Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Klipsch Klubben tråden!

• Vänligen logga in för att kunna svara
5 svar till detta ämne

#1 Hifi_Perrra

Mannen från U.N.C.L.E.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 523 inlägg

» Har 49 bilder i mitt galleri

Postad 08 September 2016 - 00:55

Hejsan,

I denna tråden diskuterar vi allt som har med Klipsch att göra. Allt från stativare till golvare av alla dess slag. 

Själv är jag ägare till mitt tredje par av dom två senaste serierna. Jag beställde mina första två par R-15M och RP.-260F precis vid lanseringen av dom. Senare bytte jag in mina RP golvare och beställde ett par RP-160M, den största stativaren i RP-serien. Idag kör jag med denna stativare till ett av mina system. Den andra stativaren har min bror idag till sitt hemmabio system. 

Detta är förmodligen inte mina sista Klipsch. Verkligen prisvärda burkar. Ja.. Man skulle kunna säga värda varenda krona med tanke på vilket välljud man får. Som nån sa jag pratade med: "Hade dom bara haft en snyggare låda..Ja, då hade dom kunnat kosta mycket mer!" 

Mmm, där håller jag helt med ;)

Rena rån priserna på Klipsch även till nypris och med tanke på vad dom kostar begagnat. 

Kanske inte den dyra Palladium då men..Men då är det ju ändå dyraste serien i sortimentet förutom Vintage serien som har suttit i Kyrkor osv.

ReferenceWall-web.jpg

500_klipsch.jpg

Klipsch_Wallpaper_-_3840x2160_-_NEIGHBOR

#2 Hifi_Perrra

Mannen från U.N.C.L.E.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 523 inlägg

Postad 19 September 2016 - 02:59

Om man vill få "grannsamverkan" mot sig så kan jag rekommendera Klipsch! :D Det är det Gyllene valet i detta sammanhang minst sagt. Jag körde Valkyria på Blu-ray en dag. Å jäklar haha. Snacka om brutalt och då var det bara mina Klipsch stativare. RP-160M :S Så det går ju att spela på bra även med dom. Ett horn på det och en 6,5 tummare... Lättdriven så in i. Sen en Bladelius Thor Mk3 å man behöver ingen hemmabio kan jag lova. Det som är smidigt med en så strömstark stärkare är ju också att den pallar för 4 kanal om man vill. Då blir det ju som ett par passiva subbar på två av kanalerna. Jag brukar köra mina ML Theos på dom två första. Det blir rätt våldsamt fast på ett bra o fylligt extremt sätt :P

Redigerat av Hifi_Perrra, 19 September 2016 - 03:09.

#3 Hifi_Perrra

Mannen från U.N.C.L.E.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 523 inlägg

Postad 25 September 2016 - 01:45

+++ J_klar vilket ljud i mina Klipsch RP-160M med min Bladelius Thor Mk3 Novitas och min Sonos Connect. Man tror ju knappt att det är sant. Men iaf när jag kör 80 tals klassiker och trycka ut rutorna det kan dom också om man bara vill. Men inspelningstiden är bortåt en 500 timmar och inte 20 timmar som vissa påstår. Dessa kräver riktigt lång inspelningstid och dessförinnan ska man inte ens bry sig om att recensera dom för det säger ingenting om hur det kommer att låta 4 månader senare. Dom är lite åt Sonus hållet fast bättre då dom inte någonsin går över mot det vassa / hårda. Bara skimrande varmt, superdetaljerat med en extremt tajt bas och djupt så in i helsike när man kör film och blu-ray, men där hjälper ju hornet till. Med dessa är jag mer än nöjd om man ser till ljudet. Sen kunde dom ju ha varit bra mycket snyggare också. Det är väl det lite man önskar så hade dom säkert kostat bra mycket mer också för det ljudet hittar man inte för dom pengarna annars. Det borde inte gå.. Det borde vara omöjligt. Men köper man ett par så ge dom tid. Det lönar sig och byt inte ut dom efter 100 timmar för då har man inte hört hur dom kan låta och kommer att låta långt senare, och spara inte in på elektroniken bara. Bra elektronik ger också det där lilla extra välljudet som annars är lätt att missa  :)

Redigerat av Hifi_Perrra, 25 September 2016 - 03:12.

#4 pewe

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 639 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 14 May 2018 - 13:05

Väcker den här tråden till liv igen. Rolig läsning av Hifi_Perra!

Är riktigt nyfiken på RP 260F, den mellersta golvaren i serien. Ligger prismässigt bra också. Har aldrig hört Klipsch trots de varit på min radar ett bra tag. Får väl erkänna att jag trott att Klipsch mest riktat sig till hemmabio och metall-älskarna men kollar man runt på nätet så verkar en hel del använda högtalarna för mer "mogen" musik likt jazz, klassiskt mm. 

Skall försöka få till en provlyssning av RP260F och jag antar att The Rock i Lund ligger närmast till hands när man bor i Malmö?

Om ni har lust får ni gärna komma med någon synpunkt vad ni tycker om Klipsch RP-serien, skulle vara intressant att höra om den klarar ge riktigt välljud eller om det mest är hög volym som den briljerar på :D

#5 HifiPatrik

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 705 inlägg

Postad 14 May 2018 - 16:49

Klipsch brukar alltid låta både engagerat, dynamiskt och med en headroom som gör att de inte känns pressade. Toppmodellerna i Palladium serien tycker jag inte är prisvärda men det mesta annat de har ger mycket för pengarna. Både för bio och musik!

Hornladdade diskanter ska man bilda sig en egen uppfattning om, de kommer med både fördelar och ibland nackdelar.
Enda problemet jag har med golvarna är att det inte finns en center som jag tycket matchar perfekt......men det är ett problem många tillverkare dras med.
Jag skulle nog personligen hellre köpa tre likadana stativare för fronten och en eller två subbar till. Ska man bara spela musik så faller ju den här personliga åsikten.....
Marantz AV7702 mkII, Nuforce MCH300SE-C7, Audio Physic Tempo 25 + Reference Center, Arendal sub, Sony HW-15, Grandview 2.35:1 duk, DuneHD, Sonos osv

#6 pewe

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 639 inlägg

Postad 14 May 2018 - 17:22

Tackar för input! Nej, de ska vara till 2 kanalslyssning så center är inte aktuellt. Fast netflix och tv kommer att användas förstås samt musiklyssninng.

Enda raka är att provlyssna, tycker de ser intressanta ut.