Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Mediaspelare idag - What’s hot and what’s not?

• Vänligen logga in för att kunna svara
73 svar till detta ämne

#61 HifiPatrik

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 727 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 05 July 2018 - 12:11

Kommer lite tid innan jag hunnit leka lite med nya Dune spelaren men angående undertexter på en 2.35:1 duk.

- Min förhoppning är att det funkar på Dune spelaren att flytta texter, det borde det göra.
- Från BD har jag ingen lösning
- Netflix via Apple TV är inget problem, de lägger alltid texten i bilden
- HBO har så dålig bild så det spelas aldrig på proj.....

För övrigt är det relativt sällan jag använder text så jag har inte lagt mycket krut på en lösning.

Marantz AV7702 mkII, Nuforce MCH300SE-C7, Audio Physic Tempo 25 + Reference Center, Arendal sub, Epson EH-TW9300W, Grandview 2.35:1 duk, DuneHD, Sonos osv

#62 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1947 inlägg

» Har 15 bilder i mitt galleri

Postad 05 July 2018 - 20:44

Mirage, du trycker bara pil-upp resp. pil-ned för att skifta undertexterna en pixel upp/ned även när du spelat via BD-menu på Dune-HD.

Tack för tipset, men det funkar tyvärr inte med min HD Max. Det spelar ingen roll om jag använder originalfjärren, fjärrappen i My Movies eller Logitech Harmony, det händer ingenting när jag trycker på pilarna.

Trycker jag på knappen Subtitle så kan jag stega mellan språken, men inget mer. Trycker jag på samma knapp när jag kör BD-Lite (eller en MKV) så får jag upp rutan där jag kan välja att flytta texten, och det funkar från samtliga styrningar enligt ovan.

Med vänliga hälsningar Erik
Mitt system och Mina filmer

#63 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1947 inlägg

» Har 15 bilder i mitt galleri

Postad 06 July 2018 - 20:13

Nu kom jag på hur man gör! :)

Först trycker man på Subtitle, sen trycker man på pil upp eller ner medan den lilla rutan med språk är framme.

Med vänliga hälsningar Erik
Mitt system och Mina filmer

#64 nissling

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 100 inlägg

Postad 07 July 2018 - 09:30

- Från BD har jag ingen lösning

Både Oppos och Panasonics UHD-BD spelare kan flytta undertexter i höjdled.

#65 Rilly

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 135 inlägg

Postad 07 July 2018 - 17:10

För att avsluta mitt kapitel i tråden kan jag meddela att jag körde den "säkra" vägen och körde vidare på HD Maxen från fyndhörnan hos NSHT.
Jag hade nästan hunnit glömma hur mycket jag har saknat den där spelaren

#66 niklasmagnus

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 242 inlägg

Postad 11 July 2018 - 18:29

Det lutar åt ATV 4 för streaming och med Plex och en äldre OPPO för skivor. Får se vad det slutar med.

#67 crion

100% DIGITAL

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2744 inlägg

» Har 9 bilder i mitt galleri

Postad 29 July 2018 - 11:08

Glöm inte bort att det numera finns en inbyggd scrubbing funktion för Dune. Inte perfekt men skönt att slippa dutta med ytterligare program.

#68 HifiPatrik

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 727 inlägg

Postad 29 July 2018 - 12:33

Lite kort om min Dune HD PRO 4K.

- BD-ISO fungerar ännu inte med fulla menyer, men spelas automatiskt upp dom BD lite, dvs utan menyer som en MKV fil.

- Menysystemet fungerar i princip som tidigare men lite snabbare och lite snyggare

- Android läget är mestadels skräp....

- Netflix fungerar men vill inte ge mig UHD eller multikanals ljud, inte hundra på om det är en inställningsfråga i Android delen men tror inte det...

- Den inbyggda funktionen för att hitta filmdata med omslag, IMDB betyg osv verkar fungera rätt bra. dock inte spenderat så mycket tid med den och inte testat med en stor mängd filer ännu.

- Inte gjort någon seriös test av bild eller ljudkvalitet men märker inget som oroar, det är i vart fall bra, återstår att se hur bra.

- Fjärrkontrollen är riktigt trevlig, belyst och med bättre kvalitetskänsla än det mesta som följer med nuförtiden....

Marantz AV7702 mkII, Nuforce MCH300SE-C7, Audio Physic Tempo 25 + Reference Center, Arendal sub, Epson EH-TW9300W, Grandview 2.35:1 duk, DuneHD, Sonos osv

#69 DF

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 932 inlägg

» Har 43 bilder i mitt galleri

Postad 29 July 2018 - 20:10

Så när man startar en BD-film som vanligt, så startar den filmen i Lite?
Låter perfekt för mig.
Jag får nog lägga en beställning, vad hamnade slutpriset på till dörr i sek?

#70 HifiPatrik

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 727 inlägg

Postad 30 July 2018 - 01:17

Yes BD-ISO startar just nu som lite, men det lär väl ändras vartefter den får stöd för fulla menyer. Misstänker att det blir som på min gamla D1 att man får välja vid start, BD lite eller som skiva.

Jag betalade 219 Euro inkl frakt.

#71 Fischer

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 461 inlägg

» Har 22 bilder i mitt galleri

Postad 03 August 2018 - 10:42

Slog också till på en Dune HD PRO 4K och måste säga att jag blev positivt överraskad.
Är några grejer kvar som dom måste åtgärda med framtida uppdateringar men bilden och fram för allt ljudet fick sig en knuff i rätt riktning med mer pondus i basen men ändå bibehållen luftighet i de övre registren, kul när jag ändå varit så nöjd med Dune Solo!

#72 LJN

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 381 inlägg

Postad 10 August 2018 - 14:14

Var köper man en Dune HD PRO 4K till bra pris? Och kan någon bekräfta att Netflix går att spela upp med bild och ljud i toppklass? Använder idag min Oppo 103:a (US mod) till Netflix med bra resultat.

/Lennart

Biosetup: Oppo BDP-93, Toshiba HD-EX1, Pioneer DV-668, Integra DHC 80.2, DSP AntiMode 8033C, Rotel 1090, Rotel 1095, LTS 3v-f2, LTS 2v-m2, 4st LTS 2v-v2, Profundus Y-2, Sony HW20, Studiotek 130G3, Dune Base 3.0, Windows Homeserver, SqueezeBox Duet Hifi setup: Meridian G95, SlimDevice V3, Carlsson OA 51.3, Integra DTR 40.2

#73 HifiPatrik

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 727 inlägg

Postad 11 August 2018 - 00:15

Som jag skrev ovan får jag inte multikanalsljudet att fungera med Netflix på Dune HD PRO 4K, vet inte om det kommer fixas i kommande uppdateringar men just nu är den inget bra alternativ för att spela upp Netflix

Redigerat av HifiPatrik, 11 August 2018 - 00:16.

#74 MarcelR

"Who the hell wants to hear actors talk?" Harry Warner

• Members
  • PipPipPip
  • 310 inlägg

» Har 1 bild i mitt galleri

Postad 15 August 2018 - 18:25

Tjejen kom hem med en Apple TV. Intressant. Schysst att Apple tillåter en att anpassa Hz på bildskärmen efter materialets FPS. Inte helt likt Apple enl. min mening - men väldigt välkommet. Ska testa den ett tag framöver innan jag kommer med fler kommentarer om denna.

Redigerat av MarcelR, 15 August 2018 - 18:26.