Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

ATI Slutsteg

• Vänligen logga in för att kunna svara
66 svar till detta ämne

#61 FBK

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1376 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 28 August 2017 - 08:55

Med tanke på vad du lagt ut på utrustningen så är det bara att testa Jolt. I senaste Hifi & Musik (Nr9, finns i handeln i morgon skulle jag tro)så testas den, för dem som vill läsa innan köp.

No matter what youre playing or where youre playing it, everything sounds better with Linn

#62 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 6224 inlägg

» Har 19 bilder i mitt galleri

Postad 28 August 2017 - 11:34

Finns väl en "risk" att jag byter mina steg mot ATI steg eller möjligtvis Trinnovs nya 8-kanals steg.

Men vi får se, kommer ingen vart just nu. . bara förseningar på förseningar . . .har egentligen tappat lusten för länge sedan

#63 octaviars

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1122 inlägg

» Har 56 bilder i mitt galleri

Postad 28 August 2017 - 14:32

@Jolt en DC blocker lär inte göra mycket åt ditt surr i högtalarna de är väl mer ett gain problem eller? Dina steg har ju switchade nätdelar så de påverkas inte av DC på nätet.

Redigerat av octaviars, 28 August 2017 - 14:33.

Main system

TAD D1000mk2, Ansuz Signalz XLR, TAD M2500mk2, Cabledyne Premier Silver Speaker Cables, TAD CE-1, Ansuz Mainz 8D, Ansuz Darkz D-TC, DIY mains supply with N1XV 3G10, Klangmodul, XY-filter and ELEC IEC connector,

Tidal Hifi -> Roon Lifetime->Future streaming solution

Second system

Tidal Hifi -> Devialet Dialog, Devialet Silver Phantom, Devialet Tree

#64 rajapruk

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2848 inlägg

Postad 28 August 2017 - 23:05

Hur går det masaba? Har du orkat testa steget hemma hos någon annan?

#65 masaba

Optimist

• Members
  • PipPip
  • 174 inlägg

» Har 8 bilder i mitt galleri

Postad 29 August 2017 - 09:53

Har kört lite fler tester hemma och kan konstatera att brummandet har varit lite olika starkt beroende på vilken fas jag kört på och vilken tid tid på dygnet jag testat. Brummar gör det i alla fall. Tolkar detta som att det mycket riktigt handlar om DC-störningar, även om jag inte testat med någon DC-blocker än.

Ljudmässigt låter steget riktigt bra, däremot tycker jag nog inte att skillnaderna är natt och dag mot andra bättre slutsteg jag testat. Kan säga att jag skulle vara rejält nöjd oavsett om jag kört på ATI, NAD M27 eller Classé Sigma AMP5 helt enkelt. 

Min utmaning just nu är att mina "känslor" för ATI-steget sjönk i samband med de här problemen. När man förväntar sig ett slutsteg i toppklass byggt av en riktigt renommérad firma är man liksom inte beredd på den här typen av problem även om de kan uppstå oavsett tillverkare etc. Så även om det låter kanon och brumproblemen säkerligen skulle kunna lösas så känns det inte helt klockrent helt enkelt.

Åter igen, slutsteget låter kanon och är byggt som ett kassaskåp. Den som söker ett riktigt bra slutsteg och kanske dessutom kör det i ett separat maskinrum eller bra strömförsörjning och kanske möjlighet att få plats med en DC-blocker har mycket att hämta här. För mig känns det dock fel. 

Har därför bestämt mig för att köra en retur på slutsteget och sedan på nytt kika på övriga alternativ. Just nu väntar jag på att L-Sound ska få fart på returprocessen, de segar tyvärr på den fronten vilket är lite synd (och kanske åter ett skäl att premiera lokala eller åtminstone svenska handlare och installatörer). 

/Martin

#66 rajapruk

En glad entusiast.

• Members
  • 2848 inlägg

Postad 29 August 2017 - 10:31

Ok, tråkigt att det blev så.

Steg med swithad nätdel är nog att föredra, om du redan nu sitter med mycket dc i nätet hemma.

Bra implementerad skall nCore vara absolut knäpptyst för örat på alla sätt, det är en av de stora grejerna med nCore tycker jag, signal-till-brus-förhållandet. Speciellt viktigt i aktiva högtalare med hög känslighet som jag hade, där allt avslöjas utan pardon.

Redigerat av rajapruk, 29 August 2017 - 10:37.

#67 rajapruk

En glad entusiast.

• Members
  • 2848 inlägg

Postad 29 August 2017 - 10:44

Om det kommer något mer "pro"-liknande steg med ncore i framöver, så skulle jag vara intresserad. Eller det kanske finns?

Det är beroendeframkallande med pro-steg som har variabel gain och inputnivåmätare, så man har en chans att tunea in gain-strukturen rätt. Finns liksom ingen väg tillbaka, efter det.

Redigerat av rajapruk, 29 August 2017 - 10:46.