Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Använder Amerikanare metrik systemet ibland?

• Vänligen logga in för att kunna svara
14 svar till detta ämne

#1 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 6558 inlägg

» Har 19 bilder i mitt galleri

Postad 07 May 2018 - 14:58

Väldigt udda ämne, men började fundera på det :)

i använder ju rätt ofta tum o fot till saker trots att vi använder metrik systemet

Som exempel säger vi ju alltid tum om Tv storlek, högtalarkoner. . . .Bildäck o fälgar är alltid i tum. . cykelramar är i tum.

Det börjar försvinna lite men jag använder ofta tum när jag mäter plank o brädor.

Många prylar inom sport mäts i tum. . båtar då snackar man fot

Helt enkelt mycket vi mäter i tum/fot . . . .men är det nått Amerikanarna mäter o metrik systemet?

Finns säkert mer uppenbara saker men kom just på frågan ;)

#2 rajapruk

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2979 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 07 May 2018 - 15:13

Amerikanska militären gör det iaf delvis, har jag sett på hollywoodfilm.... Kilometer kallar de clicks.

#3 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • 6558 inlägg

Postad 07 May 2018 - 15:19

Jo militären o NASA använder meter när jag tänker efter

#4 Gonk

---

• Members
  • PipPipPipPip
  • 642 inlägg

» Har 6 bilder i mitt galleri

Postad 07 May 2018 - 18:44

I Star Trek har de använt SI-enheter sedan 1966. För att visa framtiden antar jag, det blev inte så... ("Metric" kallar de det för i Amerikat, uttrycket "metrik" har jag aldrig hört talas om, men jag kan gissa vad du syftar på)

#5 MrJones

Entusiast

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1761 inlägg

» Har 23 bilder i mitt galleri

Postad 08 May 2018 - 06:22

I läkemedels branschen använder tex Celsius. I deras elstandard NEC står det båda systemen dvs Metriska och Brittiska måttenheter (Imperial units). I Kanada tror jag man använt metriska mätsystemet sedan 70-talet.

#6 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • 6558 inlägg

Postad 08 May 2018 - 08:15

Egentligen lite intressant att vissa saker blir en slags "standard" så som Hjulstorlek o TV storlek i Tum trots att vi inte använder det måttsystemet i Sverige.

Sen är frågan om vi Svenskar har en bättre koll på Amerikanska mätsystemet än dom har på vårt? . . vet en normal Amerikan vad en meter. kilo osv är är?

Jag har jäkligt dålig koll på . .  Stones, punds, gallon osv o andra för oss "udda" mått/vikt enheter

#7 Lovan

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 961 inlägg

Postad 08 May 2018 - 12:11

Funnits många förslag på att gå över till SI(metric) i USA sen 60-talet. Metrification är tom en benämning på det.

Sen är det skillnad också i imperial. USA och England har olika mått för volym(baserat på vin eller vatten) t.ex.
Eftersom mycket av utveckling och marknadsföring kommit från USA på just dessa saker så har det blivit vedertaget att använda det. Sen är ju väldigt sällan en 28 TV faktiskt 28...

#8 MrJones

Entusiast

• Members
  • 1761 inlägg

» Har 23 bilder i mitt galleri

Postad 08 May 2018 - 17:27

Ett bra grej att kunna Jolt är att det går exakt 12 på 1ft och 3ft på 1yd dvs 36 på 1yd.
Grillar man och läser amerikanska recept så sitter man och omvandlar hela tiden i temp och volymer😉

#9 octaviars

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1180 inlägg

» Har 56 bilder i mitt galleri

Postad 08 May 2018 - 19:45

2zvqpynr264z.png

Main system

TAD D1000mk2, TAD M2500mk2, TAD CE-1, Ansuz Mainz 8D, Ansuz Darkz D-TC

Tidal Hifi -> Roon ROCK on NUC -> Netgear GS108 -> SOtM sMS-200ultra Neo -> USB -> DAC

HD Plex PSU (4 rail for ISP fiber, router, switch and NUC), Paul Hynes PSU SR4 (for sMS-200ultra)

Second system

Tidal Hifi -> Devialet Dialog, Devialet Silver Phantom, Devialet Tree

#10 rajapruk

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2979 inlägg

Postad 08 May 2018 - 20:29

Hahaha :)

#11 Adhoc

Adhoc

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1386 inlägg

» Har 25 bilder i mitt galleri

Postad 08 May 2018 - 21:37

Vad stygga en del är mot amerikanerna. Dom har ju börjat närma sig det metriska systemet i alla fall, tum för tum. 

En "lustighet" är en vanlig missuppfattning om enheten för temperatur. Centigrade  tror många att det är, inte Celsius.

#12 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1953 inlägg

» Har 15 bilder i mitt galleri

Postad 09 May 2018 - 23:24

En kompis bor i Oakland, CA och har en liten verkstad där. Han har köpt mycket gamla maskiner och grejer begagnat, t.ex. ett sortiment med borr från deras flygvapen. Sortimentlådan har tre lådor, en är förstås med borr i dimensioner i delar av tum. Detta räcker dock inte för att fylla alla tänkbara alternativ med hög precision, så därför har man skapat en bokstavsserie och en nummerserie för att fylla glappen. Till lådan hör även en tabell som visar hur dessa borr ligger mellan de i delar av tum. Varför göra det enkelt för sig? :)

IMG_2070.jpg

IMG_2071.jpg

Sen om jag får va sån så heter det Metersystemet. :)

Med vänliga hälsningar Erik
Mitt system och Mina filmer

#13 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1953 inlägg

Postad 09 May 2018 - 23:42

Sen om jag ska gå vidare med lite egna erfarenheter från hur det funkar ute på pappersbruken i USA så vill man inte gärna ta i det metriska.... Förra veckan så var jag på ett bruk i Lousiana (GP Port Hudson) för ett servicejobb. Kunden hade gjort en detaljerad plan för hur arbetet skulle utföras, inklusive vilka verktyg som behövdes....

De hade bl.a. skrivit att man skulle ha hylsor 25 resp. 26 mm. Alla med lite koll på det standard för metriska skruv vet att M16 har 24 på skallen och M20 30. M18 har 27, men det är ingen vanlig dimension. På kopplingar till hydraulrör förkommer 22, 24, 27 och 32 i det aktuella området. 25 och 26 använder man aldrig, och brukar inte finnas i en vanlig hylsnyckelsats. Det som var aktuellt här var 24 på alla skruvar, men med en sexkanthylsa så funkar det även med 25. Jag hade dock med en egen 24. :)

#14 Lovan

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 961 inlägg

Postad 10 May 2018 - 16:17

Sen om jag får va sån så heter det Metersystemet. :)

Nej det får du inte :)
År 1960 fick metersystemet det nya namnet SI (Système International d'Unités).
(Din länk) :)

#15 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1953 inlägg

Postad 10 May 2018 - 20:18

OK då, men det heter i alla fall inte "metrik systemet", och har heller aldrig hetat det!  :)

Har hört att en del säger "det metriska systemet", men det är väl inte heller rätt....