Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Genelec 5" serier

• Vänligen logga in för att kunna svara
35 svar till detta ämne

#1 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 6558 inlägg

» Har 19 bilder i mitt galleri

Postad 11 March 2016 - 23:20

Hej alla.

Tittar lite på att nedgradera på kontoret o hitta nått som faktiskt får plats på skrivbordet :rolleyes:

Genelecs 5" serier har nästan idealiska mått för detta, får plats utan att se jätteklumpiga ut.

Men det finns rätt många varianter, deras hemsida har:

8030B

8330A

G Three

Kollar man Prisjakt o Thormann finns också

8030BPM  ( vad står PM för )

8330APM

8330AWM  ( vit 8330 )

8030A  ( A istället för B, äldre modell? )

Om jag fattat detta rätt om man jämför dom tre på deras egen hemsida

Så är skillnaden mellan 8030A o G Three

G Three:
XLR and RCA input connectors
Home audio series input sensitivity (-10 dB)
White LED
Intelligent Signal Sensing
"Clean" front panel
Tabletop room EQ setting
LED off setting
All cables are colour matched
Mystic black and Polar white colour options

8030A:
XLR input connector
Professional series input sensitivity (+10 dB)
Green LED
No ISS
Volume control knob and power switch on the front panel
No tabletop room EQ
No LED off setting
Black power cables for all
Matt black colour option

Medas 8330 har inbyggd EQ o kommer med kalibreringsmjukvara o mic

Den jag blir mest sugen på är 8330AWM då den finns i vitt o då har kalibreringen..denna med en 7350A sub verkar trevligt.

Mn hur låter dessa o är det värt 6000:- extra för att få den kalibreringsbara 8330 mot vanliga 8030...eller är G Three bästa valet ??

#2 rajapruk

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2979 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 12 March 2016 - 08:02

Aldrig hört dem tyvärr, men jag tror det är ett bra val. SVT kör dem i sina 5.1 mixningsstudions på Lindholmen.

Det finns en modell med digital ingång har jag för mig, den hade jag valt för cleanast setup. Då sparar du in en AD/DA omvandling med, om du vill göra EQ i högtalaren. Du slipper en dac, och du slipper ev. problem med studio/konsument-ingångskänslighet.

Redigerat av rajapruk, 12 March 2016 - 08:05.

#3 rajapruk

En glad entusiast.

• Members
  • 2979 inlägg

Postad 12 March 2016 - 08:23

Jag vet också trovärdiga personer som inte gillar Genelec. Så provlyssning anbefalles, om möjligt.

Redigerat av rajapruk, 12 March 2016 - 08:42.

#4 FBK

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1399 inlägg

Postad 12 March 2016 - 09:30

Jag vet också trovärdiga personer som inte gillar Genelec. Så provlyssning anbefalles, om möjligt.

Nu vet jag inte om jag är en trovärdig person, men jag gillat inte den nya Home-serien alls lyssnade på

Genelec M040, den är klart hissad diskanten, dvs diskanten sticker ut ifrån helheten. Och sedan finns det gott om folk som gillar  deras vanliga studioserie och de låter inte dåligt alls,men jag föll inte lika lätt för dem som andra märken och framför allt så är Genelec det riktigt dyra i förhållande till andra märken . Tillbringade flera timmar i våra studio-butiker i stockholm när jag köpte nytt och jag direkt säga att fyra märken höjer sig och det är Genelec,  Dynaudio, Eve Audio och Adam med lite olika karaktärer.

Sk. Neutrala högtalare är kanske mer för tekniker som utvärderar andra komponenters egenskaper eller dem med större intresse av mätvärden och konstruktionsprinciper än av själva musikupplevelsen.

#5 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • 6558 inlägg

Postad 12 March 2016 - 10:15

På 8030 kan man sänka diskanten 2dB men är mest sugen på 8330 med autokalibrering .

Den har bara AES digital in så behöver nån konverterare i  så fall.

Just formatet som lockar, den är precis lagom stor för att kunna stå på skrivbordet o 7350A subben får lagom plats under bordet.

Annars funderar jag på vägghögtalare, skall testa Procella P5v när dom kommer, Även ELAC WS1645 skulle vara ett alt.....men tror studiomonitorer funkar bättre på det korta avstånd jag har

#6 Lovan

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 961 inlägg

Postad 12 March 2016 - 10:38

Troligtvis kan du mata in en vanlig SPDIF i aes-ebu ingången. Den borde vara transformatorkopplad och troligen triggar den på den längre spänningen också. Det enda som är problem är impedansen men med tanke på att du förmodligen använder en RCA-kontakt i ena ändan på digitalkabeln så är det hugget som stucket  :rolleyes:

#7 rajapruk

En glad entusiast.

• Members
  • 2979 inlägg

Postad 12 March 2016 - 11:19

Nu vet jag inte om jag är en trovärdig ...
Gränsfall! ;)

#8 rajapruk

En glad entusiast.

• Members
  • 2979 inlägg

Postad 12 March 2016 - 11:23

Jolt, en over-the-top idé. Gör en riktig vinklad studio baffellvägg, med inwall-monitorer?
Ett RFZ rum hade varit coolt :)

#9 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • 6558 inlägg

Postad 12 March 2016 - 11:40

Har haft tanken men nu va hela denna idén att göra det snyggare, inte mer extremt ;)

Men tanken dyker upp ibland att sätta akustikfix på väggen o ha on wall högtalare infällda i akustikfixet...sen dra AT-tyg över allt för en helt "clean" look

#10 rajapruk

En glad entusiast.

• Members
  • 2979 inlägg

Postad 15 March 2016 - 08:02

Fast man vill inte ha akustikfix på en baffelväg (möjligtvis dämpning om det ska vara en duk framför) , det där känns som ett eget halvbra "hittepå" :)
Hela anledningen är att reducera speaker boundary interference genom att inget reflekterat ljud från bakväggen kommer ur fas till lyssnaren när högtalen sitter i väggen.
Vågar inte en tänka på vad som skulle hända om en högtalare var infälld runt wing-diffusorer t.ex, som fördröjer olika frekvenser olika mycker by design. Det kan nog bli en ljudmässig katastrof.

#11 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • 6558 inlägg

Postad 15 March 2016 - 08:14

Jo det är sant, det går klart att göra det snyggt,  kollat lite på bilder från studios i veckan o visst finns det snygga..

Sen är det frågan vilka in-wall man skall titta på, kollat lite JBL o REVEL. . men mest på kul.

Som jag skulle skriva i min egen tråd så har jag en idé att göra om hemma o då tror jag det blir ETT system snarare än två som jag har idag

#12 rajapruk

En glad entusiast.

• Members
  • 2979 inlägg

Postad 15 March 2016 - 09:41

Nu är du på rätt spår!

Ett bra system är bättre än flera sämre...

Det är ju helt klart en utmaning att få ett biosystem att låta riktigt bra som hifi-system, men det går.

Redigerat av rajapruk, 15 March 2016 - 10:30.

#13 rajapruk

En glad entusiast.

• Members
  • 2979 inlägg

Postad 15 March 2016 - 09:55

De nya JBL Synthesis inwall som kommer till sommaren är state-of-the-art, och hysteriskt bra tror jag.

Perra1 säljer dig säkert sådana med gjädje, han har ju hört dem.

Revel står för ett annat sound, inte det dynamiska som JBL (och Procella) har. Revel har mer jobbat med perfekt spridning och riktigt bra högtalarelement och delningsfilter tidigare, men det får du med JBL också nu + dynamiken som inte Revel har.

Redigerat av rajapruk, 15 March 2016 - 10:13.

#14 rajapruk

En glad entusiast.

• Members
  • 2979 inlägg

Postad 15 March 2016 - 10:04

En Trinnov, ett gäng Crown-steg, 11st inbyggda JBL SCL-4 eller SCL-3, 2st inbyggda JBL 2269H. Kalibrerat och inställt. Då har du Sverige bästa hemmabioljud!

Smacka på en Sim2 sen när de släpper sina 4K, och byt till Trinnovs ncore-slutsteg, så har du världens bästa hemmabio...

:)

Redigerat av rajapruk, 15 March 2016 - 10:50.

#15 rajapruk

En glad entusiast.

• Members
  • 2979 inlägg

Postad 15 March 2016 - 10:24

Toppa sen av med Oppos nya UHD-spelare med VanityHD-modd, och RFZ-behandling av rummet, så har du galaxens bästa hemmabiosystem ;)

Redigerat av rajapruk, 15 March 2016 - 10:29.