Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

FBK:s Mk2 system. Har ingen stereo alls längre....

• Vänligen logga in för att kunna svara
89 svar till detta ämne

#1 FBK

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1446 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 03 July 2016 - 08:48

Ja, jag startar en helt ny medlemstråd då den gamla blev lite konstig och pga att jag har startat om byggandet av anläggningen i år som kommer jag ha lite att berätta om och varför det blev som det blev, har tex en del produkter nytt som gammalt som jag nog är ganska ensam om. Närmaste tiden så blir ombyggnad av min hembyggda bänk det första jag ska göra då den 1/2år gamla är för hög för min nya center högtalare som knappt få plats under Tv:n. Kommer bilder och mer text med tiden. :)

Redigerat av FBK, 07 August 2023 - 13:32.

Sk. Neutrala högtalare är kanske mer för tekniker som utvärderar andra komponenters egenskaper eller dem med större intresse av mätvärden och konstruktionsprinciper än av själva musikupplevelsen.

#2 MrJones

Entusiast

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1797 inlägg

» Har 23 bilder i mitt galleri

Postad 03 July 2016 - 10:00

Det skall blir trevligt att följa!

#3 HifiPatrik

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 743 inlägg

Postad 03 July 2016 - 13:42

Kul!

Marantz AV7702 mkII, Nuforce MCH300SE-C7, Audio Physic Tempo 25 + Reference Center, Arendal sub, Epson EH-TW9300W, Grandview 2.35:1 duk, DuneHD, Sonos osv

#4 colamannen

Always the real thing!

• Moderator
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2830 inlägg

» Har 18 bilder i mitt galleri

Postad 03 July 2016 - 19:21

Najs, det ser vi fram emot. :)

Med vänlig hälsning, Jacob

Jacob 

#5 FBK

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1446 inlägg

Postad 04 July 2016 - 18:52

Nu har jag testat Sony BDP-6500 http://www.component...ic=16714&page=2

Och man slutar aldrig att förvånas, den har är ju inte sämre bild än på min gamla Oppo BDP-93, inte på min gamla Tv i alla fall och snabbare och smidigare är den också. Och hur i helsike kan ljudet bli bättre också.  Körde en referens skiva med Johan Falk när en bil spräng i luften och det bastrycket slog nytt rekord, till och med bladen på växterna i fönstret rörde på sig.. :blink: Har inte plats med den här jättebasen (DIY-bygge med 18-tummare,med separat slutsteg) då jag måste sänka höjden på den hembyggda bänken för att få plats med större TV längre fram. Har inte heller hört fläktarna starta i slutsteget förr, men nu startade dem så nog blev det mer drag i botten... Frågan är bara hur man ska kunna byta ner sig till mindre bas när man har upplevt detta... :huh:

Det enda som jag eventuellt skulle ha råd med blir i så fall dubbla XTZ eller SVS med 12-tummare och det räcker säkert långt och de tar mindre plats även om det blir dubbla basar, så stor är nuvarande baslådan Javisst grannarna blir nog glada om jag byter, men ändå... Har en del att fundera över, minst sagt.

Redigerat av FBK, 04 July 2016 - 19:07.

Sk. Neutrala högtalare är kanske mer för tekniker som utvärderar andra komponenters egenskaper eller dem med större intresse av mätvärden och konstruktionsprinciper än av själva musikupplevelsen.

#6 FBK

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1446 inlägg

Postad 04 July 2016 - 18:58

En bild på bänken och de gamla frontarna som är mindre än mina nya, subben står alltså under bänken nu då den är STOR.

1768b368-fc44-4fc3-ae2a-a892c8d3030a_zps

Redigerat av FBK, 04 July 2016 - 19:08.

#7 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 6564 inlägg

» Har 19 bilder i mitt galleri

Postad 04 July 2016 - 21:14

Har du testat att sälla centern upp? . . vet inte om det gör nått för ljudet men borde kunna vara bättre, o visuellt borde det bli snyggare.

#8 FBK

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1446 inlägg

Postad 04 July 2016 - 21:43

Kunde inte ställa  upp center pga Tv:n, Tyckte inte heller att det var någon särskilt lyft ljudmässigt så den blev liggande Men nu har jag inte kvar dessa, utan det är nytt märke som står här nu sedan drygt en månad med ännu större lådor och nu behöver jag ännu mer plats som jag skrev ovan så nu måste bänken bli lägre så jag blir nog tvungen att sälja min baslåda även om det ta emot.Har begränsat med plats i mina pojkhörna med mina lådor som min sambo kallar den för <_<  Det står en stor bokhylla som täcker hela väggen fram till anläggningen och som sedan även hänger över TV:n och anläggningen så att får plats med lite större Tv kräver att bänkens byggs om och sänks och ni kommer se och förstå när jag längre fram lägger upp bilder på allt.

Men det var kul att upplevelse som man fick uppleva idag. 

#9 Adhoc

Adhoc

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1389 inlägg

» Har 25 bilder i mitt galleri

Postad 05 July 2016 - 00:54

Om nu baslådan är så stor, skulle det funka med att ha den som bord/stativ till TV:en? -Du verkar ju gilla subben nu med nya DVD:en. Som jag fattat det är rummet relativt litet eller i alla fall att det inte är många som sitter i bredd och då är en renodlad centerhögtalare mindre viktig och fantomcenter kan funka OK. Skivan och ena benet kunde bli till ett nytt fack för elektroniken stålbenen plockas av av och ersätts med hjul. (Funderar själv på om jag ska avpolletera min gamla center i biorummet nu när nya frontar är på plats, eller ha den som TV-bord i vardagsrummet. Den är också ganska stor ca 80 cm bred / 183 L invändigt.)

#10 FBK

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1446 inlägg

Postad 05 July 2016 - 12:59

Center är viktig tycker jag, har precis bytt den till en större i samma serie som frontarna (enormt lyft) och pga av detta så blir det ännu mindre plats för framtida TV, och det här aset är för stor för min del nu, (skulle tänkt på det tidigare) och den borde inte vara svårsåld då det är massa prestanda för pengen men när det gäller DIY så är folk mycket försiktiga och den är ju inte heller vacker och nu så ska ju subbarna vara små, och så snygga som möjligt och helst vita. Min har måtten  54cm/h 67cm/b 68cm/d och väger massor, helt omöjligt att lyfta o man inte är två män.

Länk till en av annonserna http://www.hififorum...?TOPIC_ID=94341

#11 Lovan

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 971 inlägg

Postad 05 July 2016 - 19:05

Centern kan kanske placeras ovanför tvn? 

#12 FBK

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1446 inlägg

Postad 06 July 2016 - 07:40

Centern kan kanske placeras ovanför tvn? 

Nix, inget som kommer funka. Kommer få kompromissa då jag har en sådan begränsad yta, men jag är inte ledsen för det egentligen då jag tror det kommer bli bra ändå i slutändan.

#13 FBK

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1446 inlägg

Postad 08 July 2016 - 19:30

Får se hur det går med försäljningen av min DIY sub,den åker snart ner i källaren då jag vill bygga om min bänk närmaste tiden då man har tid för det och då blir det nog 2st XTZ Sub 12.17 istället då jag gillar att man kan ställa in lite olika karaktär på ljudet på "enkla sätt" på dem (har även tillgång till Anti-Mode) och då får man testa lite olika placeringar "innan" man bestämmer hur bänken ska byggas så allt får plats på ett smart sätt

Hade föregångaren till 12.17 på ett snabbt besök (lånad av en kollega) och den lät bra på film så jag väljer nog det märket framför SVS. som verkar vara omtyckt eller det motsatta. Har i och för sig bara lyssnat på två olika modeller av de stora cylinder-subbarna och de var inget vidare i mina öron.

#14 MrJones

Entusiast

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1797 inlägg

» Har 23 bilder i mitt galleri

Postad 09 July 2016 - 07:27

Jag rekommenderar dig att läsa tråden på Minhembio om XTZ. Det är några stycken som har haft otur med att slutstegen gått sönder. De verkar ha haft bra service på det. Om jag var dig hade jag tittat på deras Cinema subwoofer, det är den jag hade valt i deras sortiment.

#15 FBK

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1446 inlägg

Postad 09 July 2016 - 15:41

Jag skrev mitt första inlägg på länge där igår angående detta. http://www.minhembio...c=326296&page=8 Men det drar iväg om man ska ha två sådana, jag som tyckte det blev mycket pengar med två 12.17 och sedan måste jag mäta lite angående placeringsalternativ, vill helst inte låsa mig till ett placeringsalternativ som inte är bra när det gäller subbar. Den ena är bred den andra hög och jag har ont om plats som jag skrivit tidigare i tråden. 

Men visst ger sådant här dåliga vibbar då någon komponent i slutsteget troligtvis inte håller måttet, nya produkter ska hålla. Har tex en gammal subb i datorrummet ifrån B&W som aldrig varit några problem med. Om de är seriösa så gör de något åt problemet nu och byter ut den del som inte håller måttet eller så rasar försäljningen för det lär ju inte vara tyst om det på minhembio om många drabbas....   

Redigerat av FBK, 25 October 2016 - 16:19.