Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Revel,JBL

• Vänligen logga in för att kunna svara
37 svar till detta ämne

#1 miike888

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 197 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 14 February 2018 - 19:08

Hej!

Här kan vi diskutera Revel,JBL och absolut lite annat!

#2 miike888

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 197 inlägg

Postad 14 February 2018 - 19:14

Hej!

Spinnen på mina nya talare.

Sjukt bra högtalare detta!

Bifogad tummbild(er)

• C208 spin.jpg
  • F208Spin_zps8a7e4df0.jpg

#3 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1953 inlägg

» Har 15 bilder i mitt galleri

Postad 14 February 2018 - 21:53

Bra val av nya högtalare! thumbsup.gif

Jag har aldrig förstått hur man ser i de där diagrammen att de är bra, men jag vet att de låter bra! :)

Med vänliga hälsningar Erik
Mitt system och Mina filmer

#4 miike888

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 197 inlägg

Postad 14 February 2018 - 22:14

Bra val av nya högtalare!

Jag har aldrig förstått hur man ser i de där diagrammen att de är bra, men jag vet att de låter bra! :)

PRIMER ON HOW TO READ SPINORAMA PLOTS

On-axis Response - This represents the direct sound heard by a single listener sitting on the design axis of the loudspeaker. A flat frequency response is an absolute requirement for all electronic devices. Therefore, it is not surprising that loudspeakers with a flat on-axis frequency response have a higher probability of being preferred in double-blind listening tests.

Listening Window - The well-designed loudspeaker should deliver good sound to a group of listeners -- not just the person sitting on-axis. The listening window is the average frequency response measured for listeners sitting on and slightly off the reference axis of the loudspeaker. Loudspeakers that receive high sound quality ratings in double-blind listening tests tend to have listening windows with a flat frequency response. 

First, or Early Reflections -- Most of the sound we hear is reflected in rooms. The second loudest sound (after the direct sound) is the first reflected sound produced from the loudspeaker. Therefore, it is paramount that the sounds radiated by the loudspeaker in the off-axis directions generate early reflections that sound good. The shape of this curve should not differ greatly from the on-axis response curve.

Sound Power Response -This is a measure of the total sound radiated by the loudspeaker without regard to the direction in which it is radiated. The shape should be smooth and slightly downward tilting.

Sound Power and First Reflection Directivity Indices - These directivity indices tell us how the directivity of the loudspeaker changes as a function of frequency. At low frequencies most loudspeakers radiate sound omni-directionally (DI = 0 dB), where wavelengths are long. In forward-firing, 2-way and 3-way loudspeakers, as wavelengths get shorter, frequencies get higher, and more of the sound is radiated towards the front. The goal is to have this trend develop smoothly and gradually.

#5 rajapruk

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2979 inlägg

Postad 14 February 2018 - 23:48

Hej!

Spinnen på mina nya talare.

Sjukt bra högtalare detta!

Fina mätningar.

Intressant att de gjort lite olika val 10KHz-20KHz.Centern har rak on-axis, men golvarna har rak listening-window.

#6 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1953 inlägg

» Har 15 bilder i mitt galleri

Postad 15 February 2018 - 21:16

Tack för förklaringen mike888! Tror att jag förstår lite hur man läser diagrammen nu. :)

Med vänliga hälsningar Erik
Mitt system och Mina filmer

#7 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 6558 inlägg

» Har 19 bilder i mitt galleri

Postad 22 February 2018 - 09:30

Lite intressant att tänka på detta med högtalare. .

Ser man på Kevin Voecks som väl ligger bakom mycket av Revel idag så har han även jobbat på Mirage o Snell.

Känns som Mirage, Snell o Revel är VÄLDIGT olika konstruktioner egentligen, har ägt både Mirage o Snell..gillade dom båda.

Tycker bara det är lite intressant att alla dessa HELT olika högtalare som alla låter bra är konstruerade av samma man.

Mirage M1, Snell typ J o Revel Salon är inte direkt lika om man säger så :)

Redigerat av Jolt, 22 February 2018 - 09:32.

#8 miike888

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 197 inlägg

Postad 22 February 2018 - 15:23

Hej!

Jolt nu är det ju såhär att Kevin hade inte det kunnandet bak i tiden som han fick och tog åt sig utav Floyd och Olive.

Kevin har jobbat många år tätt med Floyd och Olive och var ödmjuk och förstod att deras sätt att forska och ta reda på fakta på dom otroligt påkostade anläggningarna genom blindtester blabd annat är vägen att komma fram till rätt slutsatser och fakta.

Som jag sagt tidigare.....högtalarprestanda som man ser på spinorama går extremt hand i hand med resultat i blindtester!

//Micke

#9 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • 6558 inlägg

Postad 22 February 2018 - 18:24

Tycker mest att det är intressant hur olika högtalare ser ut efter alla dessa år, det är ingen kritik till Kevin, Floyd eller alla andra konstruktörer...mest en observation.

Det är knappast så att de två högtalare tråden handlar om kan betraktas som tvillingar. . väldigt olika tänk ( en med smal rundad låda med mindre basar..en med stora basar i bred baffel )

#10 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • 6558 inlägg

Postad 22 February 2018 - 18:33

Vad har 4367 för fördelar mot den "snyggare" o högre golvaren S4700, ser att dom kostar samma. . . .o verkar ha samma basdriver 2216Nd

#11 miike888

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 197 inlägg

Postad 22 February 2018 - 19:13

Tycker mest att det är intressant hur olika högtalare ser ut efter alla dessa år, det är ingen kritik till Kevin, Floyd eller alla andra konstruktörer...mest en observation.

Det är knappast så att de två högtalare tråden handlar om kan betraktas som tvillingar. . väldigt olika tänk ( en med smal rundad låda med mindre basar..en med stora basar i bred baffel )

Stämmer bra att dom ser lite olika ut.

Men målet med både JBL och Revel är exakt den samma! Att göra så korrekta högtalare som möjligt idag. Använder såklart samma anäggningar att leverera en högtalare med så bra spinnorama som möjligt.

Inte så länge sen det gjordes ett blindtest med JBL M2 och Revel Salon2.

Dom mäter sjukt lika och Både Floyd och Olive sa innan testet att högtalarna kommer hamna otroligt nära varandra i poängbedömningen också.

Och hör och häpna det blev nästan dött lopp mellan dom där Revel salon2 vann med extrem liten marginal.

Floyd sa som sagt stt resultatet var väntat med tanke på spinnoraman på dom båda och att det som egentligen hade varit relevant är att om man kastat in en högtslare som folk tror är jättebra och sett det resultatet.

Därför du också kan blanda JBL med Revel i typ en hembiorigg där just 85% utav ALLA filmer som görs idag mastras på en JBL/Revel rigg.

//Micke

#12 miike888

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 197 inlägg

Postad 22 February 2018 - 19:27

Vad har 4367 för fördelar mot den "snyggare" o högre golvaren S4700, ser att dom kostar samma. . . .o verkar ha samma basdriver 2216Nd

Man får nog fråga JBL i det fallet.

Men en stor skillnad är ju att basportarna är framåt på 4367.

#13 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • 6558 inlägg

Postad 22 February 2018 - 19:49

Revel GEM, Studio o Salon av första generationen är nog en av tre högtalare som gett mig mest "vill ha" känsla. . den röda GEM med silversidor man spelade på nån mässa för många år den är ett av mina största ljudminnen.

Helt sanslöst snygg serie högtalare.

Tyvärr kan jag inta hjälpa ett den nya serien ser "billig" ut i jämförelse.

Det känns som REVEL gått ut för att skapa det bästa dom kan. . o sedan fått som första tanke " hmm vart kan vi spara pengar, jo vi gör en enklare låda"

Nu kommer jag säkert få kommentaren om att den nya lådan är bättre osv . . .men JAG kommer alltid tycka den första generationen va en extremt häftig o avancerad låda...den nya är väldigt slätstruken i jämförelse.

Har varit nära att köpa en Salon eller GEM flera gånger då dom dyker upp på Beg marknaden men lite "rädd" för att köpa en så gammal högtalare.

Men det ÄR en av dom snyggaste högtalarna genom tiderna, klar topp tre. . . den nya är inte ens topp 300

#14 miike888

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 197 inlägg

Postad 22 February 2018 - 20:02

Revel GEM, Studio o Salon av första generationen är nog en av tre högtalare som gett mig mest "vill ha" känsla. . den röda GEM med silversidor man spelade på nån mässa för många år den är ett av mina största ljudminnen.
Helt sanslöst snygg serie högtalare.

Tyvärr kan jag inta hjälpa ett den nya serien ser "billig" ut i jämförelse.
Det känns som REVEL gått ut för att skapa det bästa dom kan. . o sedan fått som första tanke " hmm vart kan vi spara pengar, jo vi gör en enklare låda"

Nu kommer jag säkert få kommentaren om att den nya lådan är bättre osv . . .men JAG kommer alltid tycka den första generationen va en extremt häftig o avancerad låda...den nya är väldigt slätstruken i jämförelse.

Har varit nära att köpa en Salon eller GEM flera gånger då dom dyker upp på Beg marknaden men lite "rädd" för att köpa en så gammal högtalare.
Men det ÄR en av dom snyggaste högtalarna genom tiderna, klar topp tre. . . den nya är inte ens topp 300

Hej!

Jo men visst är det så att den nya Salon2 har en bättre låda osv. MEN att du tycker att 1:a gen ser bättre ut osv. är ju såklart hur ok som helst! Jag tycker också den är ganska snygg faktiskt.

//Micke

#15 rajapruk

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2979 inlägg

Postad 22 February 2018 - 21:58

4367 har en nyare version av 2216nd woofern, som är lite mer anpassad för passivt filter. Den heter 2216nd-1.

4367 har en annan, mer kapabel, kompressionsdriver. Det är S4700:s svagaste punkt enligt mig, kompressionsdrivern. Samma som sitter i "lilla" 4429.

4367 har ett litet modernare horn.

S4700 har ett mer påkostat och snyggare kabinett. Mer vardagsrumsvänligt utseende.

S4700 är trevägs. 4367 är tvåvägs. Med lite olika för och nackdelar.

S4700 låter fruktansvärt bra. Jag har aldrig hört 4367, men jag tror den är strået vassare. Men det är nog ganska marginellt.

Basportarna bakåt ja, det är en fördel för S4700 (om man inte ska bygga in i baffelvägg)

Redigerat av rajapruk, 22 February 2018 - 22:02.