Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Planera en dröm

• Vänligen logga in för att kunna svara
153 svar till detta ämne

#151 niklasmagnus

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 201 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 29 April 2018 - 15:24

CA29838C-DE4D-4C0F-840F-2EB4D798CC89.jpeg

Då var även golvet på plats. Känns som en skön milstolpe att bocka av.
Nu är det dags att planera främre väggen, vilket innebär att kolla dukstorlek, mäta av rummet för att få ett hum om vilka och hur mycket akustikproblem rummet har.

Redigerat av niklasmagnus, 29 April 2018 - 15:25.

#152 niklasmagnus

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 201 inlägg

Postad 08 May 2018 - 16:48

Mätte upp mina Jamo D500 off axis respons här om dagen. Har länge försökt få svar detta från Jamo själva via vår svenska distributör men utan framgång så letade fram mina mätgrejer och gjorde det sjävla istället. 

Viktigt att komma ihåg när man ser mätningen är att den inte är på något sätt är en referens för hur högtalaren mäter i labb miljö. Det jag var intresserad av var hur den faller av i det övre registrerat med ökad off axis grader. Alltså relativt on axis. 

Jamo D500 horisontal dispersion.jpg

Jamo D500 horisontal dispersion2.jpg

Hur mycket off axis anser ni man köra med denna högtalare utan att kompromissa allt för mycket?

Jag önskar vrida (toe in) så lite som möjligt för att minimera djupet på baffelväggen. I nedan layout är baffelväggen ca 30-35 cm djup. 

2017-05-20 20-50-23.png

Redigerat av niklasmagnus, 08 May 2018 - 16:53.

#153 Ted

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 522 inlägg

Postad 10 May 2018 - 12:36

Är det inte enklast att du lyssnar på musik med en högtalare aktiv och flyttar dig i sidled tills du kommer till en gräns där du märker att du tappar i diskant och därefter mäter vinkel för att se om du behöver det?
Jag skippade toe in I mitt baffelväggsbygge och var lite nervös för det iom att jag har horndiskanter som brukar vara rätt direktdstrålande, men tycker faktiskt inte att det påverkat ljudet negativt.

Blir väldigt mycket enklare bygge och du får inte några kanter som sticker ut och kan diffraktera ljudet.

#154 niklasmagnus

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 201 inlägg

Postad 21 May 2018 - 13:48

har bestämt mig för att i version 1 av bion bara ställa högtalarna på en lång hylla bakom duken. Då kan jag experimentera med toe in och avstånd mellan dem. När jag hittat rätt kan jag bygga om med hård baffelvägg. En del av mig ju aldrig att projektet skall bli helt klart då resan är en del av tjusningen. Men prio ett nu är att få igång bion så man kan avnjuta massa film.