Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Special-Elektroniks Bio

• Vänligen logga in för att kunna svara
61 svar till detta ämne

#1 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 6516 inlägg

» Har 19 bilder i mitt galleri

Postad 08 December 2017 - 19:04

Ni som läst senaste numret av Hembiotidningen såg säkert reportaget om detta bygge, o jag tycker detta monster bygge förtjänar en tråd :)

Hittar tyvärr inga bilder men det finn många i tidningen, men en kort resumé om vad som finns.

Processor:

Datasat RS20i

Slutsteg från Wisdom Audio:

5xSA-3

6xSA-2

5xSA-1

Högtalare från Wisdom Audio i ett 9.4.4 system:

LCR: L100i tri-ampade

Front surr: P38i

Surround: 6xP20i

Atmos: 4xP20i

Sub: 2x S110, 2xS90

Källa:

Kaleidescape Strato, M700, 1U server

Projektor:

Barco Loki

osv osv..MYCKET kul i detta rum som är galet seriöst uppbyggt!

Vet att Colamannen är inblandad så hoppas han kan säga mer o gärna komplettera med någon bild

#2 colamannen

Always the real thing!

• Moderator
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2825 inlägg

» Har 18 bilder i mitt galleri

Postad 09 December 2017 - 00:02

KUL :)

Kommer lägga in lite bilder här så fort jag hinner.
Är på resande fot just nu.

Med vänlig hälsning, Jacob

Jacob 

#3 Speedball

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1472 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 09 December 2017 - 12:13

Spännande! :)

#4 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • 6516 inlägg

Postad 09 December 2017 - 15:12

Vad är tanken med systemet? Är det för att visa återförsäljare vad som går att åstadkomma med obegränsad budget . . .eller är det mer ett rum dit återförsäljare kan ta kunder?

Det är ju rätt många miljoner i detta rum, så inga pengar man bara slänger upp om man inte anser att det lönar sig i slutändan.

Eller det kanske är mer för att visa att ni kan bygga Sveriges bästa rum?  B) 

#5 miike888

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 196 inlägg

Postad 12 December 2017 - 20:52

Vad är tanken med systemet? Är det för att visa återförsäljare vad som går att åstadkomma med obegränsad budget . . .eller är det mer ett rum dit återförsäljare kan ta kunder?

Det är ju rätt många miljoner i detta rum, så inga pengar man bara slänger upp om man inte anser att det lönar sig i slutändan.

Eller det kanske är mer för att visa att ni kan bygga Sveriges bästa rum?  B)

Hej!

Fast då använder man JBL/Revel och inte wisdom.

det är det som används i Dolbys slutmastringsrum för över 80% utav alla filmer som vi ser på idag.

//Micke

#6 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • 6516 inlägg

Postad 12 December 2017 - 21:30

Special elektronik lär ju inte bygga med ett märke dom inte säljer...

men visst bygger JBL fina saker men hade jag haft denna budgeten hade jag nog inte valt JBL .....o hade jag haft butik hade jag byggt med det jag sålde

Redigerat av Jolt, 13 December 2017 - 08:36.

#7 miike888

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 196 inlägg

Postad 12 December 2017 - 22:18

Special elektronik lär ju inte bygga med ett märke dom inte säljer...

men visst bygger JBL fina saker men hade jag haft denna budgeten hade jag nog inte valt JBL .....o hade varit butik hade jag byggt med det jag sålde

Så om du hade den budgeten så hade du inte velat ha det bästa som går att köpa? Hmm konstigt tänk där:/

Vad var det du sålde som är bättre bioljud än JBL?

#8 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • 6516 inlägg

Postad 13 December 2017 - 07:25

Jo det hade jag väl, men det finns andra märken än JBL.

Förstår inte riktigt den andra meningen, jag har aldrig sålt nått eller haft affär på något sätt . .

dock så ÄR specialelektronik en generalagent som INTE säljer JBL så förstår inte riktigt dina inlägg, varför i hela friden skulle dom bygga en bio med ett märke dom inte säljer?!?

Dom bygger en bio med det bästa dom har att erbjuda på ett totalt kompromisslöst sätt . . o du klagar på att dom inte bygger med JBL, får inte riktigt ihop det.

Men det känns som din tanke är att jag sa " visa att ni kan bygga Sveriges bästa rum" o att det inte skulle kunna vara möjligt utan JBL högtalare?

Sen skrev jag i o för sig Sveriges bästa RUM inte bio. . o jag tror inte många rum slår detta i uppbyggnad, sen kan man väl debattera prylarna men knappast valet av prylar då detta som sagt är en generalagents rum o då väljer dom det bästa från sitt sortiment.

#9 miike888

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 196 inlägg

Postad 13 December 2017 - 10:51

Hej!

Förstår nu vad du menar byggt med grejor jag sålt trodde inte du syftade på agenturen.

Nej precis går inte bygga sveriges bästa biorum utan dom bästa grejorna om akustiken och rummets uppbyggnad är så bra som det går att få till.

Då är det prestandan på högtalarna som gör skillnaden och där är JBL/Revel det bästa som går att använda.

Tyvärr så ser inte folk objektivt på prestanda utan blir väldigt påverkade utav andra faktorer som iof kanske gör denna hobby lite speciellt men också absurt ibland.

//Micke

#10 rajapruk

En glad entusiast.

• Members
  • 2961 inlägg

Postad 13 December 2017 - 11:22

Att säga att endast ett märke är det bästa som går att använda känns lite "fjortis" ;)

(obs glimten i ögat, inget allvarligt menat)

#11 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • 6516 inlägg

Postad 13 December 2017 - 11:42

Men det är kul i alla fall att dom byggt ett extremt seriöst rum för att visa sina saker i, den där 260Kg dörren som kostade 50k skulle man vilja testa..

Jag är inte bra på hur rum skall byggas men här verkar det som man försökt göra det så bra det bara går

#12 Adhoc

Adhoc

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1379 inlägg

» Har 25 bilder i mitt galleri

Postad 13 December 2017 - 22:38

Enligt artikeln har Anthony Grimany designat rummet och från hans inlägg och youtube-intervjuer har han gett i alla fall mig positiva vibbar som en seriös och kunnig designer. Jag tror därför rummet blivit riktigt, riktigt bra, givet dom förutsättningar han fick att leka med; tillgänglig rumsstorlek, val av högtalare, elektronik och annat. Så länge högtalarna i sig är bra konstruerade spelar det mindre roll om det är det ena eller andra märket tycker jag. Intressantare är deras spridningsmönster och hur dom är placerade / vinklade gentemot väggar / tak / golv som bestämmer var akustikfix som absorbenter och diffusorer bör placeras med tanke på sittplatsernas placering. Tydligen har man inte vräkt på med dom allra värsta sub-högtalarna, då rumsväggarna (som är lätta) är en begränsning och kompromiss om inte intilliggande rum ska störas för mycket.

Hemmabiotidningen verkar dock skriva en del konstigheter och även en del rena felaktigheter (att döma av principritningarna på rummet.)

Typ; jag undrar vad dom egentligen vill mena på med 12 st 16A-grupper för slutstegen. Vad är imponerande med det? 1 st 16A säkring är avsedd för max ca 3,7 kW (mot 230 V) kontinuerligt, summa drygt 44 000 W för alla 16A-grupperna om samtliga belastas max. Normalt vill man ha allt som har med ljudet på 1 fas. Belysning, ventilation och ”annat störande” på annan separat fas. 1 huvudsäkring mot maximalt belastad ljudfas skulle ge en säkring på 192A! 

-Väldigt tveksamt om Special-Elektronik har en sådan bautasäkring för ingående el … Jag tror att det mer handlar om framtida flexibilitet och att varje eluttag kan ha sin separata säkring på 16A men inte att alla kan belastas max samtidigt mot huvudsäkringen för den fasen.

Om principritningarna i artikeln är korrekta har rummet inte som Hemmabiotidningen skriver ett flytande golv av typen rum-i-rummet. Rummet mot ytterväggarna (utanför gipsväggarna) verkar vara ca L 7,6 x B 6,9 m. Ett flytande golv som ska bära upp rumsväggarna och allt annat i rummet skulle ha en tjocklek på 10-15 cm betong med massa på cirka 17 ton. Det flytande golvet i sin tur vilar vanligtvis med gummidämpade stålfjädrar mot en betongsula som är i runda slängar 30-50 cm tjock, cirkus 50+ ton betongsula. Betongsulan i sig kan sedan vara genomkapad gentemot resterande sula för resten av byggnaden. Det är inte vad skisserna visar, utan regelverket visas stå direkt mot en betongsula, sen finns det iofs troligen någon form av gummi som tätning/fjädring/dämpning under dom liggande golvreglarna även om det inte framgår på principritningarna. Men, det är långt ifrån ett rum i rummet med flytande golv. Rent nys från Hemmabiotidningen och inte heller kompromisslöst som dom skriver. "Bara" näst intill. (Bra förklaring om flytande golv och rum i rummet från en annan bra designer: https://www.gearslut...97&postcount=14 )

Nu väntar vi på Colas inlägg och tjusiga bilder så vi blir ännu mer avundsjuka.  :)

Edit: Exempel på flytande golv. Ovanpå stålbalkarna gjuts sedan ett betongolv för själva rummet.

246-390x390.jpg

Exempel på enklare och billigare variant av flytande golv med sylomerkutsar blå (istf stålfjädrar), täcks med plywood som betonggolvet gjuts mot. Beiga sylomer för bärande rumsväggar, separerade från kommande flytande golvet samt luftspalt mot reglat intilliggande rum

215-390x390.jpg

Redigerat av Adhoc, 14 December 2017 - 01:48.

#13 rajapruk

En glad entusiast.

• Members
  • 2961 inlägg

Postad 13 December 2017 - 23:19

Jag går igång mest på projektorn, en sådan HDR-haubits hade man inte sagt nej till om man fick den!

#14 rajapruk

En glad entusiast.

• Members
  • 2961 inlägg

Postad 13 December 2017 - 23:31

Vad är det man vill uppnå med rum-i-rummet? Är det ljudisolering mot angränsande rum? Eller har det med akustiken inne i rummet att göra?

#15 Adhoc

Adhoc

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1379 inlägg

» Har 25 bilder i mitt galleri

Postad 14 December 2017 - 01:31

Ja, ljud- och vibrationsisolering till och från omgivningen. Dyyyyyyrt, om det ska vara ett "riktigt" rum-i-rummet med flytande golv och frikopplade och avtätade väggar och tak. Sen tillkommer ju dessutom akustikfix inuti rummet, -därför att om inte (o)ljud kan passera in/ut ur rummet genom väggar / tak / golv / fönster / dörrar etc blir det ju kvar därinne. Akustiken för musiklyssnande blir alltså kass och den blir då nästa sak att åtgärda men lär ändå bli billigare än top notch-ljudisolering.

Om effektiv ljudisolering är ett starkt krav bör det vara billigast för en vanlig dödlig med en färdig betongkällare under jord som sedan kan inredas med uppreglade väggar som kan pyntas med absorbenter och diffusorer. Ca 30 cm djup runtom (eller mer) lär gå åt för akustikbehandling / innerväggar om man är riktigt supernördig. Är man mindre supernördig bör man fundera på vad man lägger stålarna på. En svintung dyr dörr som är klassad till att dämpa, säg, 40 dB är bortkastade stålar om gillestugan för ombyggnad har ett tak / golv till ovanvåningen som isolerar sämre. Ljud är som vatten i ett akvarium, det läcker ut där det är minst motstånd.