Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

JVC DLA-X5900, 7900, 9900 och LTD

• Vänligen logga in för att kunna svara
15 svar till detta ämne

#1 MrJones

Entusiast

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1752 inlägg

» Har 23 bilder i mitt galleri

Postad 25 November 2017 - 17:24

Jag har idag varit nere hos Marcus på The Rock och jämfört JVC X5900 med Sony VW360 tillsammans med min bror.

Mycket intressant demonstration. Jag var bergsäker på att jag skulle gilla Sonyn bäst (Har en Sony HW20 idag) men så var det inte utan kunde leva med vilken som helst av dem. Jag var inte bered att betala den prisskillnaden.

Vi jämförde detaljer i mörka partier, hur mycket ljustryck det var, flytet i bilden, skärpan m.m. Själv sa Marcus att han tyckte dessa var de två svåraste projektorerna att jämföra och hitta skillnader. Allt var avstängt dvs FI och Reality creation m.m.. Det enda som var på var E-shift på X5900.

Jag tyckte det var minimal skillnad mellan dem, utan man väljer mer efter tycke och smak. X5900 upplevs som den har en skarpare bild än VW360 och att VW360 har en mjukare bild än X5900. Stängde man av E-shift så blev bilden mjukare och mer lik VW360. Satte du på VW360 Reality Creation så upplevdes som du fick en skarpare bild. Flytet i bilden var väldigt likt (ingen FI), kanske VW360 var lite bättre men svårt att se tyckte jag. Jag hörde inget surr från  E-shift sittandes i soffan varken från 24 eller 50Hz. Jag lade aldrig örat mot fläktutblåset. Jag upplever som X5900 har en bättre lins än VW360.

Så kontentan är att pixlar är inte allt utan implementering och linsen är viktigare.

Den enda gången som vi tyckte e-Shift var sämre påslagen var när jag körde min medtagna Miami Vice på DVD laugh.png.

Vi jämförde synkningen och X5900 var ca 2-3s långsammare än VW360.

Redigerat av MrJones, 25 November 2017 - 17:26.

#2 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 6534 inlägg

» Har 19 bilder i mitt galleri

Postad 25 November 2017 - 19:07

Helt klart två bra modeller ( eller fyra om man räknar VW260/360 X5900/7900 ) o man gör inte bort sig vad man än väljer. . .jag hade kunnat leva med alla fyra, finns inget "fel" val här

Känns väl som VW260 vs X5900 hade varit en bättre ( mer rättvis i pris ) Demo 

Blir den en X5900 nu då ;)

#3 MrJones

Entusiast

• Members
  • 1752 inlägg

Postad 25 November 2017 - 20:05

Det lutar mycket starkt åt det hållet  :blush:

Redigerat av MrJones, 25 November 2017 - 20:05.

#4 Marcus_TheRock

En glad entusiast.

• ISF Certified
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1062 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 25 November 2017 - 22:37

Känns väl som VW260 vs X5900 hade varit en bättre ( mer rättvis i pris ) Demo 

Beror på hur man ser det. VW360 och X5900 presterar mer jämnt prestanda/bildmässigt. Det kostar helt enkelt en slant att få den där äkta 4k panelen och ärligt talat så tillför den inte så mycket i praktiken eftersom optiken sätter en del begränsningar. Dessutom behöver troligen MrJones en bländare och det gör förstås saken enklare. Jag har även en kalibrerad VW260 att lyfta fram i butiken men det känns som att vi kom fram gemensamt till att det inte var så aktuellt.

Ska bli väldigt spännande att se om VW760 kan utnyttja den högre panelupplösningen bättre, liksom den tidigare VW1100ES. Den trillar förmodligen in i nästa vecka, hoppas jag.

/Marcus

/Marcus- Driver butiken The Rock Hemmabio i Lund

#5 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • 6534 inlägg

Postad 25 November 2017 - 23:05

Kanske borde skrivit att VW360 vs X7900 varit mer rättvist, o jag menar inte i prestanda nu utan pris.

Om man jämför en produkt mot en dyrare men utgångspunkten att prestandan är jämförbar är ju den dyrare dömd på förhand

Svårt att förklara hur jag menar när jag skriver på mobilen så får skriva mer sen

#6 Marcus_TheRock

En glad entusiast.

• ISF Certified
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1062 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 25 November 2017 - 23:20

Förstår precis vad du menar. Men eftersom Sony kostar mer för liknande prestanda(troligen tack vare deras dyrare panel) så är det högst relevant att jämföra X5900 mot VW360. De har ju dessutom liknade funktioner.

Så jag tycker MrJones har gjort den absolut mest relevanta jämförelsen som är möjlig att göra och i slutänden kom vi fram till i stort sett samma slutsats. Att det var extremt jämnt mellan de båda bildmässigt men att JVC är något skarpare och Sony lite bättre på Miami Vice😂

/Marcus

Redigerat av Marcus_TheRock, 25 November 2017 - 23:29.

/Marcus- Driver butiken The Rock Hemmabio i Lund

#7 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • 6534 inlägg

Postad 25 November 2017 - 23:46

Försökt skriva om detta några gånger men lyckas inte formulera mig på ett bra sätt utan att det låter som jag försvarar nått eller säger nått dumt då jag ofta är lite för "rak" med det jag skriver .

Men kul att MrJones fått testa/se dessa vet att han sett fram imot det länge :)

#8 MrJones

Entusiast

• Members
  • 1752 inlägg

Postad 25 November 2017 - 23:55

Men kul att MrJones fått testa/se dessa vet att han sett fram emot det länge :)

Så sant så sant :)

Att det var extremt jämnt mellan de båda bildmässigt men att JVC är något skarpare och Sony lite bättre på Miami Vice

/Marcus

:lol:

Redigerat av MrJones, 26 November 2017 - 00:05.

#9 colamannen

Always the real thing!

• Moderator
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2829 inlägg

» Har 18 bilder i mitt galleri

Postad 06 January 2018 - 21:42

Jag har oxå låtit dessa gå head to head och jag måste säga att JVC är mer lik Sony i år än någonsin, och Sony är mer lik JVC i år än någonsin. Gapet i karraktär har minskat och då jag upplever bilden oerhört likvärdig om än något olika så hade jag haft svårt att motstå 5900 med sin prisbild. Jag behöver ju motoriserad lins för 2,35:1 CIH setup, så 260 (om än väldigt trevlig) kan inte bli aktuell...

Men så var jag ju tvunget att kika på 760...

Med vänlig hälsning, Jacob

Jacob 

#10 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1936 inlägg

» Har 15 bilder i mitt galleri

Postad 06 June 2018 - 06:21

Sound & Vision testar DLA-X590R i senast numret och hela testet finns att läsa här. Den får väldigt bra betyg och om jag förstått saken rätt är detta samma som heter DLA-X5900 i Sverige. Blir någon sugen på att köpa så har jag sett att The Rock har kampanjpris på denna nu. :)

Med vänliga hälsningar Erik
Mitt system och Mina filmer

#11 MrJones

Entusiast

• Members
  • 1752 inlägg

Postad 07 June 2018 - 07:06

Själv har jag kört med denna projektor i 6 månader och strax över 1000h. Jag är fortfarande väldigt nöjd med denna. Med det det priset som The Rock har skulle jag inte tveka.

#12 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1936 inlägg

Postad 07 June 2018 - 20:11

Ja, med tanke på att det även ingår en extra lampa så är det ett riktigt bra pris. Enligt vad jag läst i tidningar och på forum så skulle en sådan nog passa väldigt bra i mitt rum, och med min duk.

Det är en sak som jag funderat på... Det kanske inte riktigt har med projektorn att göra, men på sätt och vis så har det ändå det.

Om jag skulle byta till en X5900, ska jag då fortsätta använda min bildprocessor Lumagen RadianceMini-3D? Eller är bildbehandlingen i en sån här nyare projektor så bra att den inte gör någon nytta längre?

RadianceMini-3D har HDMI 1.4a så det kan förstås bli en begränsing, men så länge jag kör Dune HD Max som huvudsaklig källa så lär det inte spela någon roll.

#13 MrJones

Entusiast

• Members
  • 1752 inlägg

Postad 08 June 2018 - 06:41

Vad skall bildprocessorn har för funktion/funktioner i bildkedjan?

#14 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1936 inlägg

Postad 09 June 2018 - 08:54

Jag vet inte om jag förstår frågan riktigt, en bildprocessor är väl till för att förbättra bilden? :unsure:

I den här tråden så står det lite om bl.a. den modell jag har. Där skriver Pär t.ex.

Lumagen har något bättre algorithm för att hantera bit-shift, dvs flytta bitar från högre IRE till lägre, än vad VideoEQ har. Jag har bägge, och beroende på display så kan Lumagen vara bättre.

En X3 med VideoEQ är dock IMO bättre än en X7 utan

Mvh

Pär

Vill man läsa mer om en äldre modell från Lumagen så finns en tråd här och en artikel skriven av Pär här.

Det jag är intresserad av att veta är om min RadianceMini-3D skulle göra någon nytta med en ny X5900, eller om det har motsatt effekt... Det kanske är så att den fortfarande är bättre på något, som färghantering eller uppskalning av DVD. Eller så är allt detta så bra i en X5900 att en äldre bildprocessor inte tillför något. Jag vet inte, därför frågar jag.

#15 MrJones

Entusiast

• Members
  • 1752 inlägg

Postad 10 June 2018 - 07:06

Det jag är intresserad av att veta är om min RadianceMini-3D skulle göra någon nytta med en ny X5900, eller om det har motsatt effekt... Det kanske är så att den fortfarande är bättre på något, som färghantering eller uppskalning av DVD. Eller så är allt detta så bra i en X5900 att en äldre bildprocessor inte tillför något. Jag vet inte, därför frågar jag.

Det du frågar efter om den har någon funktion/funktioner i bildkedjan dvs precis det jag frågade.

De funktioner som jag förstår att den har för dig idag är mer exakt kalibrering av bilden samt uppskalning av DVD.

Den enda som kan svara på detta är väl Perra.

När jag kalibrerade min bild fick jag ett fel som var <1 dvs referens nivå.

Skall du ha bra uppskalning av DVD så kanske den fortfarande är väldigt bra eller bäst. Vet ej hur bra nya UHD/BD spelare är men de har väl ca 7 år nyare bildchip så skillnaden idag kanske är försumbar.

För att se skillnaden kanske krävs ett väldigt tränat öga eller kalibreringsutrustning?

Jag läste att den ger bäst bild om de får 4K signal så jag antar att den egna uppskalningen ok men går att få bättre i en UHD-BD seplare. Men det får man säkert ta det med en nypa salt.