Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Manges biogarage

• Vänligen logga in för att kunna svara
20 svar till detta ämne

#1 mange_b

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 33 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 28 March 2017 - 20:59

Hej!

Jag har varit en flitig följare till forumet länge, men tänkte bli lite mer delaktig nu.

Har haft ett biointresse sedan 2003 och är inne på mitt fjärde biorum som är ett dedikerat rum i källaren på villan som jag inredde 2011. Rummet har tre helmholtz resonatorer avstämda för de värsta rumsnoderna (32Hz, 56Hz, 143Hz) men är inte optimalt utformat. Rullduken dras t.ex. ner framför ett fönsterparti med dubbelaltandörrar...

Därför börjar nu ett nytt biorum ta form på planeringsstadiet..

Bifogad tummbild(er)

• nuvarande rum.JPG

#2 mange_b

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 33 inlägg

Postad 28 March 2017 - 21:11

Först ska ett garage byggas. Byggytan är 58kvm och huset kommer att ligga i suterräng. 

Bifogad tummbild(er)

• Garage 3D nordöst.jpg

#3 mange_b

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 33 inlägg

Postad 28 March 2017 - 21:19

I garagedelen finns plats för 2 bilar och ett litet inre förråd där elcentral, varmvattenberedare och vvs stammarna finns. Det blir ingen trappa mellan våningsplanen utan övre planet har egen ingång från suterrängsidan.

Bifogad tummbild(er)

• Garage 3D nordväst.jpg

#4 mange_b

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 33 inlägg

Postad 28 March 2017 - 21:59

Eftersom allt ännu så länge är på planeringsstadiet finns det möjligheter till justeringar. 

Huset har egentligen för stor byggyta enligt planritningen, som säger att en komplementbyggnad ska vara max 40kvm (isf 58kvm), men den är under revision och totalytan som får bebyggas av tomten får vara max 10% av tomtytan och där klarar jag mig nätt och jämnt. Har jag otur kan jag behöva minska byggytan..

När det gäller höjden så gäller 3m till takfot och 4,5m till nock. Mina mått är 3,9m till takfot och 5,9m till nock från framsidan (garagedelen) samt 2,4m resp 4,4m från baksidan (ingången till ovanplanet). Vi får se vad byggnadsnämnden säger..

#5 colamannen

Always the real thing!

• Moderator
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2830 inlägg

» Har 18 bilder i mitt galleri

Postad 29 March 2017 - 07:11

Spännande!

Välkommen Mange!!! :)

Med vänlig hälsning, Jacob

Jacob 

#6 Lovan

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 956 inlägg

Postad 29 March 2017 - 14:11

Kul, ser ut att bli ett stort biorum. 

Får lite flashbacks till jobbet när jag ser akustikplattorna på väggen :)

#7 mange_b

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 33 inlägg

Postad 29 March 2017 - 14:20

Tack cola!

Här är några bilder på planlösningen och det är här jag behöver lite input från er!

Några saker är svåra att ändra på men mycket annat går att justera, allt för att få ett så optimalt biorum som möjligt!

Jag planerar för ett fullt 7.1.4 Procellasystem med 3xP8 i en baffelvägg samt P5iw i både väggar och tak.

Det jag har tagit hänsyn till är följande:

- FTX ventillation med värme/kyla, typ Enervent. Detta blir den enda värmekällan. Tilluft i biorummet och frånluft i badrummet.

- Det blir en bärande nockbalk som avlastas i mellanväggen och ytterväggarna. Innerväggarna och "kattvinden" går därmed att flytta efter behov.

- Rummet måste enligt brandskyddsreglerna ha en alternativ utrymningsväg vilket i praktiken betyder ett fönster med en bredd på 0,5m. Jag har lagt in två för symetrins skull fast placerat dem brett isär för att få plats med baffelväggen.

Jag har försökt följa THX och Dolbys rekommendationer när jag ritat in högtalarna nedan.

Bifogad tummbild(er)

• Biorum planlösning 1.jpg
  • Biorum Väst.jpg

#8 kneten

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 37 inlägg

Postad 29 March 2017 - 15:17

Om du vill ställa i ordning ett optimalt biorum, så glöm ej bort akustikåtgärder. Gör inget efter "eget huvud" om du inte är väl bekant med akustiska problem i rum. Anlita en akustikkonsult är mitt tips. Det sparar in många timmar av fel utfört arbete och pengar.

#9 mange_b

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 33 inlägg

Postad 29 March 2017 - 15:32

Absolut!

Processen blir dock lite långdragen. Enligt planen gjuts grunden på sensommaren och stomme och tak reses till hösten av hantverkare. Sedan kommer jag att göra en hel del själv invändigt. Helt klart står det nog inte förrän till vintern 2018.

Jag vet inte om jag behöver någon akustiker förrän jag kommit till inredningen av huset?

#10 octaviars

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1180 inlägg

» Har 56 bilder i mitt galleri

Postad 29 March 2017 - 17:11

Absolut!

Processen blir dock lite långdragen. Enligt planen gjuts grunden på sensommaren och stomme och tak reses till hösten av hantverkare. Sedan kommer jag att göra en hel del själv invändigt. Helt klart står det nog inte förrän till vintern 2018.

Jag vet inte om jag behöver någon akustiker förrän jag kommit till inredningen av huset?

Kan ju vara vettigt redan nu att ha kontakt med en akustiker så du kan göra rummet i rätt mått vad gäller rumsnoder osv. blir ju lättare att sen fixa rummet om de är någorlunda rätt utan en massa akustikfix. Kanske behövs basfällor som man kan bygga undangömda i konstruktionen eller liknande......vet att tex. Engelholm audio var med här och byggde en bio där mycket av akustik produkterna byggdes in vilket jag gillar skarpt att montera det efteråt utanpå lite här och var de ser rätt tråkigt ut.

Jag vet av egen erfarenhet som elinstallatör att komma in mitt i ett projekt och inte vara med i ritningsstadiet kan bli både kostsamt och inte bli bra då man missar delar i planeringen som gör saker och ting lättare under vägen och slutresultatet blir kanske både bättre och billigare.

Redigerat av octaviars, 29 March 2017 - 19:02.

Main system

TAD D1000mk2, TAD M2500mk2, TAD CE-1, Ansuz Mainz 8D, Ansuz Darkz D-TC

Tidal Hifi -> Roon ROCK on NUC -> Netgear GS108 -> SOtM sMS-200ultra Neo -> USB -> DAC

HD Plex PSU (4 rail for ISP fiber, router, switch and NUC), Paul Hynes PSU SR4 (for sMS-200ultra)

Second system

Tidal Hifi -> Devialet Dialog, Devialet Silver Phantom, Devialet Tree

#11 kneten

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 37 inlägg

Postad 29 March 2017 - 18:13

Instämmer fullkomligt i ovanstående octaviars

#12 mange_b

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 33 inlägg

Postad 29 March 2017 - 20:24

Bra! Då går jag vidare och blandar in en akustiker redan på ritningsstadiet. Jag vill ju att det blir så bra som möjligt!

#13 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 6550 inlägg

» Har 19 bilder i mitt galleri

Postad 29 March 2017 - 20:35

Bra idé :)

skall du gå på Procella är Perra1 duktig på både högtalarna o akustik.

Sen är väl frågan om du behöver gå på P8 när du "bara" har 2,8m . . . under 4,5m funkar P6 nästan bättre, o P6 kan lätt bli P610 ;)

#14 mange_b

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 33 inlägg

Postad 29 March 2017 - 21:10

Ja, men jag råkar redan ha 3st P8 och en P18 😎 Resten saknas dock.

#15 kneten

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 37 inlägg

Postad 30 March 2017 - 13:01

@Jolt

Du skriver att "Perra1 är duktig på högtalare och akustik".

Jag vet att han är en "bildguru" men hans akustiska kunskaper är inte bekant för mig. Menar du att han utformar/designar rum akustiskt eller att han ställer in högtalare akustiskt mätmässigt i befintliga rum? 

Du som har kontakt med honom vet nog bättre än jag, men det allra bästa är väl att fråga honom själv.