Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Bryston SP4 Home Theater Processor

• Vänligen logga in för att kunna svara
8 svar till detta ämne

#1 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1958 inlägg

» Har 15 bilder i mitt galleri

Postad 11 September 2018 - 20:18

Eftersom det är kul att starta trådar och det inte händer så mycket annat här så startar jag en till! :)

I tråden om Acurus ACT 4 så nämnde Darklord StormAudio som ett bättre alternativ. Då kom jag att tänka på att jag läste om ett nytt försteg från Bryston för ett par månader sen, som ska vara utvecklat i samarbete med StormAudio. Nu har jag letat fram lite information om den.

Det heter Bryston SP4 och ser ut så här.

Bryston SP4 front.png

Bryston SP4 back.png

Bryston proudly introduces the SP4, a new surround sound processor for cutting edge home theaters. Setting a new standard for audio quality, the SP4 is a true 15.1 channel discrete unit that is compatible with object-based surround formats. Developed in partnership with Immersive Audio Technologies, this new processor will be at the helm of high quality home theaters built for home cinema enthusiasts. For those who demand master quality performance and lifelike audio rendition, the SP4 delivers an immersive experience.

Digital Inputs: 3x HDMI 2.0/HDCP 2.2, 4x HDMI 1.4/HDCP 2.2, 3x Optical (TOSLINK), 3x SPDIF (RCA) 
Analog Inputs: 8x RCA Single Ended (7.1 or 4x 2.0 Stereo) 
Analog Outputs: 16x Balanced (XLR)
Digital Outputs: 1x HDMI 2.0/HDCP 2.2, 1x HDMI 1.4/HDCP 1.4
Control: Crestron, Control 4, Savant, RTI, iOS App, WebUI, IR, 4x DC Triggers
Other: Ethernet (100Mbps), 2x USB 2.0

Features:
  • 4K and HDR compatible 
  • Discrete 15.1 channel decoding 
  • Dolby Atmos, DTS:X, Auro-3D
  • Fully assignable channel configuration
  • Balanced XLR Analog Output
  • Fully configurable channel matrix
  • Space for future expansion
  • Ultra-low noise and distortion
  • Easy-to-use software
  • Includes rack mount ears (3U)
Options:
  • 16x RCA Output Module 
  • SphereAudio™ binaural immersive sound headphone technology 
  • Monitoring and diagnostic USB Mic Kit, powered by StormMonitoring™ 
  • Dirac Live Room Correction Suite™

Texten ovan har jag hämtat från Brystons webbplats, där det även finns fler bilder.  Där finns även länk till en film som jag just såg, vilken mest är en uppräkning av funktioner.

På apparaten i filmen så syns skylten med Designed and Manufactured in France rätt tydligt. Det verkar dock vara ett samarbete som går båda vägarna, enligt den här sidan ska StormAudio göra slutsteg som baseras på Brystons.

Ingen aning om detta är bättre än StormAudio eller Trinnov, men det är kanske ett alternativ. Har ingen egen erfarenhet av Bryston, men av det jag läst genom åren så verkar det vara ett respekterat märke. Möjlighet till Dirac är väl också en bra grej. Har inte sett något pris än, men jag gissar på sexsiffrigt; med råge.... 

Med vänliga hälsningar Erik
Mitt system och Mina filmer

#2 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 6558 inlägg

» Har 19 bilder i mitt galleri

Postad 11 September 2018 - 20:30

Ser exakt ut som Storm Audios modeller. . så en vild gissning är att Storm audio får slutsteg tillverkade av Bryston mot utbytet att Bryston "fick" en processor att sätt i eget chassi så dom slapp utveckla en själv

#3 DF

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 938 inlägg

» Har 43 bilder i mitt galleri

Postad 11 September 2018 - 20:36

SP4 är digitalt identisk med Storm Audio, men det talas om a analoga utgångskort som skiljer. Mjukvaran ska också vara densamma.
Cube-förstärkarna som Storm Audio döper om är en ren ompaketering, identiska med Bryston.
Det intresanta är att Bryston kommer ha kvar sin SP3 för de som inte efterfrågar 3D-ljud och så avancerade bildfunktioner. Anledningen är att man anser att analogpurister får ett bättre ljud genom SP3 än genom SP4, till ett lägre pris.

#4 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1958 inlägg

Postad 11 September 2018 - 20:50

Ja, läser man på den sista sidan jag länkade till i inlägget ovan så står det i princip i klartext att det är ett rent "byte" av apparater. Man kan ju fundera på varför, men de kanske verkar på lite olika marknader.

Det där med att behålla en variant utan 3D-ljud etc. är nog inte så dumt tänkt. Kan nog finnas en hel del som inte kan eller vill löpa linan fullt ut så många kanaler. Om nu SP3 är riktigt bra till stereo så kan man även tänka sig en stereoentusiast som "bara" vill har lite fler kanaler för film då och då, men inte högtalare i taket.

#5 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1958 inlägg

Postad 11 September 2018 - 21:13

Hittade nu hos Audio Concept att SP4 kostar 122 500-144 200 kr beroende på tillval, SP3 kostar 115 330 kr. Så min gissning var inte helt bort i stôlla, som vi säger i Värmland. :)

#6 Darklord

MR.Extreme

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 766 inlägg

Postad 12 September 2018 - 06:14

Det är exakt samma som Storm Audio ISP, det är en annan logga i displayen och den är lite lägre annars identisk. Därmeot finns fler modeller och tillbehör från Storm Audio, så hade valt deras modell. Kör själv med Storm Audio ISP, det är den bästa processor jag testat både i ljud och funktion. Skalbarheten är också mycket nice att du lätt kan bygga ut den till 32-kanaler om behovet kommer.
Programvaran styrs direkt från webbläsaren så du kan konfigurera och mappa alla inställningar, du kan skapa önskat antall preset med olika inställningar och kurvor samt lägga på flertalet Dirac kurvor för olika inställningar.

Darklord

Ägare av Extreme Solutions 
hemmabio/hifi/media lösningar i framkant

#7 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1958 inlägg

Postad 12 September 2018 - 08:38

Ja, det är antagligen som att gå över ån över vatten att ta ett franskt försteg från andra sidan Atlanten (Kanada). :)

Ser på sidan jag hämtade priser ovan att enklaste utförandet av StormAudio kostar lite mer än enklaste Bryston. Svårt att jämföra dock när man inte vet (förstår) om det är samma grejer (tillval) som ingår.

Om det blir aktuellt med nytt försteg för min del så är det snarare i klassen Arcam eller Anthem som är aktuell, tillräckligt mycket pengar för mig. Min Meridian köpte jag dock begagnad, man vet ju aldrig vilka möjligheter som dyker upp! :)

#8 Darklord

MR.Extreme

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 766 inlägg

Postad 12 September 2018 - 19:28

Arcam och Anthem är två mycket bra försteg men ingen av dem kan mäta sig med MYCKET dyrare Storm Audio som ger ett hifi ljud i både bio och 2-kanal. Det låter klassisk orkester och inte bara bakgrundsljud på en film osv.. Lycka till med bytet av försteg kommer bli toppen. Anthem ger mättre möjligheter till konfiguration och presentation, Arcam låter bättre och har Dirac, deras nackdel är att inte kunna hantera flera kurvor och inställningar.

Redigerat av Darklord, 12 September 2018 - 19:33.

Darklord

Ägare av Extreme Solutions 
hemmabio/hifi/media lösningar i framkant

#9 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1958 inlägg

Postad 12 September 2018 - 19:40

Tack för din synpunkter Darklord! Det känns som att du har lyssnat på det mesta värt att lyssna på! :)

Jag kommer inte att vara hemma så mycket under hösten så det kommer inte att hända något här den närmaste tiden, sen får vi se.... :rolleyes: