Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Mediaspelare idag - What’s hot and what’s not?

• Vänligen logga in för att kunna svara
40 svar till detta ämne

#31 rajapruk

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2912 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 08 February 2018 - 21:21

Kan bara komma på en scen ur en film som jag sett mer än 10ggr

Basic Instinct? ;)

#32 Speedball

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1453 inlägg

Postad 08 February 2018 - 21:27

Ser ni verkligen om serier o filmer så många gånger att det är värt besväret att rippa allt?

För min del tar det ca 2 minuter att lägga in 2 skivor i mina läsare och välja vad som skall rippas, sen jobbar datorn i 15-20 minuter medans jag gör annat, så något besvär att tala om vet jag inte om jag tycker att det är.

#33 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 6454 inlägg

» Har 19 bilder i mitt galleri

Postad 08 February 2018 - 21:40

Kan bara komma på en scen ur en film som jag sett mer än 10ggr

Basic Instinct? ;)

Haha, skulle snarare vara en viss scen i första "American Pie" i så fall ;)

Ne den scen jag sett överlägset mest gånger är första minuterna ur "Cannonball run" . . motorljudet på den Lamborghinin vid 2:35   :wub:

Redigerat av Jolt, 08 February 2018 - 21:43.

#34 High_Definition

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 232 inlägg

» Har 1 bild i mitt galleri

Postad 08 February 2018 - 23:36

Ja jag ser filmer flera ggr om. Men skillnaden på att se en film på Netflix flera ggr om kontra den du själv tippat ner är att den du tippat ner har du köpt för att du verkligen vill ha den. Man betalar inte 150kr för en film för att se den en gång.
Som vissa skriver att vissa filmer kanske man ser upp till 5 ggr medans andra blir betydligt fler. Sagan om ringen EE kanske man inte ser 10ggr men vissa filmer ser jag först själv sen med gumman å se blir det med nån kompis. Sen ett år senare så ser man den igen å så med en annan kompis osv
Sen tror jag att sitter man å bläddrar i sitt bibliotek så blir det lätt hänt att man ser filmer a oftare.
Sen sitter man bu inte vid datorn å väntar på att filmen skall bli klar å förhoppningsvis har man redan ett bibliotek å så fyller man på med nån film
Den ör ju när man kommer på den brilliants idén som jag att börja göra det som det är lite segt. Jag är på H det ör en bit kvar å kört i en vecka suck

Man hade ju önskat att det var lagligt å stream från varandra då hade vi kunnat koppla upp våra NAS:ar i en Componentnätverk å streama från varandra. Vi hade kunna få ett imponerande bibliotek med film :-)

#35 DrZaius

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 174 inlägg

Postad 09 February 2018 - 00:21

Är alldeles för bekväm och lat av mig för att rippa filmer och mixtra då jag tycker kvalitén på iTunes filmerna genom  TV´n håller tillräckligt hög nivå.

Men man vet aldrig kanske jag nån gång i framtiden rippar min Criterion samling, som nästan är det enda jag har kvar av min fysiska filmsamling och fortfarande köper. Övriga filmer köps eller hyrs via iTunes och spelas upp genom  TV´n.

#36 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1905 inlägg

» Har 15 bilder i mitt galleri

Postad 15 February 2018 - 21:08

Jag fick en fråga i en annan tråd där jag tycker att svaret passar bättre i denna tråd.

Hej!

Du menar att du aldrig laddat hem bluray med full kvalitet?(iso)

//Micke

Nej, jag visste inte att det var möjligt. Jag köper nästan alla mina filmer på CDon eller Discshop och jag har inte sett att de har den möjligheten. Finns det andra butiker som har det?

Kaleidescape verkar som ett väldigt bra system, men jag vet inte om jag är beredd att betala inträdesbiljetten och jag har inte heller fått någon uppfattning om vad filmerna kostar.

Det andra system som jag tänker på skulle vara Apple TV och iTunes. Efter ha läst en del på ett annat forum så har jag förstått att en del är väldigt entusiastiska över bildkvaliteten med UHD. Jag har dock fortfarande svårt att tro att det kan bli riktigt bra när man reducerat datamängden så mycket. Dessutom så är det väl fortfarande inte HD-ljud från en ATV, eller...?

Jag är generellt lite skeptisk till system där hårdvaran är kopplad till mjukvaran, och i det senare både avseende systemet och filmerna. Med ett system som Kaleidescape så får man köpa en apparat för rätt mycket pengar som har ett system installerat. Sen går det några år och det kommer nya format för ljud och bild, då får man åter köpa en ny apparat och betala för systemet igen. Apple TV och iTunes blir lite samma sak, men då handlar det om betydligt mindre pengar.

Jag vill kunna köpa (eller strömma) mina filmer var jag vill, kunna spara dem var jag vill och spela upp dem med vilken mediaspelare jag vill. Lite som ett Roon eller Squeezebox för film.
My Movies funkar ungefär så, men det finns ingen möjlighet att köpa filmer genom system. Systemet kan dock hantera filmer som du lagrar där du vill och skapa metadata som funkar med många olika mediaspelare.

Med vänliga hälsningar Erik
Mitt system och Mina filmer

#37 High_Definition

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 232 inlägg

Postad 15 February 2018 - 23:37

Jag hade gärna betalat en slant i månaden för ett Spotify för film. 1080p å HD ljud hade räckt för mig. Men vi har Netflix med ett gäng gamla filmer......så tillsvidare blir det å köpa film på skiva från de två största internetbutikerna å så rippa dem till hårddisk för mig. I å med det får jag iaf blu-ray kvalitet på filmerna å behöver inte fundera på hur mkt komprimering det är på iTunes eller andra tjänster. Men hade jag råd skulle jag inte tveka å köpa Kaleidescape.

Redigerat av High_Definition, 15 February 2018 - 23:39.

#38 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1905 inlägg

» Har 15 bilder i mitt galleri

Postad 16 February 2018 - 07:30

Instämmer helt med föregående skribent, det är så jag även jag både tänker och gör.

Med vänliga hälsningar Erik
Mitt system och Mina filmer

#39 svh9633

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 354 inlägg

Postad 16 February 2018 - 09:56

Även jag!
Dock så har vi hyrt barnfilmer ibland på ATV men ljudet blir burkigt å allmänt dåligt.
Men det finns ju en lockelse med att kunna bläddra bland nya filmer å hyra, diaogen med frugan skulle bli enklare då också. Men tills kvaliten är i par med skiva så köper jag från cdon när det är reor. Även jag saknar lovefilm.
Är UHD filmers kvalite att föredra att streama jämfört med HD även om man inte har 4k skärm? Blir både bild å ljud bättre för mig då?

#40 High_Definition

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 232 inlägg

Postad 16 February 2018 - 14:03

Lovefilm.......ahhh....minnen. Hur i helskotta kunde de lägga ner
Jag var medlem i ända in i slutet de kan ju INTE haft för få medlemmar iaf!?

#41 Matsaa

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 440 inlägg

Postad 16 February 2018 - 15:12

Dubbel

Redigerat av Matsaa, 16 February 2018 - 15:14.