Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Kabellister, kabelrännor, Kabelkanal...

• Vänligen logga in för att kunna svara
26 svar till detta ämne

#1 goldfish1977

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 290 inlägg

» Har 2 bilder i mitt galleri

Postad 08 January 2005 - 19:38

Vad man nu än väljer att kalla dem? (Vad heter de egentligen på fackspråk?)

Till frågan: Är det någon som vet var man köper bra kabelkanaler i vit plast till bra pris? Borrar man alltid upp listerna eller finns det andra alternativ som är bra?

Hur fixar man skarvar på ett bra sätt?

Jag måste iaf få plats med:

Vid golvet:
Component
HDMI
Nätsladd
Högtalarkabel x 2

Till projektorn
Component
HDMI
Nätsladd
VGA

Alla ni som gömt era kablar snyggt. Var har ni köpt era grejor?

Redigerat av goldfish1977, 08 January 2005 - 21:37.

#2 kallo

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 61 inlägg

» Har 6 bilder i mitt galleri

Postad 08 January 2005 - 20:15

Jag använder kabellister från Clas Ohlson och har ingenting att klaga över.
Finns i lite olika dimensioner, t ex 25x16 och 38x16 mm. Till dessa finns det också ett skarvset innehållande hörn, t-stycke och skarv. 25x16 kostar 99 kr för 3 meter och 38x16 129 kr. Artikel nr. för dessa är 36-1348 och 36-1349. Listerna skruvar man fast eller spikar.

Kabelkanal i vit plast för el, data- och larminstallationer. Enkel montering. Består av U-kåpa med lock som bildar en sluten kanal. Längd 3 m.

Bild på kabellisten

Redigerat av kallo, 08 January 2005 - 20:20.

#3 Hallgren

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 28 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 08 January 2005 - 20:16

Jag hittade en massa olika kabelkanaler hos Bauhaus till bra pris.
Skarvar, hörn och avslut finns också till kanalerna.
Öl är Gott
http://www.barkemalte.se
Sveriges bäst öl festival SMÖF
http://smof.barkemalte.se/

#4 code

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 232 inlägg

Postad 08 January 2005 - 20:30

Kabelkanal, kabelrännor och även kabellister går bra :D

Generellt brukar jag säga kabelkanaler.
Det borde finnas på de flesta byggvaruhusen typ K-rauta, Bauhouse mm.
Är det gips vägg så skruvar man med gipsskruv direkt utan att förborra. Förborrar gör man endast när det är betong,"pluggar".
När det gäller att skarva listen så går man bar ihop med ändarna eller vad tänkte du på?
När du ska klippa av så funkar det utmärkt med en sekatör, men är det en lite bredare kanal som du förmodligen kommer att behöva så skulle jag rekommendera dig att ta en såg med små tänder typ metallblad "bågfil".

Du bör ju ta en kabelkanal som är delad innuti så att du kan lägga strömkabeln för sig och bildkablarna i det andra facket.
Man ska ju inte dra starkström intill svagström/bildkablar egentligen men kortare sträckor gör inte så mycket.
Men kan du inte lösa det på något annat sett så....
Jag tror inte det är så där jätte farligt iof. Om det andra kablarna är skärmade.

Mvh
Christian

Redigerat av code, 08 January 2005 - 20:32.

#5 Tomas_L

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 681 inlägg

Postad 08 January 2005 - 21:11

Dom fyrkantiga vita kanalerna ser lite väl mycket ut som "elcentral" :D
Clas Ohlson har en kanal som heter 36-1263 ("Kabelkanal till uttagsbox") och som kanske passar bättre i vardagsrummet, den är dessutom bred så att man kan separera kablarna om man vill:

Postad bild

Den kan se ut så här installerad:

http://www.prisjakt....=27958&pic=.jpg

SYNTAX ERROR
Sorry, sällan här p g a ändrade livsförhållanden...men intresset finns kvar.

#6 tommypeters

Surroundfreak

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 5395 inlägg

» Har 16 bilder i mitt galleri

Postad 08 January 2005 - 21:14

Förutom de redan nämnda har också Jula och Silvan Bygg kabellister, när jag jämförde den bredd jag behövde var Silvan billigast av alla på just den.

Dessutom, när jag dragit t.ex. högtalarkablar förbi en dörr har jag lagt kabeln mot tröskeln i en guldeloxerad aluminiumlist också från Silvan.

#7 goldfish1977

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 290 inlägg

» Har 2 bilder i mitt galleri

Postad 08 January 2005 - 21:20

OK! Många bra tips!

Skriv gärna priserna om ni kommer ihåg... Annars kommer jag iofs att kolla upp det.

Är det någon som testat att fästa lister med hjälp av dubbelhäftande tejp, ex av märket Tesa? Det är betong i tak & väggar här hemma.. Betongen är dessutom stenhård...

#8 tommypeters

Surroundfreak

• Members
  • 5395 inlägg

» Har 16 bilder i mitt galleri

Postad 08 January 2005 - 21:22

Många lister, t.ex. på Jula, finns i en självhäftande variant. Har inte testat den, har träväggar.

#9 Adhoc

Adhoc

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1140 inlägg

» Har 25 bilder i mitt galleri

Postad 08 January 2005 - 21:44

Dubbelhäftande tej funkar utmärkt mot slät/glättad betongyta. Men..., om betongen är lite gropig eller om du har betong med slam- eller putsfärg som ger knagglig yta fäster den mycket sämre. Dubbelhäftningen kan också ge trubbel om du senare ska flytta kabelkanalerna, risk för att du river med dig färgen från betongen och det bli ganska svårt att återställa ytan på ett snyggt sätt.

#10 Demon

Sökare!

• Members
  • PipPipPipPip
  • 712 inlägg

» Har 7 bilder i mitt galleri

Postad 08 January 2005 - 21:46

Har precis kört land och rike runt för att hitta några bra.... Och hittade de på Harald Nyborg!!!!...
Riktigt snygga och bra samt billiga...
Rekomenderar klart dem...

#11 Tomas_L

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 681 inlägg

Postad 08 January 2005 - 22:20

OK! Många bra tips!

Skriv gärna priserna om ni kommer ihåg... Annars kommer jag iofs att kolla upp det.

Är det någon som testat att fästa lister med hjälp av dubbelhäftande tejp, ex av märket Tesa? Det är betong i tak & väggar här hemma..  Betongen är dessutom stenhård...

<{POST_SNAPBACK}>

Clas Ohslon kanalen är 1 m lång och kostar 169:-

Redigerat av Tomas_L, 08 January 2005 - 22:21.

SYNTAX ERROR
Sorry, sällan här p g a ändrade livsförhållanden...men intresset finns kvar.

#12 Dazzin

En gasglad entusiast.

• Members
  • 3160 inlägg

» Har 8 bilder i mitt galleri

Postad 08 January 2005 - 22:37

Dubbelhäftande tejp funkar som sagt perfekt mot slät yta om man är nogrann med att tvätta den innan. :D

Har man däremot mycket kablar så ställer det högta krav på att det sitter fast ordentligt. När jag satte upp lister för projektorkablarna (2st komponent) så ville jag inte borra och på så sätt förstöra taket iom. att jag inte blir speciellt "långlivad" i lägenheten från nu räknat. Så jag köpte lister med förborrade hål satte dem mot taket som de skulle sitta och tryckte in lite värmelim/smältplast beroende på vad man kallar dem.
När jag tryckte in det så höll jag listen ett par millimeter från taket för att sedan trycka fast den ordentligt, då kommer limmet tillbaka ur hålet till viss del. Smetar man då ut det lite på insidan så finns det inte en chans att det lossnar.

När jag var klar och låtit det torka ett par minuter så testa jag att dra lite i det för att känna hur pass bra det håller och jag är faktiskt imponerad, jag testade en limpunkt med låt oss säga 0,5Kg dragande uppskattningsvis och det var inga problem, om man då betänker att kablarna som ligger i fördelar tyngden på alla limpunkter så klarar det höga belastningar. Men vi får väl se hur det blir när man ska riva bort dem. :D

K-rauta har de bästa kabelkanalerna i min mening om man är ute efter de enkla vita.
Bauhaus är lite snyggare dock så är de aningen gulfärgade.

/Daniel

#13 C-Quence

En glad entusiast.

• Members
  • 3252 inlägg

Postad 10 January 2005 - 11:05

Jag köpte min första kabelkanal hos Clas Ohlson, som har ett relativt begränsat utbud (i alla fall hos Clas Ohlson i Kista Galleria). Men när jag införskaffade MarcusCables RGB-kabeln (komponentvideo & kompositvideo), vilket har en ytterdiameter på närmare 20mm, så blev nästa inköp av kabelkanal hos Bauhaus, som har ett stort utbud av kabelkanaler i diverse storlekar.
Jag har skruvat fast min kabelkanal med vanlig skruv i gipsväggen.

#14 MaLi

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 161 inlägg

Postad 11 January 2005 - 22:23

Köpte "Kanal-list Kombi" golvlist i vitlackerad MDF. http://www.hide-a-lite.com/kanal.html
Hide-a-Lite i Sverige säljer dom inte, utan hänvisade till tillverkaren Göteborgs List och Träindustri ( http://www.glt.se/ ) men dom i sin tur säljer enbart till sina partners.
Det hela slutade med att jag beställde av http://www.electroinstallation.se/ (vars hemsida är usel, jag vet) som såg till att listerna vart skickade direkt hem till mig och så fick jag en faktura i brevlådan, så på det viset fungerade det hela väldigt smidigt.
Listerna tycker jag är svindyra, men otroligt smidiga, snygga, lättjobbat, o.s.v. så på det hela taget tycker jag det var värt det.
Total kostnad för ett rum på 5X5m ~2700:-

Till vägg/tak (componentkabel till projjen) så använde jag en helt vanlig vit Thorsmanlist.

/Magnus

#15 C-Quence

En glad entusiast.

• Members
  • 3252 inlägg

Postad 11 January 2005 - 22:33

Ser ut att vara väldigt trevliga socklar/lister, MaLi! :D
Du har möjligtvis inte bilder på dem?! Vore intressant att se dem "IRL", så att säga (istället för produktbilder).