Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Akustikputs?

• Vänligen logga in för att kunna svara
5 svar till detta ämne

#1 Lovan

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 937 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 12 March 2018 - 22:00

Jag såg ett reportage om akustikputs på byggahus. Jag har aldrig hört talas om det tidigare. Har ni några erfarenheter av det? Estetiskt har det fördelar jämfört med vanliga innertak men hur är de ur akustisk synpunkt?
Är det någon speciell form av puts som är mjukare?

Länk till reportaget:
https://www.byggahus...torer-montering

#2 Adhoc

Adhoc

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1380 inlägg

» Har 25 bilder i mitt galleri

Postad 12 March 2018 - 23:21

Som jag läser det, handlar det om kejsarens nya kläder. I det här fallet är kläderna en porös och luftgenomsläpplig puts som läggs utanpå skivor av traditionell mineralfiberull som först limmats fast mot taket. Om mineralullsskivan är ca 5 cm tjock borde det funka ganska OK ned till ca 500 Hz, därunder med avtagande verkan. Helt verkningslöst mot bastoner och lägre mellanregister vid 5 cm men OK mot allmänt "slammer och klirr" samtidigt som det kan vara godkänt estetiskt. 

#3 andersj

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 49 inlägg

Postad 13 March 2018 - 10:11

Detta innebär även att man inte kan måla på putsen, som jag förstått det. Då försvinner luftgenomsläppligheten

#4 Lovan

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 937 inlägg

Postad 13 March 2018 - 10:52

Som jag läser det, handlar det om kejsarens nya kläder. I det här fallet är kläderna en porös och luftgenomsläpplig puts som läggs utanpå skivor av traditionell mineralfiberull som först limmats fast mot taket. Om mineralullsskivan är ca 5 cm tjock borde det funka ganska OK ned till ca 500 Hz, därunder med avtagande verkan. Helt verkningslöst mot bastoner och lägre mellanregister vid 5 cm men OK mot allmänt "slammer och klirr" samtidigt som det kan vara godkänt estetiskt. 

Vad är det för material på vanliga innertak, är det ett tyg som är spänt över skivorna eller är det någon form av färg?

Detta innebär även att man inte kan måla på putsen, som jag förstått det. Då försvinner luftgenomsläppligheten

Jag antar det. De flesta färger är nog täta. Kanske någon form av silikatfärg? Jag såg att vissa tillverkare har olika färger på putsen.

#5 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 6516 inlägg

» Har 19 bilder i mitt galleri

Postad 13 March 2018 - 13:13

Kul ide dock, många av dagens "rena" o snålt möblerade hem har ganska mycket "eko" , antar att detta inte är en "hifi akustik" produkt utan mer för att få en "akustiskt behagligare" hemmiljö 

#6 Lovan

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 937 inlägg

Postad 13 March 2018 - 13:30

Ja innertak är inte särskilt snygga, speciellt i en hemmamiljö. Jag kan tänka mig att det är är en bra produkt i badrum också. 

Priset var ganska saftigt dock. 1k-2k per kvadratmeter enligt artikeln.