Bio 3.0 uppdatering(2020):
Framtida uppdatering(202x):
Gammalt System 1.0 (2016):
ADA Suite 7.1 HD
Redigerat av twinor, 21 September 2020 - 22:24.
Postad 24 November 2017 - 23:08
Bio 3.0 uppdatering(2020):
Framtida uppdatering(202x):
Gammalt System 1.0 (2016):
ADA Suite 7.1 HD
Redigerat av twinor, 21 September 2020 - 22:24.
Postad 24 November 2017 - 23:56
Postad 25 November 2017 - 00:00
Postad 25 November 2017 - 00:29
Redigerat av twinor, 06 December 2017 - 23:40.
Postad 25 November 2017 - 01:02
Tackar. Ska försöka skriva ihop lite om hur det hela började:
För 9 år sen byggde jag och frugan ett litet hus (3 våningar i suterräng) på västkusten där man efter att ha bott i lägenhet kanske till slut skulle få kunna ha en liten hörna för sig själv.
Det tog dock 7 år av andra byggen (Förråd, Altan, trädgård, kök, barn ) innan turen kom till mitt rum längst ner i bottenvåningen.
Två av väggarna är ytterväggar av betong och 2 var lite tunna innerväggar och det fanns vid den tiden ett litet förråd inne i rummet där jag hade nätverksrack med servrar och patchpanel i. Dessutom fanns det elcentral och fiberskåp infällt i bakväggen och en centraldammsugare i andra väggen vilket kanske inte var helt optimalt.
Efter lite funderande så rev jag i alla fall ner förrådet och skalade av innerväggarna.
Det var mycket skräp där bakom:
Flipperspel, Centraldammsugare och alla nätverkskablar till hela huset
Golvvärmegivare och centraldammsugarrör
Elcentral, Fiberskåp och en tunn dörr
Kändes vid den här tiden lite dumt att man inte hade tänkt på det här tidigare och styrt om lite vad allt skulle dras.
Postad 25 November 2017 - 01:29
Nåväl, Centraldammsugaren och nätverket skulle ju behöva flytta på sig så satte igång med det i alla fall.
Jag hittade en lämplig plats för centraldammsugare i fjärrvärmeskåpet men det befann sig en våning upp så det var bara att skala av lite gips till bakom kyl och frys i köket och börja vända riktningen på rören.
Så här såg det ut innan ingreppet. har tyvärr ingen bild efter omdragningen.
Drog om rören i biorummet och fick lite snyggare dragning.
Nätverket flyttade jag till andra sidan väggen där vi har en hall med skjutdörrsgarderob. Lyckades bygga om en vägg som gömde rören till huset lite så jag fick plats med ett litet serverrack där.
Patchpanel, Ubiquiti router och switch, Synology NAS, UPS.
Väggen på den sidan i biorummet är nu så ren den kan bli. Vattenrören till badrummet på andra sidan ville jag inte peta på. Blir så fort dyrt om man skulle behöva bygga om ett badrum med
Postad 25 November 2017 - 10:51
Postad 25 November 2017 - 11:42
Wow snacka om seriösa väggar. . . kul att se "vägen fram till målet"
När man ser detta blir man lite ledsen av att bo i lägenhet
Postad 25 November 2017 - 12:51
Redigerat av twinor, 25 November 2017 - 12:52.
Postad 25 November 2017 - 14:32
Postad 25 November 2017 - 14:58
Kul att få ta del av byggdetaljer. Hur ser din framvägg ut?
Tack, blir många fler byggbilder senare. Vi tar framväggen när jag kommer dit. är enklare med bilder.
Riktigt snyggt. Jag är säker på att du blir jättenöjd med uppgraderingarna.
Av nån konstig anledning känner jag igen mig i mycket!47B1686B-574E-4A68-9241-F3F6C5345F6D.jpeg
(Ursäkta den lilla kapningen )
Ser välbekant ut . Känns som vi har gått till samma skräddare. Vi får skapa en klubb sen
Postad 25 November 2017 - 15:09
Postad 25 November 2017 - 15:35
Nästa steg var att ordna med bakväggen.
När jag nu bestämt mig för att göra något riktigt så blir det svårt att ha ett elskåp och fiberskåp att försöka bygga in och ljudisolera runt. Inte nog med att det var 2 skåp i den väggen, Skanskas snickare hade gjort sitt bästa för att försvaga konstruktionen och kapat reglar lite hej vilt.
Plockade ner lite tak för att se var slangarna gick och de flesta drog iväg mot hallen på andra sidan väggen
Jag har 2 fiber in i huset. En till TV och en till data.
För att slippa bråka med fiberleverantören så kollade jag lite i fiberskåpet i gatan. Ett snabbt överslag gav att jag hade 7 meter extra duct där så kan man bara förlänga slangen på insidan så skulle man slippa blåsa en ny.
Jag har också ett extra 50mm rör som kommer upp i kulverten i hallen från förrådet där fasadmätarskåpet står så det vore ganska enkelt att dra en ny matning till huset.
Efter lite tjöt med Tiwias elektriker Fredrik så beslutade vi oss därmed för att flytta både elcentral och fiber till hallen.
Redigerat av twinor, 25 November 2017 - 15:50.
Postad 25 November 2017 - 17:02
Börjar mer kännas som inlägg på byggahus men vi kör vidare så kommer vi väl till lite hemmabio så småningom
Fredrik tyckte att en dag skulle räcka för att dra om allt om jag förberedde lite. Så jag tryckte igenom ny matningskabel in till hallen och märkte upp och markerade dosor till de få elrör som vi skulle vara tvungna att förlänga.
Jag förberedde också väggen för den nya elcentralen.Passade på att byta till Hagers Volta serie istället och tog en rad extra för bioprylar.
Den gamla elcentralen såg ut så här bakom skalet. Ett lagom kråkbo av nån lärling på Skanska, för jag hoppas verkligen inte någon riktig elektriker jobbar så här.
Frippe dök upp på utsatt tid och efter lite svettandes så såg nya elskåpet ut så här. Lite skillnad i hantverk. Tror det blev runt 10 nya flexrör in i bion för el så det borde räcka en stund..
Vi lyckades också föra igenom fiberpigtailsen fasttejpade på en dragtråd igenom en ny slang utan att svetsa om dom vilket blev väldigt smidigt. Var lite nervöst innan vi mätte upp dom dock. Fibertråden är ju inte så tjock mellan ducten och pigtailen så det är lätt att bryta av den om man är ovarsam.
Såg ut såhär inifrån biorummet i taket efter flytten