Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Bildkalibrering som hobbyverksamhet i Stockholm

• Vänligen logga in för att kunna svara
8 svar till detta ämne

#1 nissling

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 100 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 29 January 2018 - 20:56

Jag slog nyligen till på en Spectracal C6 samt en VideoForge HDMI mer eller mindre spontant. Har sedan tre år tillbaka erfarenhet av CalMAN RGB och har mätt upp samt kalibrerat ett antal bildvisare, men med den här utrustningen kommer jag att kunna leka vidare på riktigt.

Då jag kommer att behöva köpa en laptop samt mjukvara (tänkte börja med CalMAN Home Enthusiast) så pratar vi om lite drygt 10 000 kr till utöver den utrustningen som jag redan har köpt, så när jag väl är klar med skärmarna som finns i huset hade jag tänkt jobba lite utanför hemmet hos vänner, bekanta eller rena främlingar som har visat intresse. Detta i sig är ju naturligtvis inget märkvärdigt, men jag känner ändå för att skriva av mig innan jag tar ett beslut.

Det jag tänker på är:

• Jag har för närvarande inget ISF-certifikat. Då jag heller inte har några direkta referenser i dagsläget påverkar även det benägenheten att någon skulle vilja anlita mig. Hur mycket ska man då kompensera i mån av pris? Jag har absolut inga problem att ta ut låga priser till den dagen jag har ett bättre CV.
  • Det hela är att betraktas som en hobbyverksamhet, mitt intresse ligger i att få mer erfarenhet och lära mig mer. Jag räknar absolut inte med att ta ut någon lön, utan intäkterna är endast för att täcka utgifterna. Är det någon här som har en liknande historia i bagaget och kan ge mig allmänna råd eller tips?
  • Hur bör man nå ut till potentiella intressenter? Jag bor i dagsläget i Stockholm och där finns ett antal alternativ (inte minst MM).

Eller är något av det jag skriver oklart och ni undrar hur jag tänker? Skriv gärna av er och jag gör ett nytt försök att redovisa. :)

Redigerat av nissling, 29 January 2018 - 20:58.

#2 FBK

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1399 inlägg

Postad 30 January 2018 - 14:58

Välkommet säger jag! För dem som inte har så mycket pengar och som kan tänka sig att tex. köpa begagnad TV så borde du vara eftertraktad. Har självt tänkt lite i de banorna att det kanske inte blir en ny Tv när det väl finns lite pengar för det kanske inte räcker så långt och beg priserna på TV är lägre än mycket annat inom vår hobby.

Sk. Neutrala högtalare är kanske mer för tekniker som utvärderar andra komponenters egenskaper eller dem med större intresse av mätvärden och konstruktionsprinciper än av själva musikupplevelsen.

#3 HifiPatrik

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 727 inlägg

Postad 30 January 2018 - 15:46

Jag har ingen direkt input kring dina frågor då jag helt enkelt inte kan marknaden för kalibrering.

Däremot skulle jag kunna tänka mig att bli kund och betala ett par spänn för det. Dels för att lära mig mer själv, dels för att få bättre bild, och dels för att det är kul att tjöta med likasinnade. Just nu är mina bildvisare gamla Sony HW-15 och en enklare 55" Sony UHD TV så det blir knappast perfekt, men heller ingen katastrof om det inte blir helt ultimat utifrån förutsättningarna.

Marantz AV7702 mkII, Nuforce MCH300SE-C7, Audio Physic Tempo 25 + Reference Center, Arendal sub, Epson EH-TW9300W, Grandview 2.35:1 duk, DuneHD, Sonos osv

#4 nissling

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 100 inlägg

Postad 30 January 2018 - 16:10

Tack för era svar!

FBK: Som du säger lär mitt alternativ vara en budgetvariant. Har fnulat lite på prisidé och kommit fram till något men inget är fastslaget så jag väntar med att uttala mig om det.

Med ett sådant ordval som budget vill jag ändå påpeka att jag absolut inte har intentionen att göra något halvdant, tvärtom vill jag erbjuda en god service, dela med mig av mina kunskaper och även lära mig mer. Det är alltid bra att vara lite ödmjuk och vara öppen med att man kan en del men långt ifrån allt och att detta är ett sätt att få mer kött på benen.

HifiPatrik: Jag gör gärna ett försök! :) Min utrustning är inte kapabel till HDR och således är jag bunden till SDR samt REC.709, vilket man visserligen kommer en bit med även om det inte är toppmodernt. Kan höra av mig längre fram om så önskas.

#5 HifiPatrik

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 727 inlägg

Postad 31 January 2018 - 09:37

HDR är inget för min gamla proj i alla fall. Är väldigt sugen på en ny med motorstyrd lensshift och zoom då jag har en 2.35:1 duk, får se när jag tycker mig ha råd med en. Eller så får det bli en ny lampa i Sony, nuvarande närmar sig 2000 timmar och har börjat tappa lite ljus. Hör gärna av dig om du kommer igång.

Marantz AV7702 mkII, Nuforce MCH300SE-C7, Audio Physic Tempo 25 + Reference Center, Arendal sub, Epson EH-TW9300W, Grandview 2.35:1 duk, DuneHD, Sonos osv

#6 nissling

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 100 inlägg

Postad 17 February 2018 - 18:26

Jag har nu kommit igång. HifiPatrik har fått ett PM från mig! :)

Om någon annan är intresserad är ni mer än välkomna att kontakta mig.

#7 omalley34male

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 17 inlägg

Postad 12 March 2018 - 12:50

Kanon jag har länge  jagat någon som kan göra kalibreringar mer på hobby nivå och som sagt var det skulle hjälpa många

då en  kalibrering hos firma är väldigt dyrt.

jag har tagit ut kalibrerare och betalat 4000 då projen var ny  men kan prisbilden bli lite bättre så skulle jag gärna låta kalibrera även min tv

nu har jag fått tag i en person som ska hjälpa mig  men går det i stöpet hör jag gärna av mig

/

jag kan förstå att en riktig kalibrerare med alla bells and whistles kanske kan göra det lilla extra på toppen

men kan jag få en bra inställning av färger och gråskala osv  så tror jag det duger fint till vardags  bilden ändras ju ändå efter

lampan förlorar styrka och kan ju vara värt att finjustera den fler gånger istället

#8 nissling

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 100 inlägg

Postad 03 June 2018 - 16:49

Lite uppdatering: Har utfört ett par bildkalibrerar sedan start på uppdrag och, även om jag inte ser ut att gå plus (vilket var helt väntat), så gillar jag detta. Jag tar 750 kr för en kalibrering, då ingår även milersättning/parkering/vägtullar inom 2 mils radie från Brommaplan. Lägger inget i egen ficka utan allt hamnar på sparkontot varifrån jag har använt pengar för att köpa min utrustning.

Har även uppgraderat min C6 till en HDR-kompatibel sådan (1300-varianten). Min testgenerator har dock inte stöd för HDR, men i nödfall kan jag kalibrera mot min DVS UHD-BD. Dock vet jag inte om jag vågar lita på särskilt många UHD-BD-spelare (möjligt undantag för Oppon) och gör kunden medveten om "riskerna", fast prissättningen är fortfarande densamma.

Vill också inflika att jag inte använder CalMAN Home Enthusiast utan Video Pro, då Home Enthusiast inte tillåter kommersiellt bruk. Rätt ska vara rätt... :)

#9 rajapruk

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2967 inlägg

Postad 03 June 2018 - 18:00

Säg till om du har vägarna förbi Göteborg, så får du gärna kalibrera min Infocus IN83.