Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Event hos Perfect Sense - Kii Three

Kii Three

• Vänligen logga in för att kunna svara
23 svar till detta ämne

#1 Darklord

MR.Extreme

• Members
  • PipPipPipPip
  • 693 inlägg

» Har 15 bilder i mitt galleri

Postad 07 May 2017 - 23:54

Kii framtidens högtalare?
Event hos Perfect Sense - demo av Kii Three.

Bilder och information från eventet:

Darklord

Ägare av Extreme Solutions 
hemmabio/hifi/media lösningar i framkant

#2 Lovan

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 859 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 08 May 2017 - 09:19

Kul med lite bilder. Några intryck av ljudet?
Tråkigt att Bruno inte var där :)

#3 Darklord

MR.Extreme

• Members
  • PipPipPipPip
  • 693 inlägg

Postad 08 May 2017 - 09:59

Kul med lite bilder. Några intryck av ljudet?
Tråkigt att Bruno inte var där :)

Visst hade det varit roligt att träffa Bruno och ställa lite frågor gällande Hypex och DSP hanteringen :)

Ljudet påminner mycket om direkt strålande studio monitorer men med bättre spridning för att spela i hela rummet. Det är även mycket rent och kontrollerat över hela registret. Genom att släcka ut sina egna reflexer klarar de att spela i de flesta rum.

Personlig åsikt: Snygga, välbyggda och korrekta högtalare som troligtvis är början på vad vi kommer att se framöver. Det finns många fördelar med att slippa passiva delningsfilter och andra delar i signalkedjan. Dessutom kan du matcha högtalaren med elektronik och garantera att köparen får den ljudbild som är tänkt. Det blir även snyggt i vardagsrummet med endast två högtalare och en källa. Dock tycker jag mer om ljudet från traditionella högtalare som ger ett mer dynamiskt ljud och har en fylligare klang. 

Fantastiska högtalare - låter extremt bra och svårt för någon traditionell högtalare att mäta sig på pappret, resten är tycke och smak.

Darklord

#4 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 5933 inlägg

» Har 19 bilder i mitt galleri

Postad 08 May 2017 - 10:39

Lite udda att koppla i källorna i fjärrkontrollen :)

Aktiva har ju sina fördelar, Meridian har ju kört med aktiva LÄNGE.

Men den vanliga "hifinörden" gillar nog att ha alla dessa "lådor" i sina system ( även om deras fruar/flickvänner knappast gör det )

Skulle vara intressant att se något mellanting, , ,en aktiv högtalare som denna men där alla aktiva delar är en "låda" på utsidan, gärna med olika "kort" man kan sätta i

#5 HifiPatrik

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 667 inlägg

Postad 08 May 2017 - 15:18

Intressant koncept och design. Har inte riktigt bestämt mig om utseendet.....
Marantz AV7702 mkII, Nuforce MCH300SE-C7, Audio Physic Tempo 25 + Reference Center, MK & Klipsch subbar, ATC SCM 11, Sony HW-15, Screenmaster 90", DuneHD, Sonos osv

#6 Darklord

MR.Extreme

• Members
  • PipPipPipPip
  • 693 inlägg

Postad 08 May 2017 - 18:42

Lite udda att koppla i källorna i fjärrkontrollen :)

Aktiva har ju sina fördelar, Meridian har ju kört med aktiva LÄNGE.

Men den vanliga "hifinörden" gillar nog att ha alla dessa "lådor" i sina system ( även om deras fruar/flickvänner knappast gör det )

Skulle vara intressant att se något mellanting, , ,en aktiv högtalare som denna men där alla aktiva delar är en "låda" på utsidan, gärna med olika "kort" man kan sätta i

Håller med dig, frågade även om de inte funderat på att bygga ett par större med finare element. Tror det kommer fler högtalare som är aktiva framöver, det som gör dessa unika är DSP funktionen och förmågan att släcka ut dåligt ljud och bas som inte låter korrekt.

Som du säger så gillar jag också stora "snygga" hifi-produkter men förstår även hur snyggt detta kan vara då det blir rent och snyggt och låter grymt.

Darklord

#7 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • 5933 inlägg

Postad 08 May 2017 - 18:51

Finns en markand, Meridian o hyper exlusiva Goldmund är väl dom aktiva som är lite större o inriktade mot hiend hifi som jag kommer på.

Frågan är vilken marknad man skall sikta på med en högtalare som detta, Lifestyle, hifinörd som vill ha ett komplett system eller vem siktar man på?

#8 Darklord

MR.Extreme

• Members
  • PipPipPipPip
  • 693 inlägg

Postad 09 May 2017 - 06:53

Samma som köper en Phantom, eller bara vill ha något snyggt och smidigt samt i en studio. Tror som sagt att vi kommer se mer lösninga likt detta framöver. Det är rätt tänk och det fungerar utmärkt.

Däremot är vi gamla rävar fast i vår hobby som handlar lika mycket om produkterna runt om :)

Darklord

#9 Lovan

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 859 inlägg

Postad 09 May 2017 - 07:17

Jag tror också att den stora kundgruppen(med just den här modellen) är de som vill ha väldigt bra ljud men där utseendet har en stor betydelse, dvs den får inte stå långt in i rummet, inte en massa lådor och sladdar, får inte väcka för mycket anstöt utseendemässigt et.c. 

Jag gillar iden med att använda dspn för att kompensera för nackdelarna med att ställa dessa nära bak-/sidovägg. 

Frågan är om det kommer en "större" modell eller om det här räcker? Jag antar att de här är väldigt begränsade i ljudtryck så möjligtvis för dessa personer. 

#10 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • 5933 inlägg

Postad 09 May 2017 - 08:18

Hur lättplacerad är denna egentligen, med drivers åt fyra håll känns den inte helt lätt att placera

#11 Lovan

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 859 inlägg

Postad 09 May 2017 - 13:15

Tvärtom, det är det som är hela grejen med den här. Du kan montera den mot väggar och i hörn. De extra högtalarna är för att ändra spridningsmönstret så detfungerar att placera dem "överallt". Och på köpet får du "bättre" ljud.

#12 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • 5933 inlägg

Postad 09 May 2017 - 13:38

Kändes bara fel att placera nära vägg när det är två drivers på baksidan. . .men tydligen så går den att placera 8-10cm från bakvägg

#13 Lovan

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 859 inlägg

Postad 09 May 2017 - 20:13

Jo det är det som är "magin" i högtalaren. De andra elementen är där för att hjälpa till med att få rätt spridningsmönster och inte för öka ljudtrycket. Man kan göra mycket "magiskt" med DSP :)

#14 sportbilsentusiasten

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 518 inlägg

Postad 10 May 2017 - 09:29

Jag tror också att den stora kundgruppen(med just den här modellen) är de som vill ha väldigt bra ljud men där utseendet har en stor betydelse, dvs den får inte stå långt in i rummet, inte en massa lådor och sladdar, får inte väcka för mycket anstöt utseendemässigt et.c. 

Jag gillar iden med att använda dspn för att kompensera för nackdelarna med att ställa dessa nära bak-/sidovägg. 

Helt klart är det ditåt trenden nu går = bra ljud men där utseendet har en stor betydelse.

Dock har många omvänd prio, design först, sedan ljud. Detta då de tycker "bra nog" ljud räcker.

Enl min erfarenhet är DSP och annan påverkan av signal DÅLIG.

Inget kan kompensera en dålig uppställning eller dålig akustik.

Det låter ofta ljudmässigt ok men musiken tappar all känsla. Musikaliteten dödas. På samma sätt som när CD-spelarna kom på 80-talet. Ljudmässigt perfekt men livlöst.

Ok, ibland har man inget val, utan DSP är det minst dåliga alternativet. Så bra att det finns.

#15 Lovan

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 859 inlägg

Postad 10 May 2017 - 19:09

Helt klart är det ditåt trenden nu går = bra ljud men där utseendet har en stor betydelse.
Dock har många omvänd prio, design först, sedan ljud. Detta då de tycker "bra nog" ljud räcker.

Enl min erfarenhet är DSP och annan påverkan av signal DÅLIG.
Inget kan kompensera en dålig uppställning eller dålig akustik.
Det låter ofta ljudmässigt ok men musiken tappar all känsla. Musikaliteten dödas. På samma sätt som när CD-spelarna kom på 80-talet. Ljudmässigt perfekt men livlöst.

Ok, ibland har man inget val, utan DSP är det minst dåliga alternativet. Så bra att det finns.

Fast det här är ingen rumskorrigering, det är bara digitala delningsfilter. Det är inget automatiskt eller användarimplementerat utan av konstruktören. Det tar inte hänsyn till rummet. Det enda du kan göra är att välja mellan olika presets motsvarande olika distanser mot väggarna.
Men jag kan hålla med om att de flesta implementationer av DSP inte varit bra men det är för att de försökt lösa något som de inte kan göra.