Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Hifimagasinet borta p.g.a GDPR

• Vänligen logga in för att kunna svara
14 svar till detta ämne

#1 ambush

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 125 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 19 July 2018 - 15:06

Märkte idag att hifimagasinet.com lagt ned p.g.a nya GPDR lagen. Finns säkert bra saker med lagen, än så länge har jag bara märkt nackdelarna - Internet har helt klart blivit sämre efter GPDR. Hifimagasinet har varit en mycket rolig sida att sitta och slösurfa på - tråkigt att den försvunnit.

#2 HifiPatrik

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 728 inlägg

Postad 19 July 2018 - 22:03

GDPR har på sina ställen tolkats lite felaktigt och att Hifimagasinet stängde igen borde inte ha med GDPR att göra. Tror mer det är ett svepskäl faktiskt.....om alla som publicerar på Hifimagasinet godkänner att dela sin privata information som tex email, och Hifimagasinet sätter policys för tex för när man raderar sina annonser (vilket inte verkade göras) så har man i princip gjort det som behövs. Lite förenklat men de hade absolut inte behövt göra några stora förändringar.

Marantz AV7702 mkII, Nuforce MCH300SE-C7, Audio Physic Tempo 25 + Reference Center, Arendal sub, Epson EH-TW9300W, Grandview 2.35:1 duk, DuneHD, Sonos osv

#3 Lovan

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 961 inlägg

Postad 20 July 2018 - 00:01

Njae, GDPR har nog haft en väldigt stor påverkan på flera sätt. För det första utsätter personen(-erna) bakom sidan sig för (personliga) risker om de inte lyckas efterleva kraven. Sen är det långt ifrån trivialt att implementera de förändringarna som krävs när sidan (troligtvis) har en gammal ouppdaterad struktur och hade behövts byta till en modernare plattform. Med tanke på att de enda intäkterna var från annonser och det är svårare med annonseringsintäkter när du inte kan skjuta mot målgrupper( eller alternativt behövt få besökarnas medgivande för att kunna rikta annonser med all den administrationen kring att radera information på uppmaning eller beskriva syften osv).
Sen så är siten ansvarig för personuppgifter oavsett vem som lagt in den. Det kan vara någon annan som gör det och om du inte har ett inloggningssystem så är det omöjligt att förhindra det.
Jag tycker det är ett fullt rimligt beslut utifrån situationen. Tråkigt att se sidan försvinna dock.

Men jag tycker fortfarande GDPR är en bra lag även om vissa saker är svårare/sämre.

#4 HifiPatrik

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 728 inlägg

Postad 20 July 2018 - 00:41

Njae, GDPR har nog haft en väldigt stor påverkan på flera sätt. För det första utsätter personen(-erna) bakom sidan sig för (personliga) risker om de inte lyckas efterleva kraven. Sen är det långt ifrån trivialt att implementera de förändringarna som krävs när sidan (troligtvis) har en gammal ouppdaterad struktur och hade behövts byta till en modernare plattform. Med tanke på att de enda intäkterna var från annonser och det är svårare med annonseringsintäkter när du inte kan skjuta mot målgrupper( eller alternativt behövt få besökarnas medgivande för att kunna rikta annonser med all den administrationen kring att radera information på uppmaning eller beskriva syften osv).
Sen så är siten ansvarig för personuppgifter oavsett vem som lagt in den. Det kan vara någon annan som gör det och om du inte har ett inloggningssystem så är det omöjligt att förhindra det.
Jag tycker det är ett fullt rimligt beslut utifrån situationen. Tråkigt att se sidan försvinna dock.
Men jag tycker fortfarande GDPR är en bra lag även om vissa saker är svårare/sämre.

Mmm, i princip är det mesta du skriver rätt men tolkning och tillämpning är fortfarande oskrivet i stora delar. GDPR gör skillnad på Företag, storlek på dessa,organisationer och föreningar vad gäller en hel del av kraven. Person uppgifter ska skyddas, det är huvudsyftet. Man måste veta vilka personuppgifter man har och var dessa finns. Man måste kunna ta bort persondata (utom där lagen kräver att de sparas). Man behöver tillstånd för att spara, dela och använda personuppgifter. Man behöver ha en dataskyddspolicy och en rutin för hur man hanterar incidenter eller förfrågningar. Det är en gråzon fortfarande kring den typen av förmedlingstjänst som Hifimagasinet levererade och att infrastrukturen inte var anpassad är självklart ett problem, men risken att driva den är i det närmaste noll. De ärenden som datainspektionen hittils fått inrapporterade är mestadels ickeärenden och det kommer ta flera år innan tjänster som Hifimagasinet överhuvudtaget kommer tittas på, om de inte får en större mängd anmälningar riktade mot sig.

Att de väljer att lägga ner är såklart deras beslut.

Marantz AV7702 mkII, Nuforce MCH300SE-C7, Audio Physic Tempo 25 + Reference Center, Arendal sub, Epson EH-TW9300W, Grandview 2.35:1 duk, DuneHD, Sonos osv

#5 HifiPatrik

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 728 inlägg

Postad 20 July 2018 - 00:45

Samma sak gäller för övrigt den här sidan.....men låt oss inte starta den diskussionen så också Component går i graven...

#6 Lovan

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 961 inlägg

Postad 20 July 2018 - 08:56

Jag förstår hur du menar men vi måste ändå respektera att det kanske är personer som verkligen inte vill chansa eller lägga ner så mycket möda och energi på det. Det är just problematiken med gråzon och ingen färdig praxis som gör att det är väldigt obehagligt för många organisationer. Sen är det troligen inte så att det enbart var GDPR problematiken utan det ligger troligen andra orsaker bakom tex bristande motivation, men GDPR är troligen en riktigt stor vägbula.
Sen är det stor skillnad jämfört med tex component där infrastruktur finns. Det är redan användare på alla som skriver, en bättre strukturerad databas, användaravtal osv.
Och givetvis en väldigt engagerad person bakom :)

#7 HifiPatrik

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 728 inlägg

Postad 20 July 2018 - 22:32

Så är det, det är deras beslut och jag har full respekt för det. GDPR har skrämt upp vissa personer medans andra underskattar utmaningen att leva upp till kraven.
Det blir intressant att se vem som får det första skadeståndet. Och hur det beslutet kommuniceras, mycket sekretess hittills på frågor som ställts om anmälningar.

#8 crion

100% DIGITAL

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2744 inlägg

» Har 9 bilder i mitt galleri

Postad 29 July 2018 - 11:06

Någon skulle kunna köpa upp domänen, lösa problemet och leverera tjänsten igen. Men denne kanske inte har tänkt på det än. :)

#9 DF

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 933 inlägg

» Har 43 bilder i mitt galleri

Postad 29 July 2018 - 20:15

”Någon” har tänkt på det, men frågan är om man är villig att lägga tiden.
Jag saknar verkligen en bra annons-sida (som jag anser HiFimagasinet var), har bäde saker att sälja och behov av fler prylar.
Men jag vill inte lägga tiden på att driva något...

#10 Matsen

En ironisk entusiast

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1678 inlägg

» Har 9 bilder i mitt galleri

Postad 29 July 2018 - 23:38

Någon har tänkt på det, men frågan är om man är villig att lägga tiden.
Jag saknar verkligen en bra annons-sida (som jag anser HiFimagasinet var), har bäde saker att sälja och behov av fler prylar.
Men jag vill inte lägga tiden på att driva något...

Hifitorget.se finns ju, ett hyfsat alternativ till hifimagasinet. Och även marknaden på minhembio.com funkar ju.

Men trist att hifimagasinet lades ner, där har man spenderat många timmar och både sålt och köpt grejer via sajten.

Matsens vardagsrum

#11 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 6558 inlägg

» Har 19 bilder i mitt galleri

Postad 07 August 2018 - 20:46

Läser man lite så verkar GDPR nästan omöjligt att helt leva upp till. . skall bli intressant att se när första domen faller.

i alla fall JÄKLIGT skönt att alla dessa jäkla GDPR mail slutat fylla upp mailkorgen. . hoppas dom som kom på detta fick extra många mail. . 

Hifimagasinet va kul att kolla på, tittade in flera ggr i veckan. . . vet inte riktigt vart alla som säljer vänder sig nu

#12 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1953 inlägg

» Har 15 bilder i mitt galleri

Postad 07 August 2018 - 21:40

Finns ju en som heter Hifitorget, men den är inte lika rolig med all blinkade reklam.... https://hifitorget.se

Med vänliga hälsningar Erik
Mitt system och Mina filmer

#13 Lovan

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 961 inlägg

Postad 08 August 2018 - 10:51

Kanske inte omöjligt men eftersom det inte är så klart vad kraven egentligen är så är det lite av en gissningslek.
GDPR är faktiskt bra. Irriterande men bra :)

#14 HifiPatrik

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 728 inlägg

Postad 08 August 2018 - 11:45

GDPR är det bästa regelverk som har kommit på rätt länge. Många länder har haft nära noll regelverk för hur persondata skall hanteras och man har kunnat sålt och köpt data nästintill hursomhelst utan att individen hade den blekaste aning om det.

Utan individens uttryckliga tillstånd, är det nu straffbart.

Att väldigt mycket system och processer idag inte lever upp till kraven är en sak, men över tid kommer alla som vill kunna göra det. Det kostar en del pengar på vägen men som bonus har många fått en betydligt bättre överblick över vilken data man faktiskt har, vad man inte har som man trodde man hade, många har skapat incidentprocesser även på andra områden, onödiga system och data har städats bort osv.

#15 Speedball

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1482 inlägg

Postad 08 August 2018 - 14:47

GDPR är det bästa regelverk som har kommit på rätt länge. Många länder har haft nära noll regelverk för hur persondata skall hanteras och man har kunnat sålt och köpt data nästintill hursomhelst utan att individen hade den blekaste aning om det.

Utan individens uttryckliga tillstånd, är det nu straffbart.

Att väldigt mycket system och processer idag inte lever upp till kraven är en sak, men över tid kommer alla som vill kunna göra det. Det kostar en del pengar på vägen men som bonus har många fått en betydligt bättre överblick över vilken data man faktiskt har, vad man inte har som man trodde man hade, många har skapat incidentprocesser även på andra områden, onödiga system och data har städats bort osv.

Som systemutvecklare har jag ju till och från ganska länge suttit och svurit och suckat tillsammans med mina kunder åt allt som måste fixas eftersom det varit i vägen för den ordinarie verksamheten.
Men nu så här i efterhand, "när det lagt sig", så håller jag verkligen med om det du skriver.

"Det var ett surt äpple att bita första tuggan i, men nu känns det bättre" ;)