Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Mindre balanseringssubbar?

• Vänligen logga in för att kunna svara
28 svar till detta ämne

#16 Lovan

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 959 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 22 March 2018 - 08:49

Ja, fast i mindre skala liksom.

Jag undrar om det inte blir tvärtom? Platserna bredvid kanske får de två ljuden förskjutna ännu mer?
Det kanske är försumbart i sammanhanget :)

Pär kanske vågar ge ett utlåtande kring hur han brukar göra?

#17 rajapruk

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2972 inlägg

Postad 22 March 2018 - 10:06

Platser brevid skulle jag inte oroa mig för tidsmässigt med de långa våglängderna som spelas av subwoofers.

#18 mange_b

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 36 inlägg

Postad 23 March 2018 - 21:15

Vad jag förstår berör väl inte Geddes hur EQ ska användas och även här finns det olika åsikter.
Med tanke på att summan av flera subbar placerade stokastiskt över rummet enligt Geddes påverkar frekvenskurvan till det bättre borde väl EQ inte göras för varje sub separat utan för alla subbar summerade istället, efter tidskompensering?
Rätt ordning borde i så fall vara addera en sub, ställa delay, ställa nivån så kurvan blir så rak som möjligt, addera nästa enligt Geddes och repetera. När alla subbar är adderade så görs EQ för subbarna summerade.
I så fall gör mitt försteg fel som EQ:ar subbarna separat först..

#19 DF

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 933 inlägg

» Har 43 bilder i mitt galleri

Postad 23 March 2018 - 22:33

Desto mer jag läser om detta, desto mindre förstår jag.
Var står det någonting om att man kan använda mindre kapabla basar för subwoofer 2 & 3?

https://mehlau.net/a...ultisub_geddes/

#20 mange_b

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 36 inlägg

Postad 23 March 2018 - 23:19

Var står det någonting om att man kan använda mindre kapabla basar för subwoofer 2 & 3?

https://mehlau.net/a...ultisub_geddes/

Det framgår indirekt:
Now repeat this process with the third sub. The third sub, when you are close to it should barely be audible. If it is loud, then once again, something is wrong. It should only be filling in holes at this point and not adding any actual level.

#21 rajapruk

En glad entusiast.

• Members
  • 2972 inlägg

Postad 24 March 2018 - 09:34

Vad jag förstår berör väl inte Geddes hur EQ ska användas och även här finns det olika åsikter.
Med tanke på att summan av flera subbar placerade stokastiskt över rummet enligt Geddes påverkar frekvenskurvan till det bättre borde väl EQ inte göras för varje sub separat utan för alla subbar summerade istället, efter tidskompensering?
Rätt ordning borde i så fall vara addera en sub, ställa delay, ställa nivån så kurvan blir så rak som möjligt, addera nästa enligt Geddes och repetera. När alla subbar är adderade så görs EQ för subbarna summerade.
I så fall gör mitt försteg fel som EQ:ar subbarna separat först..

Ja så tänker Geddes, har jag också förstått det som.
Du ska koppla som att det bara finns en sub i försteget, i detta tänk. Om du fattar vad jag menar. De ska spela exakt samma signal (möjligvis undantaget om man har kompensering av subbens ekofria respons, tex i aktiv setup.).

Redigerat av rajapruk, 24 March 2018 - 09:41.

#22 DF

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 933 inlägg

Postad 24 March 2018 - 14:39

Var står det någonting om att man kan använda mindre kapabla basar för subwoofer 2 & 3?https://mehlau.net/a...ultisub_geddes/

Det framgår indirekt:
Now repeat this process with the third sub. The third sub, when you are close to it should barely be audible. If it is loud, then once again, something is wrong. It should only be filling in holes at this point and not adding any actual level.
Knappt hörbar när två ytterligare basar spelar i rummet. För att fylla ut dippar behöver den då motsvarande kapacitet, eller tänker jag fel?
Sedan det där med justering, Geddes rekommenderar att ta lite olika mätpunkter för respektive högtalare och mata in i en DCX2496 här: http://www.gedlee.co... subwoofers.pdf

#23 mange_b

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 36 inlägg

Postad 24 March 2018 - 18:49

Knappt hörbar när två ytterligare basar spelar i rummet. För att fylla ut dippar behöver den då motsvarande kapacitet, eller tänker jag fel?
Sedan det där med justering, Geddes rekommenderar att ta lite olika mätpunkter för respektive högtalare och mata in i en DCX2496 här: http://www.gedlee.co... subwoofers.pdf

Första steget är ju placeringen av subbarna där Geddes rekommenderar huvudsubben i ett hörn, nr 2 nära mitten av sido eller bakvägg och nr3 så långt från de två andra som är praktiskt möjligt samt upphöjd från golvet. Vidare rekommenderar han att om man har full-range frontar ska de gärna delta i basåtergivningen. Tydligen går det inte att ge någon generell siffra på hur mycket lägre sub 2 och 3 ska spela då det är olika från rum till rum och måste mätas fram genom att prova sig fram med olika gaininställningar och mäta, mäta och mäta. När allt detta är gjort ligger man enligt Geddes oftast inte mer än 2-3db ifrån en perfekt kurva och det är då det är dags för EQ. Det är här han rekommenderar PEQ i DCX2496, men vi vanliga dödliga kommer nog att använda våra recievers eller processorer istället.

#24 DF

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 933 inlägg

Postad 24 March 2018 - 21:29

Altså, det här fungerar säkert minst lika bra som de övriga 50-11 skolorna om bästa subwooferplaceringen. Det är bara det att jag ser ingen stans att upphovsmannen talar om olika kapacitet på basarna.
Kan det vara en misstolkning/rykte som sedan genom hörsägen har blivit en sanning? Man behöver väl annars veta hir mycket lägre kapacitet man behöver för varje extra-låda.

En typisk balans-subb blrde vara olika stor beroende på om den ska kompletteras med en 18, 15 eller 12-tummare.

#25 rajapruk

En glad entusiast.

• Members
  • 2972 inlägg

Postad 24 March 2018 - 22:32

Altså, det här fungerar säkert minst lika bra som de övriga 50-11 skolorna om bästa subwooferplaceringen. Det är bara det att jag ser ingen stans att upphovsmannen talar om olika kapacitet på basarna.
Kan det vara en misstolkning/rykte som sedan genom hörsägen har blivit en sanning? 

Jag har hört, eller läst, honom säga det.

Det fanns en del videos/föredrag med honom, iaf förr, där han svarar på frågor som denna. Leta lite på youtube eller hans hemsida.

Han skriver en del på diyaudio.com som "gedlee" också.

Redigerat av rajapruk, 24 March 2018 - 22:33.

#26 mange_b

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 36 inlägg

Postad 25 March 2018 - 08:29

Det är bara det att jag ser ingen stans att upphovsmannen talar om olika kapacitet på basarna.
Kan det vara en misstolkning/rykte som sedan genom hörsägen har blivit en sanning?

Här är finns en del intressanta svar från Geddes själv:
http://www.whatsbest...Placement/page1

Storleken på element, lådor och slutsteg i subbarna har ju betydelse för både output och extension neråt. I och med att kravet på output minskar för varje tillagd sub kan den vara mindre kraftfull men bör väl ändå ha tillräcklig extension neråt för att kunna hjälpa till där det behövs.
Jag menar att om man har problem vid tex 22Hz och lägger till 2 subbar som dyker snabbt ner från 30Hz så lär de inte hjälpa till så mycket där det behövs.
Val av balanseringssub borde därför bli rumsberoende och gå att räkna ut efter mätning av rummet med bara huvudsubben. Har man då mest problem vid lite högre frekvens räcker enklare balanseringssubbar, medan mer avancerade behövs vid problem längre ner.

Redigerat av mange_b, 25 March 2018 - 12:12.

#27 niklasmagnus

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 246 inlägg

Postad 25 March 2018 - 21:05

Någon som provat MSO programvaran?
http://andyc.diy-aud...html/index.html

#28 Niclas57

Nykomling

• Members
  • Pip
  • 1 inlägg

Postad 08 April 2018 - 10:12

Jag har använt MSO sedan förra sommaren med två olika uppsättningar och det fungerar riktigt bra. Har bättre bas nu än jag haft tidigare. Innan jag testade detta använde jag sex stycken basar med Peerless SLS12 i olika uppsättningar. Det sista var med tre st staplade på varann i varsitt hörn vid framväggen, injusterat genom en DSP (Hypex DLCP). Förra sommaren provade jag att flytta runt på basarna och justera in med hjälp av MSO, basarnas placering var följande: 2 st ovanpå varann i respektive hörn vid framvägg och två stycken bakom soffan i varsin ände. Frekvensgången i basen är nu lika oavsett vart man sitter i soffan och man upplever ingen puckel eller dipp i basen. Provade även att mäta upp efter injusteringen och den mätta frekvensgången är samma som den simulerade.

Efter detta har jag bytt dsp till minidsp 2*4HD, främst för att den är lättare att labba med och även bytt subbarna till 4st XTZ12.17. Har även denna gång använt MSO för att trimma in basen och jag är nöjd hittills.

Jag rekommenderar helt klart att man testar MSO om man har flera subbar. Det är lite tungjobbat innan man lärt sig programmet, men har någon frågor det bara att skicka PM.

#29 niklasmagnus

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 246 inlägg

Postad 08 April 2018 - 20:58

Jag har använt MSO sedan förra sommaren med två olika uppsättningar och det fungerar riktigt bra. Har bättre bas nu än jag haft tidigare. Innan jag testade detta använde jag sex stycken basar med Peerless SLS12 i olika uppsättningar. Det sista var med tre st staplade på varann i varsitt hörn vid framväggen, injusterat genom en DSP (Hypex DLCP). Förra sommaren provade jag att flytta runt på basarna och justera in med hjälp av MSO, basarnas placering var följande: 2 st ovanpå varann i respektive hörn vid framvägg och två stycken bakom soffan i varsin ände. Frekvensgången i basen är nu lika oavsett vart man sitter i soffan och man upplever ingen puckel eller dipp i basen. Provade även att mäta upp efter injusteringen och den mätta frekvensgången är samma som den simulerade.

Efter detta har jag bytt dsp till minidsp 2*4HD, främst för att den är lättare att labba med och även bytt subbarna till 4st XTZ12.17. Har även denna gång använt MSO för att trimma in basen och jag är nöjd hittills.

Jag rekommenderar helt klart att man testar MSO om man har flera subbar. Det är lite tungjobbat innan man lärt sig programmet, men har någon frågor det bara att skicka PM.
Jättekul att höra hur nöjd du blev med detta. Tycker det är konstigt att ingen annan (på component.se) testat detta eller så har det inte sett min fråga eller valt att inte skrivet något om mjukvaran i andra trådar.
Det helt klart något jag planerar att testa när mitt projekt kommit till det stadiet. Har läst igen det mesta på MSO hemsidan och det verkar rätt svårjobbat så jag skickar gärna nån fråga om jag kör fast. Tack.