Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

DIY dukram / dukmaterial

• Vänligen logga in för att kunna svara
12 svar till detta ämne

#1 niklasmagnus

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 211 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 21 May 2018 - 14:02

Tjena, det är dags att lägga beställning på dukmaterial men innan jag gör det måste jag ha kolla på hur mycket "sömsmån" det krävs för att fästa duken i ramen. Dvs först måste jag ha kolla hur jag skall bygga dukramen.

Någon som har någon bra länk eller själv byggt med gott resultat? 

En tanke har varit att bygga med tillsågade bitar av plywood för att minska risken att träet slår/ vrider sig. Låter det klokt?

Redigerat av niklasmagnus, 17 June 2018 - 08:01.

#2 Lovan

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 935 inlägg

Postad 21 May 2018 - 16:56

MDF minskar risken att det slår sig ännu mer :)
Varför inte aluminium?

#3 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1932 inlägg

» Har 15 bilder i mitt galleri

Postad 21 May 2018 - 18:52

Allramified byggde en egen duk som jag tycker ser väldigt stabil ut, bilder och beskrivning här

Med vänliga hälsningar Erik
Mitt system och Mina filmer

#4 niklasmagnus

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 211 inlägg

Postad 21 May 2018 - 19:40

Aluminium blir så dyrt och MDF är vad jag vet inget man använder vid bärande konstruktion utan något man klär in konstruktionen med. (Högtalarlådor är väl lite speciellt då om anser den vara bärande). Men jag kan ha fel?

#5 perra1

Till er tjänst....

• Moderator
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 10853 inlägg

» Har 13 bilder i mitt galleri

Postad 21 May 2018 - 22:13

Ett alternativ till att väga material mot varandra, fråga dig istället om du behöver flytta duken så ofta att du behöver fästa den på en självbärande konstruktion?

Du kan ju t ex köra med liknande plastlister jag använder för att sätta tyg i bio - då kan du ju öppna/flytta dukmaterial vid behov, samtidigt som du fäster listerna direkt i väggen, och istället kan liva in skarven eller bygga en enkel täcklist med valfritt utseende.

Med vänlig hälsning,

/Pär
TIWIA - It's all about the experience
Allt inom ljud, bild och ljus - inklusive A/V kalibrering

#6 niklasmagnus

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 211 inlägg

Postad 22 May 2018 - 16:44

Ett alternativ till att väga material mot varandra, fråga dig istället om du behöver flytta duken så ofta att du behöver fästa den på en självbärande konstruktion?

Du kan ju t ex köra med liknande plastlister jag använder för att sätta tyg i bio - då kan du ju öppna/flytta dukmaterial vid behov, samtidigt som du fäster listerna direkt i väggen, och istället kan liva in skarven eller bygga en enkel täcklist med valfritt utseende.

Med vänlig hälsning,

/Pär

Det lät rätt smart Perra, när jag väl hittat lämglig bredd och toe in på LR så kommer jag inte behöva tillgång bakom duken. Men vad kostar dessa lister?

#7 Lovan

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 935 inlägg

Postad 25 May 2018 - 07:47

Ang. bärigheten så tror jag inte du är orolig när du sätter dig i en soffa(soffor är oftast MDF eller spånskiva) :)
Vill du ha plywood som är formstabilt behöver du köpa björkplywood och då kan du lika gärna köpa aluminium :)

Annars tror jag på en lösning likt Perras :)

#8 Marcus_TheRock

En glad entusiast.

• ISF Certified
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1062 inlägg

Postad 25 May 2018 - 10:30

Med vänlig hälsning,

/Pär

Det lät rätt smart Perra, när jag väl hittat lämglig bredd och toe in på LR så kommer jag inte behöva tillgång bakom duken. Men vad kostar dessa lister?

De går säkert att hitta billigare någonstans men jag har dem upplagda i vår webshop så får du någon form av utgångspunkt. https://therock.se/p...8-plus-tyglist/

/Marcus

/Marcus- Driver butiken The Rock Hemmabio i Lund

#9 Fischer

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 460 inlägg

» Har 22 bilder i mitt galleri

Postad 25 May 2018 - 12:23

Du kan också köpa tyglist från det här företaget, riktigt trevliga att ha och göra med och bra produkter!

http://www.quietsolutions.se/

#10 niklasmagnus

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 211 inlägg

Postad 25 May 2018 - 20:49

Tack Marcus och Fischer för länk till listerna. 

Ang. bärigheten så tror jag inte du är orolig när du sätter dig i en soffa(soffor är oftast MDF eller spånskiva) :)
Vill du ha plywood som är formstabilt behöver du köpa björkplywood och då kan du lika gärna köpa aluminium :)

Annars tror jag på en lösning likt Perras :)

Björkplywood är inte billigt kan jag konstatera nu, men kanske billigare än alu? Har inte hittat något pris på alu skena. 

https://www.beijerby...?artikel=245009

Då är det billigare att köpa klämlister. känns som ett bra alternativ. 

#11 JonasW

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 511 inlägg

Postad 27 May 2018 - 07:01

Aluminium blir så dyrt och MDF är vad jag vet inget man använder vid bärande konstruktion utan något man klär in konstruktionen med. (Högtalarlådor är väl lite speciellt då om anser den vara bärande). Men jag kan ha fel?

Alucon.se säljer måttanpassade aluminiumprofiler.

Tror jag gav 2-2500:- för min 290cm breda 2.35:1 ram. Sen satte jag plastlister på baksidan för tyget.

#12 niklasmagnus

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 211 inlägg

Postad 17 June 2018 - 06:53

Utökar frågeställningen med fråga om prisvärt dukmaterial.
Hade nästan bestämt mig för Severtson SAT-4K då den har aningen högre gain jämfört ev Seymour UF. Men priset inkl tull och moms hamnar på ca 7500 kr vilket blir för dyrt.

Har testbitar på SAT-4K, UF och XD och upplever SAT-4K samt UF som rätt oskärpa jämfört XD och min vita vägg. Är det generellt så att finväv har mindre skärpa?

Har begärt pris på UF så får se vad den landar på.
Går även att köpa Dream screen V5 (0,8 gain) i Norge för ca 3300kr, bra alternativ?
Vad tror ni om microperfererad duk, går att få med högre gain övre 1?

Behöver focus på gain då min vw95 inte är jätte ljusstark, 1000 al enligt spec. Övriga förutsättningar är 113 16.9, tittavstånd 2,8 m, avstånd högtalarefront-duk 2-13 cm pga toe in av LR.
Rummet är 100% ljuskontrollerat, går att få helt svart.
Budget upp till 4000kr

Fick pris från AVShop.noni och den går på 4200 sek inkl frakt, sedan tillkommer tull (12%??) och moms så landar på 5900 kr vid hemleverans. Hämtar man på plats blir det 3300kr.

Redigerat av niklasmagnus, 17 June 2018 - 21:24.

#13 niklasmagnus

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 211 inlägg

Postad 20 June 2018 - 09:09

Valet står mellan DreamScreen V5 och Severtson SAT-4K.
Fördelar/nackdelar

V5:
+ inget glimmer
+ köp från Norge, amningen enklare vid ev reklamation
- 0,8 gain

SAT-4K:
+ 1.1 gain
- glimmer i bilden vid ljusstarka scener
- köp från USA, mer besvärligt vid reklamation

Har försökt beräkna om jag klarar mig med 0.8 gain men olika beräkningsmodeller ger olika svar så blir inte klok.
Vw95an ger 700-800 lumens i Cinema mode. Dukstorlek 113 16:9.
Hur räknar man på rätt sätt om jag klarar mig med 0,8 gain eller måste gå på 1,1??

Redigerat av niklasmagnus, 20 June 2018 - 09:12.