Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

AudioControl’s Maestro

• Vänligen logga in för att kunna svara
53 svar till detta ämne

#46 sportbilsentusiasten

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 528 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 16 December 2016 - 11:56

Jag skulle mer vilja att vissa tillverkare faktiskt använde deras egna produkter i 5min så dom inser att vissa val dom gör bara är rent korkade.

(kortat)

som exempel måste 90% av alla fjärrar på marknaden aldrig används av dom som tar fram dom. 

(Kortat)

Vi gör en snygg monitor för väggmontering. . givetvis monteras alla kontakter rakt bakåt

Ja, jag undrar samma sak!

Det är obegripligt att så ofta släpps det produkter som är helt omöjligt svåra att hantera - o det det helt i onödan!

Och dessa produkter har givetvis manualer som är onödigt tillkrånglade dessutom.   :wacko:

#47 Marcus_TheRock

En glad entusiast.

• ISF Certified
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1059 inlägg

Postad 16 December 2016 - 12:20

Marcus upplevde du någon större skillnad i ljudkvaliten mellan AudioControl och Arcam?

Nej, faktiskt inte. Jag hade jämförde AVR390 och AVR850 från Arcam och AVR7 från Audiocontrol. När jag körde på ett system med Procella P5 som front så kunde jag inte särskilja någon av dem från varandra. På vårt P6 system så blev AVR390 något rörigare och inte lika kontrollerad vid stark volym.

Det behövs nog tyngre och större högtalare för att ge några större skillnader. Allt vad ljudkaraktär heter verkar försvinna när Dirac tar över. Eller rättare sagt, man får den karaktär man önskar...

Dessa maskiner är något för mässan  ;)

Det hade varit kul och jag har pratat med Ljudtema(Arcam) men de hade tyvärr inte möjlighet att komma till mässan den här gången. Specialelektronik kommer däremot att ha ett stort rum så det är inte alls omöjligt att vi får se/lyssna på något från Audio Control.

Är Arcam maskinerna rackmonteringsbara?

Vet inte, men jag tror inte det.

/Marcus

/Marcus- Driver butiken The Rock Hemmabio i Lund

#48 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1919 inlägg

» Har 15 bilder i mitt galleri

Postad 15 October 2017 - 09:28

Såg en notis i senaste Hemmabiotidningen om att M9 får en lillebror, M5. Har inte hittat så mycket om exakt vad som skiljer och pris än, men det finns info på Audiocontrols webbplats.

maestro-m5-front.jpg

maestro-m5-rear.jpg

Jag tycker att den ser riktigt snygg och intressant ut! Det gör väl i och för sig även M9, men priset är rätt högt. Kan man tro att denna kan hamna neråt samma nivå som t.ex. Arcam FMJ AV860?

Om jag förstått delar M9 (och M5 då?) en del teknik med AV860, men har inte de problem med bashanteringen som debatterats hett på en del andra forum. 

Ska bli intressant att höra mer om M5 när de kommer ut i handeln. Känns som en intressant kandidat när det blir dags att byta försteg. :)

Jolt: Jag tyckte det var onödigt att starta en ny tråd om en processor som var så lik den tidigare. Du som kan redigera första inlägget kanske kan lägga till M5, eller ta bort M9 bara? :)

Med vänliga hälsningar Erik
Mitt system och Mina filmer

#49 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 6491 inlägg

» Har 19 bilder i mitt galleri

Postad 15 October 2017 - 09:36

Titel på tråden fixad :)

#50 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1919 inlägg

Postad 15 October 2017 - 10:10

Tack Jolt! thumbsup.gif

Tog fram tidningen (Hemmabio 10/2017) och läste notisen igen. Där står att priset ska ta ett rejält kliv nedåt och att det till viss del förklaras med enklare DAC:ar. Så där har vi kanske den viktigaste skillnaden mot M9 då. Vidare står det att tidningen beställt en M5 för test, och eftersom de testat M9 tidigare kan man kanske hoppas på lite jämförelser (något som de dock brukar vara dåliga på när det gäller processorer).

Bläddrar man fram till insändarsidorna i samma tidning får man även svar om det eventuella släktskapet med Arcam FMJ AV860. Jonas Olsson svarar med hjälp av Peter Bloch på Specialelektronik att de enda gemensamma nämnarna är att de använder samma bildhanteringskort och Dirac Live, i övrigt inga gemensamma komponenter. AudioControl har inte Bass management efter Dirac Live.

#51 Marcus_TheRock

En glad entusiast.

• ISF Certified
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1059 inlägg

Postad 16 October 2017 - 10:55

När jag testade dem så var kalibreringen identisk och ljudresultatet även så. Tror nog att de är mer lika än så. Tog mig dock inte tiden att lyfta på locket och kika i dem när jag hade dem båda på plats...

BM är dock fixat nu så båda presterar grymt fint resultat.

/Marcus
/Marcus- Driver butiken The Rock Hemmabio i Lund

#52 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1919 inlägg

Postad 17 October 2017 - 19:21

Det låter ju bra Marcus!

Sökte lite nu och hittade en notis i Sound & Vision där det står att priset för M5 ska bli $5900. M9 kostar $8900, så kan man få en fingervisning om skillnaden i pris.

Samma tidning skriver lite om CEDIA 2017 och en bit ner i texten finns några rader om M5.

Minns inte om det har nämnts tidigare i tråden, men ett test av M9 i Sound & Vision finns också.

En lite lustig skillnad är att M5 har balanserade utgångar för alla kanaler (7.1.4) medan M9 har det "bara" för 7.1.

#53 DF

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 922 inlägg

» Har 43 bilder i mitt galleri

Postad 21 October 2017 - 20:20

Någon som vet vilken nominell och maximal utgångsnivå dessa har via obalanserade utgångar?

#54 JONTRE

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 133 inlägg

Postad 10 April 2018 - 11:50

För er information, M9 skeppas numera med XLR ut på alla kanaler och Dirac fungerar även på höjdkanalerna. Gör den något mer intressant.

EDIT: Fick precis svar igen från Audiocontrol på en annan fråga. Är tyvärr så att det bara är en global crossover för samtliga högtalare. Otroligt märkligt designval på en processor i den prisklassen.

Redigerat av JONTRE, 12 April 2018 - 06:20.