Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Component - tiden framåt.

• Vänligen logga in för att kunna svara
37 svar till detta ämne

#1 tober

Comedys a dead art form. Now tragedy - thats funny!

• Admin
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 8358 inlägg

» Har 20 bilder i mitt galleri

Postad 25 April 2017 - 21:30

God afton alla, 

Som många har märkt länge så har det inte alls funnit samma tid som förr för att driva component. Intresset finns kvar, är runt och testar grejer, läser en massa nyheter och följer mässor men hinner inte att få ut det vidare. 

Funderat länge hur jag ska gå vidare med component. Svårt att släppa taget och samtidigt så är många forum halvt nerlagda eller har fått en nivå som kanske inte är lika intressant som tidigare. Tycker att det fortfarande finns ett bra intresse och bra potential men tiden tar tyvärr slut. Något som är tråkigt då tidningar kämpar för upplagor och för att inte vara hälften annonser för det ska gå runt. 

Ett bra tag sen jag valde att ta in annonsörer och av samma anledning så är det jag själv som betalar server och forumslicenser. 

Så för att till slut ta ett steg i riktningen så vill jag kolla med er om det finns nån med intresse att driva sajten eller som har idéer för egna projekt som tar component som en språngbräda vidare till nåt annat riktigt skoj. 

Frågor eller tankar så skriv i tråden eller skicka ett mejl till tobias@component.se

Mvh Tobias

#2 niklasmagnus

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 154 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 30 April 2017 - 22:44

Väldigt trist att du vill sluta drivs sajten, personligen tycker jag det är den bästa av sitt slag. Men jag förstår dig fullt ut, hoppas någon annan känner sig manad.
Jag vill inte och kan inte ta det ansvaret själv, knappt att min lediga tid räcker till att läsa på forumet.

Håller tummarna att det löser sig.

#3 tober

• Admin
  • 8358 inlägg

Postad 03 May 2017 - 20:04

Om jag inte hittar nån annan väg eller sätt så räknar jag med att stänga av merparten/hela sajten under sensommaren. 

#4 DF

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 865 inlägg

» Har 43 bilder i mitt galleri

Postad 03 May 2017 - 21:24

Tråkigt, men jag förstår dig.
Jag skulle vilja säga att jag tar över och driver sajten, men jag har problem att få tid till det jag vill göra som det är.

#5 andersj

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 44 inlägg

Postad 03 May 2017 - 22:32

Vore väldigt tråkigt om Component försvann. Även om det är låg aktivitet, så hittar man saker att ta till sig tämligen ofta. Det finns även unika guldkorn att hitta bland äldre inlägg.

Känns galet att du betalar helt ur egen ficka för att hålla Component levande. Jag har ingen aning om kostnadsnivån, men kan åtminstone tänka mig att vara med och sponsra med en slant. Sen vet jag inte hur detta hjälper..

#6 colamannen

Always the real thing!

• Moderator
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2749 inlägg

» Har 18 bilder i mitt galleri

Postad 03 May 2017 - 23:23

Ja verkligen extremt tråkigt om det försvann helt. Både för allt som redan finns nedskrivet här och för seriositeten och kunskapsnivån som Component står för och som är ganska unikt inom vår hobby. Har ingen möjlighet att lösa något själv men är gärna med och hjälper till med vad jag kan om det på något sätt hjälper och underlättar.

Jag ser två möjliga utvägar i att man antingen hittar någon som vill driva det i egen regi med allt var det innebär både med tid, intresse och ekonomi, eller så hitta man en egen väg för ekonomin och då "endast" behöver någon som administratör för siten.
I läge två skulle jag kunna tänka mig annonsörer, prenumerationer, donationer, mm. Kan ju vara lättare att hitta någon som bara vill hålla i trådarna om vi är flera som hjälps åt med det ekonomiska. Men jag skjuter såklart bara från höften här. Känner väl bara att det är bättre att berätta sina tankar här än att vara tyst. Kan ju ge någon annan idéer med. :)

Mvh Jacob

Jacob 

#7 niklasmagnus

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 154 inlägg

Postad 04 May 2017 - 07:09

Skulle såklart också kunna pynta in för att hålla sajten vid liv. 

#8 Matsen

En ironisk entusiast

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1618 inlägg

» Har 9 bilder i mitt galleri

Postad 04 May 2017 - 14:42

Håller med om att det vore grymt trist om denna sajt/forum lades ned. Det är ju hit man går för att få "riktiga" svar...

Kan självklart även jag sponsra med pengar. Men nu tror jag inte det är där tån kniper, utan att det är tiden som tryter. Och där känner nog många igen sig.

En idé vore ju att gå över till en facebookgrupp, då slipper man kostnaden iallafall - men administratorer kommer ju behövas fortfarande.

Fast då tappar man all gammal information som ligger här och mognar - vilket är stor del av Component.

Styrkekramar!!

Matsens vardagsrum

#9 sportbilsentusiasten

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 518 inlägg

Postad 04 May 2017 - 21:01

vilka summor snackar vi om för att drifta siten årligen?

#10 FBK

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1364 inlägg

Postad 04 May 2017 - 21:30

Har inga ekonomiska muskler då jag håller på att försöka nergradera min ekonomi för att kunna ta andra jobb till lägre tim-penning då mina problem med min hand troligtvis gör så att utbudet på jobb blir begränsat men lite tid över finns, (som det ser ut nu) och bristfällig kunskap om sådant här allmänt så är jag inte direkt mest lämpad att drivasajten. Men något inom mig säger att det skulle vara såååå tråkigt om sajten bara försvann och den kommer saknas av hemskt många då det finns en god kunskapsbank bland medlemmarna här. Så hur man löser detta vet jag inte och huvudproblemet är väl pengar som vanligt ? Jag var en av de första medlemmarna här så det känns riktigt surt att Compent.se kanske läggs ner

No matter what youre playing or where youre playing it, everything sounds better with Linn

#11 HifiPatrik

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 667 inlägg

Postad 04 May 2017 - 21:40

Vore som sagt intressant att veta hur sajten är uppsatt och drivs idag? Det ser ut som den snurrar hos Bahnhof och då har du väl egna licenser redan? Invison Power har ju en egen molntjänst som ser ut att vara rätt billig, kanske svårt att importera in nuvarande sajt?

Det borde inte vara några stora pengar men att själv lägga ut dem på något man inte har tid att sköta är såklart inget kul.
Marantz AV7702 mkII, Nuforce MCH300SE-C7, Audio Physic Tempo 25 + Reference Center, MK & Klipsch subbar, ATC SCM 11, Sony HW-15, Screenmaster 90", DuneHD, Sonos osv

#12 HifiPatrik

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 667 inlägg

Postad 04 May 2017 - 21:50

Anledningen till mina frågor är att det påverkar ju kunskapsbehovet en del om det är en egen installation, vilket jag tror. Vem som helst kommer inte klara det på egen hand.

Molntjänsten kräver betydligt lägre egen teknisk kunskap och borde kunna hanteras av alla med lite vilja.
Marantz AV7702 mkII, Nuforce MCH300SE-C7, Audio Physic Tempo 25 + Reference Center, MK & Klipsch subbar, ATC SCM 11, Sony HW-15, Screenmaster 90", DuneHD, Sonos osv

#13 tober

• Admin
  • 8358 inlägg

Postad 04 May 2017 - 23:03

Lägger ca 8000-10000:- inkl moms per år idag för hosting / licenser.  Nåt jag stått för själv senaste åren mest för jag inte orkat kränga annonsplatser eller annonsörer som jag inte ville ha in. Går att täcka med Google Ads om man inte vill ta externa annonsörer.  Varför har jag då hållt i gång den? Jo bara för att det känns synd att stänga ner den. 

Använder en VPS tjänst från Bahnhof som jag tycker är bra och prisvärd. En tjänst där man kan hantera laster, öka minska processorer, minne, disk etc. Samt sätta upp vilka olika plattformar som man själv vill ha. Låter mer avancerat än vad det är. 

Invisions egna är ok om man bara vill ha forumet rent och inte har så många samtidiga sessioner.  Har även testat lite andra VPS tjänster i från usa och managed hosting men blir tyvärr sällan snabbt. 

Sajten idag är extern del som tex är första sidan, artiklar, medlemssidor etc samt forumsdelen. 

Ser helst att det är nån eller några som vill ta det vidare helt och hållet. Har haft lite erbjudande på domän etc men överlåter hellre hela paket till nån mot en symbolisk summa istället än att stycka ner det. 

#14 HifiPatrik

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 667 inlägg

Postad 05 May 2017 - 15:52

Helt klart behövs det ju att någon tar över siten som har både tid och vilja att driva den. Pengarna tror jag är rätt lätt att lösa, sponsorer, bidrag, guldmedlemskap eller försäljning av något kul eller nördigt fixar den biten.

Personligen har jag heller inget problem med att någon i branschen tar över, det går inte att styra medlemmarnas åsikter i någon större utsträckning i alla fall...

#15 Darklord

MR.Extreme

• Members
  • PipPipPipPip
  • 693 inlägg

» Har 15 bilder i mitt galleri

Postad 05 May 2017 - 22:28

Vore trist om det bara lades ner, dock är 10.000:- dyrt för ett forum som inte är större. Finns intresse kan vi hjälpas åt att sätta upp ett nytt php forum på våra servrar.

Darklord

Ägare av Extreme Solutions 
hemmabio/hifi/media lösningar i framkant