Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Nätverk hemma

LAN WLAN nätverk trådlöst accesspunkt router

• Vänligen logga in för att kunna svara
31 svar till detta ämne

#1 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1969 inlägg

» Har 15 bilder i mitt galleri

Postad 24 October 2015 - 08:39

Jag har konstaterat att det finns ett flertal här med goda kunskaper om datorer och nätverk, så jag gör ett nu ett försök med en fråga om mitt nätverk hemma.

För ungefär 1,5 år sen bytte jag ut min router/accesspunkt D-Link DIR-655 mot en Linksys WRT1900AC. Den senare har på många sätt varit betydligt bättre, både stabilare och snabbare. Jag är dock inte riktigt nöjd med täckningen på det trådlösa nätverket och funderar därför på att komplettera med en accesspunkt.

Mitt hus är inte så stort, c:a 6,7x7,6 m, 1,5 plan med källare, boyta 105 m2. Huset är byggt i trä med reverterad fasad (mycket trä i väggarna, byggt 1938).

På övervåningen har jag ett "kontor" vid ena gaveln där jag har min server och även haft routern. Det har gett bra mottagning på övervåningen och i vardagsrummet rakt under, men sämre i köket diagonalt under.

För ett tag sen flyttade jag routern till en placering i taket i vardagsrummet. Det gav bättre mottagning på undre våningen, men dåligt i sovrummet diagonalt över. Oavsett placering har jag förvånansvärt bra mottagning i källaren.

Allt som står still är anslutet med kabel och eftersom jag bor själv är det inte många trådlösa klienter igång samtidigt. Normalt handlar det om en bärbar dator, en surfplatta och en telefon. Ibland är en mediaspelare för musik (SB Radio) ansluten trådlöst.

Det jag funderar på nu är att flytta tillbaka routern till kontoret och montera en accesspunkt i taket i vardagsrummet, kabel finns redan dit. Frågan är då vilken jag ska välja?

För att den ska vara någorlunda modern så känns det som att det bör vara en med 802.11ac. Eftersom jag inte har många klienter eller laddar ner stora filer trådlöst så känns det viktigare med bra räckvidd än hög hastighet, men de kanske hänger ihop?

Eftersom routern är en Linksys så har jag tittat lite på t.ex. LAPAC1200 och LAPAC1750, och eftersom det finns en koppling till Cisco även deras WAP371. Är någon av dessa ett bra val? Måste jag ha en som kostar så mycket?

När man söker information om accesspunkter är ett märke som ofta kommer upp Ubiquiti, och då nämns gärna modellen Unifi AP-AC. Den kostar dock rätt mycket och frågan är om jag behöver en så dyr för att få lite bättre täckning för några klienter? Ubiquiti har en lång rad andra modeller, någon av dessa kanske kan vara lämpliga?

Samtliga länkar ovan går till Dustin då det är där jag brukar handla datagrejer och det var enkelt att leta fram dem där.

Tacksam för alla tips om dessa eller andra lämpliga produkter för att få ett bättre trådlöst nätverk.

Med vänliga hälsningar Erik
Mitt system och Mina filmer

#2 DF

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 940 inlägg

» Har 43 bilder i mitt galleri

Postad 24 October 2015 - 10:36

Ubiquiti är stabila accespunkter, de kommer med en helt ny AC-serie i slutet av året till riktigt konkurrenskraftigt pris.

Är för mig att de skulle starta på 90USD för en variant som motsvarar deras Unifi AP, men med dubbla band och AC-standard.

Deras nuvarande AC-punkt är väldigt dyr i förhållande till prestandaökningen man får från N-modellerna.

Sedan är frågan hur stort behovet egentligen är av AC-standard i hemmet. Hastigheten avtar väldigt fort med lite avstånd...

N-standard fungerar fullt tillräckligt om du bara ska surfa/köra video/musik-strömmar, och har 100mbit in.

#3 Shike74

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 418 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 24 October 2015 - 14:15

Funkar ju att bara köpa så många asus-routrar man behöver och konfigurera dessa som rena AP's. Jag har installerat ett flertal Asus-routrar nu på ett par år och de fungerar suveränt bra (senast igår hjälpte jag en polare med en ny Asus med inbyggd hållare för simkort för UMTS/LTE och den presterade riktigt bra den med). Min egen har tuffat på i 3 år nu ungefär utan ens en enda omstart. Otroligt stabila produkter. Det är ju inte ens dyra.. 

Det enda jag gjort är att installera merlin-build i min egen och sen är det bara att glömma att den ens finns. Modellen jag kör hemma är en RT-N66U. Bra prestanda och jag plågar verkligen mitt nätverk år ut och år in. Innan Asus'en har jag plågat sönder ett flertal andra modeller genom åren och det är först nu jag är helt 100% nöjd med en router.

Sen är det också så att kabel alltid i alla lägen alltid är bäst när det handlar om ren stabilitet så har man möjlighet att köra med det så är det bara att göra det, det går nästan alltid att dra kabel snyggt med list, det tar ibland bara lite mer tid men det är värt det i mitt tycke.

Redigerat av Shike74, 24 October 2015 - 14:16.

|Linn Renew Klimax DS|Linn Kisto|Linn Aktiv Akubarik|
|Panasonic 65AX900|Oppo BDP-93EU|Dune HD Base 3D|
//Alexander//

#4 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1969 inlägg

Postad 24 October 2015 - 15:59

Flera bra tips där DF, tack för dem!

Det är möjligt att jag ska tänka om lite och skippa ac, med den användning jag har räcker det säkert bra med n. Det var bara det att det känns alltid bra att köpa en apparat som funkar med den senaste tekniken, men nu är ju även det näst senaste snabbt så det räcker.

En ny serie från Ubiquiti i den prisklassen låter intressant. Det är ingen panik för min del, så jag kanske väntar in den.

Några 100 Mbit in är inte aktuellt här. Det går bara koppartråd till mitt hus och det snabbaste jag kan få är Telia VDSL 30 Mbit. Vid test med Bredbandskollen brukar jag hamna på 20-22 vid nedladdning och 6-8 upp. Kommunen tar emot intresseanmälningar för fiber, men jag tror nog att det kommer att dröja några år i byn där jag bor.

Tack även Alexander för tipsen!

När jag skulle köpa nya router hade jag siktat in mig på en Asus, eftersom jag läst och hört så mycket positivt om dem. I samma veva kom WRT1900AC och med vetskapen om hur bra gamla WRT54GL var så tänkte jag att den skulle vara ännu bättre än Asus och köpte därför Linksys.

Nu vet jag inte vilken som är bäst egentligen, men Asus kostar som sagt mindre och verkar vara minst lika bra. En kompis köpte en för ett tag sen och är väldigt nöjd med den, bra täckning och bra fart i nätverket.

Min tanke nu är att bara komplettera min Linksys med en AP, eftersom jag tycker routern funkar bra i övrigt. Det är dock möjligt att jag borde "bita i det sura äpplet" och byta ut min Linksys mot ett par Asus, istället för att bara köpa en AP. Samtidigt känns det lite dumt när jag redan har en bra router, det borde gå att få det att funka tillräckligt bra om jag bara lägger till en AP.

Jo, jag har som sagt kabel till i princip allt som står still, men till bärbar dator och surfplatta är det smidigt att kunna köra trådlöst. :)

#5 Lovan

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 970 inlägg

Postad 24 October 2015 - 17:38

Det går utmärkt att komplettera med en Asus router till den du har. Det är bara att ställa in asusen som en AP. :)

#6 Speedball

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1482 inlägg

Postad 24 October 2015 - 19:19

*** OBS, detta inlägg gäller bara enheter med tillverkarens egen firmware. För att undvika ev flamewars... ***

Edit: När jag pratar saknad funktionalitet är det nästan uteslutande brandvägg/firewall jag menar.

Bytte upp mig till ac härom året, efter mina superstabila samt billiga DIR-655 och senare 825 som dessutom "nästan har enterprise funktionalitet".
Inhandlande 2 top of the line enheter, Asus och Netgear. Blev grymt besviken gällande funktionalitet men även stabiblitet på Netgear.

Båda är extremt snabba på "allt". Dock verkar det vara på bekostnad av dom två egenskaper jag värdesätter mest.

Men för att inte skriva en uppsatts så här på en Lördag kväll så är summeringen:

Asus (RT-AC68U om jag minns rätt) - Stabil. Saknar en del features som kanske inte "svensson" saknar.

Netgear R7000 - Grym prestanda. Saknar en del features som kanske inte "svensson" saknar. Men tappar minst en gång om dagen kopplingen till Internet mellan 5-60 sekunder.

Så min uppmaning är skit i Netgear som tycker det är ok att låta konsumenten vara betatestare till produkter dom inte ens har för avsikt att fixa.

Gillar min Asus, särskilt med DD-WRT firmwaret som dessutom ger tillbaka alla dom funktioner som saknas i orginal FW.

Svarar gärna på frågor kring detta. Kanske inte bara i kväll. ;)

Redigerat av Speedball, 24 October 2015 - 19:39.

#7 Speedball

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1482 inlägg

Postad 24 October 2015 - 19:52

Btw, vill man montera i taket eller så är ju dom där LAPAC1200 och LAPAC1750 svårslagna gissar jag.

Där brister nog dom flesta rotrarna i AP mode som det snackats om här.

#8 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1969 inlägg

Postad 25 October 2015 - 10:21

Lovan: Jo, så skulle man ju kunna göra. Det känns dock lite fel att köpa en produkt som innehåller något jag inte använder. Efter att ha läst på diverse sidor så verkar det som att många förordar att använda en ren AP till just det.

Speedball: Ja, jag hade som sagt också en DIR-655 tidigare och den funkade bra under många år, på slutet började den dock bråka lite. Det var framför allt om jag t.ex. skulle hämta en större mängd data från servern trådlöst, då kunde den hänga sig helt.

Modellerna från Linksys som du nämner verkar intressant, men även de från Ubiquiti är av samma typ och bör således funka lika bra på detta sätt.

Hittade även Tråden om WiFi på Faktiskt och där finns en hel del aktuell och bra information för mig. Även här framhålls Ubiquiti som ett bra och prisvärt alternativ, dock inte den dyra UAP-AC som jag först länkade till.

En modell som verkar bra och prisvärd är UAP-LR för 990 kr. Här är det även en UAP-AC-LR på gång, som enligt Proshop ska kosta 1190 kr. Jag förmodar att det var denna DF syftade på tidigare i tråden.

Någon av dessa två känns som ett bra alternativ för mig, och frågan är då om jag bör vänta i den med ac? Enligt tidigare resonemang så känns det som att jag egentligen inte utnyttjar det.

Sen börjar jag också fundera på om jag ska köra min Linksys router för trådlöst på övervåningen eller om jag borde köpa två sådana här AP och slå av det i routern? Då kan man också börja fundera på om det vore ännu bättre att byta ut denna router mot en utan trådlös funktion, t.ex. Ubiquiti EdgeRouter Lite eller EdgeRouter PoE. Den förstnämnda ihop med två UAP-LR skulle kosta 3100 kr, kan jag få ut halva nypriset för min 1,5 år gamla Linksys är det "bara" 2000 kr i mellan.... :rolleyes:

#9 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1969 inlägg

Postad 25 October 2015 - 10:35

Om jag nu skulle gå på alternativet att även byta router så funderar jag lite på något som heter Open-Mesh. Någon som känner till eller har egen erfarenhet av detta? Bättre eller sämre alternativet ovan från Ubiquiti?

#10 DF

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 940 inlägg

Postad 25 October 2015 - 18:51

Du vill använda en router som router, och AP som AP.
Den router du har är du väl nöjd med som router, varför byta?
Edge router är inte helt enkel att konfa. Ta en titt på EdgeOS.
Jag känner inte till Open-mesh, men om jag förstår det rätt så tror jag inte det är vad du vill ha. Men jag har haft fel förr...

#11 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1969 inlägg

Postad 25 October 2015 - 22:24

Ja, det är väl lite så jag tänker nu, och det är även det som var tanken med att eventuellt byta router. Har läst att en del tycker det är bättre att separera routern från den trådlösa delen, det är därför jag funderar på om jag skulle byta ut min router med inbyggt trådlöst.

Man skulle visserligen kunna stänga av det trådlösa helt i den jag har och koppla två AP till den, men det skulle kännas lite fel. Den där EdgeRouter Lite kostar inte så mycket och eftersom den är av samma märke som de AP jag nu tittar på så känns det som en bra kombination. I tråden på Faktiskt som jag länkade till är det framför allt en skribent som rekommenderar denna kombination, och han verkar ha koll på grejerna. Är det väldigt att besvärligt att konfa kan det ju vara tråkigt, men det borde inte vara omöjligt att begripa sig på.

Ja, det var bara en tanke att det kanske kan bli ett bättre nätverk överlag utan att det kostar så mycket, men det kanske är smartare att gå på det enkla alternativet att bara komplettera med en AP.....

Jag har ingen koll på det där med Open-Mesh. Läste lite om det en gång och tyckte att det verkade bra, men vet ändå inte om det är något för mig.

#12 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 6564 inlägg

» Har 19 bilder i mitt galleri

Postad 26 October 2015 - 17:38

Om man får låna tråden lite med en egen nätverksfråga...

Har idag 10st saker som behöver kabel o en iPad som behöver trådlöst. . .börjar bli lite "man tager vad man haver" i kopplingarna nu så skall städa upp lite.

Funderar på två alternativ. 

1.

-En vanlig trådlös 4-ports Router som ASUS AC66 eller liknande

-datorn i port 1, NAS i port 2

-port 3, en 8-ports switch som Netgear GS108 i racket till Oppo, ADA o alla slutstegen

-port 4, en GS105 till Meridian prylarna.

2, eller köpa en större 10-portas trådad rackmonteringsbar router och en lös AP gärna med PoE kopplad i routern.

Men lite dåligt insatt vad alt ger för fördelar mot alt1

Redigerat av Jolt, 26 October 2015 - 17:39.

#13 Speedball

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1482 inlägg

Postad 26 October 2015 - 18:59

För dig, ur användar synpunkt, tror jag 1 är det rätta. Det blir plug'n play och inga som helst problem med prestanda.

2:an är givetvis en elegantare lösning, men sällan P'nP. Och går lite stick i stäv med det du brukar tycka om programmering/kalibrering av övrig utrustning. Men kanske du är mera komfortabel gällande rotrar och brandväggar? I såfall är det ju denna väg du skall gå!

#14 DF

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 940 inlägg

Postad 26 October 2015 - 19:02

Om du inte ser fördelarna med alt. 2, räkna ihop summan så blir nackdelen tydlig i alla fall. 😜

#15 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1969 inlägg

Postad 26 October 2015 - 22:04

Satte mig och läste lite om EdgeOS, enligt Ubiquiti ska det vara enkelt att konfigurera. :)

The intuitive, graphical user interface is easy to learn and makes routing features simple to configure and monitor. It includes an integrated Command-Line Interface (CLI) for convenient access to advanced functions.

Bruksanvisningen är ganska lång och det finns helt klart betydligt mer möjligheter till inställningar än i en "vanlig" router, men det känns som att man inte behöver göra allt om man inte tänker använda vissa funktioner.

Noterade just att Dustin höjt priserna på dessa routers nu. EdgeRouter Lite har gått från 1123 kr till 1190 kr så det var inte så stor skillnad, men jag vill minnas att EdgeRouter PoE kostade 2399 kr när jag tittade under helgen, nu 3199 kr!

Lite-modellen skulle säkert duga åt mig, men den har bara tre portar. Ska man lägga till Ubiquitis 5-portars switch så tillkommer 1090 kr, för en med 8-portar 2446 kr.

Kanske ska köra på det där med bara en AP i alla fall.... :rolleyes:

Även taggad med LAN, WLAN, nätverk, trådlöst, accesspunkt, router