Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Mediaspelare idag - What’s hot and what’s not?

• Vänligen logga in för att kunna svara
51 svar till detta ämne

#46 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1929 inlägg

» Har 15 bilder i mitt galleri

Postad 06 June 2018 - 19:23

Nja, HD Max och några till kan avkoda HD-formaten och skicka ut som LPCM 7.1 via HDMI. Några av de mindre (äldre) modellerna kan avkoda dessa format, men bara skicka ut som LPCM 2.0 via HDMI (bitströmmat funkar förstås med alla kanaler).

Om jag minns historien rätt så kunde de mindre spelarna först skicka ut som 7.1, men det försvann med nån uppdatering av firmware. Problemet var att HDI Dune inte betalat licens för detta för de mindre modellerna, och var därmed tvingade att ta bort detta. Jag tror dock att det gick att fortsätta köra med gammal firmware. Om jag missförstått detta får ni rätta mig.

Hur är det med de nya spelarna från Dune, kan alla avkoda och skicka ut LPCM 7.1 via HDMI?

Kan alla de nya modellerna spela BD-ISO och BDMV med komplett menysystem?

En vacker dag kanske man börjar köpa lite 4K-filmer och då kunde det ju vara kul med en spelare som kan hantera det, och som fungerar ihop med My Movies på samma sätt som HD Max. :)

Med vänliga hälsningar Erik
Mitt system och Mina filmer

#47 Rilly

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 134 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 07 June 2018 - 11:32

Klarar inte alla Dune spelare det? Tar du ut ljudet som PCM via HDMI och en 621?

Ja, precis så in i HD621 och som Mirage skriver så är det bara 2.0 som gäller på de mindre spelarna (finns en inofficiell patch till dem verkar det som). Det ser dock ut som att det är 2.0 som gäller även på de nya, men det lär bli tydligare framöver när de rullar ut.

#48 Speedball

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1472 inlägg

Postad 07 June 2018 - 14:28

Testade precis på min Dune Solo 4K och oavsett hur många kanaler jag ställer in på PCM, så är det 2.0 som kommer ut.

Blir intressant att se hur nya pro spelarna hanterar det.

Redigerat av Speedball, 07 June 2018 - 14:31.

#49 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1929 inlägg

» Har 15 bilder i mitt galleri

Postad 07 June 2018 - 19:53

Bra att du kunde bekräfta det Speedball!

Jag har misstänkt att det var så när jag läst i specarna på Dunes webbplats. De har egentligen bra med information om både nya och äldre spelare, men när det gäller formatstöd är det inte riktigt konsekvent skrivet på alla modeller.

När det gäller HD Max så står det tydligt att den klara LPCM 7.1. På en del andra modeller så står det lite kryptiskt som man kan tolka som att de fixar det, men även att de inte gör det....

Så länge jag kör med Meridian G68ADV+HD621 som försteg så måste jag ha en spelare som fixar LPCM 5.1, och så länge jag inte byter projektor har jag inte nytta av någon ny mediaspelare. Blir det aktuellt med ett nytt försteg så kan det funka med en spelare som bara fixar bitströmmat. I mitt lilla rum med lågt i tak känns det dock inte vettigt att försöka klämma in fler högtalare, så den uppgraderingen kommer nog inte att ske i första taget...

Kanske skulle köpa den där HD Max på NSHT själv att ha i reserv, om det nu är vanligt att de går sönder... :rolleyes:

Med vänliga hälsningar Erik
Mitt system och Mina filmer

#50 HifiPatrik

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 709 inlägg

Postad 07 June 2018 - 23:37

Ok, jag har en Dune HD Pro 4K på ingång och kommer själv köra bitstream ut men kommer kolla om den klarar PCM ut också.
Marantz AV7702 mkII, Nuforce MCH300SE-C7, Audio Physic Tempo 25 + Reference Center, Arendal sub, Sony HW-15, Grandview 2.35:1 duk, DuneHD, Sonos osv

#51 Rilly

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 134 inlägg

Postad 08 June 2018 - 09:45

Tack så mycket Speedball, även om resultatet inte var det man ville ha :P

Kanske skulle köpa den där HD Max på NSHT själv att ha i reserv, om det nu är vanligt att de går sönder... :rolleyes:

Du skulle bara våga ;)

#52 crion

100% DIGITAL

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2740 inlägg

» Har 9 bilder i mitt galleri

Postad 12 June 2018 - 11:45

Hej!

Tänkte bara flika in till de som vill ha ut LPCM 7.1 med Dolby TrueHD och DTS Master HD Audio från BD filer med bibehållet BD-java menysystem:

Full-HD:

HDI Dune HD-Max

HDI Dune BD Prime 3.0

UHD, "BD-Lite utan BD java menyer:

AppleTV 4K med nFuse Pro 5.x

Har dock märkt lite audio synk issues med vissa filer, dock inte UHD BD filer vad jag kommer ihåg. Kanske löser sig med nyare version av iOS/nFuse. Dock är man i händerna på Apple vilket ibland skruvar sönder HDR transcoding etc. ;)

Kör dessa med Meridian UHD722 fw 1.08. 4K switch till min 861v8.