Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

HifiPatriks nödbio (Vardagsrum)

• Vänligen logga in för att kunna svara
Inga svar i detta ämne

#1 HifiPatrik

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 729 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 04 June 2018 - 12:19

Efter en flytt till Lägenhet för ett drygt år sedan så har det blivit rätt mycket kompromisser i min lilla setup. Min Klipsch R115-SW och mina M&K subbar kunde inte placeras på nåt vettigt sätt och hade väl skapat en del klagomål relativt snabbt....

Första steget var att behålla lite fysisk ljud utan att störa för mycket, det vill säga sub bakom soffan spelandes in i ryggen. En av de få som hade rätt djup (fysiskt mått), sluten och verkade vettig var Arendal Sub 1, som köptes på vinst och förlust. Det visade sig vara ett mycket bra köp, en riktigt trevlig sub med både djupbas och fysisk styrka i klass med Klipschen!

Hursomhelst, den stora pucken har varit Projektorn. Min gamla Sony HW-15 har för klen ljusstyrka för rummet och med vit duk så blir det lite blaskigt. Jag kan kontrollera ljusinsläpp rätt bra men det är vitt tak och lite väggyta som också är vit. En högkontrastduk skulle såklart vara att föredra men allt utom DNP Supernova känns som en kompromiss och de kostar en avsevärd slant.

Duken är 2.35:1 så ett krav på ny proj var motorstyrning....det dräller inte av dem i lägre prisklasser så det har spanats ett tag för att hitta rätt köp.

Med Epson pågående sommarkampanj på TW9300 så gick det inte att stå emot längre så det blir nästa lite större uppgradering, på tiden!

Har även beställt en Dune HD Pro4K då min gamla Dune D1 börjar kännas precis det, gammal.

Båda förväntas dyka upp under andra halvan av Juni så det blir intressant att se hur stort lyftet blir i min egen miljö.

Marantz AV7702 mkII, Nuforce MCH300SE-C7, Audio Physic Tempo 25 + Reference Center, Arendal sub, Epson EH-TW9300W, Grandview 2.35:1 duk, DuneHD, Sonos osv