Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Kablar som klarar HDMI 2.0 18Gbps och HDMI 2.1 48G

För lite längre längder

• Vänligen logga in för att kunna svara
7 svar till detta ämne

#1 MrJones

Entusiast

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1707 inlägg

» Har 23 bilder i mitt galleri

Postad 05 December 2017 - 19:53

Jag tänkte skapa en tråd om HDMI kablar som klarar 18Gbps och 48Gbps och framförallt lite längre längder.

Vill man diskutera korta kablar ser jag inget problem med det.

Själv har jag köpt en FIBBR Ultra Pro HDMI 2.0 AOC på 15m som skall klara 18Gbps. Denna kabel rekommenderas av ISF. AVSForum gav den "Best of CEDIA. Det är en chansning men jag tänkte om ISF använder sitt namn på denna kabel och rekommenderar den så måste den vara ganska ok. Tre av fyra fibrer används till bilden dvs 6Gbps/fiber. Finns inte jättemycket att läsa om den än så länge. Känns som ett mycket intressant tillverkare. Kabeln tillverkas av Kinas största fiberkabeltillverkar.

“The true cost of this next wave of video media innovation is bandwidth,” says Joel Silver, founder, ISF. “It’s visually superior to anything we’ve had previously, with color-rich images and stunning clarity. After seeing catastrophic failures in the field, we realized the need for certification. Our ISF-trained installers deserve the confidence to know that they are working with reliable products that can support the current demanding standards. Our certification process involves robust field-testing in addition to lab tests. We are confident that the products we certify remain reliable through rigorous field conditions.”

FIBBR-1.jpg

FIBBR-2.jpg

FIBBR-4.jpg

FIBBR-5.jpg

FIBBR-3.jpg

FIBBR-6.jpg

Redigerat av MrJones, 05 December 2017 - 19:57.

#2 Darklord

MR.Extreme

• Members
  • PipPipPipPip
  • 707 inlägg

» Har 15 bilder i mitt galleri

Postad 05 December 2017 - 20:43

Kramer har riktigt vassa HDMI kablar som klarar långa längder med full styrka.
Även Supra fungerar bra om du klarar dig med 10meter.

Darklord

Ägare av Extreme Solutions 
hemmabio/hifi/media lösningar i framkant

#3 MrJones

Entusiast

• Members
  • 1707 inlägg

Postad 05 December 2017 - 23:09

Lägger till en länk där de utfört tester på ett antal kablar som klarar 18GBps och som är 15m långa på AVSForum. De har ett nedladningsbart PDF dokument. De har utfört testet mot en testapparat och samt med filmen Billy Linn som är 4K60p.

#4 MorganM

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 169 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 06 December 2017 - 08:34

Jag använder Monster`s 27Bps Ultra HD Black platinum,tycker den fungerar riktigt bra.

#5 MrJones

Entusiast

• Members
  • 1707 inlägg

Postad 06 December 2017 - 10:26

Jag använder Monster`s 27Bps Ultra HD Black platinum,tycker den fungerar riktigt bra.

Hur lång är den och skickar du UHD.BD signaler genom den?

#6 MorganM

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 169 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 06 December 2017 - 11:04

Jag har den från Ultra Hd spelaren Panasonic Ub 900 till Denon avr 4300.Sen till ultra Hd tv`n Sony x8505.Har spelat cirka 65st Ultra Hd filmer utan minsta problem.Svärta och bild blev bättre med monster kabeln jämnfört mot en Belkin hdmi kabel som var gjord för 4k.

Glömde skriva att en likadan kabel 5 meter även går till tv`n från Denon recivern.

Kabeln mellan ub 900 och recivern är 1m.

#7 masaba

Optimist

• Members
  • PipPip
  • 175 inlägg

» Har 8 bilder i mitt galleri

Postad 07 December 2017 - 21:12

@MrJones:

Din FIBBR Ultra Pro HDMI 2.0 AOC såg intressant ut.

Har du precis beställt den eller har du hunnit köra den ett tag? Fungerar den bra?

Förstår jag rätt att den går att böja kanska rejält så den utan konstigheter går att böja i hörn i kabelkanaler och bakom golvsockel?

Dum fråga kanske, men finns det några skäl att köra kabel som klarar mer än 18Gbps i dagsläget, eller är det främst framtidssäkring för 8K etc. som motiverar ex 48Gbps?

/Martin

#8 MrJones

Entusiast

• Members
  • 1707 inlägg

Postad 08 December 2017 - 09:51

@MrJones:

Din FIBBR Ultra Pro HDMI 2.0 AOC såg intressant ut.

Har du precis beställt den eller har du hunnit köra den ett tag? Fungerar den bra?

Förstår jag rätt att den går att böja kanska rejält så den utan konstigheter går att böja i hörn i kabelkanaler och bakom golvsockel?

Dum fråga kanske, men finns det några skäl att köra kabel som klarar mer än 18Gbps i dagsläget, eller är det främst framtidssäkring för 8K etc. som motiverar ex 48Gbps?

/Martin

Jag har fått kabeln men ej hunnit testa den än. Du kan se de första bilder på min sida.

Jag skulle nog inte våga böja det så hårt men den är klart mjukare än en rund koppar HDMI-kabel så hyfsat skarpa hörn klarar den. Tänk på att du kan få en större böjradie genom att låta kabeln ligga i botten på ena kabellisten och gå upp i toppen på nästa. Min kabellist jag skall lägga den i är 30Hx20Dmm.

Nej det finns ingen anledning om du inte tänker byta bildvisare inom de närmsta åren. 8K sändningar kommer med OS men hitta en TV-mottagare samt en skärm för det? Vill du ha projektor finns det bara en under 350kkr som har 4K paneler vad jag vet. Du kan inte ens kalibrera 4K HDR på ett vettigt sätt än som jag förstått det. Filmbolagen kör inte 100% på samma. Hur gör du när de har olika max ljudflöden?

HDMI 2.0 18Gbps

HDMI 2.1 48Gbps. Standarden är precis släppt.

Redigerat av MrJones, 08 December 2017 - 09:54.