Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Film strömmat vs. skiva

• Vänligen logga in för att kunna svara
48 svar till detta ämne

#1 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1947 inlägg

» Har 15 bilder i mitt galleri

Postad 08 April 2018 - 10:19

Frågan har kommit upp lite i tråden om att Oppo lägger ner. Jag tycker dock att det är ett sidospår som är värt en egen tråd.

Vad finns det egentligen för alternativ till att köpa sina filmer på skiva i dag? Illegal nedladdning räknar jag inte som ett alternativ.

På andra forum (läs Minhembio) läser jag hur en del skriver sig varma för Apple TV och filmer från iTunes, som nu kan vara så väl 4K som DV och HDR. I synnerhet det här med DV verkar vara nyckeln till fantastisk bild, som i vissa fall hävdas överträffa UHD på skiva.

Vad jag förstått finns det dock en hel del svårigheter här (med DV och HDR) fortfarande när det gäller projektor, men det kanske är jag som fattat fel?

Med senaste versionerna av tvOS så ska även 24 Hz hanteras korrekt, men jag har inte förstått riktigt hur det är med 23,976 Hz.

Jag har lite svårt att smälta att man ska få lika bra, eller bättre, bild än Blu-ray när den strömmade data mängden är mindre än den som kommer från skivan; men det kanske är något trolleri som kommer med DV och HDR?

En sak som känns som en stor nackdel med ATV är att man inte kan få HD-ljud, känns lite tråkigt att inte få med bästa tänkbara ljudspår; om nu bilden är så bra.

Vad finns det för andra alternativ för att strömma eller ladda mer film? Det enda jag känner till är Kaleidescape. Om jag förstår det rätt så får man där en kvalitet som är minst i nivå med en skiva, såväl vanlig BD som UHD BD. Den enda nackdelen jag ser med ett sådant system är priset.

Jag är även lite negativ till ett system där hårdvaran för såväl uppspelning som lagring är knuten till mjukvaran. Det gäller förstås även ATV, men det är lite annan nivå på kostnader där. Sen har jag aldrig lyckats hitta något om vad filmerna kostar från Kaleidescape, med iTunes är det bara att gå in och titta. Det vore intressant att veta hur priserna är när filmerna blir äldre, i iTunes så sjunker de och de kan även köra en del rea.

Än så länge så köper jag alla filmer på skiva, rippar och lägger på en server hemma. Sen spelar jag upp med hjälp av My Movies i en Dune HD Max. På så sätt har jag kontroll över mina filmer själv och behöver bara fylla på med vanliga hårddiskar för att lagra dem. Jag kan välja att spela upp dem med vilken mediaspelare jag vill, om jag vill byta till något annat än Dune. Eftersom jag redan har en stor mängd filmer rippad så känns det även som en nackdel om jag inte kan få med dem i ett nytt system för uppspelningen.

Finns det några andra alternativ för strömma eller ladda ner film? Finns det någon stans där man kan köpa filmer i BD-kvalitet och ladda ner dem direkt till sin server hemma, eller strömma motsvarande?

Hur bra är t.ex. Netflix, får man kvalitet som BD där?

Eftersom jag reser mycket är jag egentligen inte så intresserad av prenumerationstjänster, de kan bli oanvända under långa perioder. Att sitta och se på film i datorn eller på flyget intresserar mig inte, jag vill göra det hemma; med "hela upplevelsen".

Vad ska hända skivorna försvinner? Kommer det bara att stå ett val mellan ATV och Kaleidescape?

I samband med börsnoteringen av Spotify så läste jag nån analys som menade att de måste bredda sin verksamhet, det kanske kan bli film? Frågan är dock om det skulle bli bättre än iTunes, högsta kvalitet på ljudfilerna har ju inte varit deras prioritet hittills.

Med vänliga hälsningar Erik
Mitt system och Mina filmer

#2 nissling

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 100 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 08 April 2018 - 11:56

Med senaste versionerna av tvOS så ska även 24 Hz hanteras korrekt, men jag har inte förstått riktigt hur det är med 23,976 Hz.

Det är egentligen bara en liten, liten andel av alla filmer som distribueras till konsumenter i 24p. Det ska, utifrån vad jag har förstått, även vara vanligt att primära ljudmixar och masters (då även för bio) görs i enighet med ATSC-standarden, som är 23.976p. Rätta mig gärna om jag har fel.

Med andra ord lär det vara 23.976p som åsyftas vid en sådan bedömning. Den enda filmen jag har hittat som inte följer den standarden (i konsumentsammanhang) är Call Girl, som åtminstone på Blu-Ray är lagrad i 24p. På bio ska det naturligtvis vara 24p.

Mitt problem med streaming är inte bara kvalitén och det planerade åldrandet, utan även utbudet. Det är visserligen en baggis för iTunes och Netflix att konkurrera mot utbudet på UHD-BD, om man åsidosätter bildkvalitén. Men traditionell Blu-Ray har ett enormt filmutbud som sträcker sig långt bortom vad en traditionell aktör ens skulle kunna intressera sig för. Det går visserligen att hitta en del smalare streamingtjänster såsom Mubi och Film Struck, men då är vi tillbaka på ruta ett: Planerat åldrande, prenumerationstjänst och endast temporär tillgänglighet. Räcker med att man kollar på bolag såsom Criterion, Twilight Time, Arrow, Kino, Eureka, BFI etc. så förstår man att streaming har långa vägar kvar.

Sedan har vi också regionbegränsningarna, som äntligen har blivit förlegat med UHD-BD samtidigt som det expanderas hos streamingtjänsterna. Går förstås att undgå med VPN:er och liknande men jag känner mig inte sugen på att bryta mot ett prenumerationsavtal för att ens kunna bruka tjänsten. Däremot har jag inget emot att kringgå regionsskydd på fysiska filmer som jag har betalat för.

Jag må vara gammaldags, men jag kommer inte att ge upp fysisk media på länge. Det är alldeles för kul för att sluta med, även om jag kan förstå att fler och fler blir lockade av smidigare alternativ. Utöver det är jag en frekvent biobesökare och har genom åren tillfredsställt mitt filmintresse utan streaming. Och det är faktiskt trevligt! :)

EDIT: Det är ju inte så konstigt att fysisk media tar upp mindre och mindre utrymme, men jag tänker ändå att man fortfarande kan köpa böcker, musik och t.o.m. datorspel i fysisk form (även om sistnämnda är beroende av Steam). Då film på fysisk media har markanta fördelar i mån av bild- och ljudkvalité känns det märkligt om filmbolagen väljer att sluta upp med det, till skillnad från de övriga medierna som mycket enklare kan ersättas med "digitala" alternativ utan någon egentlig kvalitétsförlust.

Jag skulle aldrig vilja se mina filmer på Netflix istället för UHD-BD eller BD, men jag läser mycket hellre en morgontidning i RGB än CMYK med tonvis av dithering. ;)

Redigerat av nissling, 08 April 2018 - 11:59.

#3 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1947 inlägg

Postad 08 April 2018 - 14:38

Tack för intressanta synpunkter! :)

När jag tänker efter så var det nog så att det jag läste nån stans var att ATV hanterar 23,976 Hz korrekt, men inte 24 Hz. Förmodligen är det då ett mindre problem i praktiken.

När det gäller utbudet så har jag inte studerat direkt vad som finns. Jag är nog ganska "main stream" när det kommer till film så jag tror nog att det mesta jag vill se finns. När det gäller UHD så har jag förstått att Kaleidescape ska ha ett större utbud än vad som finns på skiva.

Jag tycker också att det känns bra att köpa filmerna och ha dem på skiva, men när jag bara rippar dem en gång och sen ligger de i en låda så känns det lite onödigt. Rippningen i My Movies är enkel och finns filmen i databasen behövs nästan inget jobb alls. Ska man vara lite modern och tänka på miljö och resurser så känns det dock rätt onödigt att det ska tillverkas plastbitar till såväl skiva som fodral, bara för att jag ska få hem filmen. Innan jag hade fiber till huset så var det alternativ att ladda hem så stora filer, men nu skulle det kunna vara det.

Eftersom jag fortfarande har projektor och HDMI-växel (försteg) sen stenåldern så är det inte aktuellt att spela upp 4K, UHD, DV, HDR och nya ljudformat för dagen. Den dagen de byts ut kommer det då krävas en ny mediaspelare för att nyttja de nya möjligheterna, och frågan är vad man ska satsa på då? En möjlighet är förstås att skaffa en skivläsare för UHD till servern och fortsätta rippa skivor, My Movies är redan klart för att hantera detta, och sen en ny lämplig mediaspelare. Men, med tanke på det jag skrev ovan så känns det lite gammaldags att fortsätta så....

Egentligen skulle den här diskussionen kunna gälla även musik. Jag köper fortfarande CD-skivor, rippar dem och lägger på servern, sen spelar jag upp med Squeezeboxar runt om i huset. Jag har köpt en del skivor som nedladdningar (FLAC), men har liksom inte hittat något bra utbud med full CD-kvalitet. iTunes är väl bara 256 kbit/s, så det känns inte så intressant här heller.

#4 nissling

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 100 inlägg

Postad 08 April 2018 - 15:17

Som filmarkivarie kan jag lova dig att vi inte litar på hårddiskar öht. Vi använder de endast för arbete och distribution till kund, men för arkivering lagrar vi på optisk media (och har kvar filmbasen naturligtvis). I vårt fall är det visserligen mestadels kortfilmer och för produktioner med längre speltid, ffa i 4K, krävs andra lösningar för att lagra filmerna i sin helhet och under längre perioder. Magnetband förekommer faktiskt fortfarande i branschen...

Med andra ord är rippar på hårddiskar väldigt smidiga att använda men är inget att förlita sig på under ett längre tidsspann. :)

#5 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1947 inlägg

Postad 08 April 2018 - 16:09

Ja, det är ju helt klart ett argument för att ha sina egna skivor. I princip är det så jag gör i dag, skivorna funkar som backup.

Använder man ATV och iTunes så laddar man väl aldrig ner filmerna när man köper dem, man köper bara rätten att strömma dem från servern; eller...? På så sätt har man alltid backup på en server nån stans, som det förmodligen finns backup på.

Med Kaleidescape så laddar man ner filmerna innan man ser dem, men man kan fortsätta äga rätten att se en film även om man tar bort den från sin lokala lagring. Man behöver alltså inte köpa eget lagringsutrymme för alla sina filmer. Det här är egentligen ett rätt smart system, många filmer som man kanske vill ha sin samling ser man kanske inte på flera år; då kan man göra sig besväret att ladda hem dem.

Angående skivornas framtid så läste jag just ett intressant inlägg på Meridian Unplugged. Jag tar mig friheten att citera hela texten här:

Everyone thinks that the silver disc is dead, however in 2017, silver disc sales exceeded sales of digital downloads and are orders of magnitude greater than vinyl. It looks like digital downloads may be in bigger trouble - too much of a pain in the a$$ unless, 1) you are computer-literate and patient as Job, 2) you have great IP service with bandwidth.

ALL brick and mortar sales of most anything are down due to one organization - Amazon. On Amazon is is possible to purchase nearly every CD, SACD, DVD-V, DVD-A, Blu-Ray disc and 4K Blu-Ray disc EVER MADE for a substantial discount. Indeed EMI, Decca, DG and many other classical labels have been making 50+ count box sets available on Amazon for less than $0.50 PER DISC. It is an even bigger bargain than used vinyl sales, since Amazon offers new or used silver discs, and used CD's, for the most part, are indistinguishable from new, while a LOT of used vinyl I have purchased sounds like my cat had her way with it first. I think the death of the silver disc is as much as a myth as the death of vinyl.

In addition, Sony and Samsung are still making pretty good universal players. Not Oppo quality, but pretty good. I also think one of the high end brands will re-enter this market space with Oppo out of the competition.

I do think streaming will indeed take over and likely become the new FM. With no competition from other media, even with a subscription, it will become increasing expensive and littered with commercials. Need an analogy ? DirecTV and Sky Net. You pay for access AND have to put up with commercials. Believe me its coming for audio streaming as well. Don't give up your physical media without a fight.

#6 Matsen

En ironisk entusiast

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1675 inlägg

» Har 9 bilder i mitt galleri

Postad 09 April 2018 - 09:42

Det borde ju finnas utrymme för ett Tidal fast för filmer, 4k, HDR och högupplösta ljudformat.

Borde ju inte vara några problem egentligen med dagens uppkopplingar, man kanske skulle behöva buffra ett tag för att det ska fungera helt smärtfritt om man inte sitter på 100Mbit lina.

Matsens vardagsrum

#7 JONTRE

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 141 inlägg

Postad 10 April 2018 - 11:38

Kaleidescape är väl det enda riktiga alternativet när det kommer strömning idag om man vill kvalitet. Vad jag har förstått så försöker Kaleidescape hoppa på "Movies Anywhere". Jag har inte djupdykt i ämnet, men det verkar ge dig den digitala rätten till filmen - Så om t.ex. Kaleidescape skulle gå konkurs äger du fortfarande filmen digitalt och kan ladda ner den på andra plattformar. Vet inte vilka andra plattformar som stöds idag. Men det hade kännts bra om Kaledescape kunde rott det i land.

Redigerat av JONTRE, 10 April 2018 - 11:39.

#8 Lovan

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 956 inlägg

Postad 10 April 2018 - 19:00

Kaleidascape är väl nerladdning och inte strömning eller har jag missförstått? :)

#9 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1947 inlägg

Postad 10 April 2018 - 20:21

Det borde ju finnas utrymme för ett Tidal fast för filmer, 4k, HDR och högupplösta ljudformat.

Borde ju inte vara några problem egentligen med dagens uppkopplingar, man kanske skulle behöva buffra ett tag för att det ska fungera helt smärtfritt om man inte sitter på 100Mbit lina.

Ja, det låter som en bra idé. Frågan är om vi är tillräckligt många som skulle vara intresserade av detta, det verkar som väldigt många är nöjda med det som erbjuds via iTunes.

Läste nyligen en sak till angående iTunes som jag inte visste. Deras Dolby Digital-ljud bara är 384 kbit/s, på skiva får man 640 kbit/s. Jag som tyckte det var tillräckligt illa att det inte är HD-ljud...

Kaleidescape är väl det enda riktiga alternativet när det kommer strömning idag om man vill kvalitet. Vad jag har förstått så försöker Kaleidescape hoppa på "Movies Anywhere". Jag har inte djupdykt i ämnet, men det verkar ge dig den digitala rätten till filmen - Så om t.ex. Kaleidescape skulle gå konkurs äger du fortfarande filmen digitalt och kan ladda ner den på andra plattformar. Vet inte vilka andra plattformar som stöds idag. Men det hade kännts bra om Kaledescape kunde rott det i land.

Det låter som en bra grej för att säkerställa att man fortfarande har sina filmer kvar, även om företaget skulle försvinna.

Kaleidascape är väl nerladdning och inte strömning eller har jag missförstått? :)

Jag var kanske lite otydlig när jag skrev "strömmat" i rubriken. För mig inkluderar det även om man mellanlagrar på en hårddisk hemma innan man ser på filmen. När jag tänker efter så är nog det jag helst skulle ha en möjlighet att köpa filmer av högsta kvalitet för att ladda ner och lagra hemma, på valfri hårddisk och för uppspelning på valfri mediaspelare.

Jag skulle nog säga att idealet vore ett Roon för film, ett system med möjlighet att både spela upp egna filmer och att strömma; där spelare av olika fabrikat kan anslutas. Detta går väl förvisso att åstadkomma med HTPC och vissa mediaspelare, men det som saknas är ett sätt att köpa filmerna utan att behöva köpa skivor och rippa dem själv.

#10 JONTRE

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 141 inlägg

Postad 11 April 2018 - 06:16

Så är det ja, man måste ha lokal lagring för filmen man ska spela upp. Ett skivlöst alternativ kan vi väl kalla det då.

I nedan länk finns ett test av Straton,

https://www.soundand...e-player-review

En nackdel idag är väl avsaknaden av svenska undertexter. För min egen del går detta bra men det går inte hem hos alla i familjen. Man kan ju hoppas detta kommer.

Angående HTPC, går det rippa UHD skivor idag?

Redigerat av JONTRE, 11 April 2018 - 06:16.

#11 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 6550 inlägg

» Har 19 bilder i mitt galleri

Postad 11 April 2018 - 07:25

Ett Tidal för film skulle sitta fint. . .en månadskostnad o man kunde se alla filmer i bra kvalitet.

men det känns som en omöjlighet att få alla filmbolag att gå med i en sådan lösning. . . men det kändes lika omöjligt för musik för bara några år sedan.

Det kommer säkert, men är nog rätt många år borta . . . kanske nästa sak för Spotify att satsa på. . eller varför inte Youtube som redan börjat lite

#12 HifiPatrik

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 727 inlägg

Postad 11 April 2018 - 09:53

Det känns väl mer naturligt att en redan etablerad aktör skulle kunna ta steget till UHD skivkvalitet i en tilläggstjänst. All infrastruktur finns redan på plats, det gäller bara att bygga affärsmodellen, få med sig de stora filmbolagen och säkerställa bandbreddsåtgången med viktiga distrubutörer av bredband. Piece of cake!

Samtidigt är problemet samma här som med musik. När tex Netflix sänder i 4K och Atmos så är det ”tillräckligt” bra för den absoluta majorieten och det är en väldigt liten klick kunder som kräver bättre kvalitet, eller ens vet att det finns bättre kvalitet.....

Vete sjutton hur detta slutar. Skivor kommer dö, frågan är hur lång tid det tar.

Marantz AV7702 mkII, Nuforce MCH300SE-C7, Audio Physic Tempo 25 + Reference Center, Arendal sub, Epson EH-TW9300W, Grandview 2.35:1 duk, DuneHD, Sonos osv

#13 LJN

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 381 inlägg

Postad 11 April 2018 - 13:51

När vi är inne på "streamat" från egen server/disk alt. webb. Det är ingen som har erfarenhet av streamingenhetens betydelse för bild- och ljudkvalité? Jag själv har en äldre Dune Base 3.0 och en Oppo 103D med streaming/network och netflix app då det är en USA modell. Och jag anser att Oppo:n har strået "vassare" bild än Dune. Dune ger en något "softare" bild och inte riktigt samma "färgdynamik" Vi får hoppas att dom nya Dune modellerna som snart släpps är jämförbara med Oppo.

/Lennart

Biosetup: Oppo BDP-93, Toshiba HD-EX1, Pioneer DV-668, Integra DHC 80.2, DSP AntiMode 8033C, Rotel 1090, Rotel 1095, LTS 3v-f2, LTS 2v-m2, 4st LTS 2v-v2, Profundus Y-2, Sony HW20, Studiotek 130G3, Dune Base 3.0, Windows Homeserver, SqueezeBox Duet Hifi setup: Meridian G95, SlimDevice V3, Carlsson OA 51.3, Integra DTR 40.2

#14 Matsaa

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 451 inlägg

Postad 11 April 2018 - 15:32

Själv tycker jag streamat är helt fantastiskt (ATV 4K Itunes och Nerflix, ok fysisk är nog lite bättre, men inte så att man slänger ut 300 spänn per skiva. Vissa (pappa Gert) säger till mig -Mats varför slänger du ut en massa pengar på filmer. Film ser man endast en gång.

Redigerat av Matsaa, 11 April 2018 - 15:34.

#15 MrJones

Entusiast

• Members
  • 1759 inlägg

» Har 23 bilder i mitt galleri

Postad 11 April 2018 - 16:18

Själv tycker jag streamat är helt fantastiskt (ATV 4K Itunes och Nerflix, ok fysisk är nog lite bättre, men inte så att man slänger ut 300 spänn per skiva. Vissa (pappa Gert) säger till mig -Mats varför slänger du ut en massa pengar på filmer. Film ser man endast en gång.

Ljudet tycker jag  verkligen är undermåligt på Netflix 192kbit/s DD+