Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Sony OLED - KD-65A1, Äntligen!

• Vänligen logga in för att kunna svara
45 svar till detta ämne

#1 colamannen

Always the real thing!

• Moderator
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2766 inlägg

» Har 18 bilder i mitt galleri

Postad 09 January 2017 - 14:08

Då är det äntligen dags!
Sony har svalt lite stolthet och skrivit ett kontrakt med LG om att comitta sig till att köpa ett visst antal OLED-paneler 2017, och därmed göra sin egen tv av vad som redan visat sig var en ruskigt kompetent panel! :) Jag är väldigt exalterad!!!

Det är ingen supernyhet då infon legat ute ett tag, men då Sony nu visat upp sin A1 modell på CES så känns det som att det är lite mer substans att skriva om och naturligtvis förtjänar denna tv en egen tråd.

Modellen heter alltså KD-(panelstorlek)A1 och verkar komma i 55", 65" och 77". Logiskt då detta är storlekarna på LGs 6-generation. Den väntas finnas ute i April/Maj och även om Sony inte släppt några riktpriser än så finns det vissa indikationer på att det kan bli så pass konkurrenskraftiga priser som 2999 euro för 65" och 1999 euro för 55". Än så länge är det bara ett rykte från en holländsk handlare som lagt upp dem för det priset för föreställning. Återstår att se om det ligger någon sanning i det när de väl närmar sig lansering.

image.png

Förutom fantastiska förutsättningar till hög kontrast och suverän färgåtergivning så är det mest spännande IMHO hur Sony implementerar den stora bildprocessorn för rörelsehantering. Ett liiitet smolk i LGs 6-serie där det finns utrymme för förbättring som jag skrivit om tidigare. Man verkar använda samma motor som till topmodellerna i dagens LED LCDs hos Sony. Det i sig är ingen garanti för hur det kommer att se ut då det måste till en helt annan implementering på OLED panelen men visst ger Sony fina tradition med bra rörelsehantering hopp och förväntansfull glädje i frågan. :)

En liten snutt från CES

Som ni kanske hörde i klippet så finns det en annan HELT REVOLUTIONERNDE NYHET på denna tv, nämligen ljudet. Man alstrar ljudet direkt från panelen och använder inte några traditionella högtalare. Panelen ÄR högtalaren och förutom minimalistisk design ger alltså detta möjlighet till STOR tv och ändå slippa ljudet felplacerat. Självklart vet vi inget om kvalliteten men det är knappast det som är intressant. Jag tror inte folk slänger ut sina surroundsystem för detta, iaf inte första generationen, men det är oerhört kul att se att Sony ingenjörerna har tänkt till! Detta är ju framtiden!!!
(Kanske tom något för Nattlorden på övervåningen när Pion gett upp om några år.) ;)

Jag fortsätter posta efterhand som det dyker upp mer fakta, men nu har vi iaf kickat igång tråden.
Simma lugnt!

Med vänlig hälsning, Jacob

Redigerat av colamannen, 09 January 2017 - 14:15.

Jacob 

#2 octaviars

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1095 inlägg

» Har 56 bilder i mitt galleri

Postad 09 January 2017 - 14:53

Precis vad man ville se när man köpt en LG och sambon jobbar på Sony.......jaja man kränger kanske LG:n och kör på Sony om den visar sig bättre. Jag sa till min sambo att förvänta dig inte att LG:n hänger på väggen i 9 år som Kuron gjorde men hon förväntar sig nog mer än typ 5 månader :ph34r:

Main system

Focal 
Sopra 2, Devialet 440 Pro, Cabledyne Reference Silver RCA-XLR Digital Adapter Cable, Supra CAT7+, Cabledyne Premier Silver Speaker Cables, Clearaudio Concept MC, Ansuz Mainz 8D, Ansuz Mainz POM , Ansuz Darkz D, DIY mains supply with N1XV 3G10, Klangmodul, XY-filter and ELEC IEC connector

Tidal Hifi -> Roon Lifetime -> Devialet AIR3 -> Ethernet -> Devialet 400

Second system

Devialet Dialog, Devialet Silver Phantom, Devialet Tree

#3 colamannen

Always the real thing!

• Moderator
  • 2766 inlägg

Postad 09 January 2017 - 20:11

Haha, du får skälla på henne. Sån här inside info måste hon ju dela med sig av. ;)
LG blir ju inte sämre för att det kommer nya konkurrenter. Du sitter ju just nu med IMHO världens bästa tv så det finns inte så mycket du kunde göra annorlunda när det kommer till topval. Ska dock bli väldigt spännande att se vad Sony hittar på med panelen. De är ju inte nya på oled men de får ändå betraktas som debutanter på LGs paneler. :)
Kan de få till en fullträff första gången eller kommer det krävas flera försök? Den som lever får se, och fram till dess kan du fortsatta njuta av världens bästa tv RS. :)

Jacob 

#4 octaviars

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1095 inlägg

» Har 56 bilder i mitt galleri

Postad 09 January 2017 - 20:56

Jag var kanske lite drastisk och hon jobbar med mobiltelefoner och är dessutom mammaledig så jag kan inte skälla allt för mycket att hon inte visste :)

Som du säger LG:n jag köpte blir ju inte sämre, är väldigt nöjd med den. Gått igenom lite tester och gjort de inställningar som rekommenderas vilket gav en riktigt bra bild.
Vissa saker är lite B vad gäller funktioner eller de krävs lite tillvänjning av dem men i de stora hel helt ok.
Main system

Focal 
Sopra 2, Devialet 440 Pro, Cabledyne Reference Silver RCA-XLR Digital Adapter Cable, Supra CAT7+, Cabledyne Premier Silver Speaker Cables, Clearaudio Concept MC, Ansuz Mainz 8D, Ansuz Mainz POM , Ansuz Darkz D, DIY mains supply with N1XV 3G10, Klangmodul, XY-filter and ELEC IEC connector

Tidal Hifi -> Roon Lifetime -> Devialet AIR3 -> Ethernet -> Devialet 400

Second system

Devialet Dialog, Devialet Silver Phantom, Devialet Tree

#5 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 6131 inlägg

» Har 19 bilder i mitt galleri

Postad 10 January 2017 - 10:13

Skall definitivt bli kul att följa "kampen" mellan Sony o LGs OLED mot Samsungs QLED de kommande åren

#6 Lovan

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 897 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 10 January 2017 - 15:43

Kul att de tänkte lite annorlunda kring ljudet. Undrar om det är subsonic-filter på den så inte skärpan blir lidande av rörelserna ;)

#7 miike888

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 130 inlägg

Postad 10 January 2017 - 18:26

Skall definitivt bli kul att följa "kampen" mellan Sony o LGs OLED mot Samsungs QLED de kommande åren

Inte Panasonics OLED som med största sannolikhet blir den bästa?:)

#8 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 6131 inlägg

» Har 19 bilder i mitt galleri

Postad 10 January 2017 - 18:33

Jo insåg senare att jag borde skrivi OLED vs QLED utan att blanda in några märken.

Men det händer onekligen mycket kul på TV sidan. . men det är väl så det är här pengar o omsättning finns så det är här det går snabbast....projar är inte ens nära

#9 colamannen

Always the real thing!

• Moderator
  • 2766 inlägg

Postad 11 January 2017 - 22:14

Lite dräggelbilder: :)
Håll tillgodo!

image.png

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

Jacob 

#10 colamannen

Always the real thing!

• Moderator
  • 2766 inlägg

Postad 11 January 2017 - 22:23

Forbes artikel av John Archer som kikat lite på CES.
Tv-apparaterna ställda i ett vivid-läge så ta intrycken med en nypa salt. ;)

http://www.forbes.co...s/#48f3af297c09

Några citat utmärker ju sig:

For starters, Sony showed me evidence that, like Panasonic with its EZ1000 (previewed here), it has ‘solved’ the issues with sudden greyness and noise when handling near-black image content that’s troubled LG OLED TVs up to this point. Black levels looked consistently deep and rich in detail - even with shots that caused obvious greyness on an LG E6 they had running alongside their 65A1.
___

Other noticeable strengths of Sony’s OLED TVs versus previous LG models were really natural looking motion, less color noise, zero color banding in areas of fine blends, and excellent clarity and detailing - all courtesy, no doubt, of Sony’s X1 Extreme processor. A processor without which, according to Dolby, it would have been impossible to add Dolby Vision to Sony’s Z9 LCD TVs, as well as introducing it from launch on the A1 OLEDs.
___

I came away from my early look at the A1 OLEDs feeling mostly seriously impressed - and they seemed to be wowing the crowds out on Sony’s booth too, more than arguably any other TV at the CES. This is no mean feat given the big increase in quality there seemed to be this year from all the main TV brands.
___

Jacob 

#11 DF

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 893 inlägg

» Har 43 bilder i mitt galleri

Postad 11 January 2017 - 22:28

De är imponerande de där OLED. Fick min första ordentliga demo av LG's 2016-variant idag, och för mig är slaget om framtidens TV-teknik redan avgjord. Kontrasten är en sak, 3D-känslan en annan, men det som var mest roligt och det som jag absolut inte kommer att kunna vara utan nu när jag har sett det, är att bilden är oförändrad oavsett om man står, sitter eller ligger framför skärmen.

Så jag är förväntansfull på Sonys inplementation av panelen.

#12 sportbilsentusiasten

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 526 inlägg

Postad 11 January 2017 - 23:09

‘solved’ the issues with sudden greyness and noise when handling near-black image content that’s troubled LG OLED TVs up to this point. Black levels looked consistently deep and rich in detail - even with shots that caused obvious greyness on an LG E6 they had running alongside their 65A1.
___

Other noticeable strengths of Sony’s OLED TVs versus previous LG models were really natural looking motion, less color noise, zero color banding in areas of fine blends, and excellent clarity and detailing 

Ojojoj!!

Nu snackar vi habegär. 

Seriöst intressant detta, när kommer de  till Sverige?

#13 nissling

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 88 inlägg

Postad 12 January 2017 - 06:09

Formuleringen i berömmet är så märkligt. Jag kan köpa att LG:s OLED-skärmar har haft problem med lågdagrar då gammakurvan bråkar och orsakar en inte alltför uniform bild, men hur fasen skulle en E6 kunna orsaka gråblaskighet i svärtan som Sonyn på något magiskt sätt ordnar (vilket det låter som i citatet)?

Eller så missuppfattar jag något...

Redigerat av nissling, 12 January 2017 - 06:17.

#14 sportbilsentusiasten

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 526 inlägg

Postad 12 January 2017 - 11:36

Ja det är lite svårt att veta 100% vad han menar, men jag vet dock att Sony är bra på bildbehandling så jag finner det troligt att de kan få ut bättre prestanda ur en given panel, än LG (som enl mig aldrig briljerat på bildbehandling)

Men vi får väl se när den kommer! 

#15 Crabban

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 123 inlägg

Postad 12 January 2017 - 14:15

Det är ruskigt habegär på denna. Tycker den ser riktigt bra ut.

Själva stödet vad jag förstått går att plocka bort om man hänger den på väggen. Eller har jag missat något här?

Redigerat av Crabban, 12 January 2017 - 14:30.