Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

ROON Labs

• Vänligen logga in för att kunna svara
115 svar till detta ämne

#106 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 6402 inlägg

» Har 19 bilder i mitt galleri

Postad 04 January 2018 - 14:06

Jo det är nog Meridian MS200 som gör nått med signalen så jag får 24bit/96kHz

Det enda som händer i Trinnoven mot en "vanlig" FLAC fil när man kör MQA är att klockan hoppar från 44,1kHz till 48kHz

Jag slår på DSP Engine o sätter på PEQ . . .men det händer nada, gick in o gjorde extrema ändringar på +-20dB men mätningarna ser exakt lika ut ändå

#107 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • 6402 inlägg

Postad 05 January 2018 - 06:56

Hmm gillar inte mjukvara. . .

Satte min NAS på att flytta över all min musik till en extern SSD i natt o se satte jag den SSDn som källa för ROON.

När jag kom upp i morse så finns alla mina skivor i ROON men 2ggr?!? alla skivor har dubbletter även om skivan bara finns en gång på SSDn.

Jag kan gissa vad som hänt, men i så fall gör inte ROON det jag sagt åt den att göra

Redigerat av Jolt, 05 January 2018 - 06:56.

#108 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • 6402 inlägg

Postad 05 January 2018 - 19:58

Tror jag fått ordning på det nu . .

Lite kul att se ROONs analys av musiken. . Mike Oldfields "Amarok" med ett dynamic range värde på 18 är det högsta jag hittat. . o jag lär nog inte ha många album som har högre värde då jag inte har någon direkt klassisk musik i min samling.

#109 Darklord

MR.Extreme

• Members
  • PipPipPipPip
  • 718 inlägg

» Har 15 bilder i mitt galleri

Postad 05 January 2018 - 23:53

Jag använder acurate + externt ljudkort och en kalibrerad mick. Sedan kan du göra filter upp till 384kb, het överlägsen ljudkvalitet! har testat de flesta filter program och mer kända Dirac som bygger på samma teknik men inte i närheten så bra i stereo. Dirac är mycket bra i hembio men skulle vara roligt att se en ny version som är mer fullregister. Roon med filter eller Jriver fungerar utmärkt och mina besökare under jul och nyårs helgen är helt stumma :)

Darklord

Ägare av Extreme Solutions 
hemmabio/hifi/media lösningar i framkant

#110 Darklord

MR.Extreme

• Members
  • PipPipPipPip
  • 718 inlägg

Postad 06 January 2018 - 00:11

Stäng av allt vad trinnov eller någon annan gör och gör ett eget filter så kommer det hända saker.

Hade det gått att köra alla format utan förlust så hade jag gjort alla filter manuellt även för bio, det är nog nästa steg.  Framtiden är digital i hela kedjan vilket gör det möjligt att förbättra saker och korta ner signalvägen. Dagens digitalsteg är enormt bra och gör att du kan få en extremt ren signal hela vägen.

Hemmabio och 2-kanal har inget gemensamt förutom att det är högtalare och ljudåtergivning.  
Det är skillnad på att säkerställa att surroundhögtalare inte släcker ut varandra och spelar med samma fördröjning, mot att återge stereo i alla frekvenser som spelar i fas, vi pratar soundstage, svärta och andra saker som är magi.

Ska du få bra ljud i två kabal behöver du en mycket bra signalväg, vilket mycket få hemmabio försteg kan leverera och skulle säga ingen receiver tyvärr. Sedan beror det självklart på vad du har för högtalare och hur mycket de kal återge, det är en dyr hobby vi har men roligt är det :)

Vågar knappt nämna kablar och alla andra delar som också påverkar enormt mycket. Så det går inte att fuska utan har du en fin kedja så är filtret, det som gör att det flyger och visar vad din anläggning kan leverera när du inte lyssnar på rummet eller andra saker som påverkar.

Har under förra året hjälpt flertalet personer med optimering och samtliga fall har gett mycket gott resultat. Ju bättre signal du har och kedja ju mer får du ut av filtret.

Darklord

#111 Darklord

MR.Extreme

• Members
  • PipPipPipPip
  • 718 inlägg

Postad 06 January 2018 - 00:17

Det låter mysko? Var DSP´n aktiverad på källan ? Du hör i realtid när du ändrar på kurvorna. Om jag var du skulle jag stänga av allt och bara köra med convolution filter. Orkar du lyssna på vilken frekvens som din dac återger bäst kan du även leka med upmixning. Du vinner inget på att mixa upp allt utan det handlar mer om att möta filter och utgångsfrekverns från din DAC. Många gånger låter PCM bättre än DSD Native och går att få igenom filtret med rätt inställning. DSD är en stream så den kan du inte köra i filter tyvärr.

Darklord

#112 Darklord

MR.Extreme

• Members
  • PipPipPipPip
  • 718 inlägg

Postad 06 January 2018 - 00:27

Tror inte du får alla funktioner att fungera om du kör via en host som är inbyggd. Har sett flera begränsningar på andra enheter med där signalen bara går att skicka igenom och dsp och andra extra funktioner inte stöds om du inte kör via en dator och installerar.

Det är även skillnad på vad de klarar att skicka igenom, så du får nog skriva till Trinnov och fråga vad som stöds eller söka på roon forumet. Kanske Perra känner till vad som fungerar och inte.

Roon med mycket musik och även tidal inkluderat kräver en vass maskin för core och även en bra maskin som spelar upp och skickar igenom signalen, både vad det gäller störningar, prestanda osv..

Messa om ni är intresserade

Darklord

#113 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • 6402 inlägg

Postad 06 January 2018 - 09:51

Kan tillägga att det bara var med Meridian MS200 som end-Point jag testade ROON DSP Engine, såg ingen mening att testa via Trinnoven då den redan är kalibrerad

#114 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • 6402 inlägg

Postad 10 January 2018 - 21:46

Lite intressant att Roon rekommenderar en i3 för små bibliotek o en i7 för större. . 

Jag kör Roon på min vanliga dator o den är inte direkt vass, ville ha den sval så har en ganska enkel CPU o inget grafikkort.

Men sitter o lyssnar via Roon nu o CPU belastningen för Roon varierar mellan 1,4-2,4% o Roon använder ca 600Mb av minnet.

Man KAN få CPUn att maxa ut under analys av nya Album men det måste man i så fall välja själv. . men vid normal analys hastighet drar inte Roon mycket CPU kraft där heller.

Känns helt klart som Roon har tagit i LITE extra med sina hårdvara rekommendationer

#115 Darklord

MR.Extreme

• Members
  • PipPipPipPip
  • 718 inlägg

Postad 10 January 2018 - 23:33

Skulle nog säga att deras specifikation ger en bra bild över vad som behövs för en väl fungerande Core.

Om du har mycket musik är det mycket att underhålla och uppdateras samt att länka ihop.

Om du nyttjar Roon med DSP, Convolution och uppkonvertering för DSD m.m. så kräver det mycket av processor för att räkna ut och göra ändringar i realtid.

Mitt tips är att inte underskatta hårdvarans kraft för ett bra ljud och problemfri uppspelning.

Bifogad tummbild(er)

• Min Core.jpg

Darklord

#116 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • 6402 inlägg

Postad 11 January 2018 - 09:26

Hade bara varit lättare att motivera mig att köpa en NUC till Roon om belastningen på min dator varit lite större ;)

Tycker jag har nog med "burkar" o försöker undvika köpa fler om det inte behövs