Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

JBL Pro Cinema

• Vänligen logga in för att kunna svara
193 svar till detta ämne

#181 rajapruk

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2961 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 01 February 2018 - 11:08

JBL 200 serien ser ut att vara designad för att uppnå mycket hög SPL-output ur små kompressionsdrivers. Inget att ha i ett vardagsrum, skulle jag säga.

Hej Raja!

Ärligt skriver inte detts för att bråka det hoppas jag du vet?

Men vad i hela friden får dig att tro att nån högtalare i denna serie inte skulle funka i ett vardagsrum?

Har du sett nån typ utav prestandadeklaration som inte vi sett?

//Micke

Jag har en förståelse för hur högtalare fungerar, som är lite högre än normalpersonens.

Jag ser att denna serie har dubbla HF-horn med små kompressionsdriver. Jag bedömmer/gissar att det är gjort för att få upp SPL-nivån. Med nackdelen kamfiltereffekter. Vilket är onödigt i ett vardagsrum där inte denna SPL behövs.

Det finns en anledning till att högtalare väldigt väldigt sällan har dubbla diskanter. På denna serie kanske det funkar på längre lyssningavstånd, vilket jag gissar är det avsedda användningsområdet (biografer). Då blir den relativa gångvägsskillanden mindre, och då kanske också mindre kamfilter-problem. 

Redigerat av rajapruk, 01 February 2018 - 11:21.

#182 HifiPatrik

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 709 inlägg

Postad 01 February 2018 - 13:42

OT men ändå inte...En personlig reflektion kring att sätta personer på piedestal som allsmäktiga och bäst på allt. De finns inte.

Jag har under många år jobbat på ett av världens mest innovativa, forskande bolag och träffat och diskuterat med galet kompetenta människor med +40 patent och tillgång till Nobelprisvinnande kollegor.

Ingen, jag repeterar, Ingen av dem anser sig själva vara bäst på allt inom sitt eget område.

En av grundaspekterna för riktig innovation och bättre lösningar är ifrågasättande OCH samarbete med både kollegor och konkurrenter. Att ensidigt hylla en person, eller en metod, eller ett fabrikat osv är tyvärr ett väldigt snävt sätt att se världen och leder inte till bättre produkter.

Vi varje givet tillfälle kan man ofta hitta något som är bäst, för en specifik uppgift, med ett specifikt mål.

Tyvärr är ju världen inte alltid så enkel, då skulle ju alla rum se exakt likadan ut, alla bilar gå exakt like fort och alla kläder vara i exakt samma material.

Enkel logik leder fram till att det inte finns en produkt som alltid är bäst.

Enkel logik leder fram till att ingen person har 100% rätt

Enkel logik leder fram till att ingen mätmetod är 100% rätt

Världen är färdigutvecklad och för all framtid finns det ett 100% rätt sätt att mäta högtalare på? Det tror inte jag.

Marantz AV7702 mkII, Nuforce MCH300SE-C7, Audio Physic Tempo 25 + Reference Center, Arendal sub, Sony HW-15, Grandview 2.35:1 duk, DuneHD, Sonos osv

#183 FBK

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1398 inlägg

Postad 01 February 2018 - 18:06

Det finns tyvärr motsatsen HifiPatrik, och för övrigt så håller jag med dig.

Sk. Neutrala högtalare är kanske mer för tekniker som utvärderar andra komponenters egenskaper eller dem med större intresse av mätvärden och konstruktionsprinciper än av själva musikupplevelsen.

#184 magnus-g

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1666 inlägg

Postad 07 February 2018 - 14:33

JBL 200 serien ser ut att vara designad för att uppnå mycket hög SPL-output ur små kompressionsdrivers. Inget att ha i ett vardagsrum, skulle jag säga.

Hej Raja!

Ärligt skriver inte detts för att bråka det hoppas jag du vet?

Men vad i hela friden får dig att tro att nån högtalare i denna serie inte skulle funka i ett vardagsrum?

Har du sett nån typ utav prestandadeklaration som inte vi sett?

//Micke

Jag har en förståelse för hur högtalare fungerar, som är lite högre än normalpersonens.
Jag ser att denna serie har dubbla HF-horn med små kompressionsdriver. Jag bedömmer/gissar att det är gjort för att få upp SPL-nivån. Med nackdelen kamfiltereffekter. Vilket är onödigt i ett vardagsrum där inte denna SPL behövs.

Det finns en anledning till att högtalare väldigt väldigt sällan har dubbla diskanter. På denna serie kanske det funkar på längre lyssningavstånd, vilket jag gissar är det avsedda användningsområdet (biografer). Då blir den relativa gångvägsskillanden mindre, och då kanske också mindre kamfilter-problem. 

Du får inte kamfiltereffekt när de sitter så nära varandra.

Högre SPL Ja, men även mindre vertikal spridning o h bredare horisontal dito.

Dessutom så belastas elementen hälften så hårt = mindre risk för thermal compression. Mer headroom dessutom.

Men, de är inte tänkta i alltför små rum.

/M
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get

#185 rajapruk

En glad entusiast.

• Members
  • 2961 inlägg

Postad 07 February 2018 - 14:57

Det tror jag när jag ser det. De spelar upp till 20KHz och har typ cc 10-20cm?

Köp ett par och mät upp och visa mig! ;)

#186 miike888

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 196 inlägg

Postad 07 February 2018 - 17:33

Eller så frågar du JBL och får spinnet och övriga mätningar skickat!:)......svårt?

//Micke

#187 octaviars

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1178 inlägg

» Har 56 bilder i mitt galleri

Postad 07 February 2018 - 18:06

Ser ut att vara runt 80mm cc på diskanterna om man mäter lite sådär på en höft.....

Screenshot_20180207-180114.png

Main system

TAD D1000mk2, TAD M2500mk2, TAD CE-1, Ansuz Mainz 8D, Ansuz Darkz D-TC

Tidal Hifi -> Roon ROCK on NUC -> Netgear GS108 -> SOtM sMS-200ultra -> USB -> DAC

HD Plex PSU (4 rail for ISP fiber, router, switch and NUC), Paul Hynes PSU SR4 (for sMS-200ultra)

Second system

Tidal Hifi -> Devialet Dialog, Devialet Silver Phantom, Devialet Tree

#188 rajapruk

En glad entusiast.

• Members
  • 2961 inlägg

Postad 08 February 2018 - 08:14

Eller så frågar du JBL och får spinnet och övriga mätningar skickat!:)......svårt?

//Micke
Ja hur gör man det? Jag hittat ingen lämplig emailadress eller andra kontaktuppgifter på telefonen iaf. Du får gärna hjälpa mig. Jag vill se spinorama-sammanfattningen och 1m on axis ekofritt utan smoothing för varje enskild driver, och för totalen tillsammans, för C222. Med delningsfiltret ikopplat alltså.

Redigerat av rajapruk, 08 February 2018 - 08:18.

#189 miike888

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 196 inlägg

Postad 08 February 2018 - 13:02

Hej Raja!

denna mail stod direkt på JBL pro hemsidan efter man valt Cinema sound:)

Maila charles.goodsell@harman.com och ställ dina frågor.

Annars så får du säkert mail till någon lämpligare person.

Lycka till!

//Micke

#190 rajapruk

En glad entusiast.

• Members
  • 2961 inlägg

Postad 08 February 2018 - 14:34

Nu har jag mailat denna adressen och frågat.

#191 magnus-g

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1666 inlägg

Postad 08 February 2018 - 18:39

Ögonmåttet lurade mig, trodde att det var mycket mindre lådor... =)

Men jag har måttat på bilden. Jag fick det till att (med hyfsad noggrannhet) så är C/C 79mm.

Det är två stycken 2409J-2 1"-drivers som sitter i lådorna. De går förmodligen inte att montera närmare varandra än så då de är rätt stora. Inte något som är unikt för dessa lådor då det i t ex många Line-Array-lådor sitter flera stora drivers vertikalt ovanför varandra med minst samma avstånd bakom hornen.

2409 (ej mk II) sitter i bl a vissa JBL Synthesis-lådor, en del studiomonitorer m fl.

Men som sagt, lådorna är tänkta för liiite större rum än ett "vanligt" svenskt vardagsrum.

/M

Tillägg: Den vertikala placeringen gör dock att de hamnar väldigt nära varandra avståndsmässigt till öronen.

Hade varit värre om de suttit bredvid varandra.

/M

Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get

#192 miike888

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 196 inlägg

Postad 08 February 2018 - 18:50

Ögonmåttet lurade mig, trodde att det var mycket mindre lådor... =)

Men jag har måttat på bilden. Jag fick det till att (med hyfsad noggrannhet) så är C/C 79mm.

Det är två stycken 2409J-2 1"-drivers som sitter i lådorna. De går förmodligen inte att montera närmare varandra än så då de är rätt stora. Inte något som är unikt för dessa lådor då det i t ex många Line-Array-lådor sitter flera stora drivers vertikalt ovanför varandra med minst samma avstånd bakom hornen.

2409 (ej mk II) sitter i bl a vissa JBL Synthesis-lådor, en del studiomonitorer m fl.

Men som sagt, lådorna är tänkta för liiite större rum än ett "vanligt" svenskt vardagsrum.

/M

Tillägg: Den vertikala placeringen gör dock att de hamnar väldigt nära varandra avståndsmässigt till öronen.

Hade varit värre om de suttit bredvid varandra.

/M

Hej!

klart dessa är gjorda för lite större rum.....men är det inte därför det finns fler modeller som är i olika storlekar för att passa alla rum stora som små?:)

//Micke

#193 miike888

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 196 inlägg

Postad 14 February 2018 - 14:43

Nu har jag mailat denna adressen och frågat.

Hej!

Inget svar ännu?

//Micke

#194 rajapruk

En glad entusiast.

• Members
  • 2961 inlägg

Postad 14 February 2018 - 15:57

Inget svar.