Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Nätverksspelare, musik

• Vänligen logga in för att kunna svara
35 svar till detta ämne

#1 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 6019 inlägg

» Har 19 bilder i mitt galleri

Postad 20 June 2016 - 09:09

Tänkte göra en tråd om bra nätverksspelare för musik.

Jag börjar med två drömmaskiner som klarar det mesta.

Mark Levinson No. 519

http://www.marklevin...duct/no519.html

Denna trevliga maskin är en CD-spelare, en DAC, ett digitalt försteg och har inbyggda streamingfunktioner för

• Spotify, Tidal, Qobuz, Deezer, Rhapsody/Napster, QQ, internet radio

Mark+Levinson+519_mid.jpg

marklevinson519back.jpg

dCS Rossini Player

http://www.dcsltd.co...rossini-player/

Rossini har samma funktioner som No.519 ovan, Rossini kan även vara end-point till ROON nått jag inte vet om No.519 klarar

img-0082.jpg

dcs-0962.jpg

Två roliga spelare att börja med.... skulle kunna leva med båda ;)

Skulle gärna hitta nått som klarar det dessa maskiner gör men som INTE kostar 200k :)

#2 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • 6019 inlägg

Postad 16 September 2016 - 17:06

ML No. 519 ser trevlig ut :) . .

#3 Shike74

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 417 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 16 September 2016 - 21:00

Jag är inte riktigt med här, har du haft hemma bägge för provlyssning? Levt med GUI't i appar osv?

|Linn Renew Klimax DS|Linn Kisto|Linn Aktiv Akubarik|
|Panasonic 65AX900|Oppo BDP-93EU|Dune HD Base 3D|
//Alexander//

#4 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • 6019 inlägg

Postad 16 September 2016 - 21:21

Min tanke var att göra en tråd för bra streamers på marknaden samt kommande modeller. . .men blev noll respons så la ner den.

Nej har inte haft dessa hemma, skulle inte gå ens om ja ville då ingen av dom är släppt än.

Tycker bara dom är intressanta då dom klarar det jag skulle vilja att en streamer klarar men ingen gjort innan ( tja, Nad hade en som klarade det mesta o Burmester har en )

Streamer marknaden känns bara ostrukturerad just nu när alla gör på sitt eget vis . . kanske blir bättre med "Roon ready" o "connect"

Dcs Rossini ser fin ut men hatar den externa klockan....så föredrar ML 519 av dessa

#5 Shike74

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 417 inlägg

Postad 17 September 2016 - 20:40

Jamen.. 

Hur vet du att det är bra maskiner om du inte ens har haft möjlighet att ordentligt utvärdera dem?

Specs på papper är ju en sak men sen hur saker och ting verkligen presterar i verkligheten är ju alltid en annan femma.. 

Jag har testat grejer för en jädra massa pengar hemma som sett fina ut både i spec och utseendemässigt men som har varit lika roliga att lyssna på som att klippa gräsmattor..

Du uttalar dig så väldigt positivt att man som läsare av poster får uppfattningen att du faktiskt vet att det är bra grejer medan du i själva verket inte har en aning, det är inte helt bra vilket du också nu förmodligen förstår i och med denna post.

Jag menar.. "Två roliga spelare att börja med.... skulle kunna leva med båda  ;) "

Hur.. tänker du då? Om du inte ens har provlyssnat ut dem ordentligt? 

Jag fattar som bara inte hur du tänker här, jag kanske missar nåt väsentligt, vad vet jag.

|Linn Renew Klimax DS|Linn Kisto|Linn Aktiv Akubarik|
|Panasonic 65AX900|Oppo BDP-93EU|Dune HD Base 3D|
//Alexander//

#6 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • 6019 inlägg

Postad 17 September 2016 - 21:10

Jag har läst om det jag skrev ett antal gånger o ser inte riktigt vad jag gjort fel.

Jag är ingen testare som kan låna hem saker o leva med en längre tid så jag får basera mina inlägg på annat.

Förstår delvis vad du menar men o andra sidan blir det svårt att skriva nått alls då. . .jag skulle inte kunna skriva "Oppo kommer med en UHD spelare som ser kul ut som jag gärna skulle vilja ha" jag har ju inte testat den så VET inte att den är "trevlig"

Kan inte heller skriva att "procellas nya V18 är ett monster till bas" ...igen, har inte testat själv så ett sånt uttalande skulle vara en spekulation från min sida

Så mitt "Två roliga spelare, skulle kunna leva med båda" ovan försvarar jag såhär.

Spelarna ovan som jag säger detta om HAR det jag letat efter i en streamer men som är svårt att hitta...det gör dom till "två trevliga spelare" i min bok

Sen kan man väl hårdtolka mitt "skulle kunna leva med båda" om man vill. . ..men dCs Rossini har fått bra vitsord överallt jag hittat, hörde den idag o står stenhårt fast vid att jag kan leva med den. . o jag säger samma om ML spelaren.

Jag kanske skulle vara försiktigare om mina uttalanden . . .men samtidigt orkar jag inte trippa runt o hårdkolla varenda ord jag skriver för att det inte skall gå att tolka fel.

Men ni kan gärna bortse från alla inlägg jag gör sålänge dom inte rör dom prylar jag faktiskt äger. . .ALLA andra inlägg är gissningar o spekulationer om hur det skulle låta o funka här hemma

O vad är "presterar i verkligheten" egentligen? . . min verklighet/rum..din? på en mässa?  . . om jag hört dCs Rossini o ML 519 på en mässa som jag gjort idag...räcker det för att representera "hur dom låter i verkligheten" eller måste jag ha dom hemma o testa i min egen "verklighet" ?

EDIT..jag kanske va lite dryg när jag svara på detta men inte direkt på bra humör

Redigerat av Jolt, 17 September 2016 - 21:18.

#7 Rilly

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 128 inlägg

Postad 17 September 2016 - 21:21

Jamen.. 

Hur vet du att det är bra maskiner om du inte ens har haft möjlighet att ordentligt utvärdera dem?

Specs på papper är ju en sak men sen hur saker och ting verkligen presterar i verkligheten är ju alltid en annan femma.. 

Jag har testat grejer för en jädra massa pengar hemma som sett fina ut både i spec och utseendemässigt men som har varit lika roliga att lyssna på som att klippa gräsmattor..

Du uttalar dig så väldigt positivt att man som läsare av poster får uppfattningen att du faktiskt vet att det är bra grejer medan du i själva verket inte har en aning, det är inte helt bra vilket du också nu förmodligen förstår i och med denna post.

Jag menar.. "Två roliga spelare att börja med.... skulle kunna leva med båda  ;) "

Hur.. tänker du då? Om du inte ens har provlyssnat ut dem ordentligt? 

Jag fattar som bara inte hur du tänker här, jag kanske missar nåt väsentligt, vad vet jag.

Jag tolkar det snarare som att Jolt äntligen, efter en massa letande, hittat två streamers som på pappret klarar det han söker. Det finns säkert femtioelva som låter tillräckligt bra för honom men ingen som mött hans krav på funktioner och handhavande.
Jag är snarare mer intresserad av vad det är med dessa som gör att han skulle kunna leva med dem :)

#8 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • 6019 inlägg

Postad 17 September 2016 - 21:27

Jag vill ha en CD-spelare som har DAC ( lätt o hitta ) , inbyggd streamer som klarar Tidal, Spotify connect o kan vara Roon endpoint ( nu blir det svårt ) samt gärna ha inbyggt försteg.

Detta klarar dCs Rossini player i en välbyggd snygg burk. . .o det gör den intressant o trevlig i min bok o gör att jag gärna skulle vilja ha/testa den.

Nu passar den inte helt in i mitt system så kommer inte köpa en ( den är också dyr ) . . .men i ett teoretiskt dröm 2-kanals system skulle den ligga bra till

Redigerat av Jolt, 17 September 2016 - 21:28.

#9 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1840 inlägg

» Har 15 bilder i mitt galleri

Postad 18 September 2016 - 01:55

Om man tänker sig att endast använda en digital utgång, på vilket sätt är då någon av ovanstående spelare bättre än en Squeezebox Touch?

Med vänliga hälsningar Erik
Mitt system och Mina filmer

#10 DF

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 886 inlägg

» Har 43 bilder i mitt galleri

Postad 18 September 2016 - 08:39

Om man tänker sig att endast använda en digital utgång, på vilket sätt är då någon av ovanstående spelare bättre än en Squeezebox Touch?

De är bägge betydligt dyrare.

#11 exilgoteborgaren

Up the Villa

• Members
  • Pip
  • 94 inlägg

Postad 18 September 2016 - 08:52

Känns vanskligt att köpa riktigt dyra high end maskiner i denna kategori. Säkert jättefina maskiner men området utvecklas så snabbt att de närmast garanterat kommer vara omoderna obehagligt snabbt?
hälsningar
exilgoteborgaren

#12 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • 6019 inlägg

Postad 18 September 2016 - 11:16

De är bägge betydligt dyrare.

Japp det är bara det som skiljer....( kraftigt förkortat inlägg då den längre versionen kunde uppfattas som stötande )

#13 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1840 inlägg

» Har 15 bilder i mitt galleri

Postad 18 September 2016 - 20:06

OK, ungefär som jag trodde då. Det som kostar mer är omvandlingen till analogt, en fin låda med många anslutningsmöjligheter och ett fint varumärke. Sen ser jag nu att båda i första inlägget har skivläsare, jag utgick från rubriken att det handlade om nätverksspelare. Allt detta är säkert bra om man vill ha en smidig lösning i en låda.

Personligen föredrar jag att hålla spelarna separat och ansluta digitalt till försteget, så kan det ta hand om alla källor. Därför kan jag också hålla med om att det känns lite vanskligt med dyra produkter en i denna kategori. Håller man spelaren separat är det enklare (läs billigare) att byta ut den delen utan att behöva byta ut andra, fungerande, delar av anläggningen.

Däremot så vet jag inte om jag tycker att det sker en så enorm utveckling på det här området, fast om det är en spelare som inte kan utvecklas och uppdateras så blir det kanske så. En öppen plattform som den för Squeezebox utvecklas hela tiden och jag tycker att de fortfarande känns moderna, trots att spelarna inte finns att köpa nya längre. Alla vanliga streamingtjänster hanteras, internetradio, filer upp till 24/192 och som endpoint för Roon. Det man kanske kan sakna är Spotify Connect, men den inbyggda appen är faktisk rätt bra nu om man kör via Ipeng. Så, vilka revolutionerande funktioner är det som nyare mediaspelare har?

Sen så förstår jag nog vad Shike74 menar med sin frågeställning ovan. Jag tror inte vi behöver sträcka oss längre än detta forum för att hitta de som köpt dyra apparater som de trott sig bli nöjda med, men som senare visat sig ha så stora brister att de inte kunnat leva med dem.... :rolleyes:

Med vänliga hälsningar Erik
Mitt system och Mina filmer

#14 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • 6019 inlägg

Postad 18 September 2016 - 20:16

Mitt inlägg va helt ironiskt om man inte uppfattade det. . håller inte med ett dugg . .tyckte bara inlägget va så dumt att jag svarade på samma sätt

#15 Lovan

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 873 inlägg

Postad 19 September 2016 - 18:35

Mitt inlägg va helt ironiskt om man inte uppfattade det. . håller inte med ett dugg . .tyckte bara inlägget va så dumt att jag svarade på samma sätt

Jag förstår det. Jag tycker att vissa av inläggen har haft riktigt dålig ton mot dig  <_<