 inlägg

Postad 04 February 2018 - 12:27

Får se vad som händer när trial tar slut, har ingen direkt lust att installera om hela Roon o installera om hela biblioteket igen 

Du installerar ju inte om hela Roon, ta en säkerhetskopia och sen när du återinstallerat Roon om det någon gång skulle behövas så har du Roon exakt som det var innan med kopian.

Main system

Tidal Hifi -> Roon ROCK on NUC -> Netgear GS108 -> SOtM sMS-200ultra -> USB -> DAC

HD Plex PSU (4 rail for ISP fiber, router, switch and NUC), Paul Hynes PSU SR4 (for sMS-200ultra)

Second system

#138 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 6493 inlägg

» Har 19 bilder i mitt galleri

Postad 05 February 2018 - 17:59

Det blev så att Roon hoppade över till "lifetime" efter att Trial hade gått ut.

Får se lite hur kedjan blir, har egentligen inte sett några nackdelar med att ha Roon Core på min vanliga dator . . .utom att jag ibland slagit av datorn o sen kommit på att jag vill lyssna lite i vardagsrummet. 

Med Sooloos hade jag Core på jämt. . . så en strömsnål o helst fläktlös hade kanske varit det optimala.

Hur mer endpoints man har ju mer "behov" av en Core som är på 24/7 har man nog

Får fundera lite på vart jag kan placera en NUC på ett bra sätt.

Enpoints kommer bli spännande att fundera på. . .dCS NB, SOtM 200-ultra, Trinnov Amethyst eller bubblare MERIDIAN 818,3 är väl dom jag funderar på

Väntar bara på att allt jag redan köpt kommer in så jag kan avluta den delen innan DAC o endpoint kan bestämmas 

#139 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • 6493 inlägg

Postad 05 February 2018 - 22:01

Lite kul, fick just ett ”sorry to se you go” Mail från Roon trots att man betalat för lifetime.

Bra gjort av Roon o skicka såna Mail till kunder som betalat, snyggt gjort

#140 Lovan

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 932 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 05 February 2018 - 22:05

Hehe, om vi behöver en produkttestare någon gång ska jag ha dig i åtanke ;)
Skämtåsido så förstör sånna saker helhetsintrycket. Premiumkänslan försvinner fort när sånna saker uppstår :(

#141 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • 6493 inlägg

Postad 07 February 2018 - 09:42

Jag tyckte bara det va lite tråkigt att få ett sånt mail inom 24tim efter jag hade betalat för ett livstids abonnemang, känns inte helt snyggt att göra så.

Men jag fick ett ursäktande mail senare, o dom sa själva att det inte såg så bra ut att skicka ut såna mail till en ny kund 

#142 octaviars

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1178 inlägg

Postad 07 February 2018 - 12:23

Jag valde att lyfta det i ett inlägg på Roon community.....om man gör fel är det ju bra att få reda på det så man kan åtgärda det.

Main system

Second system

#143 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • 6493 inlägg

Postad 07 February 2018 - 13:13

Känns som en bugg i programmet . .o det ÄR en skitsak egentligen. . men jag kontaktade ROON om det

När man har en Trial o sen väljer att köpa en licens så borde Roon direkt "hoppa över" till din betal licens.

Nu va det så att min Trial räknade ner till noll o sen gick ett "sorry too se you go" mail ut automatiskt

Förövrigt är ROON kanon, gick väldigt fort att vänja sig vid.

Känns att dom vet vad dom gör, har man använt ROON ett tag känns till o med Spotify som jag gillat innan rätt rörigt.

Roon är väldigt "rent" o överskådligt, lätt att hitta både i sin egen samling o framförallt på Tidal.

Gillar egentligen desktop styrningen bättre i ROON än via iPad, men iPad är helt ok ändå

Redigerat av Jolt, 07 February 2018 - 13:23.

#144 octaviars

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1178 inlägg

Postad 07 February 2018 - 16:04

Bra att de löste sig :)

Jag har nog aldrig använt en mjukvara där man är så snabb på att åtgärda fel och deras forum är outstanding vad gäller snabba svar och de är verkligen hjälpsamma.

Håller med dig till viss del att de är lite smidigare i datorn på 24" skärm än via i mitt fall en 5" telefon men jag är så van att de mesta fungerar klanderfritt.

Main system

Second system

#145 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • 6493 inlägg

Postad 07 February 2018 - 17:03

På min 12,9” iPad blir album omslag o artistlistor väl stora ikoner på, man får väldigt få ikoner per sida jämfört med på datorn.

Svårt att få en app som ser bra ut på både en 4” mobil o en 12,9” iPad

#146 Darklord

MR.Extreme

• Members
  • PipPipPipPip
  • 743 inlägg

» Har 15 bilder i mitt galleri

Postad 08 February 2018 - 13:25

Roon fungerar bäst på en normal IPAD den större pro ger inget extra då Roon inte skalar upp bilden och nyttjar den större. Samt att den större pro är jobbigare att hålla i handen på grund av tyngden och storleken. Kör en vanlig ipad och en IPOD som fjärrkontroll till utrustningen. Fungerar utmärkt.

Darklord

Ägare av Extreme Solutions 
hemmabio/hifi/media lösningar i framkant

#147 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • 6493 inlägg

Postad 08 February 2018 - 13:36

Jag har en mini, en 9,7" o en 12,9" pro som jag styr ROON med. . egentligen är nog Minin den jag använde mest till detta ändamål, lite större än en mobil men ändå hyffsat liten o smidig när man går runt lite i lägenheten.

12,9" pro står dock ofta i ett ställ på skrivbordet med ROON uppe, så ser jag vad som spelas o kan byta spår mm på den stora när jag ändå sitter vid skrivbordet.

Så det är min lösning. . .Mini som alltid är i min närhet, en större iPad som står fast där jag oftast sitter o lyssnar.

Skulle dock som sagt gärna vilja få upp mer omslag mm på Ipad 12,9" stora skärm. . . så ibland styr jag med min 12,9" touchscreen dator ( hmm jag tror jag har lite väl mycket ipads o datorer hemma :unsure: )

#148 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • 6493 inlägg

Postad 13 April 2018 - 11:03

Va lite sugen på att köpa en NAIM Mu-so men insåg sen att den inte stöder ROON. . bara via airplay.

Vad innebär det egentligen o hur kommer det gestalta sig vid användning.

skulle väl i o för sig kunna köra Spotify i köket, så har jag nån användning för det abonnemanget som bara ligger o tickar pengar

#149 octaviars

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1178 inlägg

Postad 13 April 2018 - 14:25

@Jolt det är endast att du kan max få CD kvalite allt över det samplas ner. Sen har ju Roon ingen kontroll på hela kedjan som de har med sin egna RAAT.

Till en extra zon kan det ju kanske kvitta.....de blir lite som man kan göra på Android med en Chromecast att man sätter telefonen som en zon i Roon och sen låter man telefonen casta till Chromecasten. Kvaliten blir kanse inte helt hundra men som en extra zon räcker det ju säkert. Jag funderar själv på att köra min Chromecast till min Devialet Phantom då Devialet Spark appen har rätt mycket att önska när man är van vid Roon <_<

https://kb.roonlabs.com/AirPlay_Setup

EDIT.

Var tvungen att prova att casta Roon via telefonen till min Chromecast......fungera direkt utan problem :) måste iofs ställa maxvolymen i Spark appen men sen går det att justera via Chromecasten med så de är rätt ok.

Redigerat av octaviars, 13 April 2018 - 14:47.

Main system

Second system

#150 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • 6493 inlägg

Postad 13 April 2018 - 17:24

OK, men då borde det funka utan massa extra saker. .inte så noga att allt är perfekt i köket. . bara Roon hittar enheten o man kan spela i ok kvalité :)