Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

multi bas management

• Vänligen logga in för att kunna svara
6 svar till detta ämne

#1 niklasmagnus

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 181 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 10 November 2017 - 11:11

Tjena, pågår ett hett ämne på faktiskt.se kring placering, signalhantering etc i denna tråd:

http://www.faktiskt....php?f=9&t=66459

Ingvar Öhman beskriver hur han tänker i denna tråd, men påpekar också att bas management beror på och det beror på mycket. 

http://www.faktiskt....art=60#p1952739

Sökte lite på detta forum för att hitta någon tråd där detta diskuteras men kunde inte hitta någon.

Min tanke med denna tråd är inte att dra igång en likadan diskussion som hos faktisk utan jag är mer nyfiken på hur era setuper ser ut och vad ni tycker är styrkor och svagheter med dem. 

#2 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 6224 inlägg

» Har 19 bilder i mitt galleri

Postad 10 November 2017 - 11:22

Finns två artiklar skrivna av Perra1 om bas, dock hittar jag bara del2 nu. . dom ligger under artiklar

Själv har jag bara en sub men mina LCR är fullregister så får ju bas från 4 ställen om man säger så

Jag kör mina LCR ner till 40Hz o subben delas högre.

Tycker det funkar bra o har inte grottat ner mig så mycket mer i det

Redigerat av Jolt, 10 November 2017 - 11:36.

#3 DF

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 898 inlägg

» Har 43 bilder i mitt galleri

Postad 11 November 2017 - 00:37

Det blir väl dock ganska lik diskusion när det är samma människor som är med på faktiskt som är med här.
Men pga att jag inte kommer skriva något i ämnet på faktiskt så kan jag göra det här.

Jag använder 6st element placerade utmed dukväggen i bredd- och höjdled.
Fungerar bra, men jag har en ilsken resonans som beror på rumslängden. Den är så kraftig så min basfälla inte tar bort allt, så jag tänkte jag skulle skffa en PEQ och notcha lite.
Men så blev jag rekomenderad att prova Dirac för att rumskorrigera istället. Efter många försök med Audyssey så är jag mycket kritiskt till automatiska system, men jag gav det en chans i alla fall. Jag är glad att jag gjorde det.
En Dirac-utrustning står högt upp på önskelistan just nu. Med den kan jag fixa till det där sista i rummet som akustikregleringen inte kommer åt.

#4 niklasmagnus

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 181 inlägg

Postad 11 November 2017 - 09:57

Finns två artiklar skrivna av Perra1 om bas, dock hittar jag bara del2 nu. . dom ligger under artiklar

Själv har jag bara en sub men mina LCR är fullregister så får ju bas från 4 ställen om man säger så

Jag kör mina LCR ner till 40Hz o subben delas högre.

Tycker det funkar bra o har inte grottat ner mig så mycket mer i det

Att köra LCR ned till 40Hz blir ju typ som basar. Borde lova för gott ljud 😄

Har du fått hjälp av Perra att ställa in allt?

Det blir väl dock ganska lik diskusion när det är samma människor som är med på faktiskt som är med här.
Men pga att jag inte kommer skriva något i ämnet på faktiskt så kan jag göra det här.

Jag använder 6st element placerade utmed dukväggen i bredd- och höjdled.
Fungerar bra, men jag har en ilsken resonans som beror på rumslängden. Den är så kraftig så min basfälla inte tar bort allt, så jag tänkte jag skulle skffa en PEQ och notcha lite.
Men så blev jag rekomenderad att prova Dirac för att rumskorrigera istället. Efter många försök med Audyssey så är jag mycket kritiskt till automatiska system, men jag gav det en chans i alla fall. Jag är glad att jag gjorde det.
En Dirac-utrustning står högt upp på önskelistan just nu. Med den kan jag fixa till det där sista i rummet som akustikregleringen inte kommer åt.

Finns det någon anledning till att du valt denna setup och har du prova någon annan med basarna utspridda i rummet? Upplevelser?

Jag har själv varit helt inställd på att köra 2-4 st fram och 2 st bak, gärna 4 st fram för att få lite mer kraft från väggen där duken är. Och kontrollera allt via en minidsp. Men jag måste nog prova mig fram.

Redigerat av niklasmagnus, 11 November 2017 - 09:59.

#5 DF

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 898 inlägg

» Har 43 bilder i mitt galleri

Postad 11 November 2017 - 11:06

Finns det någon anledning till att du valt denna setup och har du prova någon annan med basarna utspridda i rummet? Upplevelser?

Jag har själv varit helt inställd på att köra 2-4 st fram och 2 st bak, gärna 4 st fram för att få lite mer kraft från väggen där duken är. Och kontrollera allt via en minidsp. Men jag måste nog prova mig fram.

Det är Öhman som har ritat mitt rum, så enligt hans förslag har jag gjort. sedan har jag utökat lite enligt samma princip, feån början var det bara 4 basar placerade utmed rumsbredd.
Så nej, jag har inte provat något annat. Det kräver för stor ombygnation av rummet.
Jag har hört en setup hos en bekant som har 4 18" fram och fick tag i två till som han placerade bak. Det blev skit...i det rummet.
Man fick ställa ner nivån väldigt lågt för att de som satt nära dem i bakre delen inte skulle höra dem, och då tillförde de inget till de i främre delen.
Men en liknande setup som Adhoc har dragit ihop skulle vara kul att höra någon gång.

Men har man bara en eller ett par sittplatser att bry sig om blir det kanske enklare. Som sagt, det beror på rummet.

Redigerat av DF, 11 November 2017 - 11:10.

#6 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 6224 inlägg

» Har 19 bilder i mitt galleri

Postad 11 November 2017 - 11:22

Att köra LCR ned till 40Hz blir ju typ som basar. Borde lova för gott ljud

Har du fått hjälp av Perra att ställa in allt?

Ja det är Perra som kalibrerat min Trinnov o ställt in allt så jag har egentligen inte brytt mig så mycket mer ytan litar på Pär.

Jag har ju lite udda förutsättningar o varken kan eller vill ha för brutal basprestanda. . jag vill att det skall låta bra på dom volymer jag faktiskt lyssnar o det gör det :)

Redigerat av Jolt, 11 November 2017 - 11:25.

#7 niklasmagnus

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 181 inlägg

Postad 11 November 2017 - 22:08

Kul att ni delar med er, vore kul om fler vill göra det! =)