Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Storbildens framtid

• Vänligen logga in för att kunna svara
7 svar till detta ämne

#1 colamannen

Always the real thing!

• Moderator
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2830 inlägg

» Har 18 bilder i mitt galleri

Postad 08 July 2018 - 10:55

Det senaste året har det hänt otroligt mycket i displayvärlden.
Vi har sett stora tekniska genombrott på tekniksidan men även en ny giv där den kommersiella marknaden överbryggar hemmamarknaden i det vi kallar residentail-segmentet.

För lika tydligt som att IT världen och AV världen strålar samman och blir oskiljaktigt intvinnade i varandra för all framtid, lika tydligt är det att gränserna för Pro och Residential blir allt mer suddiga.
Fortfarande så skiljs segmenten åt på väldigt många punkter så som supportkrav, driftsäkerhet, applikationer, och inte minst själva försäljningen och kundbemötandet. Men på produkter, teknik, och önskemål så överbryggas dessa marknader mer och mer.

På displayfronten handlar det mycket storlek. Vi har konsumentskärmar i tv-apparater upp till ska vi säga 100 för att bara sätta en ungefärlig siffra. På prosidan är det rätt så lika. Det är inte önskemålen och förutsättningar som egentligen skiljer här utan snarare tekniska begränsningar i panelstorlek. Självklart kommer prosidan generellt ha behov av större storlekar pga att de allt som oftast har större lokaler med fler betraktare från längre avstånd, men båda sidor är begränsade till vad paneltillverkarna idag är kapabla till att göra. Vid behöv att större bild har alternativet på båda sidor varit i första hand projektor och duk. Ett väldigt bra alternativ men oxå ett lite mer komplicerat då det ställer betydligt större krav på omgivningen!

Något som växt mycket på pro senaste åren är videoväggsalternativ. Man sätter helt enkelt ihop flera paneler och kontrollerar dem sedan till en enhet via mjukvara. De flesta köpcenter har idag någon form av sådan lösning där de gör reklam och skickar ut information. Ni har alla sett dem. Det finns bättre och sämre varianter precis som med allting annat men det är ett skarpt alternativ till projektorlösningar speciellt i lite ljusare miljöer dör dukar har svårt att komma till sin rätt.
Det har lett till en marknad som idag kallas Large Venue Displays och som är på stark frammarsch. I takt med att panelerna blir billigare och billigare blir det mer och mer vanligt att gå denna vägen.
Eftersom marknaden varit reklam och mycket grafiskt material med text och bilder så har dock inte rörlig film varit speciellt prioriterat. Följden blir såklart att film, sport och serier sett bedrövligt ut på dessa lösningar vilket i sin tur lett till att vi på hemmamarknaden varit helt ointresserade och fortsatt satsa hårt på projektorlösninger, som är otroligt mycket bättre på vår typ av content!

FRAM TILL NU...

Stora tillverkare som Panasonic, Sony och inte minst Samsung har senaste året (och lite till) revolutionerat denna marknad. Man har gjort det genom att brygga gapet mellan våra traditionella paneldisplayer (oled och lcd) på upp till drygt 100 och videoväggar på dubbla och trippla den storleken men moduluppbyggda displayer på storlekar mellan 100-200. Just Samsung har senaste åtet släppt sitt koncept The Wall med en uttalad målbild mot residential och privatkunder.

Man har tagit bort alla ramar och gör väldigt sömlösa övergångar mellan paneler på ca 36 med en pixelpitch på 0,8mm, vilket ger en 146 moduluppbyggd 4K skärm men otäckt bra prestanda. Priset är som alltid när ny teknik ska introduceras i nivå med en vanligt nybyggd villa men det hindrar inte kunder från att strömma till och bli nyfikna. Det finns gott om människor som är villiga att investera för att vara först och bli unika med något ingen annan har. Det i sig är inte det imponerande, utan det är kvaliteten på detta som är en gamechanger på marknaden! Denna tv är i nivå med och på flera punkter bättre än dagens 77 oled!

Hur är det möjligt?
För det första är detta inte en konventionell LCD teknik utan det Samsung kallar Micro LED. Det är en självemitterande teknik där varje pixel kan tändas och släckas individuellt för att skapa skyhögkontrast både in scene och on/off. Tekniken påminner mycket om Plasma och Oled ur den aspekten, men det som verkligen skiljer är färghanteringen. Med R,G,B åtkomst direkt i pixeln så trycker man en enorm färggammut och kan knuffa galna mängder ljus i varje färg. I dagens HDR-värld så särskiljer sig detta som den idag mest överlägsna tekniken där t.o.m. smått fenomenala Oled får se sig akterseglad.
Nackdel? Ja, det är att man inte kan göra pixlarna hur små som helst idag om man ska få tillräckligt med drag och ljusstyrka. Så The Wall på 146 är faktiskt den minsta storleken man jobbar med (om vi vill ha UHD). Sedan exprementeras det med både 1,5mm pixelpitch och 2,5mm i inom snar framtid och då blir såklart storlekarna bara större!!!

Det mest intressanta utöver MicroLED-tekniken med just The Wall är annars moduluppbygnaden. Med sina 36 16:9 paneler kan man bygga sin vägg som man vill. En galleria kanske vill ha porträtt för att displaya konstverk, ett konferensrum kanske vi ha mer fyrkantig vägg för bild i bild vid presentationer, för E-sport kör man 16:9, en biorig kanske vill ha 2.35:1, eller en artistisk själ som vill placera ut modulerna i ett egen mönster för att skapa egna digitala konstverk och inte var begränsad till en fyrsidig kanvas...
Applikationerna blir nästan oändliga! En annan megafördel med moduler är att om något går sönder som en pixel eller något annat så är det bara att byta den panelen så är man good to go igen.
En utrullningsbar Oled på säg 5x3m får du kassera hela panelen om du skulle få motsvarande problem. Det kommer vara oerhört svårt att konkurrera ekonomiskt med oled mot moduler.
Därmed inte sagt att inte man skulle kunna göra moduler av oled med, det är bara inte en existerande produkt idag.

Bildbehandlingen såg riktigt fin ut och jag har inga invändningar där. Det var klart i nivå med en riktigt bra projektor. Så marknaden håller på att drastiskt förändras och storbildskartan ritas om totalt. Om detta är starten för projektorernas bortgång vet jag inte, men det är helt klart ett steg i den riktningen.
Men i skrivande stund så kan man får en världsklass biolösning i ett kolsvart rum med projektor och duk för ca 10% av vad en displaylösning kostar så det finns ingen anledning att sluta titta på projektoralternativ idag. Däremot kommer naturligtvis tiden och teknikutvecklingen göra att prisgapet minskar varje år, och erfarenheten säger mig att det kommer gå snabbare än vad man tror...

Återkommer i ämnet.
Nu måste jag ut och njuta av vår underbara sommar!

Med vänlig hälsning, Jacob

Jacob 

#2 MrJones

Entusiast

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1759 inlägg

» Har 23 bilder i mitt galleri

Postad 08 July 2018 - 15:33

Jag tror denna teknik är framtiden och verkligen här för att stanna. Läste mässreportage och det är helt grymt just med den sömnlösa övergångarna mellan panelerna. De så såpass dyra idag så biografer köper inte dem, men jag tror det var Samsung som sponsrade dem så de installerar dem på biograferna. Det småkruxiga är att du inte kan ha högtalare bakom duken. Jag tror man löser det antingen genom Sonys teknik med vibrerande skärm eller högtalare ovan och under skärm

#3 colamannen

Always the real thing!

• Moderator
  • 2830 inlägg

Postad 08 July 2018 - 20:05

Ja, framtiden är här helt klart med moduluppbyggda videoväggar, oavsett teknik på dessa. :)
Massor man saker är redan suveräna, som ovan nämnda kontrast, svärta, färgåtergivning, ljusstyrka, och betydligt större oberoende av rummet som sådant, men andra saker innebär enorma utmaningar så som att vi får en stor plat hård akustiskt yta i rummet vilket måste lösas på något sätt. Avsaknaden av ljudtransparans leder oxå mycket riktigt till nya utmaningar för att få ljudet att komma från ytan där det borde (dvs inom bildytan), men det finns redan många förslag på lösningar till detta. Högtalare i skärmen är ett men det är inte riktigt redo än i dessa storlekar. Procellas riktade högatalare ovan en solid duk som SF redan bygger idag (googla scape) är ett betydligt bättre realistiskt förslag. JBLs och Harmans lösning med DBX och studsande ljud i skärmen är en annan (Googla Samasung Cinema LED) är en annanredan gångbar lösning. Men här finns utrymme til förbättring och utveckling helt klart! :)

Nattar barnen nu men återkommer...

Jacob 

#4 rajapruk

En glad entusiast.

• Members
  • 2967 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 08 July 2018 - 20:47

Syns inte kantövergången alls?

#5 colamannen

Always the real thing!

• Moderator
  • 2830 inlägg

Postad 08 July 2018 - 21:07

Beror på tittavstånd, typ av material och installation.
Men mest på betraktaren skulle jag tro!
Jag har set LCD skärmväggar utan synliga skarvar, jag har sett micro led med synliga skarvar, micro led utan synliga skarvar och LCD med synliga skarvar. Alltså alla varianter. Men vetskapen om att det går att göra riktigt bra är det som imponerar.
Lite som med ljud. Jag har hört Trinnov måla upp sömlösa ljudbubblor och jag har hört Trinnov hoppa från högtalare till högtalare i rummet. Slutsatsen blir att det går att få till bra alltså är inte Trinnov begränsningen.

Dessa videoväggar är långt från perfekta som sagt men de ger en tydlig fingervisning om vad som är på gång.
Jag var nyligen i Frankfurt och kollade på Samsungs 5m breda videovägg med LCD paneler och 2,5mm pitch (dvs 1080p) i ett riktigt bra biorum med matchade nivåer och fullt kalibrerat, och även om det var lätt att se pixlarna var jag het tagen av upplevelsen. Det var så mycket som var bättre än projektorlösningar potentiellt så det gick inte annat än att tappa hakan.

För först gången på ett tag är jag riktigt exalterad över hembio och bild. Detta känns som ett kvantsprång och en evolution likt den när LCOS kom på marknaden. Jag är ganska säker på att det kommer finnas ett före ”The Wall” och ett efter när vi ser tillbaka detta om några år, Inte så mycket för att The Wall skulle vara det enda alternativet utan mer för att det projekt drivs av Samsung och deras marknadsavdelning kommer se till att det blir ett statement.

Sony har visat sitt koncept i ett par år nu men ingen har riktigt marknadsfört det så det är lite bortglömt utom för oss nördar som besöker mässorna. Men det kan lika väl bli den tiekniken som vinner. Det mest intressanta är att det blir ett alternativ till de konventionella lösningarna som leder tekniken frammåt. :)

Jacob 

#6 rajapruk

En glad entusiast.

• Members
  • 2967 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 09 July 2018 - 23:40

Grymt med så skalbar och flexibel teknik.

Men låter inte som något Svenne-Banan kommer kunna borra upp på väggen själv hemma. Det här kanske kommer blir mumma för custom installation marknaden framöver.

#7 colamannen

Always the real thing!

• Moderator
  • 2830 inlägg

Postad 11 July 2018 - 22:35

Beror lite på vilka men pratar med.
Sony ser det här mer som en PRO produkt som skulle kunna säljas på en privatkundsmarknad.
Samsniung riktar sig specifikt till privatmarknaden med reklam mot residential på The Wall.
1.2 och 2.5 pixelpitch LCD riktar sig till företagsmarknaden.
Konceptet Cinema LED riktar sig till kommersiell bio.

Så pratar vi endast om The Wall så tror iaf Samsungs Europachefer att vi kommer se den på MediaMarkt och motsvarande om några år (kanske 5-7år) och då med mjukvara som gör att ”svenne banan” fixar det.

Men de närmaste 5 åren så kommer det mycket riktigt vara rätt exklusivt för Custom Install.
Vi har redan får 3-4 förfrågningar på Specialelektronik för den här typen av lösningar och de kunderna som frågar ryggar inte för en prislapp runt 5 milj. Men då snackar vi The Wall med Micro LED. Skulle man göra samma setup med 1,2an så skulle det röra sig om ca 1/3 av det priset och då är vi inte jättelångt från 100” tv typ Sony ZD9 för 800.000kr. Så det kan gå rät snabbt som sagt.

Personligen är jag väldigt glad att bollen är satt i rullning och att vi både får bättre teknik men framförallt smartare lösningar.
Ny teknik är som alla vet alltid dyr men det som är lite häftigt med detta är att det är så förbannat bra redan! :)

Kommer som sagt försöka skriva lite mer när inte altan ygge, plattläggarna, utnadsresor och andra semesterbestyr tar upp all tid. ;)
Fram tills dess är det kul med alla typer av frågor och spekulationer! :)

Jacob 

#8 crion

100% DIGITAL

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2744 inlägg

» Har 9 bilder i mitt galleri

Postad 29 July 2018 - 11:04

Ser också fram emot de modulära skärmväggarna. Hoppas på att få se en modulär OLED från LG snart som får oss att verkligen tappa hakan. Mindre ljusstyrka men bäcksvart och fantastiskt färgdjup.

Microled är ju riktigt intressant det med och Samsung/Sony är ju i bra position att lansera produkter.