Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Special-Elektroniks Bio

• Vänligen logga in för att kunna svara
52 svar till detta ämne

#46 rajapruk

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2883 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 03 January 2018 - 23:15

Är det 1 eller 3 chip?

#47 colamannen

Always the real thing!

• Moderator
  • 2792 inlägg

» Har 18 bilder i mitt galleri

Postad 03 January 2018 - 23:54

Loki är 1-chip. = knivskarp - 6-700tkr
Wodan är 3-Chip = inget färghjul - 8-900tkr

Pick your favorite! :D

Med vänlig hälsning, Jacob

Jacob 

#48 rajapruk

En glad entusiast.

• Members
  • 2883 inlägg

Postad 04 January 2018 - 00:20

Jasså den har färghjul Loki? Inte som med LED DLP:erna då att man kan få 1-chip utan färghjul. Det trodde jag att lasern skulle fixa också.

Funkar det med färghjul och så hög ljusstyrka? Väntar med spänning på fortsatt review.

#49 Matsaa

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 432 inlägg

Postad 04 January 2018 - 13:10

Loki är 1-chip. = knivskarp - 6-700tkr
Wodan är 3-Chip = inget färghjul - 8-900tkr
Pick your favorite! :D

oj så billigt, tar två av var
Undras hur lång tid det tar för oss dödliga komma ca 50% av den kapaciteten detta rum med Barcan?
Hade jag varit i närheten, händig och haft lite mer kosing. Hade jag tittat på detta fina rum, försökt komma så nära det fina eummet som möjligt när det gäller ljud o bild+ trivsel. Vidare hade jag anlitat den bästa kalibriaregubben i Skåne.

#50 colamannen

Always the real thing!

• Moderator
  • 2792 inlägg

Postad 08 January 2018 - 15:51

Till vår nya Loki har vi oxå investerat i en ny duk i samband med att vi signade en ny leverantör.
Duken kommer från DT-Screens och är en akustiskt transparent drygt 4m bred 2.37:1 duk.
Konstruktionen är lite unik på det sättet att man montera den framifrån. Du skruvar ramen i väggen och monterar sedan väven framifrån. Sedan fäster man den kosmetiska ramen med magneter utanpå allt för att dölja skarvar och skruvar.
Resultatet blir en väldigt snygg lösning som är superenkel att montera. :)
Det smidiga handhavandet i all ära, men duken styrka ligger i den fina väven. Man uppnår en enormt slät yta och en finmaskig struktur med mycket goda bildegenskaper och extremt goda ljusegenskaper mha en speciell stickning av väven.
4K godkänd, och inlämnad för test för att få den 8K godkänd pågår. Så förhoppningsvis ska vi kunna leva med den ett bra tag framöver.
Duken går att få med 4 vägs eller 2 vägs motormaskning för anpassning mot alla format och situationer.
Vi har valt en ArtMask som innebär att när duken inte används så är hela dukytan täckt med en 4m bred tavla. Man kan välja mellan flera motiv eller egna alster. Vi har valt en bild från SinCity från scenen med den röda klänningen på taket mot den svartvita skylinen i bakgrunden. På så sätt slipper man ha en vit stor yta som ser tråkig ut när projektorn inte används.
Så fort man trycker på systemet skickar Crestron-fjärren kommando till att sätta på projektorn och välja rätt källa, dämpa belysningen och ArtMasken åker upp helt motoriserat och visar den stora duken med valt bildinnehåll. Användarvänligt, snyggt, välinegrerat och coolt, vilket ger en sådär härligt nice drägelfaktor och vill-ha-känsla. Så sitter man där med sitt fåniga leende som om man vore 10år och precis fått en ny cykel igen! 😊😊😊

Jacob 

#51 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 6402 inlägg

» Har 19 bilder i mitt galleri

Postad 08 January 2018 - 16:10

Smart att få en "tavla" istället för en stor vit duk. . .särskilt för någon som mig som har duken i vardagsrummet...VILL HA!!

Men antar att det är "behöver du fråga så har du inte råd" priser på denna . . som alla motormaskade dukar

#52 colamannen

Always the real thing!

• Moderator
  • 2792 inlägg

Postad 08 January 2018 - 16:37

Har inte priserna i huvudet men de ligger ungefär som Stewart och ScreenResearch tror jag...
ArtMask (uppifrån och ner) är dock lite billigare än 2 vägs maskning (sida till sida)...

Jacob 

#53 colamannen

Always the real thing!

• Moderator
  • 2792 inlägg

Postad Igår, 19:21

Det är som sagt totalupplevelsen som gör det så kul att ha tillgång till denna bion!
Allt från de sköna stolarna, den välkomnande tjocka heltäckningsmattan, nybilslukten, den stilrena cleana designen, avsaknaden av synlig teknik i rummet, atmosfären, den snygga belysningen, den behagliga ventilationen, de valda neutrala färgnyanserna, det oerhört praktiska maskinrummet, de genomtänkta racken, till det krispiga kristallklara ljudet, den omslutande bubblan, de sömlösa panoreringarna, den tydliga dialogen, det enorma popet i bilden, de skarpa detaljerna, den transparanta dlp-tekniken, den stora duken, de häftiga rörelsekoderna i sittplatserna, den genomtänkta styrsystemet, Kaleidescapes galet snygga interface och de högupplösta 4K filmerna.
Allt detta gör upplevelsen superb!
Men storheten är att jag inte tänker på något av detta när man slagit på en film.
Då blir man helt uppslukad i upplevelsen och det tar bar några sekunder att glömma all teknik och bara njuta!
Allt som är gjort och alla produkter som finns är bara där för att göra jobbet så att du kan njuta av filmupplevelsen utan att något sticker ut eller tar fokus från filmen. DET är en bra bio, och det har man verkligen lyckats med i Karlstad! :)

Jacob