Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Jolts musiktips

• Vänligen logga in för att kunna svara
69 svar till detta ämne

#1 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 5923 inlägg

» Har 19 bilder i mitt galleri

Postad 31 December 2015 - 15:48

Hej alla.

Tänkte göra ett försök att skapa en tråd med lite musiktips, både album och enskilda låtar.. . . . skall försöka tipsa om minst ett album eller låt i veckan, men sätter målet högt med ett om dagen.

Jag lyssnar idag runt 2-3tim om dagen på musik, o då menar jag inte som "bakgrundsmusik" utan albumlyssning framför framförallt mitt 2-kanals system på kontoret.

Tidal o Spotify har förenklat lyssnandet och också fått mig att lyssna klart mer, helt enkelt smidigare.

Min musikresa i tonåren började med rätt mycket syntmusik med band som Depeche Mode, Erasure, Yazoo, J-M Jarre mf men skiftade ganska snabbt in på det spåret jag är inne på än i dag.

Med extremt få undantag lyssnar jag på kvinnliga sångerskor, antingen som soloartister eller i band . . riktigt varför det blivit så vet jag inte men föredrar utan tvekan att lyssna på den kvinnliga rösten.

Favoriter under många år har varit artister som Tori Amos, Sarah McLachlan, Jewel och liknade artister. . dock har jag på senare tid börjat gilla lite rockigare musik.

Det har väl funnits tider i min musikaliska resa där jag köpt och lyssnat mer på "audiofilmusik" . . men dessa perioder brukar snabbt gå över när jag inser att "ja det låter bra" men "jag gillar inte denna musiken egentligen" 

Så tipsen som kommer i denna tråd kommer vara musik jag gillar. . .det kommer inte vara bra inspelad musik.

Men finns det intresse för det kan en sån tråd också komma att skapas.

Kan också tillägga att med åldern har jag mer o mer slutat bry mig om sånt man "skall lyssna på" när man är hifi intresserad . . har aldrig gillat Jazz o "svår" audiofilmusik som ofta diskuteras i hifitrådar på forum.

Senaste skivan jag köpte var som exempel Taylor Swifts "1989" o det är inget jag skäms för hehe.

Vi får se hur denna tråden går. . . jag funderade lite på vad jag skulle kalla den, och trots titeln på tråden får andra gärna lägga in förslag eller skapa egna "tipstrådar" . .forumet behöver mera fart.

/Thomas "Jolt" Lindström

Redigerat av Jolt, 31 December 2015 - 15:54.

#2 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • 5923 inlägg

Postad 31 December 2015 - 16:10

Dagen tips. . . Charlotte Martin

Enkelt sätt kan man säga att gillar man Tori Amos tidiga verk innan hon blev lite mer "svår" så kommer man gilla Charlotte Martin. . . ibland låter hon så likt Tori att det är svårt att skilja dom åt.

Mitt albumförslag blir Charlottes första fullängdsalbum "On Your Shore" släppt 2004

Charlotte-Martin-On-Your-Shore.jpg

Men alla hennes skivor är mycket bra o jämna.

Ett exempel på hennes mycket kapabla pianospel o röst.

Min absoluta favoritlåt med Charlotte och en låt på min absoluta all-time-high lista är liveversionen av "Animal" från skivan "Hiding Places" rysningar av denna

Albumversionen är bättre men detta är enda videon jag hitta med denna låt...men gå gärna in på Spotify o lyssna på Albumversionen

Redigerat av Jolt, 31 December 2015 - 16:14.

#3 perra1

Till er tjänst....

• Moderator
  • 10788 inlägg

» Har 13 bilder i mitt galleri

Postad 31 December 2015 - 19:52

Om det här var Facebook skulle jag trycka megalike :)
TIWIA - It's all about the experience
Allt inom ljud, bild och ljus - inklusive A/V kalibrering

#4 FBK

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1362 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 31 December 2015 - 20:07

Och jag skall lyssna, kände inte till henne.

No matter what youre playing or where youre playing it, everything sounds better with Linn

#5 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • 5923 inlägg

Postad 31 December 2015 - 20:48

Funderat på att göra detta ett tag o byggt på mig ett stort antal "tips" . . kändes lämpligt att börja nu när man är ledig några dagar, samtidigt tjuvstarta nya året med nya projekt.

Tror det blir lite mer okända artister nu i början, o sen ta mer kända o "lättare" tips såna dagar jag inte har lika mycket tid.

I morgon blir det en grupp som jag upptäckte i veckan.

Funderar på en liknande tråd för TV-serier men få se hur det blir med det

Redigerat av Jolt, 31 December 2015 - 20:49.

#6 rajapruk

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2771 inlägg

Postad 31 December 2015 - 21:56

Gillas!

#7 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • 5923 inlägg

Postad 01 January 2016 - 10:39

Dagens tips: Paramore.

Ett band som jag länge ägt nån skiva med men faktiskt inte lyssnat på förrän de senaste månaderna . .men en dag slängde jag tillslut i skivan o konstaterade snabbt.."fan det svänger ju"

Paramore måste kallas ett rockband, större delen av låtarna är "snabba låtar" även om det är balladerna som är mest kända.

Bandet har haft en väldigt stormig karriär och av originaluppsättningen från 2004 finns bara sångerskan Hayley Williams kvar idag. . . faktum är att från Dec -15 består bara bandet av två medlemmar, Hayley o gitarristen Taylor York.

Skivan jag rekommenderar idag blir deras senaste som kort o gått heter "Paramore"

paramore.jpg

Bandet drivs på scen av den färgstarka sångerskan Hayley som verkligen har en extrem energi på scenen. . . man kan nästan säga att hon har väl mycket energi ibland och det är först när hon lugnar ner sig lite som man får höra hur duktig sångare hon faktiskt är.

En av mina favoritlåtar från denna skiva. . . o ett framträdande som visar den färgstarka ( på flera sätt ) Hayley på scenen.

Det va ett lite mer "mainstream" tips. . .imorgon blir det en soloartist med Svensk anknytning 

#8 JonasB

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 421 inlägg

» Har 8 bilder i mitt galleri

Postad 01 January 2016 - 11:42

Hatten av till dig Jolt!
Alltid underbart med ny musik

#9 MrJones

Entusiast

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1664 inlägg

» Har 23 bilder i mitt galleri

Postad 01 January 2016 - 12:25

Trevligt med musiktips!

Redigerat av MrJones, 01 January 2016 - 12:31.

#10 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • 5923 inlägg

Postad 01 January 2016 - 12:40

Dagens musiktips No2: Ingrid Michaelson.

Tar ett tips till idag, denna gång en av mina singer/songwriters favoriter . . den Svenskättade Ingrid Michaelson.

Av Ingrids fem studioalbum väljer jag "Everybody" från 2009. 

ingrid.jpg

Ingrid är en av dessa få artister som är bättre live än på skiva, hon har en förmåga att charma en publik på ett sätt få kan. . .hennes ibland långa mellansnack kan vara helt underbara.

Några exempel på detta.

Denna är lite "udda" för att vara Ingrid, en cover på en Taylor Swift sång..framförd framför Taylor.

O slutligen en helt galet bra version av "The Chain" . .dålig inspelning men ett bra exempel på ett liveframträdande av Ingrid..hmm denna blev bara en länk, vet ej varför..men den funkar

https://www.youtube.com/watch?v=ZxYxjeGDgk4

Redigerat av Jolt, 01 January 2016 - 12:46.

#11 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1832 inlägg

» Har 15 bilder i mitt galleri

Postad 01 January 2016 - 13:56

Kul tråd! Ska definitivt lyssnas på nästa gång jag är hemma!

Med vänliga hälsningar Erik
Mitt system och Mina filmer

#12 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • 5923 inlägg

Postad 01 January 2016 - 14:41

Dagens musiktips No3: Missy Higgins

Australiensiska Missy Higgins släppte 2004 skivan "The Sound Of White" o den blir mitt val här även om "Oz" från 2014 även skulle platsa.

msy_soundofwhite_.jpg

Missys musik är lite mer melankolisk än Ingrids som jag tipsa om innan. . . hela "The Sound Of White" skulle kunna kallas en "break-up" skiva för dagar man känner sig lite nere.

Liksom Ingrid är Missy en duktig sångerska som klarar att sjunga live utan korrigeringar eller stora band i ryggen.

Hennes kanske största "hit" . . "The Special Two"

Mina två favoriter från skivan, men hela skivan är extremt stark.

#13 HifiPatrik

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 667 inlägg

Postad 01 January 2016 - 17:52

Kul tråd Jolt!

Har du någon trevlig spellista på Spotify att dela med dig av?

Marantz AV7702 mkII, Nuforce MCH300SE-C7, Audio Physic Tempo 25 + Reference Center, MK & Klipsch subbar, ATC SCM 11, Sony HW-15, Screenmaster 90", DuneHD, Sonos osv

#14 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • 5923 inlägg

Postad 01 January 2016 - 20:26

Tyvärr har jag inga listor, använder inte Spotify på det sättet.

Jag letar musik på Spotify, när jag sen hittar nått lägger jag in det i Sooloos via Tidal

Undantagen blir sån musik som inte finns i Tidal. . två bra exempel har jag redan tipsat om. . . Ingrid har bara en skiva i Tidal medans alla hennes finns hos Spotify . . .. även Charlotte Martin lider av samma problem, saknas massa album i Tidal.

Inte ens försökt lära mig detta med listor i Spotify, men nått jag borde kolla på . . .  . normalt lyssnar jag på hela album i Sooloos, nästan aldrig enskilda låtar

#15 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • 5923 inlägg

Postad 02 January 2016 - 10:13

Dagens musiktips blir engelska Imogen Heap och det första lite mer "audiofila" albumet på denna lista.

Imogen bör nästan kallas ett musikaliskt geni som verkligen älskar musik o ljud . . Antalet instrument hon spelar på skiva o live är ofta galet många.

Mitt val av skiva blir "Ellipse" från 2009 som jag nog skulle kalla Emogens minst "svåra" album . . mycket djup bas på denna skiva.

imogen_heap_-_ellipse.jpg

Några exempel på Imogens liveframträdanden, kvinnan har helt galen simultankapacitet . . . När hon samplar sin röst under framträdandet o loopar röst o instrument bilr jag imponerad

Några exempel på hennes "lilla" instrumentsamling

Redigerat av Jolt, 02 January 2016 - 10:26.