Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Acurus ACT 4 Surround Processor

• Vänligen logga in för att kunna svara
4 svar till detta ämne

#1 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1947 inlägg

» Har 15 bilder i mitt galleri

Postad 09 September 2018 - 21:29

Läste just på Sound & Visions webbplats att Acurus skulle visa en ny surroundprocessor på CEDIA, ACT 4. Ser skojig ut! :)

act+4_front_reflect_blk.jpg

act+4_front_reflect_svr_.jpg

act+4_back_reflect.jpg

The Acurus ACT 4 processor features 15 main outputs and 1 subwoofer output for native decoding and rendering of immersive audio streams with 4 additional subwoofer outputs for larger speaker layouts such as 9.5.6 or 9.7.4.

Indy Audio Labs’ unique ACT 4 immersive audio processor features a number of technology benefits:

• Support for fully decoding and upmixing to the largest speaker layouts.
• Simplified setup via front panel or mobile device saves installation and setup time.
• Crossmixing enables upmixing of channel-based Dolby or DTS audio using either Dolby Surround or DTS Neural Surround.
• Intelligent Auto Mode optimally fills all loudspeakers for any source format.
• Our FastSwitch technology switches decoding formats in 100ms -- that's 10x faster than other decoders or AVRs at any price.
• Extensive layout support for handling a wide variety of listening situations.
• Proprietary system architecture delivers state-of-the-art immersive technology with an absolute devotion to sound purity and expression.

Acurus produktsida, där man kan ladda ned en PDF och läsa mer. Enligt Sound & Vision ska den kosta under $10k i USA.

Med vänliga hälsningar Erik
Mitt system och Mina filmer

#2 Darklord

MR.Extreme

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 758 inlägg

Postad 10 September 2018 - 18:38

Den är välbyggd på insidan, men display och GUI har mycket att hämta. Litet företag så svårt att få maskinen buggfri och HDMI att fungera bra. Saknas också mätsystem, du får ställa allt manuellt och tyvärr är programvaran lite tunn.
Köp en Storm Audio eller Trinnov de är mycket bättre.

Darklord

Ägare av Extreme Solutions 
hemmabio/hifi/media lösningar i framkant

#3 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1947 inlägg

Postad 10 September 2018 - 19:19

Ja, det är mycket möjligt att det finns bättre alternativ. Sen verkar det som Acurus inte har någon distribution i Sverige heller. Jag vill minnas att de hade ett försteg med i test i Hemmabiotidningen en gång för länge sen....

För egen del känns det inte aktuellt att lägga så mycket pengar på ett försteg. Jag tyckte mest det var roligt att starta en tråd om en produkt i ett försök att få lite mer liv här. :)

Jag skulle gärna utöka med fler kanaler och objektbaserat ljud, men jag är tveksam till om det är värt att försöka i mitt rum med soffan mot bakväggen och lågt i tak. Jag får nog nöja mig med 5.1, och känns det inte som att det är nån idé att byta försteg. Som tur är så låter det bra ändå, men surroundljudet känns som det svagaste hos mig.

#4 Darklord

MR.Extreme

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 758 inlägg

Postad 12 September 2018 - 06:17

Klart du ska försöka få till Atmos och DTS X, det är större skillad än du tror. Det är ett danskt företag som är dist för ACT4:an vi kan ta hem den om någon är intresserad samt deras andra produkter.

Darklord

Ägare av Extreme Solutions 
hemmabio/hifi/media lösningar i framkant

#5 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1947 inlägg

Postad 12 September 2018 - 08:50

Jo, det vore väldigt roligt att få till, men jag är skeptisk i mitt rum. Alla bilder på hur det ska se ut bygger på högtalare bakom lyssningsplatsen, som t.ex. denna 7.1.4 hos Dolby. Jag har soffan mot bakväggen och har inte plats att få till det så, det behövs ett nytt rum för det.

Angående takhöjden har jag läst att 2,7 m är en rekommendation, men det verkar som att många har betydligt mindre än. Jag hade ursprungligen 2,52 m i tak, efter montering av akustiktak 2,27 m. Det innebär att det går att montera högtalarna så att undersidan (elementen) sitter jämns med taket, eller kanske t.o.m. lite upp i det. Är förmodligen ett mindre problem än att jag inte har utrymme bakom soffan.