Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Planera en dröm

• Vänligen logga in för att kunna svara
202 svar till detta ämne

#196 DF

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 930 inlägg

» Har 43 bilder i mitt galleri

Postad 14 August 2018 - 17:45

Nja, jag skrev att diametern för islagsmuttern har ytterdiameter 19 mm, inget om dess höjd (som ligger kring 10 mm). Har du tillräckligt mycket 10 mm plywood så kan du ju limma ihop två småbitar bitar till T = 20 mm som limmas fast inuti. Dom behöver inte vara större än ca 30x30 mm i sida. Det är lämpligt att träskruven precis inte kan gå igenom plywoodbiten.

Är verkligen träskruvar lämpliga för att hålla fast element? Jag tycker att med den grova gängan tillsammans med vibrationerna, och eventuellt rörelse av fukt, borde göra att de lätt skruvar ur sig? Eller är trä tillräckligt låsande av sin elasticitet för att se till att det inte blir ett problem?
Majoriteten av alla högtalare är gjorda av trä. Majoriteten av alla element i dessa sitter med träskruv. Hur många har hört talas om att man får gå och efterdra elementskruvarna då och då?

Ska man plocka i och ut elementet ofta kanske det finns risk att man nöter materialet, men det ska väl inte TS ge sig på?

#197 niklasmagnus

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 232 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 14 August 2018 - 18:39

Nja, jag skrev att diametern för islagsmuttern har ytterdiameter 19 mm, inget om dess höjd (som ligger kring 10 mm). Har du tillräckligt mycket 10 mm plywood så kan du ju limma ihop två småbitar bitar till T = 20 mm som limmas fast inuti. Dom behöver inte vara större än ca 30x30 mm i sida. Det är lämpligt att träskruven precis inte kan gå igenom plywoodbiten.

Är verkligen träskruvar lämpliga för att hålla fast element? Jag tycker att med den grova gängan tillsammans med vibrationerna, och eventuellt rörelse av fukt, borde göra att de lätt skruvar ur sig? Eller är trä tillräckligt låsande av sin elasticitet för att se till att det inte blir ett problem?
Majoriteten av alla högtalare är gjorda av trä. Majoriteten av alla element i dessa sitter med träskruv. Hur många har hört talas om att man får gå och efterdra elementskruvarna då och då?

Ska man plocka i och ut elementet ofta kanske det finns risk att man nöter materialet, men det ska väl inte TS ge sig på?

Jag hoppas jag slipper plocka ur den när det väl monteras :). Då ska de spela bas!

#198 niklasmagnus

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 232 inlägg

Postad 15 August 2018 - 07:00

Tror jag limmar på en eller två lager 10mm plywood och skruvar med vanlig träskruv. Det blir enklast. När man brottats med ett problem så kan det ofta vara bra att tillämpa KIS, keep it simple. Känns som jag hamnat där nu. Behöver förborra MDFn men frågan är om man även ska förborra plywooden, vill inte att det ska spricka?

Skrivade ihop en ram till duk igår. Kommer montera klämlister på ramen. Tänkte först sätta klämlisterna direkt på baffelväggens reglar men insåg att det skulle bli för mycket jobb att plocka ned duk tyget varje gång man vill komma åt LCR så byggde en enkel ram av 10mm plywood. Ramen kommer skruvas i reglarna.

FF6A5A60-1D8D-429B-8C2E-93137BFD3E2E.jpeg

#199 Lovan

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 954 inlägg

Postad 15 August 2018 - 08:45

Jag tycker det varit en topic sen urminnes tider :)

http://lmgtfy.com/?q... speaker screws

Kanske skulle montera bultar i lådan och köra mutter på utsidan om man vill gå hard core :)

Jag tror dock att träskruvar fungerar tillräckligt bra för det här fallet. Det var en intressant diskussion kring hängslen och livrem dock :)

#200 MrJones

Entusiast

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1752 inlägg

» Har 23 bilder i mitt galleri

Postad 16 August 2018 - 06:05

Om jag var dig skulle jag välja islagsmutter som man sätter på insidan. Om någon träskruv börja snurra så ersätter jag alla skruv med skruvgänga och islagsmutter

#201 rajapruk

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2966 inlägg

Postad 16 August 2018 - 07:36

En liten bit plywood limmad på baksidan mdf:en, eller en hel plywoodring, med träskruv, rekommenderar de flesta lärde på ämnet. Iaf när jag undersökte saken.

#202 niklasmagnus

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 232 inlägg

Postad Igår, 15:46

Stagning av långa väggar
96641953-D215-4091-8DC4-FC56CCBFD506.jpeg

Men behövs ytterligare något, ex en skruvlimmad regel to så här eller borde jag sätta en mellan de parallella väggarna?2E76B751-06CF-45BA-A866-CEAEAB5CC275.jpeg

Bode jag staga upp kortsidorna antingen men skruvlimmad regel
EC14F36F-2D30-4236-A378-7B77CFB9582C.jpeg

Eller med binda ihop de parallella kortsidorna?
8B81CC37-E5D9-4A90-83DA-708063E79D4D.jpeg

#203 Lovan

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 954 inlägg

Postad Igår, 17:34

Kortsidorna kommer inte behöva någon stagning. Möjligtvis en mellan baffeln och bakväggen mitt på, bredvid de andra stöttorna.