Hej alla…
Jag har en fundering rörande Bi-AMP/Tri-AMP vs Single-AMP av mina Audiovector S3 Super + plus surroundkanaler (Audiovector KXX).
Jag har planer på att gå över till försteg/slutsteg istället för min Onkyo TX-NR3008 men även att komplettera min 7.2 setup till eventuellt 7.2.2 eller 7.2.4 beroende på hur jag lyckas med den politiska biten.
Det kommer förmodligen ske i flera steg, först kommer jag nog bara köpa ett slutsteg till frontarna och behålla Onkyon som försteg tills jag köper ett försteg och då också kanske ytterligare ett slutsteg till surrounderna.
I vilket fall kommer jag behöva antingen ett >9 kanals slutsteg för att täcka alla kanaler, eller 2 slutsteg.
Det är här jag kommer till det funderingen jag har.
Jag har varit sugen på att bi-ampa mitt frontsystem länge men inte kommit till skott att ens prova.
Om man går hela vägen ut så skulle jag kunna tri-ampa S3:orna och bia-mpa centern med ett 8-kanaligt slutsteg och sedan ta surround/atmos-kanalerna med ytterligare ett 8-kanaligt slutsteg. Tex med ett par begagnade NuForce MCA 18 som man kan hitta till överkomliga priser.
Alternativet är ju att man kör ett kraftigare slutsteg till fronten, 3 kanaligt utan bi-amp eller kanske ett 5-6 kanaligt med bi-amp.
Ytterligare ett alternativ är ju ett 12 kanaligt steg a la ROTEL RMB-1512/Yamaha MX-a500 helt utan bi-amp för alla kanaler – men det känns nästan overkill för surroundkanalerna.
Vad säger expertisen, vilken väg skulle ni ta?
Redigerat av Matsen, 11 March 2018 - 13:37.